powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CCXVIII)
lipiec-sierpień 2022

Tu miejsce na labirynt…: Przystawka, po której zapragniecie dania głównego
Ślina, Mikołaj Trzaska ‹Not a Bootleg 1: Dom Tramwajarza, Poznań – 12.11.2021›
Po wydaniu wiosną ubiegłego roku swojej drugiej płyty wrocławski kwartet freejazzowo-rockowy Ślina ruszył jesienią w promującą go trasę koncertową. Muzycy postanowili upamiętnić ją serią albumów koncertowych pod wspólnym tytułem „Not a Bootleg” (z dodawanymi do niego cyferkami). Na „1” znalazł się fragment występu z Poznania, podczas którego muzykom towarzyszył na scenie saksofonista Mikołaj Trzaska.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Not a Bootleg 1: Dom Tramwajarza, Poznań – 12.11.2021›
‹Not a Bootleg 1: Dom Tramwajarza, Poznań – 12.11.2021›
Podkreślę od razu: to nie jest danie główne, a jedynie przystawka. Zaledwie dwudziestominutowa EP-ka, która na dodatek dostępna jest jedynie w wersji cyfrowej, choć prawdopodobnie początkowo miała ukazać się również na nośniku materialnym. Ale po kolei! Po kilkuletnim pobycie w Londynie saksofonistka Matylda Gerber powróciła do Wrocławia, aby z miejsca zaangażować się w kilka freejazzowych projektów. W ciągu poprzednich dwóch lat jako liderka wzięła udział w nagraniu czterech płyt: chodzi o solowy krążek „Matylda plays Sax” (2020), dwa albumy kwartetu Ślina „36’28’’” (2019) i „42’00’’” (2021) oraz – zarejestrowany w nieco szerszym składzie – „For Joseph Riddle” (2021) zespołu Sneaky Jesus. Po publikacji tych wydawnictw należało zabrać się za ich promocję, a że akurat – tak przynajmniej mogło wydawać się po ubiegłorocznych wakacjach – pandemia nieco odpuściła, Ślina ruszyła w objazd po Polsce.
Muzycy wpadli na pomysł, aby każdy z koncertów nagrywać i tuż po nim „wypalać” pamiątkowe kompakty. Janusz Mucha, szef wytwórni Gusstaff Records, z którą wrocławianie mają podpisany kontrakt, wyposażył muzyków w przenośny sprzęt do „wypalania” płyt CD, a zaprzyjaźniony grafik Maciej Kasperek zaprojektował specjalne digipacki z nazwą grupy na okładce i podstawowym składem na odwrocie, jak również z dwoma „białymi plamami”, które można wypełnić, wpisując miejsce i datę koncertu oraz, jeżeli zaistnieje taka konieczność, dodając nazwiska zaproszonych na scenę gości. Jeden z takich występów miał miejsce w piątek 12 listopada 2021 roku w poznańskim „Domu Tramwajarza” na Jeżycach. Niestety, z powodów technicznych do prezentacji nadawał się jedynie krótki jego fragment (właśnie dwudziestominutowy). Na płytę zdecydowanie za mało, ale jako zapowiedź całej serii do odsłuchania na Bandcampie nadawał się idealnie.
Zwłaszcza że gościem specjalnym kwartetu był tego dnia sam Mikołaj Trzaska – pochodzący z Gdańska jeden z najwybitniejszych polskich saksofonistów związanych ze sceną jazzu improwizowanego (między innymi „Ha-Huncvot”, „Inem Gortn”, „In This Moment”, „North Meridian”). To zresztą on w swojej wytwórni Kilogram Records umożliwił Ślinie debiut płytowy; muzycy ze stolicy Dolnego Śląska mają mu więc co nieco do zawdzięczenia. Ale to nie oznacza, że teraz postanowili mu się w jakiś sposób odwdzięczyć; wszak pojawić się na jednej scenie z Trzaską to wielki zaszczyt dla każdego artysty, który staje obok niego. Poza Matyldą Gerber byli to jeszcze: gitarzysta (odpowiadający także za elektronikę) Filip Zakrzewski, kontrabasista i klawiszowiec Mikołaj Nowicki oraz perkusista Stanisław Olek. I chociaż ich nazwiska rzadko pojawiają się na pierwszych stronach gazet, uwierzcie – to, mimo że wciąż młodzi, niezwykle doświadczeni twórcy.
Co zresztą słychać wyraźnie na ich płytach. Muzyka Śliny – w stu procentach improwizowana (stąd łatwo zrozumieć, dlaczego artyści nie nadają swoim kompozycjom tytułów) – to ewenement na polskiej scenie jazzowej. Tak głośno i bezkompromisowo nie gra chyba żadna inna formacja w naszym kraju! Wyobraźcie sobie bowiem zespół blackmetalowy, który pewnego dnia zwalnia wokalistę i na jego miejsce zatrudnia muzyka grającego na instrumentach dętych, a do tego nakazuje gitarzyście jak najswobodniej się da poruszać się po obrzeżach awangardowego rocka i noise’u. I to właśnie jest Ślina! Na „Not a Bootleg 1” mamy zaprezentowany wprawdzie tylko fragment tego zjawiska, ale jeśli zaintrygowani nim, sięgnięcie po którąś z produkcji studyjnych, nie mówiąc już o wydawnictwie „Not a Bootleg 2” (o nim przeczytacie w „Esensji” niebawem) – albo po kilku minutach odejdziecie od głośników z poczuciem wielkiego niesmaku, albo… dacie Cię ponieść tej ekstremalnej opowieści.
Każdy z koncertów zespołu to osobna historia. Muzyka tworzona jest bowiem „na żywo”, intuicyjnie, odpowiada więc nastrojowi chwili i miejsca, odzwierciedla odczucia grających ją artystów. Momentami potrafi być wyciszona i subtelna, to znów – znacznie częściej – kąsająca jak horda dzikich i wściekłych psów. Fragment poznańskiego koncertu prezentuje oba oblicza grupy: początek jest delikatny, nasuwa się wręcz wrażenie, że leniwy, ale z każdą kolejną minutą kwintet (bo doliczamy Mikołaja Trzaskę) gra intensywniej. Duet saksofonowy Gerber i Trzaski potrafi przyprawić o ciarki, zwłaszcza jeżeli w tle dochodzą jeszcze dźwięki kontrabasu, na którym Nowicki gra smyczkiem, noise’owa gitara oraz elektroniczny zgiełk. Nie ma zmiłuj! Spytacie więc, dlaczego – mimo tak wielu pochwał – ocena EP-ki jest tak niska? Wyjaśniłem to już na początku: bo mamy do czynienia z przystawką, a nie daniem głównym. „Not a Bootleg 1” jeszcze nie smakuje tego, co najważniejsze.
Skład:
Matylda Gerber – saksofon altowy, saksofon tenorowy, saksofon barytonowy
Filip Zakrzewski – gitara elektryczna, loopy
Mikołaj Nowicki – kontrabas, syntezatory
Stanisław Olek – perkusja

gościnnie:
Mikołaj Trzaska – saksofon



Tytuł: Not a Bootleg 1: Dom Tramwajarza, Poznań – 12.11.2021
Wykonawca / Kompozytor: Ślina, Mikołaj Trzaska
Data wydania: 2 stycznia 2022
Nośnik: cyfrowy
Czas trwania: 19:53
Gatunek: jazz, koncert, rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
Pliki
1) Not a Bootleg 1: 19:53
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

167
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.