powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CCXXVI)
maj 2023

Księga reklamy
‹Księga gry. Dungeons & Dragons›
„Dungeons & Dragons. Księga gry” wydana przez HarperCollins to bardzo dziwna pozycja. Doświadczonym erpegowcom nie przyda się do niczego, zaś początkujący czytelnicy mogą być przytłoczeni chaotycznym zbiorem różnych ciekawostek, wywiadów i informacji na temat najpopularniejszej gry fabularnej na świecie.
ZawartoB;k ekstraktu: 40%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Na samym początku uprzedzam, że „Księga gry” ma niewiele wspólnego z podręcznikami do piątej edycji gry fabularnej Dungeons & Dragons (wydanymi u nas przez Wydawnictwo Rebel). Nie jest to książka mająca służyć za wprowadzenie w arkana tego systemu dla młodszych czytelników, co raczej… reklama? Próba popularyzacji tematu? Zachęta do tego, by sięgnąć po samą grę?
Dostajemy tu bardzo dużo bardzo pobieżnych informacji na bardzo wiele różnych tematów. Z jednej strony ze słowniczka dowiemy się, czym jest „Skill monkey” albo „Homebrew”, z drugiej będziemy mogli pobawić się w poszukiwanie dwóch identycznych obrazków albo wyjście z labiryntu. To chyba najbardziej skrajny przykład, ale dla zainteresowanych znajdzie się tu także skrótowe (w większości kilkuzdaniowe) omówienie rozmaitych światów znanych z D&D (wliczając w to Zapomniane Krainy czy Eberron), prezentacja co bardziej znanych podcastów i kanałów z Youtube’a, na których inni rozgrywają swoje sesje, sugestie dotyczące tworzenia przygód czy postaci, a nawet propozycje związane z tym, w jakie około-dedekowe gadżety można zainwestować (nie wiedziałem, że istnieje coś takiego jak przypinki do Crocksów, a już na pewno przypinki do Crocksów w kształcie kostki dwudziestościennej).
Książka jest bardzo mocno oderwana od polskiej rzeczywistości – co nie powinno dziwić, powstała w końcu w Wielkiej Brytanii – i możemy się dowiedzieć z niej chociażby o sesjach organizowanych z okazji Comic Relief. Albo o oficjalnych (oczywiście anglojęzycznych) weekendowych sesjach organizowanych przez wydawcę systemu. Rozumiem, że może być to kwestia licencji, ale nie wspomnieć nic o polskim wydaniu Dungeons &Dragons w książce mającej reklamować ten system?
Byłem autentycznie ciekaw, jakie jest źródło owej „Księgi gry” – i, jak się okazało, jest nim „Dungeons & Dragons Annual 2023”, czyli podsumowanie minionego roku w świecie wydawniczym D&D. Niemające żadnego przełożenia na polski rynek (gdzie premiera ostatniego dodatku miała miejsce, jeśli się nie mylę, w 2021 roku).
Z pewnością „Księga gry” została solidnie przetłumaczona i wygląda bardzo ładnie, z licznymi kolorowymi zdjęciami i ilustracjami. Ale to by było na tyle jeśli chodzi o zalety. To pozycja, która może będzie ładnie prezentowała się na półce, ale ani nie zachęci nikogo do sięgnięcia po grę fabularną, ani nie będzie stanowiła źródła jakiejkolwiek rzetelnej wiedzy dla tych, którzy już grają.



Tytuł: Księga gry. Dungeons & Dragons
Tytuł oryginalny: Dungeons & Dragons Annual 2023
Data wydania: 12 kwietnia 2023
Przekład: Regina Mościcka
ISBN: 978-83-276-8096-9
Format: 96s. 222×291mm; oprawa twarda
Cena: 44,99
Gatunek: leksykon / poradnik
Zobacz w:
Ekstrakt: 40%
powrót; do indeksunastwpna strona

23
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.