powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CCV)
kwiecień 2021

Tu miejsce na labirynt…: Bicie Neonowego Serca
Neon Heart ‹Temporaria›
To prawdopodobnie ostatnie przed dłuższą przerwą spotkanie ze szwedzkim kwintetem progresywno-psychodelicznym Neon Heart. Trudno bowiem podejrzewać, aby po nadzwyczajnej aktywności w 2020 roku zespół ze Sztokholmu wykazał się taką samą mobilizacją w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Jakby co, jeśli wciąż będzie im mało, wielbiciele grupy mogą sięgnąć po album „Temporaria”.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Temporaria›
‹Temporaria›
Od dwóch tygodni sukcesywnie prezentujemy w „Esensji” ubiegłoroczne dokonania fonograficzne pochodzącego ze Sztokholmu kwintetu Neon Heart perkusisty Magnusa Nordéna, który po miesiącach przygotowań zebrał chyba wszystkie dokonane przez swoją formację w latach 2018-2019 nagrania i upublicznił je w sumie na czterech wydawnictwach: cyfrowych EP-kach „Tupolev” oraz „Allting”, winylowym krążku „Neon Heart” i kompaktowym dysku „Temporaria”. Każde z nich opublikowane zostało przez Szwedów za własne pieniądze. Ostatnie tuż przed końcem 2020 roku (dokładnie: 11 grudnia). Okazało się ono zresztą na tyle udane, że zainteresowanie nim wykazało szefostwo niemieckiej niezależnej firmy płytowej Adansonia Records, która przed kilkoma dniami skierowała do sprzedaży jego winylową wersję. Jak można mniemać – głównie z myślą o kolekcjonerach.
Na album „Temporaria” Nordén i jego kompani wybrali siedem utworów, jakie zarejestrowali w ciągu trzech jednodniowych sesji. Chronologicznie pierwsza miała miejsce 21 sierpnia 2018 roku (tego samego dnia zespół powstał również numer „Allting” z tak samo zatytułowanej EP-ki), kolejna – 11 czerwca następnego roku, a ostatnia – tydzień później. Jeżeli podczas dwóch ostatnich wizyt w studiu Szwedzi nagrali więcej kawałków, to na razie postanowili je skrzętnie ukryć. Skład zespołu nie uległ oczywiście – w porównaniu z poprzednimi wydawnictwami – zmianie, co oznacza, że na „Temporarii” poza Magnusem usłyszeć można także grającego na gitarze Björna Wallgrena, saksofonistę Pettera Kärnekulla, altowiolinistę Daniela Borgegårda Älgå oraz basistę Johnny’ego Karlssona-Kerna, który tradycyjnie wziął na siebie też obowiązki wokalisty.
Choć nośnik pozwalał artystom na zamieszczenie na nim znacznie więcej muzyki, postanowili mimo wszystko ograniczyć się do zwyczajowych w dawnych czasach czterdziestu minut (tym razem z kilkoma „groszami”). Wychodząc z założenia, że to wystarczająco dużo, aby zainteresować swoją twórczością, a przy tym nie znudzić słuchacza. Na „pierwszy ogień” wysłali trafnie dobraną ośmiominutową kompozycję „Somna bort”, której psychodeliczny początek – z mocno wyeksponowanym basem i pulsującymi bębnami oraz gitarowymi eksperymentami – dobrze wróży na przyszłość. A jeżeli dodamy do tego jeszcze smaczki w postaci saksofonu altowego i elektrycznej altówki, będziemy mieć pełen obraz tego, co Szwedzi są w stanie zaoferować swoim wielbicielom. Jeszcze więcej psychodelii pobrzmiewa w krótszym o połowę „Vi behöver”, gdzie ewidentnie słychać zabawy elektroniką. Nie one jednak są najistotniejsze, lecz rozłożone w czasie, powłóczyste solówki Daniela i Daniela.
Monotonny, hipnotyczny rytm kwintet wykorzystuje również w „Alltid leva med”, w którym do senno-leniwej warstwy instrumentalnej dopasowuje się też wokalista. Po raz pierwszy jednak na „Temporarii” pojawiają się tutaj, oczywiście za sprawą saksofonisty, wstawki jazzowe (podkreślające nastrojowy charakter utworu). Po raz drugi ma to miejsce w „Som en sanning” – z tą różnicą, że przy kolejnym podejściu Älgå, dużo bardziej ośmielony, pozwala sobie na improwizację. Zaraz potem jego śladem podąża Wallgren, którego partia gitary – intensywna i zgrzytliwa – przez cały czas jednak schowana jest na drugim planie. Obie te kompozycje rozdziela jeszcze – zarejestrowany najwcześniej (czyli w sierpniu 2018 roku) – „One of These Days”. Ten bardzo dynamiczny, gęsty od dźwięków, ale doskonale zaaranżowany i dzięki temu szczególnie wyrazisty numer okazuje się być zresztą jednym z najmocniejszych fragmentów płyty.
W przedostatnim w zestawie „Vi får väl se” sztokholmczycy powracają do powolnego tempa narracji. Sekcja rytmiczna niemal dosłownie snuje się, a śpiew Karlssona-Kerna dociera jakby zza gęstej mgły. Nastrój niesamowitości podkreśla jeszcze delikatna i ciągnąca się niemal w nieskończoność – w każdym razie do wyciszenia – partia saksofonu. Z kolei w zamykającym całość „Slå dig ner” szwedzki kwintet nieco, ale tylko nieco, przyspiesza tempo. Nie rezygnuje jednak przy tym z budowania psychodelicznego nastroju. W efekcie z czasem utwór nabiera rozmachu charakterystycznego dla krautrockowych klasyków z lat 70. ubiegłego wieku. Trochę szkoda, że dopiero w tym momencie, ale może jest to również swoista zapowiedź tego, co znajdzie się na kolejnym krążku Neon Heart. Bo że się go doczekamy w dającej się przewidzieć przyszłości – raczej nie należy mieć wątpliwości.
Skład:
Björn Wallgren – gitara elektryczna
Petter Kärnekull – elektryczna altówka
Daniel Borgegård Älgå – saksofon altowy
Johnny Karlsson-Kern – gitara basowa, śpiew
Magnus Nordén – perkusja, lider



Tytuł: Temporaria
Wykonawca / Kompozytor: Neon Heart
Data wydania: 11 grudnia 2020
Nośnik: CD
Czas trwania: 43:16
Gatunek: rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) Somna bort: 07:59
2) Vi behöver: 03:54
3) Alltid leva med: 04:08
4) One of These Days: 07:14
5) Som en sanning: 04:54
6) Vi får väl se: 05:28
7) Slå dig ner: 09:38
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

112
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.