Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Peter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kouji Morimoto, Shinichiro Watanabe
‹Animatrix›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnimatrix
Dystrybutor Warner Home Video
ReżyseriaPeter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kouji Morimoto, Shinichiro Watanabe
Scenariusz
ObsadaCarrie-Anne Moss, Keanu Reeves
MuzykaDon Davis
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiJaponia, USA
CyklMatrix
Czas trwania90 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 2.35:1
Gatunekanimacja, SF
EAN7321910373163
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W hołdzie japońskiej animacji
[Peter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kouji Morimoto, Shinichiro Watanabe „Animatrix” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Twórcy, widząc niewątpliwie szansę na dużo szerszą niż dotychczas promocję gatunku i swojej sztuki, bardzo przyłożyli się do swoich dzieł, dzięki czemu całość zyskała naprawdę niesamowicie wysoki poziom. "Animatrix" jest tym co najlepsze w filmie animowanym, znakomite połączenie cyberpunku, kultury japońskiej, hard sf, czarnego kryminału, a nawet elementów buddyjskich, czerpiąc jednocześnie szeroko z historii i kultury.

Konrad Wągrowski

W hołdzie japońskiej animacji
[Peter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kouji Morimoto, Shinichiro Watanabe „Animatrix” - recenzja]

Twórcy, widząc niewątpliwie szansę na dużo szerszą niż dotychczas promocję gatunku i swojej sztuki, bardzo przyłożyli się do swoich dzieł, dzięki czemu całość zyskała naprawdę niesamowicie wysoki poziom. "Animatrix" jest tym co najlepsze w filmie animowanym, znakomite połączenie cyberpunku, kultury japońskiej, hard sf, czarnego kryminału, a nawet elementów buddyjskich, czerpiąc jednocześnie szeroko z historii i kultury.

Peter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kouji Morimoto, Shinichiro Watanabe
‹Animatrix›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnimatrix
Dystrybutor Warner Home Video
ReżyseriaPeter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kouji Morimoto, Shinichiro Watanabe
Scenariusz
ObsadaCarrie-Anne Moss, Keanu Reeves
MuzykaDon Davis
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiJaponia, USA
CyklMatrix
Czas trwania90 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 2.35:1
Gatunekanimacja, SF
EAN7321910373163
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bracia Wachowscy doskonale wiedzą jak zwiększać zainteresowanie wokół swojego dzieła. Oczywiste jest, że film uznany za kultowy, oglądany jest przez maniaków wielokrotnie. A oni nie zadowolą się tym, co widzą na ekranie, pewne postacie ich zaintrygują, pewne zafascynują i będą chcieli się dowiedzieć o nich więcej, niż powiedział im film. George Lucas dla "Gwiezdnych wojen" stworzył cały przemysł obejmujący mnóstwo książek, komiksów, gier komputerowych, rozwijających w osobną opowieść każdą prawie z postaci, która pojawiła się choć przez chwilę na ekranie i rozbudowując wszechświat filmowy zarówno w czasie jak i przestrzeni. Bracia Wachowscy zaczęli dużo skromniej, ale, przyznajmy, dużo bardziej interesująco. "Animatrix" jest zbiorem dziewięciu filmów anime, realizowanych przez uznanych twórców gatunku, nawiązującym w różne, czasem dosyć luźne sposoby do filmu "Matrix". Do czterech filmów scenariusz napisali sami Wachowscy (dwa z nich stanowiły uzupełnienie "Matriksa", dwa inne wprowadzenie do "Reaktywacji") inne były dziełami autorskimi, choć zatwierdzonymi przez braci. W ten sposób Wachowscy oddali też hołd japońskiemu filmowi animowanemu, który ich fascynował i który, czego nie ukrywają, był, głównie w warstwie wizualnej, bardzo silną inspiracją dla "Matrixa". Wystarczy porównać walkę major Kusanagi z robotem w "Duchu w pancerzu" i pojedynek w lobby z "Matriksa" (uciekająca bohaterka ostrzeliwana, tak, że pociski odłupują kawałki ściany wzdłuż trasy jej biegu), ale oczywiście było tego więcej.
