powrót; do indeksunastwpna strona

nr 09 (CCI)
listopad 2020

Ewolucja koszmaru
Agata Włodarczyk
Cullen Bunn, Vanesa R. Del Rey ‹Pusty Człowiek›
Dwoje przedstawicieli amerykańskich instytucji państwowych – agentka FBI Monica Jensen oraz agent CDC Walter Langford – są członkami międzyagencyjnej grupy zadaniowej, w ramach której prowadzą wyjątkowe śledztwo. Ich zadaniem jest badanie przypadków przestępczości powiązanych z zakażeniami destrukcyjnym wirusem nazywanym „pustym człowiekiem”.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
‹Pusty Człowiek›
‹Pusty Człowiek›
Kolejna sprawa zaprowadzi ich do domu Simmonsów, ostatnich ofiar tajemniczej epidemii. Oboje zainfekowanych, martwych małżonków odnaleziono na miejscu zdarzenia, ich dzieci jednakże – nie. To, co się z nimi stało, będą musieli ustalić Jensen i Langford. Powiedzieć, że ich zadanie nie jest łatwe, będzie sporym eufemizmem. To, na co natrafią, z czym mierzą się od kilku już lat, wymyka się wszelkim racjonalnym ramom – jeśli bowiem „pusty człowiek” jest wirusem, wówczas nie można go ani wyizolować, ani zbadać, a objawy u każdej zarażonej osoby są inne. „Pusty człowiek”, jak się domyślamy, to problem z zupełnie innej półki: nie biologicznej, a parapsychicznej.
Scenariusz Cullena Bunna przypomina połączenie dobrego, starego „Z Archiwum X” (gdzie racjonalna, empirycznie potwierdzona wiedza spotyka się z niemożliwym) z dużą dawką horroru i noir. Skojarzenie to nasuwa się tak przez wzgląd na treść „Pustego człowieka”, jak również sposób jego opowiedzenia. Zbudowany został na zasadzie przeplatania się trzech perspektyw: retrospekcji skoncentrowanych wokół samozwańczego uzdrowiciela i telepastora Markoffa, prowadzonego przez Jensen i Langford śledztwa oraz tytułowego „pustego człowieka”. Każdy z tych punktów widzenia ma swoje ograniczenia w postrzeganiu wskazówek, tym samym podsyca ciekawość dotyczącą najważniejszej zagadki zawartej w komiksie, czyli: co właściwie dzieje się na kartach? Czy mamy do czynienia z halucynacjami? Atakiem kosmitów? Mutantów? Jaki związek z epidemią ma telewizyjny pastor, jakich w Stanach Zjednoczonych wielu?
Niestety sprawia to również, że wyjątkowo łatwo pogubić się między poszczególnymi rozdziałami. Jeśli należycie do osób długo uczących się imion protagonistów – będzie ciężko. Nie dlatego, że jest ich wielu, raczej otrzymali oni na tyle niestereotypowe przydomki i na tyle często imiona i nazwiska używane są naprzemiennie, że można odczuć wielką chęć przygotowania sobie na boku pomocnego ich spisu. Owa przeplatanka punktów widzenia nie pomaga w zorientowaniu się w wydarzeniach.
Charakterystycznym elementem „Pustego człowieka” jest wyraźnie konturowany rysunek Vanesy R. del Rey. Niektóre kadry wydają się wręcz wykonane węglem – formy bohaterów czy przedmiotów wyglądają jakby należały raczej do świata snów albo majaków niż do rzeczywistości. Podobne wrażenie (że „coś jest nie tak” w całej historii Bunna) buduje także nagromadzenie czarnych elementów, ponownie kojarzących się z węglowymi szkicami oraz ciemne, niepokojące barwy zastosowane przez Michaela Garlanda. Pierwszy rzut oka na ten komiks powie nam, że nie będziemy mieli do czynienia z historią miłą, prostą i radosną, a kolejny zaprowadzi nas bliżej ku dolinie niesamowitości. Poza budowaniem konkretnej atmosfery, podobna decyzja artystyczna pociąga za sobą jednak dość znaczącą konsekwencję: to nie jest komiks, który da się czytać przy słabym świetle. Nawet w niewielkim półmroku ciemne kolory zlewają się ze sobą sprawiając, że całość staje się po prostu nieczytelna. Jednocześnie więc staje się to zaletą i wadą tego komiksu.
„Pusty człowiek” to komiks graficznie niesamowicie ciekawy i ładny, jeśli chodzi o fabułę zaś – trzeba lubić podobne historie; zwolennicy klasycznych kryminałów noir raczej nie będą zadowoleni z rozpisanej przez Brunna opowieści. To zdecydowanie propozycja dla osób poszukujących historii rodem z „Z Archiwum X”.
Plusy:
  • noirowość fabuły
  • skomplikowanie narracji
  • rysunek i kolorystyka dopasowane do historii
  • sprawnie ukryta w fabule niesamowitość
Minusy:
  • skomplikowanie narracji
  • ciemny rysunek i kolorystyka



Tytuł: Pusty Człowiek
Scenariusz: Cullen Bunn
Data wydania: 26 listopada 2018
Wydawca: Mucha Comics
ISBN: 9788365938282
Format: 160s. 170x260 mm
Cena: 65,00
Gatunek: sensacja
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

119
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.