W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Na przykład opublikowanym osobno fragmentem boksu „The Early Years 1965-1972” pod tytułem „1970: Devi/ation” z 2017 roku.  | ‹1970: Devi/ation›
|
Rok 1970 okazał się dla Pink Floyd przełomowy. Psychodeliczne eksperymenty zespołu okrzepły i przybrały formę doskonałą w postaci albumu „Atom Heart Mother”. Kompozycja tytułowa to blisko dwudziestoczterominutowa suita oparta na wyrazistym riffie, wzmocnionym brzmieniem organów i partii perkusji, uzupełniona chórem, orkiestrą oraz innymi, odlotowymi dźwiękami. Istne dzieło sztuki. Niemniej członkowie zespołu nie darzą tego monumentalnego utworu wielkim sentymentem. Związane jest to z tym, że po nagraniu go w składzie czteroosobowym, uznali, iż całości czegoś brakuje. Zwrócili się więc z prośbą o pomoc do awangardowego kompozytora Rona Geesina, z którym Roger Waters chwilę wcześniej współpracował przy muzyce do filmu „The Body”. Ten zabrał się do zadania z godnym podziwu zapałem i w takim stopniu pozmieniał dzieło, że został wpisany, jako jego współkompozytor. Na składającym się z dwóch CD (i dwóch DVD, ale interesuje nas tylko materiał dźwiękowy) „1970: Devi/ation” wspomnianą wyżej suitę można usłyszeć trzy razy. Za każdym razem w innej formie. Wersja najbardziej interesująca jest nagrana na żywo 21 listopada 1970 roku w Casino de Montreux. Słyszymy tu bowiem jedynie sam zespół, bez chóru, sekcji dętej i dziwnych odgłosów. Kompletna surowizna, ale na swój sposób fascynująca i potrafiąca porwać klimatem. Floydzi w tamtym czasie bez problemu łapali na scenie nić porozumienia, która jest potrzebna w przypadku tak rozbudowanej formy. Nieźle wypada również „Atom Heart Mother” zarejestrowany 16 lipca 1970 roku dla BBC. Tu już jednak skład został rozbudowany o chór, wiolonczelę i dęciaki. Co ciekawe, te ostatnie wyszły jakoś bez życia, co ma znaczenie, ponieważ na płycie znacznie dodają mocy podstawowemu riffowi. Nie ma jednak co wybrzydzać, ponieważ do tej pory nie mieliśmy okazji posłuchać z oficjalnych wydawnictw, jak zespół wykonuje ją na scenie. Muzycy nie sięgali też po nią w czasie solowej kariery. Jako pierwszy zrobił to niedawno Nick Mason z formacją Saucerful Of Secrets, ale grają ją w bardzo okrojonej wersji. Trzecią odsłonę suity, jaką możemy znaleźć na omawianym albumie jest umieszczony na zakończenie wariant studyjny w formie pierwotnej. A więc bez dodatków Rona Geesina. Można to zrzucić na karb przyzwyczajenia, ale faktycznie brzmi on, jakby był mocno niedorobiony. Poza wymienionymi fragmentami, na pierwszym krążku znajdziemy jeszcze pięć innych utworów z tej samej sesji dla BBC, co wspomniane „Atom Heart Mother”. Dwa z nich to reprezentanci debiutującej wówczas płyty, czyli „Fat Old Sun” autorstwa Davida Gilmoura i „If” Rogera Watersa. Niestety ten pierwszy utwór został całkowicie położony. Gilmourowi, jako głównemu wokaliście zdarzają się załamania głosu, zwłaszcza, kiedy próbuje śpiewać falsetem. Brakuje też porządnego tąpnięcia w momencie, kiedy wchodzi solo gitarowe. Dla kontrastu otrzymujemy cudownie rozbudowaną wersję „Embryo”, o niebo lepszą od studyjnej. Intryguje zwłaszcza fragment, w którym pojawiają się złowieszcze jęki generowane przez syntezatory Ricka Wrighta. Za chwilę bardzo podobne staną się ozdobą kolejnego monumentalnego dzieła zespołu, a mianowicie „Echoes”. O tym jednak wspomnimy przy okazji następnego wpisu. Ponadto panowie zagrali jeszcze połączone ze sobą „Green is the Colour” i „Careful with That Axe, Eugene”. To już psychodela, do jakiej nas przyzwyczaili, choć tradycyjnie ten drugi kawałek został odegrany nieco inaczej. Jego swobodna forma sprawia, że praktycznie za każdym razem muzycy lekko go modyfikują. Wystarczy porównać tę wersję z jej odpowiednikiem (pod tytułem „Explosion”), który znajdziemy na drugim kompakcie. Krążek ten, poza surową wersją „Atomowego serca matki” zawiera aż szesnaście ścieżek, które stanowią odrzuty z sesji nagraniowej muzyki do filmu Michelangela Antonioniego „Zabriskie Point”. Z początku Pink Floyd mieli stworzyć cały soundtrack, ale ostatecznie reżyser odrzucił ich pomysły, zostawiając tylko kilka. Między innymi nagrany na nowo „Careful with that Axe, Eugene” (tu zatytułowany, jako „Come in Number 51, Your Time Is Up”), który towarzyszy finałowej, ekranowej demolce. Część materiału zarejestrowanego na potrzeby filmu trafiło na płytę „Zabriskie Point” z 1970 roku i