powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CCXIV)
marzec 2022

Gdyby Coltrane był kobietą
Bévort 3 ‹Live 2020-2021›
Duńskim triem Bévort 3 zawiaduje kobieta. Pernille Bévort jest saksofonistką, której kariera trwa już od trzech dekad, choć ten konkretny jej projekt zadebiutował dopiero w 2014 roku. Koncertowy album „Live 2020-2021” to jego trzecia produkcja. Można ją chyba uznać za podsumowującą pierwszy etap działalności formacji.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Chociaż na europejskiej scenie muzycznej obecna jest już od blisko trzech dekad, trudno byłoby uznać ją za artystkę szczególnie popularną w Polsce. Nazwisko duńskiej saksofonistki Pernille Bévort znają zapewne tylko najbardziej zagorzali wielbiciele jazzu nad Wisłą. Co może dziwić, bo przecież twórcy skandynawscy – zarówno z Norwegii i Szwecji, ale także z Jutlandii i Zelandii – raczej nie muszą narzekać na brak zainteresowania ze strony polskich fanów. Cóż, przyczyny jakie są, takie są – najważniejsze, aby ten fakt zmienić. Dla własnego dobra. Bévort jest absolwentką kopenhaskiego Rytmisk Musikkonservatorium, które – jak widać po karierze Dunki – doskonale przygotowało ją do pełnienia roli liderki zespołu. Począwszy od 1997 roku, kiedy zadebiutowała, Pernille wydała już bowiem kilkanaście płyt sygnowanych własnym nazwiskiem (pojawiającym się w najprzeróżniejszych wariantach).
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Obok produkcji stricte solowych (vide „A Live”, 1997; „Back in Business”, 1998; „Who’s Blue”, 2001; „Gopler og andre urovækkende fænomener”, 2019; EP „Live 1999”, 2021), nagranych w duecie z pianistką Marie Louise Schmidt („Playground”, 2005; „Playground +1”, 2007) oraz jako Radio Bévort, czyli w składzie rozbudowanym do septetu bądź oktetu („Radio Bévort”, 2006; „Perfect Organization”, 2011; „Which Craft?”, 2016; „Blik”, 2020; EP „Live 2002-2003”, 2021) – ważną rolę w dyskografii Pernille pełnią te opublikowane pod nazwą Bévort 3. Ta trójka przy nazwisku nie jest oczywiście przypadkiem; w tym wcieleniu saksofonistce towarzyszą bowiem na scenie i w studiu tylko dwaj muzycy: kontrabasista Morten Ankarfeldt (znany z występów w takich formacjach, jak Martin Lutz Group, Schantz Segment i Skylight Lounge) oraz perkusista Espen Laub von Lillienskjold (który z kolei dał się poznać ze współpracy z Burich-L’Etienne New Orleans Ensemble, Matthew Hebert Big Band, Blood Sweat Drum ’n Bass Big Band oraz kameralnymi Bjørnskov-Flensborg Quartet i triem Phil Parnell 3).
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Grupa Bévort 3 zadebiutowała przed ośmioma laty albumem „Trio Temptations”; rok temu ukazał się wysoko oceniony krążek „On Fire”, a teraz do sprzedaży trafia… „Live 2020-2021”. To zbiór ośmiu kompozycji (siedem z nich wyszło spod ręki liderki), które zarejestrowane zostały – sprawiedliwie: po cztery – podczas dwóch występów w kopenhaskich klubach: Jazzhus Montmartre – 5 grudnia 2020 oraz Skuespilhuset’s Foyer – 16 lipca 2021 roku. Choć były to już czasy pandemii, w obu imprezach wzięła udział publiczność, która zresztą nadzwyczaj chętnie nagradzała artystów brawami. A było za co! Stylistycznie muzyka proponowana przez Bévort 3 to wypadkowa klasycznego free jazzu i modern jazzu z lat 60. XX wieku. Czasami niektóre kompozycje ocierają się również o smooth jazz, na co wpływ ma przede wszystkim charakterystyczny, subtelny styl gry Pernille. Wystarczy posłuchać zaledwie kilku dźwięków saksofonu, by mieć pewność, że to gra kobieta. Na dodatek artystka wyjątkowo wrażliwa, o romantycznym usposobieniu.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nawet kiedy zespół z zapamiętaniem improwizuje (w tych fragmentach najczęściej kłania się John Coltrane!), są to poszukiwania stonowane. Dla Pernille, Mortena i Espena liczą się bowiem przede wszystkim nastrój i melodia – oba te elementy są zaś środkiem do sprawienia słuchaczowi przyjemności. Proszę jednak nie odnieść mylnego wrażenia – nie mamy tu mimo wszystko do czynienia z muzyką lekką i łatwą. Choć oczywiście daleko jej do energetyczno-frenetycznych kompozycji skandynawskich wykonawców spod skrzydeł – przykładowo – wytwórni Clean Feed. Liderka Bévort 3 ceni sobie głównie delikatność i atmosferę; dlatego też towarzysząca Dunce sekcja rytmiczna stara się nie wychodzić przed szereg, a jeśli już tak się dzieje – vide Ankarfeldt w „Apricot Blossom” czy Laub w „Trio Temptations” i „Minor Clues” – robią to głównie po to, aby twórczo rozwijać wątki zainicjowane przez Pernille. Na „Live 2020-2021” dominują więc, co oczywiste, saksofony. Improwizujące i kojące, melodyjnie kołyszące, to znów skłaniające do refleksji.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Tak jest w otwierającym wydawnictwo „Who’s Got It” i w następującym po nim „Apricot Blossom”, w romantycznym „Trio Temptations”, rozleniwionym „Trefoil” i finałowym „Theme for Ernie”, jedynej kompozycji, której autorką nie jest Pernille. Uwagę przykuwają też jednak pozostałe utwory: nieco energetyczniejszy „Bevarro”, utrzymany w filmowym stylu lat 60. ubiegłego wieku „Mit fiktive sommerhus”, zagrany z przytupem i mocnym groove’em (przynajmniej na otwarcie) „Minor Clues”. Wspomniany powyżej „Theme for Ernie” to dzieło amerykańskiego gitarzysty jazzowego Freda Laceya, który zadedykował je saksofoniście Erniemu (Ernestowi) Henry’emu (1926-1957), zmarłemu w młodym wieku z powodu przedawkowania heroiny. Jako pierwszy nagrał je John Coltrane w 1958 roku (ukazało się na singlu i longplayu „Soultrane”). Wersja zaproponowana przez Bévort 3 utrzymana jest właśnie w duchu Coltrane’a, choć więcej w niej – i to jest wartość dodana – kobiecej delikatności. Która króluje zresztą na całej płycie.
Skład:
Pernille Bévort – saksofon tenorowy, saksofon sopranowy, saksofon altowy, muzyka (1-7)
Morten Ankarfeldt – kontrabas
Espen Laub von Lillienskjold – perkusja



Tytuł: Live 2020-2021
Wykonawca / Kompozytor: Bévort 3
Data wydania: 18 lutego 2022
Wydawca: Jazzfuel
Nośnik: CD
Czas trwania: 48:31
Gatunek: jazz
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) Who’s Got It: 07:45
2) Apricot Blossom: 05:46
3) Bevarro: 07:43
4) Mit fiktive sommerhus: 06:30
5) Trefoil: 04:55
6) Trio Temptations: 05:36
7) Minor Clues: 07:43
8) Theme for Ernie: 05:51
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

129
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.