powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CCXXXIII)
styczeń-luty 2024

Gniew Achillesa
Dagmara Trembicka-Brzozowska
Clotilde Bruneau, Pierre Taranzano ‹Świat Mitów. Iliada›
Kolejny komiks w Egmontowskiej serii „Świat Mitów” to zaskakująco dobra adaptacja klasycznego eposu, Iliady, uzupełniona o mity i fragmenty „Eneidy”.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że słynny poemat Homera nie opowiadał o całej wojnie trojańskiej – skupiał się jedynie na mniej więcej miesiącu działań bohaterów, pod sam koniec konfliktu. A zaczynał się od wielkiego gniewu Achillesa, któremu wódz Greków, Agamemnon, odebrał brankę, Bryzejdę. Heros oddał kobietę, ale odmówił udziału w dalszych walkach – co postawiło Achajów w bardzo niekorzystnej sytuacji. Zdanie zmienił dopiero po śmierci Patroklosa, swojego przyjaciela i kuzyna (a zapewne także kochanka).
Komiksowa Iliada zawiera ogromną liczbą detali prosto z tekstu eposu – ale nie ogranicza się tylko do nich. Clotilde Bruneau, scenarzystka, wplotła tu i historię jabłka niezgody – od którego zaczęła się wielka wojna – i rodowód Parysa, i to, co wydarzyło się już po poemacie, a pojawiło się w „Eneidzie” Wergiliusza: podstęp z drewnianym koniem, wtargnięcie Achajów w mury Troi i brutalną pacyfikację miasta. Do tego pojawiają się też, oczywiście, bogowie olimpijscy, którzy w trwającym dekadę konflikcie widzą sposób na rozrywkę i rozwiązanie własnych niesnasek.
To ogrom materiału – jednak tym razem autorka poradziła sobie z nim doskonale, zupełnie inaczej niż w przypadku Dedala i Ikara. Całość jest spójna, zawiera wszystkie istotne elementy historii i najważniejsze dialogi, zgrabnie przełożone z języka poetyckiego na język dymków. Znalazło się miejsce i na długie rozmowy Achillesa z Patroklosem czy Priamem, i pokazanie najważniejszych pojedynków, i wprowadzenie boskich interwencji na pole bitwy. Jednocześnie to pierwsza część „Świata Mitów”, która niekoniecznie nadaje się dla najmłodszych czytelników – Bruneau nie pominęła drastycznych szczegółów, np.: wypływające trzewia rozpłatanego żołnierza, wyraźnie pokazane gwałty, dyskusje dotyczące tortur czy mordów.
Ponownie też należy pochwalić posłowie Luca Ferry’ego. Jest bardziej rozbudowane niż dotąd – bo i materiału jest więcej – i nie dość, że wyjaśnia, skąd taki dobór scen i mitów w komiksie, to jeszcze całkiem nieźle analizuje źródła i dopowiada detale. Za to zdecydowanie piąteczka dla autora.
Rysunkowo nie jest źle. Tym razem zajmował się nimi Pierre Taranzano i wykonał naprawdę porządną robotę. Postaci są wyraziste, mimo mnogości, nie mylą się ze sobą, sceny akcji wyglądają dynamicznie i sensownie. Sporo jest na kadrach detali, ale bez przytłaczania całości; dobrze wypadają też nieliczne całostronicowe ilustracje. Ogółem nie ma się do czego przyczepić – jest całkowicie w porządku.
„Iliada” to jak na razie najlepszy album z mitologicznego cyklu. Doskonale zaadaptowana opowieść, uzupełniona o historie poboczne, niezłe rysunki, świetne posłowie – jest to kawał dobrego komiksu, zwłaszcza gdy ktoś lubi tego typu klimaty. Sprawdzi się też jako pomoc szkolna i zapewne będzie dla odbiorcy z liceum ciekawszy niż oryginały.
Plusy:
  • naprawdę dobrze opracowany i zaadaptowany materiał źródłowy
  • niezgorsza warstwa graficzna
  • bardzo dobre posłowie
Minusy:
  • brak



Tytuł: Świat Mitów. Iliada
Scenariusz: Clotilde Bruneau
Data wydania: 8 grudnia 2021
Przekład: Ernest Kacperski
Wydawca: Egmont
ISBN: 9788328152137
Format: 168s. 216×285mm; oprawa twarda
Cena: 99,99
Gatunek: fikcja
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

97
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.