na jej rozszerzoną reedycję z roku 1997. Jak się okazuje zostało jeszcze sporo nieznanych rzeczy z tamtego okresu. Najczęściej są to alternatywne podejścia do poszczególnych tematów, ale trafiają się też całkowite premiery. Jednym z najciekawszych fragmentów jest wspomniany wyżej „Explosion”, czyli kolejna wariacja na temat „Careful with that Axe, Eugene”. Tym razem mniej szalona, a o wiele bardziej złowieszcza. Zwłaszcza pod względem wokalizy, która z przeraźliwego krzyku przeistoczyła się w groźne warczenie. Zupełnie inną stronę twórczości Floydów odkrywa urokliwe „Love Scene (Take 2)”. Jest to sześć minut przepięknej improwizacji na pianinie w wykonaniu Ricka Wrighta. Nie uświadczymy tu awangardowych dźwięków, a jedynie spokojnie, płynące prosto z serca dźwięki, jakie mogła stworzyć jedynie dusza prawdziwego wrażliwca. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że część z motywów, które się tu pojawiają nie przepadły w pamięci muzyków i ci wykorzystywali je przez lata. Zwłaszcza, kiedy realizowali kolejne zlecenie na muzykę filmową, którego efektem była płyta „Obscured by Clouds”. W czasie tamtej sesji powstała także dłuższa kompozycja pod tytułem „The Violent Sequence”, która ostatecznie trafiła na krążek „The Dark Side of the Moon”, przemianowana na „Us and Them”. Można ją znaleźć w omawianym już na łamach niniejszej rubryki boksie „The Dark Side of the Moon Immersion Box Set”. Nie zmienia to faktu, że pomimo niewątpliwej wartości kolekcjonerskiej, większość nagrań z sesji do „Zabriskie Point” stanowi szkice i luźne pomysły, których nie sposób nazwać pełnoprawnymi utworami. Założę się, że nawet ortodoksyjni fani niezbyt często sięgają po ten materiał. Dla laików: * * / 5 Dla koneserów: * * * * / 5
Tytuł: 1970: Devi/ation Data wydania: 24 marca 2017 Nośnik: CD+DVD Gatunek: filmowa, koncert, rock EAN: 0190295929817 Utwory CD1 1) Atom Heart Mother [Live In Montreux, 21 November 1970]: 17:58 2) Embryo [BBC Radio Session, 16 July 1970]: 11:10 3) Fat Old Sun [BBC Radio Session, 16 July 1970]: 5:52 4) Green Is The Colour [BBC Radio Session, 16 July 1970]: 3:27 5) Careful With That Axe, Eugene [BBC Radio Session, 16 July 1970]: 8:25 6) If [BBC Radio Session, 16 July 1970]: 5:47 7) Atom Heart Mother [With Choir, Cello And Brass Ensemble] [BBC Radio Session, 16 July 1970]: 25:30 CD2 1) On The Highway: 1:16 2) Auto Scene Version 2: 1:13 3) Auto Scene Version 3: 1:33 4) Aeroplane: 2:18 5) Explosion: 5:47 6) The Riot Scene: 1:40 7) Looking At Map: 1:57 8) Love Scene Version 7: 5:03 9) Love Scene Version 1: 3:26 10) Take Off: 1:20 11) Take Off Version 2: 1:12 12) Love Scene Version 2: 1:56 13) Love Scene [Take 1]: 2:16 14) Unknown Song [Take 1]: 5:56 15) Love Scene [Take 2]: 6:40 16) Crumbling Land [Take 1]: 4:09 17) Atom Heart Mother [Early Studio Version, Band Only]: 19:15 DVD1 1) Atom Heart Mother [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] : 16:37 2) Cymbaline [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] : 8:38 3) Grantchester Meadows [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] : 7:37 4) Green Is The Colour [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] : 3:31 5) Careful With That Axe, Eugene [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] : 9:09 6) Set The Controls For The Heart Of The Sun [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970]: 12:37 7) Atom Heart Mother [4-0 Quad Mix 1970]: 23:42 8) If [4-0 Quad Mix 1970]: 4:31 9) Summer '68 [4-0 Quad Mix 1970]: 5:29 10) Fat Old Sun [4-0 Quad Mix 1970]: 5:24 11) Alan's Psychedelic Breakfast [4-0 Quad Mix 1970]: 13:01 DVD2 1) Cymbaline [Soundcheck] [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]: 3:54 2) Atom Heart Mother [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]: 13:46 3) Embryo [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]: 11:23 4) Green Is The Colour / Careful With That Axe, Eugene [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]: 12:21 5) Set The Controls For The Heart Of The Sun [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]: 12:07 6) Instrumental Improvisations [1,2,3 Live In The Studio] [Show Roland Petit, Paris, France, 5 December 1970]: 3:28 7) Embryo [Show Roland Petit, Paris, France, 5 December 1970]: 2:39 8) Atom Heart Mother [With The Philip Jones Brass Ensemble / John Alldis Choir] [Blackhill's Garden Party, Hyde Park, London, UK, 18 July 1970]: 21:15 |