powrót; do indeksunastwpna strona

nr 08 (CCX)
październik 2021

Przestępcą jest…
Leo Malet, Jacques Tardi ‹Nestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120›
Nestor Burma to detektyw, który rozwiąże każdą zagadkę. Nawet gdy jest jeńcem wojennym, jego śledczy instynkt nie pozwala mu przejść obojętnie obok tajemniczej śmierci jednego z towarzyszy. Czy jednak dane mu będzie przeprowadzić normalne śledztwo w czasach wojny?
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Akcja drugiego tomu serii „Ulica Dworcowa 120” rozgrywa się w latach 1940-1941. Podstawą scenariusza komiksu jest pierwsza powieść Leo Maleta o przygodach paryskiego detektywa, która została opublikowana w roku 1943, zatem jeszcze podczas wojny. Nic zatem dziwnego, że jej akcja rozgrywa się właśnie we Francji pod okupacją hitlerowską. Dodajmy od razu, że pierwszy tom serii opisywał zdarzenia mające miejsce w latach pięćdziesiątych. Wydana oryginalnie w 1982 roku „Mgła na moście Tolbiac” oparta była bowiem ósmej z kolei powieści o Nestorze Burmie, opublikowanej w roku 1956. Na szczęście na grzbietach albumów nie ma numerów, mozna zatem na półce poukładać je w kolejności chronologicznej.
Tym razem Nestor Burma prowadzi swoje śledztwo w warunkach tzw. „dziwnej wojny”. Francja pozostaje pod okupacją hitlerowską, ale nie przypomina ona w najmniejszym stopniu tego, co działo się w tym czasie w Polsce. Wszystko zaczyna się w Stalagu XB, gdzie przetrzymywani byli francuscy żołnierze. To tu we wrześniu roku 1940 Burma poznaje tajemniczego mężczyznę cierpiącego na amnezję. Nie wie kim jest, nie pamięta jak trafił do obozu. Co więcej, ma dziwne rany, których na pewno nie odniósł na froncie. Zresztą francuscy żołnierze w tym czasie raczej nie walczyli, tylko kombinowali, jak tu w miarę szybko i bezpiecznie oddać się do niemieckiej niewoli. Tak czy inaczej, tajemniczy mężczyzna niebawem zachorował i zmarł. Przed śmiercią jednak powiedział coś, co zaintrygowało naszego detektywa. Najpierw najwyraźniej go rozpoznał, co samo w sobie było niezwykle dziwne, a później, poprosił Burmę, by ten powiedział Helenie o ulicy Dworcowej 120. Co to miało znaczyć. Kim jest tajemnicza Helena i co takiego kryje się na ulicy Dworcowej? Tego Nestor Burma próbuje dowiedzieć się przez resztę tej pasjonującej opowieści.
W Burmie od razu budzi się instynkt detektywa i rozpoczyna śledztwo. Gdy opuszcza obóz jeniecki sprawy jeszcze się komplikują. Na dworcu w Lyonie przypadkiem dostrzega swojego wspólnika z czasów, gdy prowadził biuro detektywistyczne i… staje się świadkiem jego zabójstwa. Postrzelony mężczyzna przed śmiercią zdążył wypowiedzieć tylko kilka słów – oczywiście również wspomniał ulicę Dworcową 120. Teraz sprawa robi się naprawdę dziwna. I ciekawa! Burma poszukuje odpowiedzi przemierzając ulice Lyonu, a później wraca do Paryża. Spotyka wielu ludzi – policjantów, prawników, dziennikarzy. Rozmawia z nimi i powoli dopasowuje kolejne elementy układanki. Powiedzenie, że diabeł tkwi w szczegółach doskonale pasuje do tego śledztwa. Początkowo pozornie nieistotne fakty i drobne zdarzenia w finale okazują się mieć kluczowe znaczenie.
Śledząc postępowanie Burmy przy okazji obserwujemy okupowaną Francję i przekonujemy się, jak Francuzom żyje się pod tą okupacją. Francja, jak wiadomo, niespecjalnie paliła się do walki z hitlerowcami, co w komiksie zostało doskonale sportretowane. Wygodne życie i względy komfort to coś, co wielu przedstawicieli francuskiej elity ceniło sobie bardziej niż walkę o wolność. Przemierzając z Burmą francuskie ulice widzimy hitlerowskie plakaty propagandowe, antysemickie wystawy, polityczne ulotki oraz kioski wypełnione prasą. Kwitnie tu także nocne życie – owszem ograniczane godzinami policyjnymi, ale jednak względnie normalne, jeśli wziąć pod uwagę to, co wówczas działo się w innych częściach Europy. To drobiazgowo sportretowane historyczne tło jest jednym z głównych atutów komiksu. Tardi, który przełożył na język komiksu kryminalną powieść Leo Maleta, zadbał o odtworzenie mrocznej atmosfery również w warstwie wizualnej. Jego rysunki stanowią połączenie cartoonowej stylistyki w tworzeniu postaci z realistycznym przedstawianiem budynków, ulic oraz krajobrazów.
„Ulica dworcowa 120” to dopiero drugi tom serii, która na rynku frankofońskim ukazuje się od roku 1982. Seria liczy sobie obecnie 13 tomów, z czego cztery pierwsze rysował Tardi, natomiast od tomu piątego pracę na adaptacjami powieści Maleta przejął Emmanuel Moynot. Wiele wskazuje na to, że kolejne tomy również niebawem zagoszczą na naszych półkach, I bardzo dobrze, bo kryminale przygody Nestora Burmy to rozrywka na najwyższym poziomie. Tajemnicza zagadka, detektyw, który cierpliwie dopasowuje kolejne elementy układanki, mistrzowsko zarysowane tło, galeria potencjalnie podejrzanych postaci to elementy gwarantujące dobrą zabawę wszystkim miłośnikom klasycznych kryminałów. Wraz z rozwojem opowieści pojawiają się wskazówki rzucające cień podejrzeń na kolejne osoby. Krąg podejrzanych jest niewielki, a kunszt detektywa pozwala mu w końcu na zaaranżowanie efektownego finału. Zaprasza do siebie grono osób, które przewinęły się przez jego śledztwo i w stylu Herculesa Poirot obwieszcza, że przestępcą jest…



Tytuł: Nestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120
Data wydania: 16 września 2021
Rysunki: Jacques Tardi
Wydawca: Scream Comics
ISBN: 9788366291867
Format: 192s. 240x320 mm
Cena: 149,99
Gatunek: kryminał
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

77
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.