Jako że odcinek czwarty „Przełęczy Diatłowa” jest – siłą rzeczy – parzystym, oznacza to tyle, że jest w nim kontynuowany wątek wyprawy grupy kierowanej przez Igora Diatłowa na górę Otorten. Przez cały czas towarzyszymy turystom ze Swierdłowska, na których czyhają kolejne niebezpieczeństwa – zarówno naturalne, jak i sprowokowane przez człowieka.  |  | ‹Przełęcz Diatłowa›
|
Wspomniałem już wcześniej, że twórcy serialu podzielili jego fabułę na dwa prowadzone równolegle wątki: odcinki nieparzyste opowiadają o śledztwie nadzorowanym przez majora KGB Olega Kostina, który stara się wyjaśnić przyczyny śmierci turystów; odcinki parzyste natomiast rekonstruują przebieg zakończonej dramatem wyprawy. Ich reżyserzy, czyli Paweł Kostomarow i Stiepan Gordiejew, nadali im formę typową dla dzieł radzieckich z końca lat 50. ubiegłego wieku: w tym klimacie utrzymane są zdjęcia (czarno-białe), napisy początkowe i końcowe, ścieżka dźwiękowa oraz format obrazu. Gdyby nie współcześni aktorzy – z najbardziej znanym Jegorem Bierojewem (wcielającym się w Siemiona Zołotariowa) – naprawdę można by pomyśleć, że to jakieś zapomniane dzieło kinematografii Kraju Rad sprzed paru dekad. Akcja czwartego epizodu opowieści zaczyna się więc w miejscu, w którym przerwany został odcinek drugi. Grupa pożegnała się już z Jurijem Judinem, który z powodu złego samopoczucia postanowił zrezygnować z dalszego uczestnictwa w wyprawie, i ruszyła dalej w kierunku Otortenu. Dziewiątka turystów przemieszcza się na nartach przez leśne ostępy i zaśnieżone połacie; z offu towarzyszą im fragmenty uzupełnianego przez Zinę Kołmogorową na bieżąco, niemal każdego dnia, dziennika. Grupa, mimo mrozu i zmęczenia, zachowuje pogodę ducha; wieczorami, przy rozpalonym ognisku, opowiadają sobie żarty i śpiewają popularne w tamtym czasie piosenki. Są, jak na młodych ludzi przystało, radośni i beztroscy. Jedynie w ekipie dziewczyny, Zina i Luda Dubinina, często na osobności rozmawiają na temat towarzyszących im chłopaków – w którym można by się zakochać, który jest dobrym materiałem na męża… Od czasu do czasu ujawniają się jednak także konflikty i głęboko skrywane osobiste animozje, które w sprzyjających okolicznościach mogłyby zagrozić jedności zespołu. Wszak kiedy w grę wchodzą ambicje i namiętności – wszystko tak naprawdę może się wydarzyć. Nieustannym dostarczycielem niepokoju jest także Zołotariow, który wciąż, jak się okazuje, ma sporo do ukrycia. Z jednej strony wydaje się osobą najbardziej odpowiedzialną, z drugiej – co tłumaczy poważną kontuzją odniesioną na wojnie – najbardziej nieprzewidywalną. Pozostałych uczestników wyprawy wprawia też w konsternację noszony przez niego na dłoni ozdobiony nazistowskim symbolem pierścień. Jaki człowiek radziecki jest w stanie sobie na to pozwolić i nie ponieść z tego powodu żadnych konsekwencji? Odpowiedź wydaje się oczywista i wszystkim, którzy mają już za sobą „lekturę” trzeciego odcinka, znana. W tym epizodzie „Przełęczy Diatłowa” pojawiają się jednak także dwaj nowi bohaterowie, których obecność wiąże się z jedną z kilku hipotez na temat tragedii. To stary chantyjski myśliwy (w tej roli Jondongijn Cog, znany z mongolsko-chińskiego dramatu historycznego „ Arban. Dziesięciu żołnierzy Czyngis-chana”), który wraz ze swoim wnuczkiem Unchu (gra go młodziutki Timur Romanow) przemierza tajgę i z oddali przygląda się turystom. Co rusz wypowiada kasandryczne przepowiednie, jakoby los przybyszów był już przesądzony, o co postara się strzegąca tych ziem złowieszcza bogini Sorni-Naj (Złota Kobieta). Chłopcu nie dają one spokoju; w swej szczenięcej naiwności uważa, że skoro można kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, to należy to zrobić, nawet ryzykując własnym zdrowiem bądź życiem. Co najważniejsze, twórcom od pierwszej do ostatniej minuty udaje się zachować posępny nastrój; odpowiednio budowane napięcie sprawia, że parzyste epizody „Przełęczy…” ogląda się niemal jak mistyczny horror. Ale czy nie tym właśnie była wyprawa na Górę Umarłych?
Tytuł: Przełęcz Diatłowa Tytuł oryginalny: Перевал Дятлова Obsada: Piotr Fiodorow, Maria Ługowa, Andriej Dobrowolski, Maksim Kostromykin, Aleksiej Kirsanow, Paweł Worożcow, Iwan Mulin, Aleksandr Mietiołkin, Maria Macel, Irina Łukina, Maksim Jemieljanow, Jegor Bierojew, Jewgienij Antropow, Roman Jewdokimow, Jurij Diejniekin, Siergiej Szakurow, Władimir Simonow, Aleksiej Wiertkow, Jewgienij Tkaczuk, Aleksiej Bardukow, Azamat NigmanowRok produkcji: 2020 Kraj produkcji: Rosja Liczba odcinków: 8 Czas trwania odcinka: 54 min Gatunek: historyczny, sensacja Ekstrakt: 80% |