W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Na przykład dwupłytowym zestawem najwcześniejszych nagrań „The Early Years 1965-1972: Cre/ation” z 2016 roku.  | ‹The Early Years 1967-1972 Cre/ation›
|
We wspomnianym 2016 roku otworzył się wielki worek z archiwaliami Pink Floyd. Do tego czasu zespół zdawał się odcinać od swoich korzeni, nie eksplorując za bardzo najwcześniejszych nagrań. Z marketingowego punktu widzenia jest to jak najbardziej zrozumiałe. W końcu największe sukcesy komercyjne przyszły dopiero wraz z ukazaniem się albumu „The Dark Side of the Moon”. Niemniej muzycy najbardziej kreatywni byli w czasie generowania psychodelicznych dźwięków. Okres ten aż prosił się o porządne upamiętnienie solidnym wydawnictwem. Niemniej chyba nikt się nie spodziewał, że będzie ono aż tak solidne. Nosi tytuł „The Early Years 1967-1972” i składa się na nie 5 winyli, 8 Blu-Ray, 9 DVD i 10 CD, zawierające 11 godzin muzyki oraz 14 godzin materiałów wizualnych. Jak łatwo się domyślić z pokaźnym boksem wiąże się równie pokaźna cena. Na szczęście dla tych, którzy nie są w stanie sprzedać swojej nerki by zdobyć odpowiednią sumę, przygotowano o wiele skromniejszy zestaw, będący esencją tego gigantycznego wydawnictwa pod tytułem „The Early Years 1965-1972: Cre/ation”. Na dwóch CD zmieszczono fragmenty wszystkich 10 płyt, co daje całkiem udany obraz rozwoju stylu Pink Floyd od 1966 roku (wbrew tytułowi najwcześniejszych nagrań, dokonanych jako The Tea Set, tutaj brakuje) do roku 1972. Zawartość składanki można podzielić na cztery grupy. Tą najmniej atrakcyjną są znane wszystkim utwory zaprezentowane w nowym miksie. Chodzi o „Jugband Blues” z „The Saucerful of Secrets” i trzech reprezentantów „Oscured by Clouds”. Powiedzmy sobie szczerze – te wersje nie wnoszą praktycznie niczego do twórczości Pink Floyd i jak dla mnie stanowią zmarnowanie miejsca dla bardziej atrakcyjnych nagrań. Drugą grupę utworów stanowią nagrania rzadkie, ale jednak nieobce fanom. Dotyczy to zwłaszcza singli, które można było znaleźć na różnych składankach („Relics”, „Echoes – The Best of Pink Floyd”), jak „Arnold Layne”, „See Emily Play”, „Paint Box”, „Point Me at the Sky” i „Careful with That Axe, Eugene”. Niemniej do zestawu wpadło kilka ciekawostek, jak „Matilda Mother” ze zmienionym tekstem (wcześniej można było ją znaleźć na trzypłytowej edycji „The Piper at the Gates of Dawn” z 2007 roku) czy „Embryo”, który został bez zgody zespołu umieszczony na płycie z utworami różnych wykonawców „Picnic – A Breath of Fresh Air” z 1970 roku, ale później trafił także na amerykańską składankę „Works” z roku 1983. Trzecia grupa to nagrania studyjne, mające dopiero teraz swoją premierę. I to właśnie na takie rzeczy czekali fani. Inną sprawą jest, czy ten zestaw w pełni ich zadowoli. Raczej pozostawi pewien niedosyt. Dostaliśmy bowiem niezbyt oryginalną, instrumentalną kompozycję „In the Beechwoods”, pięć utworów skomponowanych z myślą o muzyce do filmu „Zabriskie Point” i szkic „Nothing, Part 14”, stanowiący fragment suity „Echoes”. Wreszcie docieramy do grupy czwartej, czyli