Twórcy, widząc niewątpliwie szansę na dużo szerszą niż dotychczas promocję gatunku i swojej sztuki, bardzo przyłożyli się do swoich dzieł, dzięki czemu całość zyskała naprawdę niesamowicie wysoki poziom. "Animatrix" jest tym co najlepsze w filmie animowanym, znakomite połączenie cyberpunku, kultury japońskiej, hard sf, czarnego kryminału, a nawet elementów buddyjskich, czerpiąc jednocześnie szeroko z historii i kultury. Filmy są atrakcyjne wizualnie, doskonałe technicznie, zróżnicowane graficznie, interesujące fabularnie, prezentujące szeroko możliwości gatunku.
Dziewięć filmów, osiem tematów, siedmiu reżyserów. Każdy inny, każdy interesujący na swój sposób. Trzeba więc każdemu z osobna poświęcić kilka słów.
"Ostatni lot Ozyrysa" bezpośrednio poprzedza wydarzenia w filmie "Matrix: Reaktywacja". Scenariusz Wachowskich opowiada o losach załogi poduszkowca Ozyrys, który odkrył, że maszyny rozpoczęły atak na Zion i musi jakoś tę informację przekazać. Twórcą filmu jest Andy Jones, który przede wszystkim animator w "Final Fantasy" reklamowanym jako początek nowej ery wirtualnych aktorów. Podobnie jak "Final Fantasy" "Ozyrys" jest stworzony za pomocą grafiki komputerowej, a twórcy zarzekają się, że mieli zamiar przebić pod względem realizmu wszystko co do tej pory nakręcono w tej technologii. Niewątpliwie to się udało, zwłaszcza scena pojedynku treningowego Thaddeusa z Jue zapiera dech w piersiach. Wiadomo, że najtrudniejsze jest wiarygodne odtworzenie organizmów żywych, w tym ludzi. Postacie modelowano od podstaw, nie biorąc na wzór żywego człowieka. Nie osiągnięto jeszcze pełnego realizmu, ale jest już całkiem blisko. Czekamy więc na kolejny krok w tym kierunku - nie ma wątpliwości, że nastąpi on wkrótce. Jednocześnie Thaddeus i Jue byli na tyle intrygujący, a Jue piękna, że najprawdopodobniej jeszcze powrócą, być może w komiksach, prawdopodobnie w grze i może innych dziełach nawiązujących do "Matrix".
Nawiedzony dom
Nawiedzony dom
Następnym filmem jest dwuczęściowy "Drugi Renesans" w reżyserii Mahiro Maedy, reżysera filmu "Blue Submarine No. 6" i współpracownika przy kilku innych obrazach anime. Film uzupełnia fabułę pierwszego "Matriksa", opowiadając jak maszyny opanowały Ziemię. Cały obraz jest stworzony tak jakby była to lekcja historii wyświetlana z archiwów elektronicznych Zionu z wirtualną przewodniczką nawiązującą wyglądem do buddyjskiej ikonografii. Scenariusz nie wykracza poza standard - w pierwszym odcinku maszyny są prześladowane przez ludzi, w drugim biorą odwet - ale niezwykle istotny jest pomysł na ukazanie tego w filmie. Maeda prezentując sceny ludzkiego okrucieństwa wobec humanoidalnych maszyn przywołuje wiele przerażających scen z naszej ludzkiej historii - Holocaust, wojnę wietnamską w formie telewizyjnej relacji i osiąga dzięki temu niezwykle sugestywny efekt. W części drugiej oglądamy już regularną wojnę między ludźmi i maszynami, w której tym razem maszyny wykazują się okrucieństwem. Brutalne sceny mają sugerować, że są bezpośrednim reportażem z wojny (filmowanym przez osobiste kamery żołnierzy). I tu znowu efekt jest bardzo silny. Z filmu dowiemy się również, co miał na myśli Morfeusz mówiąc o "wypaleniu nieba" przez ludzi.
