Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Andrzej Jakimowski
‹Zmruż oczy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZmruż oczy
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery24 października 2003
ReżyseriaAndrzej Jakimowski
ZdjęciaAdam Bajerski, Paweł Śmietanka
Scenariusz
ObsadaAndrzej Chyra, Małgorzata Foremniak, Zbigniew Zamachowski, Ola Prószyńska, Andrzej Mastalerz, Maria Góralczyk
MuzykaTomasz Gąssowski
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania88 min
ParametryDolby Digital 5,1; format 4:3
WWW
Gatunekobyczajowy
EAN5903560912521
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mucha na słupku
[Andrzej Jakimowski „Zmruż oczy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zmruż oczy” wyszedł właśnie na płytce. Ludzie ją oglądają, i wielu nie daje spokoju. Piszą w Internecie: Kupiłem Pana film na DVD (legalna kopia) i siedzę sobie i oglądam i myślę. Obejrzałem raz, drugi, trzeci, i znów mam zamiar, ale muszę iść spać. Obejrzę Pana film znowu jutro i pojutrze.
Czy można sobie życzyć lepszej recenzji?

Jacek Łaszcz

Mucha na słupku
[Andrzej Jakimowski „Zmruż oczy” - recenzja]

„Zmruż oczy” wyszedł właśnie na płytce. Ludzie ją oglądają, i wielu nie daje spokoju. Piszą w Internecie: Kupiłem Pana film na DVD (legalna kopia) i siedzę sobie i oglądam i myślę. Obejrzałem raz, drugi, trzeci, i znów mam zamiar, ale muszę iść spać. Obejrzę Pana film znowu jutro i pojutrze.
Czy można sobie życzyć lepszej recenzji?

Andrzej Jakimowski
‹Zmruż oczy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZmruż oczy
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery24 października 2003
ReżyseriaAndrzej Jakimowski
ZdjęciaAdam Bajerski, Paweł Śmietanka
Scenariusz
ObsadaAndrzej Chyra, Małgorzata Foremniak, Zbigniew Zamachowski, Ola Prószyńska, Andrzej Mastalerz, Maria Góralczyk
MuzykaTomasz Gąssowski
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania88 min
ParametryDolby Digital 5,1; format 4:3
WWW
Gatunekobyczajowy
EAN5903560912521
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Elementy obcości w swojskim krajobrazie, który stał się krajobrazem po. Po pracy, po ustroju i po życiu. A przed czym? Oto jest pytanie…
Ta zbuntowana dziewczynka, bohaterka filmu Jakimowskiego – które jej życie jest prawdziwe, od czego ucieka, do czego przychodzi? Te same pytania dotyczą stróża na jakichś resztkach, w poprzednim życiu dziwnego pedagoga o artystowskich koneksjach, jej matki, ojca…
Być może dotyczą również nas. Trzeba tylko zmrużyć oczy, by dostrzec, iż rzeczy wcale nie przemijają, a tylko przesuwają się przed oczami, jak słupek przed siedzącą na nim muchą, wyjaśnia nauczyciel swej dawnej uczennicy. Więc gdy od czasu do czasu zmrużyć oczy, widzi się inaczej: kontury się rozdwajają i spostrzega się świat, jakim mógłby być, gdyby wszystko pamiętać. Przedmioty i ludzi w sporym nagromadzeniu, bo wtedy wszystko obecne jest naraz. Ale można wybierać. Rozkapryszona dziewczynka woli nauczyciela od ojca, choć wie, że w końcu będzie musiała wrócić do domu. Ale tak naprawdę nigdy się z nim nie rozstanie. Powie: – Ja z nim będę tak zawsze siedziała. Chcę z nim zawsze tak siedzieć. Bez ciebie.
Niegłupi film, choć chwilami trudny do zniesienia, drażniący w swym artystowskim manieryzmie. Mimo wysmakowanych zdjęć. Bo nie jest to amerykańskie kino sensacji. Z nim nie ma nic wspólnego. Ono się do czegoś odwołuje. Do pewnej zarzuconej tradycji lakonicznej rezonerki o sprawach ważnych, jak w polskich filmach Skolimowskiego czy Kondratiuka z Himilsbachem i Buczkowskim. Kino abstrakcyjne i pod prąd, bo w czasie powszechnego prania mózgów i oszałamiających zmian pokazuje, iż rzeczy są na swoim miejscu i trwają. W naszej wyobraźni. Póki my istniejemy, co wcale nie jest takie pewne, jeśli się nie wierzy w Pana Boga, który na nas patrzy, jak my na tę muchę na słupku.
Debiut Jakimowskiego, obsypany nagrodami na ostatnim Festiwalu w Gdyni, wywołał pewną konsternację. Opowieści ekranowych o zabłąkanej dziewczynce i mentorze-ousiderze, którego spotyka na swej drodze, było już całe mnóstwo, tak w Polsce, jak i na świecie. Zamachowski też gra to drugi raz, po głośnym filmie Glińskiego i awanturze o jego Tereskę, która wcale się nie zmieniła, jak wszyscy oczekiwali, i kontynuuje filmową kreację w życiu (stamtąd zresztą zaczerpniętą), z fatalnymi dla siebie skutkami. Aktor nie powtarza się jednak ani trochę i bodaj to jego najtrudniejsza, karkołomna rola, pokazująca wewnętrzną prawdę i wybory tej postaci.
To kino wielu odrzuca, jako nudne, sztuczne i pretensjonalne. Jest takie, jeśli się nastawiliśmy na jeszcze jedną bajkę o uciekinierce i starszym nieudaczniku, i nie mamy ochoty oglądać na dużym ekranie ostentacyjnej kompromitacji tego gatunku. A przecież pewna podstawowa nuta zostaje tu zachowana. Oboje, uciekinierka z domu i uciekinier z życia, każde na swój sposób walczą o własną niezależność i wolność. I pytanie o to, jak ją zachować w obliczu nieuchronnych zmian, jest jednym z podstawowych pytań filmu. W tym sensie to podszyta kpiną, ale i niepozbawiona nadziei, opowieść o każdym z nas.
„Zmruż oczy” wyszedł właśnie na płytce. Ludzie ją oglądają, i wielu nie daje spokoju. Piszą w Internecie: Kupiłem Pana film na DVD (legalna kopia) i siedzę sobie i oglądam i myślę. Obejrzałem raz, drugi, trzeci, i znów mam zamiar, ale muszę iść spać. Obejrzę Pana film znowu jutro i pojutrze.
Czy można sobie życzyć lepszej recenzji?
koniec
8 czerwca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Świat nieprzedstawiony
— Gabriel Krawczyk

Tegoż autora

Gra komputerowa w stylu Bunuela
— Jacek Łaszcz

Polski sen – nie dla idiotów
— Jacek Łaszcz

Życie i nieżycie, czyli terapia u Tima Burtona
— Jacek Łaszcz

Jubileusz w rozkroku
— Jacek Łaszcz

Czyj Nikifor?
— Jacek Łaszcz

Skąd ty masz te oczy?
— Jacek Łaszcz

W górę i w dół na diabelskim młynie
— Jacek Łaszcz

Ten straszny potwór Michael Moore
— Jacek Łaszcz

Poruszenia kuchenne
— Jacek Łaszcz

Testament Woody’ego Allena
— Jacek Łaszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.