powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CCV)
kwiecień 2021

Tu miejsce na labirynt…: Germański duch Skandynawów
Neon Heart ‹Neon Heart›
W ubiegłym roku szwedzki kwintet Neon Heart podjął zmasowany atak na rynek muzyczny, wydając pomiędzy lutym a grudniem aż cztery materiały – dwie cyfrowe EP-ki i dwie pełnowymiarowe płyty: winylową i kompaktową. O EP-kach pisałem poprzednim razem, dzisiaj czas na pierwszy ze wspomnianych albumów pełnoformatowych – zatytułowany po prostu „Neon Heart”.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Neon Heart›
‹Neon Heart›
Trzeba przyznać, że stojący na czele zespołu perkusista Magnus Nordén miał długi rozruch. Swoją artystyczną drogę rozpoczął w 2006 roku, ale dopiero jedenaście lat później wydał pierwszą płytkę (z dwoma utworami) sygnowaną nazwą Neon Heart. Na kolejną trzeba było poczekać następne dwa lata. Istotną trudnością w rozwoju kariery były częste zmiany personalne, jakie wstrząsały sztokholmską formacją. Udało się z nimi skończyć latem 2018 roku i od tamtego momentu wszystko rozwija się już jak najbardziej prawidłowo. Kwintet często zagląda do studia, rejestruje nowe kompozycje, po czym składa z nich – publikowane własnym sumptem – nowe wydawnictwa. Przed rokiem – w lutym – zaprezentował w sieci dwie interesujące EP-ki: „Tupolev” oraz „Allting”, pod koniec maja dorzucił do tego – w formie winylowej i kasetowej – album „Neon Heart”, a w grudniu – swą najnowszą produkcję, czyli kompakt „Temporaria”.
Dzisiaj przyjrzę się bliżej winylowemu „Neon Heart”, który zespół wydał za własne pieniądze (w zaledwie stu egzemplarzach, co czyni go dziełkiem kolekcjonerskim). Trafiło na niego sześć kompozycji, pochodzących z dwóch sesji nagraniowych: dwie zarejestrowano 25 września 2018, cztery pozostałe – 15 stycznia 2019 roku. Co oznacza tyle, że powstały dokładnie w tych samych dniach, co materiał zawarty na omówionych poprzednio EP-kach. Ba! jeden utwór („Tupolev in the Air”) został powtórzony na winylu w tej samej wersji. Oznacza to tyle, że stylistycznie „Neon Heart” musi wpisywać się w tę samą niszę, co „Tupolev” i „Allting”. I tak właśnie jest: ponownie mamy do czynienia z nowoczesną muzyką wyrastającą z tradycji niemieckiego krautrocka, chociaż nie brakuje w niej także nawiązań zarówno do jazzu improwizowanego, jak i psychodelii oraz progresu.
Przypomnę jeszcze, że – obok wymienionego na samym początku bębniarza Magnusa Nordéna – Neon Heart tworzą: wokalista i basista Johnny Karlsson-Kern, gitarzysta Björn Wallgren, altowiolinista Petter Kärnekull oraz saksofonista Daniel Borgegård Älgå (wcześniej w Änglagǻrd). Jak więc widać, instrumentarium jest bogate i zróżnicowane, co z kolei można uznać za – potencjalną – gwarancję jakości. Zresztą nie tylko „potencjalną”. Na sześć utworów zawartych na „Neon Heart” dwa są instrumentalne, w tym ten otwierający wydawnictwo – niemal dziesięciominutowy „Hashima”. Z początku powolny i hipnotyczny, z czasem rozkręca się; muzycy grają coraz bardziej bezkompromisowo, ale mimo to starają się trzymać w ryzach i nie przekraczać granicy, poza którą mogliby popaść w chaos. Ważne, że do budowy niepokojącego klimatu przykładają się wszyscy soliści, którzy swoimi partiami oplatają monotonny rytm narzucony przez basistę i perkusistę.
Zarówno „Hashima”, jak i dwa kolejne utwory – „Det händer ingenting” oraz „Dagarna försvann” – pochodzą z tej samej (styczniowej) sesji (są więc „krewnymi”, znanego z EP „Allting”, „Vi rör oss framåt”). Dzięki temu staje się bardziej zrozumiałe ich powinowactwo gatunkowe i brzmieniowe: pulsująca sekcja rytmiczna, mogące kojarzyć się z estetyką post-rocka powłóczyste dźwięki gitary (i elektrycznej altówki) oraz eteryczno-„zamglony” śpiew Karlssona-Kerna. Na ich tle zarejestrowane cztery miesiące wcześniej „Till dig ännu en gang” i instrumentalny „Tupolev in the Air” (patrz: EP „Tupolev”) robią wrażenie nieco surowszych, bardziej psychodelicznych z mocniej wyeksponowanymi partiami saksofonu (zazwyczaj prowadzącego dialogi z gitarą). Całość zamyka najkrótszy, ale za to intensywny i gęsty od dźwięków „Dagar försvinner”, w którym ponownie na postać pierwszoplanową wyrasta Älgå.
Trudno stwierdzić, że w porównaniu z wydanymi w lutym ubiegłego roku EP-kami zespół dokonał jakościowego skoku; wszak nagrania ze wszystkich wydawnictw pochodzą z tych samych sesji. Czasami jednak lepszy efekt można osiągnąć odpowiednio dobierając materiał. Tym razem to się jeszcze Szwedom nie udało, ale nie ma co z tego powodu narzekać. Dzięki temu mają przecież co naprawiać, by wzbić się jeszcze wyżej.
Skład:
Björn Wallgren – gitara elektryczna
Petter Kärnekull – elektryczna altówka
Daniel Borgegård Älgå – saksofon altowy
Johnny Karlsson-Kern – gitara basowa, śpiew
Magnus Nordén – perkusja, lider



Tytuł: Neon Heart
Wykonawca / Kompozytor: Neon Heart
Data wydania: 29 maja 2020
Nośnik: Winyl
Czas trwania: 42:41
Gatunek: rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
Winyl1
1) Hashima: 09:52
2) Det händer ingenting: 07:27
3) Dagarna försvann: 03:59
4) Till dig ännu en gang: 09:09
5) Tupolev in the Air: 08:55
6) Dagar försvinner: 03:19
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

109
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.