„Nocny pociąg” był pierwszą groszową przygodą do Martwych Ziem, po które sięgnąłem i do dziś uważam, że spośród wszystkich czterech wydanych po polsku jest przygodą najlepszą.  |  | ‹Nocny pociąg›
|
W opowiadaniu, będącym bezpośrednią kontynuacją „Dnia niepodległości”, Ronan Lynch i Hank Ketchum znów trafiają na siebie i przy wsparciu pewnego szalonego naukowca muszą uratować położone na Ziemiach Spornych miasteczko przed wampirzą plagą. Choć historia nie pozbawiona jest elementów horroru, ciężko powiedzieć, żeby udało się je autorowi odpowiednio przemycić do opowiadania. W końcu od samej okładki wiadomo, czego się możemy po tej historii spodziewać, prawda? Sama przygoda opiera się na sprawdzonym schemacie: bohaterowie przybywają do miasteczka, w którym coś jest nie tak i muszą odkryć prawdę. Tym razem jednak zagrożenie nie jest typowo lokalne, ale przybywa z zewnątrz pod postacią tytułowego nocnego pociągu. Koncept ten jest zacny i ciekawie uzasadniony (łączący wydarzenia z przygody z toczącymi się wówczas w świecie Martwych Ziem wojnami kolejowymi), a przy tym wykorzystany w sposób, który może przysporzyć bohaterom graczy wielu problemów. Szczególnie jeśli postanowią zgrywać prawdziwych chojraków pragnących wytrzebić każde napotkane zło. Nie mogę się zgodzić z opinią Wiktora Matlakiewicza, jakoby „Nocny pociąg” przypominał przygodę do Zewu Ctlhulhu – o wiele bardziej taka łatka pasuje do „Dnia niepodległości”. W obu jednak przypadkach elementy detektywistyczne zostają podlane odpowiednim sosem idealnie pasującym do Martwych Ziem. A że rozwiązanie zagadki następuje zbyt szybko? No cóż, taka już specyfika groszowych przygód. Zdecydowanie na plus należy tutaj zaliczyć zarówno tło, jak i potencjał umieszczenia elementów tej historii w innych przygodach oraz, jeżeli oczywiście bohaterom będzie na tym zależało, potencjalny ciąg dalszy, mający na celu wyjaśnienie całej tajemnicy.
Tytuł: Nocny pociąg Tytuł oryginalny: Night Train Data produkcji: 2001 ISBN-10: 83-87968-68-4 Info: 64s. Cena: 5,– Ekstrakt: 80% |