Opowieść detektywa
Opowieść detektywa
Ostatnią krótkometrażówką, do której Wachowscy napisali scenariusz jest "Historia ucznia" również wprowadzająca do "Reaktywacji" poprzez przedstawienie chłopca, którego o fałszywości otaczającego go świata powiadomił Neo. Film jest zrobiony według najlepszych matriksowych wzorów - to znaczy historię można odczytać dosłownie, ale także i jako pewnego rodzaju parabolę. W tym drugim ujęciu otrzymujemy opowieść o wyalienowanym chłopcu, nie zgadzającemu się na dominację systemu nad sobą, chcącemu wyzwolić się nawet za cenę swego życia. Trzeba przyznać, że jest to dość ryzykowna interpretacja i należy wierzyć, że nie posłuży ten film żadnemu zagubionemu nastolatkowi jako instruktaż, jak może matriks opuścić. Wizualnie film jest interesującą w miarę realistyczną animacją, z zapierającą dech w piersiach sceną kończącą ucieczkę ucznia przed agentami. Głosu chłopcu użycza Clayton Watson, ten sam aktor, który gra go w "Reaktywacji", a Keanu Reeves i Carrie-Anne Moss dubbingują swe animowane odpowiedniki. Twórcą natomiast jest Shinichiro Watanabe, reżyser anime "Cowboy Bebop".
Ostatni lot Ozyrysa
Ostatni lot Ozyrysa
Znakomitą kwintesencją gatunku jest "Program" w reżyserii Yoshiaki Kawajiri. Prosty scenariusz jest tylko pretekstem, aby ukazać przegląd technik anime, a historię mocno osadzić w japońskiej kulturze i historii - pozwala na to konwencja filmu "Matrix", w którym akcja właściwie może się toczyć w dowolnych rzeczywistościach wirtualnych. Cis, młoda rebeliantka, doskonali swe umiejętności walki w symulacji przedstawiającej średniowieczną Japonię. Film jest niezwykle wysmakowany wizualnie, korzystając z dorobku japońskiej sztuki, a fabuła łączy w sobie samurajskie pojedynki wraz z nowym wariantem historii Cyphera z pierwszego "Matriksa".
"Rekord świata" to dzieło Takeshi Koike, film oryginalny, nietypowy graficznie. Jest on właściwie historią jednego tylko biegu. Dan, najszybszy człowiek świata, bije nieprawdopodobny rekord na 100 metrów, a przy okazji wyrywa się poza matriksową iluzję dzięki swojej niesamowitej determinacji. Przez to film staje się nie tylko kolejną wizją ucieczki z systemu, ale przede wszystkim hymnem na cześć wolności.
O wolności traktuje także spokojne, bardzo nastrojowe dzieło współtwórcy kultowej "Akiry" Kouji Morimoto "Nawiedzony dom". Grupa nastolatków przypadkowo trafia na błąd w systemie "Matrixa", anomalię - dom, w którym nie działają prawa grawitacji, zasady zachowania masy i związki między przyczyną i skutkiem - słowem, wszystko jest możliwe. Daje to szansę na niesamowitą zabawę, ucieczkę od rzeczywistości. Anomalia, nie może jednak zbyt długo pozostać niezauważona, a po jej usunięciu pozostaje tylko pustka, uczucie utraty czegoś niepowtarzalnego.
Program
Program
Shinchiro Watanabe, któremu przypadła "Historia ucznia" przekonał Wachowskich, aby pozwolili mu zrealizować również jego autorski projekt. Tak powstała "Opowieść detektywa" jeden z najciekawszych projektów "Animatrix". Jest to stworzona w poetyce chandlerowskiego czarnego kryminału czarno-biała historia detektywa dostającego zlecenie śledzenia Trinity (znów głos Carrie-Anne Moss). Wybranka Wybrańca staje się więc odpowiednikiem obowiązkowej w tym gatunku femme fatale.
