Można było się obawiać, że powrót po ponad trzydziestu latach do świata znanego z „ Opowieści podręcznej”, jest dla Margaret Atwood jedynie odcinaniem kuponów od zwiększonego zainteresowania tą powieścią, które wywołała serialowa ekranizacja. Na szczęście tak nie jest, bo „Testamenty” nie tylko pozwalają nam lepiej przyjrzeć się stosunkom panującym w Gileadzie, ale mają też naprawdę ciekawie skonstruowaną fabułę.  |  | ‹Testamenty›
|
Nie ulega wątpliwości, że nic nie straciła na sugestywności nakreślona w „Opowieści podręcznej” przerażająca wizja istniejącego w nieodległej przyszłości specyficznego ustroju religijno-patriarchalnego, w którym kobiety są w praktyce zupełnie zdane na łaskę mężczyzn. Mogłoby się więc wydawać, że obraz życia w Gileadzie nie wymaga już jakiegokolwiek uzupełnienia. W nowej książce Margaret Atwood kluczowe znaczenie ma jednak zmiana perspektywy, z której przedstawiane są wydarzenia. W „Testamentach” możemy bowiem poznać relacje trzech różnych bohaterek, których losy w pewnym momencie się ze sobą splotły. Pierwszą z nich jest Ciotka Lidia, której zasługi dla reżimu są tak wielkie, że nawet postawiono jej pomnik za życia. Dowiadujemy się jednak, że wcale nie od początku była ona zwolenniczką nowego porządku. Kiedy Synowie Jakuba dokonali przewrotu w Stanach Zjednoczonych, zmiany zaskoczyły ją podobnie jak wiele innych kobiet. Szybko stało się dla niej jasne, że nie tylko już nigdy nie będzie orzekać w sądzie, ale aby przetrwać, musi dostosować się do oczekiwań sprawujących władzę. Z relacji Ciotki Lidii dowiemy się też wiele na temat metod tworzenia nowej struktury społecznej, a także będziemy mogli przyjrzeć się, jak umiejętnie budowała ona swoją pozycję. Możemy się przekonać, że chociaż Ciotki – w odróżnieniu od Komendantów – formalnie nie mają żadnej władzy, to tak naprawdę bohaterka – dzięki zgromadzonym poufnym informacjom i zakulisowym intrygom – potrafi całkiem skutecznie realizować swe cele. Z zaskoczeniem odkrywamy zaś, że nie zawsze ma ona przy tym na celu świetlaną przyszłość Gileadu! Z kolei zupełnie inne doświadczenia ma Agnes Jemima – córka Komendanta, która początkowo wydaje się pogodzona z tym, że w przyszłości zostanie Żoną. Obserwujemy, jak pod czujnym okiem Ciotek dziewczyna przygotowuje się do tej roli, ale jest dla nas jasne, że wcale się ona nie cieszy, gdy ślub jest coraz bliżej. Nie jesteśmy więc specjalnie zdziwieni, że kiedy Agnes staje przed szansą odmiany swego losu, to nie waha się specjalnie, aby wstąpić w szeregi Perłowych Dziewcząt. Okazuje się, że to nie tylko formalny etap niezbędny do osiągnięcia pozycji Ciotki. Oficjalnie są one bowiem misjonarkami działającymi głównie poza granicami Gileadu, a w rzeczywistości realizują tam rozmaite tajne misje. Należy natomiast podkreślić, że zadanie, jakie wyznaczy Agnes osobiście Ciotka Lidia, okaże się dość zaskakujące zarówno dla dziewczyny, jak i dla czytelników. Jeszcze bardziej odmienne spojrzenie na wydarzenia w Gileadzie ma dorastająca w Kanadzie Daisy. Nastolatka nie ma złudzeń, jak bardzo pod rządami Komendantów cierpią kobiety, i dlatego nie może zrozumieć, czemu jej rodzice tolerują przychodzące do ich sklepu Perłowe Dziewczęta. Tymczasem w pewnym momencie okazuje się, że dotychczas żyła w złudnym poczuciu bezpieczeństwa, a jej historia łączy się bezpośrednio właśnie z Gileadem. Nic dziwnego, że z prawdziwym zainteresowaniem obserwujemy, jak Daisy poradzi sobie z nową wiedzą, a także z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój wydarzeń. W „Testamentach” Margaret Atwood odsłania kulisy tworzenia opresyjnego systemu oraz mechanizmy pozwalające mu funkcjonować, ale jednocześnie daje też czytelnikom iskierkę nadziei, ukazując słabe punkty w konstrukcji reżimu panującego w Gileadzie. Co istotne, uhonorowana w ubiegłym roku nagrodą Bookera powieść nie jest jedynie suplementem do „Opowieści podręcznej”, gdyż autorka czyni tu wiele interesujących spostrzeżeń, które w obecnych czasach niestety wręcz zyskują na aktualności i mogą być dla nas przestrogą przed zagrożeniami nie tylko ze strony rozmaitych fundamentalistów.
Tytuł: Testamenty Tytuł oryginalny: The Testaments Data wydania: 26 lutego 2020 ISBN: 978-83-80324-30-5 Format: 464s. 155×238mm; oprawa twarda Cena: 49,90 Gatunek: fantastyka, obyczajowa Ekstrakt: 80% |