powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CCII)
grudzień 2020

Online: Testowanie szczepionki na wirusa?
‹Coloruid 2›
Niech nikogo nie zniechęca pozornie prymitywna grafika „Coloruid 2”! Już po chwili czujemy się jak laborant, przez mikroskop przeprowadzający skomplikowane badania na miniaturowych formach życia.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Coloruid 2” to 20 matematycznych zagadek związanych – ogólnie rzecz biorąc – z zagadnieniem kolorowania mapy. Z tym, że mamy tu do czynienia ze zjawiskiem odwrotnym: operując pięcioma barwami, mamy w limitowanej liczbie ruchów zlikwidować różnorodność kolorów.
Spoglądamy przez okular mikroskopu na kilka barwnych plam, składających się po prostu z plusików. Ale wszystko tu się rusza! Pojedyncze znaki przemieszczają się zgodnie z nieznanym algorytmem, przepychając się wzajemnie wewnątrz plamy jednej barwy. Plusiki tego samego koloru przyciągają się, odmiennego – odpychają, przez co poszczególne plamy są od siebie oddalone wąską pustą przestrzenią.
Naszym zadaniem jest właśnie niwelowanie tych barier, a czynimy to „szczepiąc” wybraną plamę jednym z pięciu dostępnych kolorów. Klikamy w dowolny wybrany plusik, a algorytmy robią resztę: wszystkie sąsiednie „komórki” w reakcji łańcuchowej również zmieniają „przynależność klubową” – a gdy reakcja ta dobiega granic plamy, sąsiednie – jeśli mają ten sam kolor – automatycznie przyciągają się, łącząc w jeden kształt. Dzięki temu, że elementy nieustannie się przemieszczają, wrażenie jest niesamowite.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Sednem zagadki jest ograniczona liczba dostępnych ruchów, więc trzeba główkować, którą barwą zaszczepić którą plamę. Nie jest określone, jakiego koloru ma być wynik końcowy, co początkowo może być pułapką umysłu – widząc jedną plamę dominującą i kilka mniejszych dokoła, odruchowo spodziewamy się, że końcowym efektem będzie „ujarzmienie” przez nią sąsiadów – co jest wrażeniem mylnym! W dodatku czasami możliwych jest kilka rozwiązań tej samej „planszy”.
Dość nieoczekiwanym efektem, zapewne nieprzewidzianym nawet przez twórców gry, jest – spowodowana przez ciągły ruch plusików, odpychanie i przyciąganie się grup oraz upływ czasu – możliwość, że zagadka rozwiąże się sama! Przynajmniej raz zaobserwowałem takie zjawisko. A że dotyczyło dość skomplikowanej zagadki… hm, może jednak twórcy to zaplanowali?



Tytuł: Coloruid 2
powrót; do indeksunastwpna strona

129
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.