oficjalnie niepublikowanych dotąd nagrań koncertowych. I tu już jest w czym wybierać. Mamy reprezentację utworów zarejestrowanych dla BBC – „Flaming” (z 1967 roku), zwracający uwagę organową kodą Ricka Wrighta, „Grantchester Meadows” zagrany bardzo wiernie, ale bez odgłosu łapania muchy, urocze „Cymbaline”, oraz połączone ze sobą „Green Is the Colour” z „Careful with That Axe, Eugene” (wszystkie z 1969 roku). Jednak największą atrakcję stanowi ponad dziesięciominutowa wersja „Embryo” z roku 1970, której fragmenty do złudzenia przypominają przyszłe „Echoes”. Chociażby dla tego kawałka warto poznać całą kompilację. A to jeszcze nie koniec, ponieważ dorzucono także dwa fragmenty innych koncertów. Chodzi o „Interstellar Overdrive” z Amsterdamu z 1969 roku i „Atom Heart Mother” ze Szwajcarii z 1970 roku. O ile w przypadku tego pierwszego mamy do czynienia ze skrótem, w którym trudno rozpoznać oryginał, to ten drugi przybrał już monumentalną formę pełnych 18 minut. Oczywiście jest to wykonanie surowe, bez chóru, orkiestry i smaczków dodanych na albumie przez Rona Geesina, ale przez to bardzo interesujące. W każdym razie panowie nieźle sobie radzili, obalając mit, że nie dało się zaprezentować tej suity na żywo. Jako całość „The Early Years 1965-1972: Cre/ation” powoduje więc ambiwalentne uczucia. Z jednej strony chciałoby się więcej nowości lub rzeczy autentycznie trudno dostępnych. Z drugiej jednak przynosi kilka perełek, za które fani dadzą się pokroić. I taki był chyba cel wydania tej składanki, by nie wyciągać wszystkich asów z boksu „The Early Years 1967-1972”, tylko pozostawić uczucie niedosytu, które zmusza do uciułania tych dwóch tysięcy. Szczęśliwie okazało się, że należność można rozłożyć na raty, ponieważ zawartość wydawnictwa wkrótce można było nabyć po kawałku. O tym jednak następnym razem. Dla laików: * * * / 5 Dla koneserów: * * * * * / 5
Tytuł: The Early Years 1967-1972 Cre/ation Data wydania: 11 listopada 2016 Nośnik: CD Gatunek: koncert, rock EAN: 190295928049 Utwory CD1 1) Arnold Layne: 2:56 2) See Emily Play: 2:54 3) Matilda Mother [2010 mix]: 3:59 4) Jugband Blues [2010 mix]: 3:01 5) Paintbox: 3:46 6) Flaming [BBC Session 1967]: 2:42 7) In The Beechwoods [2010 mix]: 4:42 8) Point Me At The Sky: 3:41 9) Careful With That Axe, Eugene [single version]: 5:47 10) Embryo: 4:42 11) Ummagumma US Radio Ad: 0:22 12) Grantchester Meadows [BBC Session 1969]: 3:46 13) Cymbaline [BBC Session 1969]: 3:39 14) Interstellar Overdrive [Live at the Paradiso 1969]: 4:23 15) Green Is The Colour [BBC Session 1969]: 3:21 16) Careful With That Axe, Eugene [BBC Session 1969]: 3:27 CD2 1) On The Highway [Zabriskie Point remix]: 1:16 2) Auto Scene Version 2 [Zabriskie Point remix]: 1:14 3) The Riot Scene [Zabriskie Point remix]: 1:39 4) Looking At Map [Zabriskie Point remix]: 1:55 5) Take Off [Zabriskie Point remix]: 1:19 6) Embryo [BBC Session 1970]: 10:12 7) Atom Heart Mother Band Version [Live in Montreux 1970]: 18:00 8) Nothing Part 14: 7:01 9) Childhood's End [2016 remix]: 4:33 10) Free Four [2016 remix]: 4:16 11) Stay [2016 remix]: 4:08 |