powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CCXVII)
czerwiec 2022

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Inguma
Fernando González Molina ‹Ofiara dla burzy›
W „Ofierze dla burzy” – ostatniej części kryminalnej trylogii Dolores Redondo – inspektor Amaia Salazar rozwiązuje wszystkie (a przynajmniej tak się wydaje) mroczne tajemnice swojej rodziny. By tak się stało, musi po raz kolejny zaryzykować własnym życiem. Naprzeciw niej staje bowiem sam Inguma – demon zakradający się do domów i mordujący ludzi w czasie snu.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nazywanie powieści (i nakręconych na ich podstawie filmów) Dolores Redondo Meiry trylogią nie jest przesadą: wszystkie jej części powiązane są bowiem ze sobą nie tylko miejscem akcji (dolina Baztán) czy postaciami, ale także fabułą. W każdej kolejnej odsłonie serii dowiadujemy się coraz więcej na temat przeszłości matki głównej bohaterki i jest to wiedza, z której naprawdę trudno się otrząsnąć. Nic zatem dziwnego, że inspektor Salazar jest nieustannie roztrzęsiona i zestresowana, a kiedy jej partner – w związku z chorobą ojca – wyjeżdża na krótko do Stanów Zjednoczonych, szuka ukojenia w ramionach innego mężczyzny. Romans z sędzią Javierem Martiną (w którego wciela się argentyński aktor Leonardo Sbaraglia) przynosi kobiecie nie tylko ulgę od trosk, ale sprawia też, że czuje się bezpieczniejsza. A ma przecież czego się obawiać: bo chociaż psychopatyczny doktor Berasategui trafił za kratki, to jednak los matki policjantki jest niejasny.
Siostry Amaii są przekonane, że kobieta utonęła w powodzi, jaka nawiedziła dolinę (pokazano ją w końcowych sekwencjach „Świadectwa kości”), lecz jej ciała nie znaleziono. A skoro tak – to może wciąż żyć. Wszak uciekając ze szpitala, miała na pewno przygotowany jakiś pomysł zapasowy, na wypadek gdyby nie wszystko udało się przeprowadzić zgodnie z planem. Inspektor Salazar chce więc przede wszystkim odnaleźć matkę, bo tylko wtedy znajdzie odpowiedzi na ostatnie nurtujące ją pytania, jakie dotyczą jej własnej przeszłości. Przybliżyć ją może do poznania prawdy mieszkająca w Elizondo Elena Ochoa (Alicia Sánchez), która do momentu narodzin Amaii była najbliższą przyjaciółką Rosario. Potem jednak ich drogi zaczęły się rozchodzić. Elena niechętnie wraca myślami do tamtych chwil, a im więcej pytań zadaje jej policjantka – tym bardziej staruszka jest przestraszona.
Ostatecznie los prowadzi inspektor Salazar do tajemniczego domu, w którym kilkadziesiąt lat wcześniej powstała komuna hipisowska; szybko zresztą wyrodziła się ona w zagrażającą swoim członkom sektę religijną. Dość powiedzieć, że od pewnego momentu jej przywódca zaczął domagać się składania ofiar z noworodków, chcąc w ten sposób „karmić” demona Ingumę, znanego z tego, że nocami zakrada się do domów i dusi we śnie ich mieszkańców, także – a może nawet przede wszystkim – dzieci. Taką ofiarą miała stać się również Amaia. Przeżyła jednak i teraz w jej rękach znajduje się klucz do ostatecznego zniszczenia sekty, która – wiele na to wskazuje – ciągle istnieje i zagraża innym. Podążając śladami tajemnic z przeszłości, Salazar i tym razem wyciąga na jaw okrutne sekrety własnej rodziny. Ale tylko w ten sposób może doprowadzić do oczyszczenia, swoistego katharsis. Za ewentualne szczęście los wyznacza jej jednak wysoką cenę.
Filmowa trylogia Fernanda Gonzáleza Moliny i Luisa Berdejo broni się na każdym poziomie: jako współczesna opowieść kryminalna z silną podbudową psychologiczną i teologiczną, jako historia niezwykłego miejsca eksponująca jego „ducha” (z nawiązaniem do tradycji, obyczajów i nie zawsze szlachetnej przeszłości), wreszcie jako opowiadanie o skomplikowanych relacjach rodzinnych, które mogą boleśnie rzutować na to, co dzieje się tu i teraz.



Tytuł: Ofiara dla burzy
Tytuł oryginalny: Ofrenda ala tormenta
Dystrybutor: Netflix
Zdjęcia: Xavi Gimenez
Scenariusz: Luiso Berdejo
Rok produkcji: 2020
Kraj produkcji: Hiszpania, Niemcy
Cykl: Baztán
Czas trwania: 139 min
Gatunek: thriller
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

43
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.