powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CCXXXIII)
styczeń-luty 2024

Nowe drogi sióstr
Agata Włodarczyk
Jérôme Hamon, Lena Sayaphoum ‹Emma i Wioletta #2: Pierwsze wątpliwości›
Stało się – rozpoczął się nowy rok szkolny: Wioletta przeniosła się do Szkoły Tańca Opery Paryskiej, a Emma została w poprzedniej. Kolejny trymestr przyniósł jej niemiłe zaskoczenie – Jake z wakacji wrócił z dziewczyną.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pomimo że Wioletta znalazła się o krok bliżej do spełnienia swojego marzenia, nie jest szczęśliwa. Żeby jej pomóc, rodzice postanawiają poradzić się szkolnej specjalistki. Niestety, mimo wsparcia i pedagożki, i starszych, przydzielonych do tego zadania uczniów, Wioletta nie ma łatwo – inne uczennice z zazdrości zaczynają jej rzucać kłody pod nogi, pogarszając tylko samopoczucie dziewczynki. W tym samym czasie Heloiza, nowa dziewczyna Jake’a, proponuje, aby przyjęli do ich grupy tanecznej Emmę, która od pół roku trenuje na własną rękę taniec hip-hopowy. Gdy jednak dochodzi co do czego, Jake – ten sam, który zachwycał się tańcem bohaterki – ocenia jej występ wyraźnie negatywnie. Ale cóż, nowe drogi nie zawsze są proste.
Jérôme Hamon wciąż trzyma poziom: prowadzi perypetie dwóch tytułowych bohaterek ze sporą empatią oraz zrozumieniem dla czekających je wyzwań. W końcu obie, po wydarzeniach z „Marzenia”, budują swoje nowe życie: Emma poszukuje stylu tańca bardziej odpowiadającego jej wrodzonym predyspozycjom i zmaga się równocześnie ze złamanym sercem, a Wioletta próbuje podjąć decyzję, czy naprawdę chce walczyć o zostanie pierwszą tancerką. W przypadku tak skonstruowanej historii niezwykle łatwo popaść w dramatyzm, podkręcając emocje bohaterów, doprowadzając do wydarzeń wymagających wielkich gestów – Hamon tego unika, stawiając na naturalność reakcji obu protagonistek. Siostry są wrażliwymi, ale również bardzo dobrymi osobami, nie dążą do konfliktów, wręcz przeciwnie – przede wszystkim poszukują przyjacielskich relacji. To zbliżenie się do tego, co znamy z własnej, poza-komiksowej rzeczywistości stanowi niesamowitą zaletę „Emmy i Wioletty” – jak i fakt, że scenarzysta potrafi prowadzić tę opowieść w sposób naprawdę interesujący oraz nieprzesłodzony.
W trakcie lektury warto zwrócić uwagę na to, co dzieje się tu niejako w tle – relacje rodziców z dziewczynkami. Z jednej strony obserwujemy, jak mądrze idą szukać pomocy u szkolnej specjalistki, gdy niepokoi ich zachowanie Wioletty, a z drugiej scenarzysta zaznacza nam na razie lekko, że w relacji matki ze starszą córką sporo się zepsuło. Na razie Emma dobrze sobie radzi, choć wciąż czuje się nieco dziwnie z faktem, że nie dąży już za wszelką cenę do zostania pierwszą tancerką.
„Pierwsze wątpliwości” pod względem historii wciąż zachwycają, jednak nie można już tego powiedzieć z czystym sercem o grafice. Niestety, Lena Sayaphoum w tej części się nieco nie popisała: zbyt wiele postaci jest do siebie niesamowicie podobnych – sylwetką, ubiorem, fryzurą, zbliżonym kolorem włosów; bez wyrazistych artefaktów możemy mieć problem stwierdzić, na kogo właśnie patrzymy czy kto z kim rozmawia. A w przypadku, gdy w kadrach pojawia się tak wiele nowych bohaterek i bohaterów, jest to dość istotne. Na plus rysowniczce można policzyć za to sceny tańca – wypadają znacznie lepiej i bardziej dynamicznie niż w „Marzeniach”.
Drugi album „Emmy i Wioletty” trzyma poziom. „Pierwsze wątpliwości” ponownie z dużym wyczuciem opowiadają o wyzwaniach stojących przed dziewczętami, jak również o ich wątpliwościach i poszukiwaniach swojego miejsca w nowej rzeczywistości. Pomimo wad – gorąco polecam.
Zalety:
  • mądra, nieuwłaczająca naszej inteligencji, spokojna i empatyczna historia
  • powoli, z wyczuciem pokazany proces przejścia pomiędzy marzeniem a jego spełnieniem (Wioletta) czy jego zmianą na inne (Emma)
  • ciekawie pokazane relacje Emmy z Jakiem i Jake’a z Heloizą
Wady:
  • nieco zbyt podobne postaci, trudno je czasem rozróżnić, co przeszkadza w czytaniu



Tytuł: Emma i Wioletta #2: Pierwsze wątpliwości
Scenariusz: Jérôme Hamon
Data wydania: 13 kwietnia 2022
Przekład: Maria Mosiewicz
Wydawca: Egmont
ISBN: 9788328150805
Format: 48s. 215x290 mm
Cena: 29,99
Gatunek: humor / satyra
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

125
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.