Enki Bilal napisał i narysował „Targi Nieśmiertelnych” – pierwszy komiks wchodzący w skład „Trylogii Nikopola” – w 1980 roku. Znaczny sukces tego artystycznego przedsięwzięcia zachęcił go do kontynuowania przygód w futurystycznym świecie, przez co na przestrzeni kolejnych 12 lat powstały dwa kolejne tomy: „Kobieta pułapka” oraz „Zimny równik”.  |  | ‹Mistrzowie Komiksu: Trylogia Nikopola›
|
Łączy je lokalizacja: Ziemia w latach dwudziestych i trzydziestych XXI wieku, choć poszczególne tomy zabierają nas w różne miejsca, na różnych kontynentach. Wszędzie jednak widzimy świat niezbyt przyjazny, w którym rozwój technologiczny nie idzie w parze z rozwojem moralnym czy społecznym, w którym wracają totalitaryzmy, a także… dawni egipscy bogowie. To oryginalne zarówno pod względem fabularnym, jak i artystycznym dzieło stanowi ważny element historii europejskiego komiksu i kolejna jego zbiorcza edycja, wydana przez wydawnictwo Egmont, z pewnością znajdzie nowych fanów. Głównym bohaterem „Targów Nieśmiertelnych” jest Alcyd Nikopol, niegdyś skazany na hibernację w kosmicznym więzieniu, przypadkowo uwolniony w roku 2023, akurat wtedy, gdy Ziemię ponownie odwiedzają bogowie Egiptu. Dawny buntownik Nikopol spotyka nowego buntownika, Horusa i wchodzi z nim w specyficzny układ, by zdobyć polityczną władzę i obalić faszystowski reżim. W „Kobiecie pułapce” Nikopol też się pojawia, ale nie odgrywa głównej roli. Tu narracja koncentruje się na niebieskowłosej dziennikarce, która musi stawić czoła zacierającej się w narkotycznych omamach rzeczywistości. Pamięć płata figle i figle są płatane pamięci, miłość staje w szranki ze śmiercią, a czas akcentuje swoją względność. Wreszcie w „Zimnym równiku” syn Alcyda Nikopola rusza tropem ojca, poznając jego historię i związek z niebieskowłosą dziennikarką. Ten tom zabiera nas do futurystycznej Afryki, gdzie obserwujemy sportowe zmagania w nowej dyscyplinie, łączącej szachy z boksem. Robi się dużo bardziej surrealistycznie, sens rzeczywistości zaczyna się rozpadać tak samo jak wypowiedzi Nikopola. Choć Bilal tworzy różne historie, rozkładając odmiennie akcenty, koncentrując się na innych postaciach czy nawet modyfikując poetykę w poszczególnych tomach, cykl wprawiony jest w istotne ramy, dzięki czemu wątki z wcześniejszych tomów znajdują swoją konkluzję w „Zimnym równiku”. To zamknięta, choć w dużej mierze luźna kompozycja, ale całą „Trylogię” czyta się dobrze, bez zmęczenia czy znudzenia. Oczywiście dla fanów Bilala równą, jeśli nie większą gratką są ilustracje. W „Trylogii Nikopola” widać, jak od 1980 do 1992 roku autor rozwijał swój styl. To, co w pierwszym komiksie pojawia się jeszcze nieśmiało (malowane tła, pastele, pogrubione kontury), w ostatnim rozwinięte jest w pełni. Bilal osiąga tu swój charakterystyczny styl, a futurystyczna sceneria pozwala zamanifestować go w pełni, także przez szczegółowość przedstawień, fantastyczne scenerie i kostiumy. Fanom europejskiego komiksu Bilala polecać nie trzeba, natomiast ci, którzy jeszcze nie mieli styczności z tym autorem, mogą śmiało ryzykować lekturę „Trylogii Nikipola”. Choć powstała ona stosunkowo dawno temu, jej nośność daleka jest od wyczerpania.
Tytuł: Trylogia Nikopola Data wydania: sierpień 2019 ISBN: 9788328142725 Format: 192s. 234×312mm Cena: 99,99 Gatunek: SF Ekstrakt: 100% |