W niewielkiej książeczce nie opisano oczywiście wszystkich modeli samochodów. Nawet o nich nie wspomniano. Wybrano jedynie około setki – tych, które wygrywały zawody, które filmowano w niezapomnianych produkcjach, o których się wiele mówiło – a jeszcze chętniej marzyło.  |  | ‹Atlas samochodów. Kultowe modele›
|
„Atlas samochodów. Kultowe modele” podzielono chronologicznie… jeśli można tak powiedzieć o trzech głównych rozdziałach: „pierwsza era motoryzacji”, „powojenne odrodzenie” (zawierający wstawki „za żelazną kurtyną” oraz „konstrukcje po 1989 r.”. Do tego dołożono „polskie prototypy”. Jak widać, czasy powojenne ujęto dość szeroko. Większość modeli opisano na jednej stronie, więcej miejsca poświęcono bardzo nielicznym konstrukcjom – i (jeśli się nie mylę) wyłącznie produkowanym w Polsce. Fiszka modelu obejmuje producenta, kraj pochodzenia, lata produkcji, prędkość maksymalną, liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, dane o silniku, wymiary i masę pojazdu. Obok zwartego, kilkuakapitowego opisu zamieszczono kilka zdjęć – często zarówno archiwalnych, jak i współczesnych (ze zlotów pojazdów zabytkowych lub po prostu zauważonych na ulicach całego świata – lista autorów fotografii zajmuje dwie strony drobnym drukiem). Do tego w kolorowej ramce zamieszczono różnego rodzaju ciekawostki. Zestawienie otwiera Ford Model T, po którym następuje przeskok o kilkanaście lat do sportowego Bugatti T35. Obok polskiej konstrukcji CWS T-1 i licencyjnego Polskiego Fiata 508 (Balilla) wśród modeli przedwojennych wspomniano jedynie Citroëna Traction Avant, Buicka Special Roadmaster, Fiata 500 Topolino, Opla Kapitan, Volkswagena Garbusa (konstrukcja z 1938 roku) oraz wojennego Willysa Jeepa MB. Zabrakło mi tu choćby jednego z amerykańskich samochodów chętnie używanych przez tamtejsze mafie – z charakterystycznymi bocznymi wypustkami, na których można było stać w czasie jazdy i się ostrzeliwać lub wskakiwać w czasie ucieczki. Czasy powojenne otwiera Citroën H/HY, do dzisiejszych czasów używany jako foodtrack – a zaraz po nim słynny model 2CV, znany nie tylko z filmów o żandarmie z Saint-Tropez. A jeśli już o tych filmach mowa, żałuję, że nie opisano modelu, w którym – na filmie – kierownicę można było przełożyć z lewa na prawo i w ten sposób zmienić kierowcę bez konieczności przesiadania się. Chętnie dowiedziałbym się, czy to tylko filmowy trick. Natomiast przy modelu DS tejże marki nie wspomniano o jego roli w filmie o Fantomasie, gdzie przydano mu skrzydła i pozwolono wzbić się w powietrze. Modeli filmowych jest o więcej – są tu niektóre auta Jamesa Bonda, Pontiac Trans Am (Mistrza Kierownicy, który uciekał) i oczywiście DeLorean z „Powrotu do przyszłości” ze swą krótką, dość smutną historią. Wiele w książce limuzyn o potężnych, kilkulitrowych silnikach i podobnie wyposażonych samochodów sportowych. Nie zabrakło czarnej Wołgi oraz plastikowego Trabanta, jak i innych masowo kupowanych marek. Wśród aut polskich opisano oczywiście Warszawę, Żuka, Syrenę, Nysę, Dużego i Małego Fiata, Meleksa (produkowanego wciąź od 1971!), Tarpana i Poloneza. Jako prototypy wymieniono GAD-a 500, Pioniera, Smyka, Fafika, Gacka, Ogara, Beskida, Warsa i Leoparda – natomiast Syrenie Sport poświęcono tylko krótką notkę przy modelu głównym. Każdy z opisanych w książce samochodów czymś się wsławił. Wiele modeli budzi dreszcze na samą wzmiankę – jak Ford Mustang, Rolls Royce SIlver Cloud czy Hummer. Niektóre znalazły się w niniejszym zestawieniu z uwagi na zastosowanie w nich jakiegoś elementu po raz pierwszy (jak choćby pasy bezpieczeństwa). Inne z uwagi na bicie rekordów sprzedaży. Jeszcze inne – dzięki dziwnym kształtom. Ale Fiata Multipla nie zamieszczono.
Tytuł: Atlas samochodów. Kultowe modele Data wydania: 29 czerwca 2021 ISBN: 978-83-8250-076-9 Format: 144s. 114×160mm Cena: 12,– Gatunek: album / atlas Ekstrakt: 60% |