powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CCXXVIII)
lipiec-sierpień 2023

Pościg z drągiem za pociągiem
Christopher McQuarrie ‹Mission: Impossible Dead Reckoning›
No dobrze, drąg pojawił się w zupełnie innej scenie, ale kończą mi się pomysły na tytuły recenzji filmów sensacyjnych. „Zabili go i uciekł” wykorzystałam już dawno temu. A pościg za pociągiem w nowej odsłonie „Mission Impossible” jak najbardziej się pojawia.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Po wykorzystaniu rozmaitych nacji i organizacji (prawdziwych lub fikcyjnych) w siódmej części cyklu „Mission Impossible” wrogiem Ethana i spółki jest sztuczna inteligencja. Jeżeli Tom Cruise zechce kiedyś nakręcić kolejną część (nie mówię o drugim odcinku, który ukaże się za rok), to pozostaną mu już chyba tylko kosmici…
Jeśli ktoś lubi filmy szpiegowskie, w których bohaterowie dysponują niemal magicznymi technologiami, umożliwiającymi im infiltrację najpilniej strzeżonych miejsc czy wcielanie się w dowolną osobę (z głosem włącznie), a mimo to muszą nieźle nawysilać zarówno mózg, jak i mięśnie, to prawdopodobnie jest fanem cyklu o niemożliwych misjach. Równie ważna jak gadżety i znajomość sztuk walki jest tam umiejętność improwizacji, spostrzegawczość, doskonała pamięć… długo można by wyliczać. Ale to wszystko byłoby niczym bez zalet charakteru głównego bohatera. Niezłomna szlachetność Ethana Hunta sprawia, że nieraz nawet przeciwnik opowie się w końcu po jego stronie. Oczywiście nie chodzi o głównego wroga, ale o pomniejszych pomagierów lub przedstawicieli prawa.
No i jest to film, który wszystko traktuje całkowicie serio, bez wkładania w usta postaci dowcipnych komentarzy w najbardziej stresujących momentach. Nie znaczy to, że stroni od humoru, ale jest to raczej humor sytuacyjny, na przykład w scenie, gdzie Ethan i Grace znajdują czekający na nich „służbowy” samochód. Często podkreślana jest za to samotność agentów, jak i ból po stracie bliskiej osoby. W ogóle więź między członkami IMF jest jedną z najmocniejszych stron tego cyklu. Ethan, Luther, Benji i Ilsa to ludzie, którzy bez wahania wskoczą w ogień jeden za drugiego. Dzięki temu ich przygody ogląda się z zapartym tchem: bo nie wystarczy wyrafinowana fabuła, kiedy nie chce się kibicować bohaterom. Tutaj się chce, i to bardzo.
Film ma dobre tempo, choć odrobinę zmęczyło mnie częste tłumaczenie fabuły przez różne postaci. Szczególnie na początku, w scenie posiedzenia różnych Bardzo Ważnych Osób wyglądało to wręcz jak czytanie tekstu z podziałem na role. Aż miałam problem ze skupieniem uwagi.
Sporo jest w „Dead Reckoning” zabawy światłem, poczynając od sylwetek pojawiających się na jego tle, poprzez pościg w mrocznych uliczkach lub krużganku iluminowanym świecami, aż po psychodeliczną imprezę w weneckim pałacu, gdzie lasery i reflektory wywołują momentami wrażenie pewnego odrealnienia.
A co to właściwie jest „dead reckoning”? Po sprawdzeniu w Wikipedii trudno się dziwić, że dystrybutor pozostawił tytuł w oryginale. „Mission Impossible: Nawigacja zliczeniowa” brzmiałoby niezbyt zachęcająco. Cytując hasło: "ustalanie pozycji statku uzyskiwane poprzez obliczenie przebytej przez statek drogi od ostatniej pozycji obserwowanej. Obliczenia dokonuje się ustalając pozycję jednostki na podstawie kursu i szybkości (według liczby obrotów śruby lub wskazań logu)". Statek, a ściśle biorąc okręt podwodny odgrywa tutaj kluczową rolę, zaś niełatwa – obecnie właściwie już przestarzała – metoda nawigacji może nawiązywać do problemów, jakie napotykają bohaterowie. W tej części nie ma, jak na przykład w „Rogue Nation”, ciągłych wątpliwości co do lojalności poszczególnych osób, za to pojawia się przeciwnik o praktycznie nieograniczonych możliwościach. Jak walczyć ze sztuczną inteligencją, jeśli jednym z podstawowych narzędzi działania jest podpięty do sieci komputer? Film pokazuje krótką scenę, gdzie CIA i wojsko urządzają się wśród bezpiecznych, analogowych sprzętów, jednak grupa Ethana takich możliwości nie ma. Naprawdę ciekawi mnie, jak sobie poradzą; szkoda, że drugą część zobaczymy dopiero za rok.



Tytuł: Mission: Impossible Dead Reckoning
Data premiery: 14 lipca 2023
Rok produkcji: 2023
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 2 godz. 43 min
Gatunek: sensacja
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

73
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.