Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Świetlica w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Agnieszka Błędowska – Świetlica | Otwarcie 15.03., godz. 19:00 | Wystawa czynna do 30.03.2019

BWA Zielona Góra

Świetlica w Zielonej Górze

Agnieszka Błędowska – Świetlica | Otwarcie 15.03., godz. 19:00 | Wystawa czynna do 30.03.2019
Agnieszka Błędowska, Opuszczony dom, plansza do gry
Agnieszka Błędowska, Opuszczony dom, plansza do gry
Świetlica. Miejsce – przestrzeń, w której spędzisz wolny czas, poddasz się re – kreacji i re – generacji, zabawie, rozwiniesz zainteresowania i zintegrujesz się społecznie. Przez narracje, które proponuję doświadczysz zaangażowania w kontakcie z przedmiotem gry – grupowo albo indywidualnie. Nieintuicyjne mechaniki gier, przy pomocy których przywołuję jedynie wyobrażenia doświadczeń, mogą wywołać reakcje – zaskoczenia, zakłopotania, strachu, śmiechu czy dyskomfortu tylko. To co proponuję, zapraszając do „zabawy”, nie jest wcale jednoznaczne. Tworzę w przestrzeni Galerii kilka punktów – miejsc do gry, a bieg wydarzeń i bezsensowne elementy świata składają się tu jakoś w całość. Mechaniki gier stały się inspiracją do stworzenia gier w takiej formie – potraktowałam je jako narzędzia, a nie przedmioty zabawy, co pokazuje ich możliwości do wykorzystania w interakcjach artystycznych i społecznych. W ten sposób stają się narzędziami komunikacji i wymiany – do testowania w bezpiecznych warunkach symulacji, bez bezpośredniego narażania na trudności realnej sytuacji. Gracz wciela się w zaplanowaną dla niego rolę. Gra angażuje jego emocje i zainteresowanie w podobnym stopniu co realność zdarzeń.
Zapraszam do gry z konkretnych powodów. Stwarzam formy gier, narracje, reguły, zasady i rekwizyty.
Możesz zmierzyć się z grą albo znaleźć się przeciwko grze. Gry postrzegamy jako: tymczasowe światy w świecie zwyczajnym, służące wykonaniu zamkniętej w sobie czynności, mają jasną strukturę i rządzą się własnymi regułami. To reguły tworzą porządek.1) W grach perswazyjnych rozrywka nie stanowi ich głównego celu – mogą popularyzować poglądy, stanowiska i opcje. Mogą służyć ideologizacji i propagandzie. Zwracać uwagę na problemy faktycznie istniejące w rzeczywistości i przedstawiać je z subiektywnej perspektywy. Mogą być oceną i komentarzem. Gra perswazyjna jest krótka i nieskomplikowana, ma wciągać w określoną przestrzeń znaczeń. Czy jest rozrywką?
Mechaniki gier pełne są transpozycji i związków z realnością, z życiem codziennym, z aktualnością wydarzeń i podobieństw w odniesieniu do relacji społecznych. W grach planszowych i sytuacyjnych wykorzystuję ich możliwości w ustanawianiu reguł i zasad, tworzę pola interakcji w odniesieniu do realnych problemów społecznych. Jakkolwiek gry ze swej natury są czymś odrębnym i wewnętrznie zorganizowanym, jednak odległym od prawdziwego życia, oddzielonym, przez czas i miejsce – to mają jasną strukturę i rządzą się własnymi regułami. A jeśli wchodzisz do gry musisz tych reguł przestrzegać. Niezwykłość gry zapewnia narracja, rodzaj umowy między twórcami historii a jej uczestnikami. Działania podejmowane przez każdego z uczestników gry mają wpływ na pozostałych. Uczestnicy grając współzależą społecznie, chociaż ich strategie celują indywidualnie w jak najlepszy wynik. Istnieją mechanizmy wciągające gracza w świat gry i podtrzymujące jego zainteresowanie. Status, osiągnięcia, poczucie wspólnoty, współzawodnictwo, zagrożenie i niechęć do straty, te wszystkie elementy odnajdujemy w grze. Gra to wspólnota, grupa, drużyna, strategie i sojusze – z indywidualnym zyskiem.
Agnieszka Błędowska studia na PWSP/UAP w Poznaniu ukończyła w 1993 roku na kierunku Grafika. Od 1993 pracuje jako wykładowca i adiunkt. Obecnie w Szczecinie w ZUT, w Katedrze wzornictwa. Prowadziła zajęcia w zakresie Intermediów, Rysunku, Projektowania graficznego i Komunikacji wizualnej. Zajmuje się grafiką, fotografią, rysunkiem, tworzy obiekty. Głównym rysem jej działań artystycznych jest ich intermedialność. Wybiera takie narzędzia edycji, które najlepiej zrealizują zamysł artystyczny. Motywy i inspiracje zwykle się przenikają. Teraz szczególnie interesuje ją gra jako struktura możliwych relacji społecznych i wynikające z niej prawdopodobne interakcje.
koniec
15 marca 2019
1) J.Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2017
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Zwierzę Ci się, kochanie, w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Dorodango w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Stan nieważności w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rachunek z miłości platonicznej w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Odludzkie w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rok Rzeźby w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pluralador w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Nić w Zielonej Górze

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.