Zbiór animacji zamyka dzieło pochodzącego z Hongkongu Petera Chunga, twórcy doskonałej serii "Aeon Flux". "Zniewolony" to jednocześnie najoryginalniejszy z dziewięciu filmów animatriksowych. Historia próby nawrócenia schwytanego robota jest pretekstem dla pokazania niesamowitego świata wirtualnego, feerii barw, dziwnych kształtów, mających symbolizować świat ludzkich uczuć. To niewątpliwie przerost formy nad treścią, ale formy nad wyraz atrakcyjnej.
"Animatrix" rozbudowuje matriksowy wszechświat, najprawdopodobniej to tylko pierwszy krok w tym kierunku. Należy się cieszyć, że krok to bardzo udany, dzieło nawiązujące do filmu wcale mu nie ustępuje. Porównajmy to z fatalnymi komiksami gwiezdnowojennymi i powieściami spod znaku Kevina J. Andersona... "Animatrix" jednocześnie nie jest dziełem skierowanym jedynie do fanów filmu Wachowskich. Zbiór animowanych krótkometrażówek powinien usatysfakcjonować każdego miłośnika fantastyki, anime, czy też poważnej animacji skierowanej do dorosłego widza.
Dodatki (80%):
Rekord świata
Rekord świata
Doskonałym uzupełnieniem animacji jest bardzo ciekawy zestaw materiałów dodatkowych. Cztery filmy (Dwa Drugie odrodzenia, Ostatni lot Ozyrysa i Program) można obejrzeć z komentarzami twórców. W zestawie dostępny jest też materiał o tworzeniu każdego z filmów. Możemy zapoznać się również z zapowiedzią gry "Enter the Matrix", czyli kolejnym elementem pozafilmowego uzupełniania wszechświata "Matrix". Najciekawszym jednak z materiałów jest jednak film dokumentalny opowiadający o historii anime (możemy się z niego dowiedzieć m.in. skąd wzięły się wielkie oczy japońskich przecież zwykle bohaterów japońskich filmów animowanych). Film ilustrowany jest fragmentami filmów, w tym dzieł twórców "Animatrix" jak "Blue Submarine no 6", "Cowboy Bebop", czy "Akira". Możemy również zobaczyć fragmenty serii "Gatchaman", znanej szerzej jako "Załoga G" (choć właściwym tytułem wersji amerykańskiej był "War of the Planets" - Wojna Planet) i uświadomić sobie, że filmy anime towarzyszą nam w Polsce już od ponad 20 lat.
Zawartość:
Ostatni lot "Ozyrysa" (The Final Flight of the "Osiris")
Reż. Andy Jones
Scen. Andy i Larry Wachowski
Drugie Odrodzenie cz. 1 (The Second Renaissance Part 1)
Reż. Mahiro Maeda
Scen. Andy i Larry Wachowski
Drugie Odrodzenie cz. 2 (The Second Renaissance Part 2)
Reż. Mahiro Maeda
Scen. Andy i Larry Wachowski
Historia ucznia (Kid′s story)
Reż. Shinichiro Watanabe
Scen. Andy i Larry Wachowski
Program (Program)
Reż. Yoshiaki Kawajiri
Scen. Peter Chung i Yoshiaki Kawajiri
Rekord świata (World record)
Reż. Takeshi Koike
Scen. Yoshiaki Kawajiri
Nawiedzony dom (Beyond)
Scen. i reż. Kouji Morimoto
Opowieść detektywa (Detective story)
Scen. i reż. Shinichiro Watanabe
Zniewolony (Matriculated)
Scen. i reż. Peter Chung
koniec
1 lipca 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Orient Express: (1) Krety, pancerniki i wampiry
— Konrad Wągrowski

DVD: Kroniki Riddicka: Mroczna Furia
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.