Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jan Sverák
‹Ciemnoniebieski świat›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
85,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiemnoniebieski świat
Tytuł oryginalnyTmavomodry svet
Dystrybutor Vision
ReżyseriaJan Sverák
ZdjęciaVladimír Smutný
Scenariusz
ObsadaOndrej Vetchy, Krystof Hadek, Tara Fitzgerald, Charles Dance, Oldrich Kaiser
MuzykaOndrej Soukup
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiCzechy
ParametryFormat: 16 : 9 (2.35:1), Dolby Digital 5.1, DTS ES
Gatunekwojenny
EAN5907176891386
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dywizjon 303 po czesku
[Jan Sverák „Ciemnoniebieski świat” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kino czeskie ma się ostatnimi laty znacznie lepiej od polskiego. W dużej mierze zawdzięcza to twórcy nagrodzonego Oskarem obyczajowego dramatu „Kola” Janowi Svĕrákowi, który dzięki temu właśnie obrazowi zdołał przebić się na europejskie salony. Przed czterema laty reżyser ten nakręcił, w koprodukcji z Anglikami i Niemcami, „Ciemnoniebieski świat” – film w swym dorobku nietypowy, albowiem poświęcony czasom II wojny światowej.

Sebastian Chosiński

Dywizjon 303 po czesku
[Jan Sverák „Ciemnoniebieski świat” - recenzja]

Kino czeskie ma się ostatnimi laty znacznie lepiej od polskiego. W dużej mierze zawdzięcza to twórcy nagrodzonego Oskarem obyczajowego dramatu „Kola” Janowi Svĕrákowi, który dzięki temu właśnie obrazowi zdołał przebić się na europejskie salony. Przed czterema laty reżyser ten nakręcił, w koprodukcji z Anglikami i Niemcami, „Ciemnoniebieski świat” – film w swym dorobku nietypowy, albowiem poświęcony czasom II wojny światowej.

Jan Sverák
‹Ciemnoniebieski świat›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
85,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiemnoniebieski świat
Tytuł oryginalnyTmavomodry svet
Dystrybutor Vision
ReżyseriaJan Sverák
ZdjęciaVladimír Smutný
Scenariusz
ObsadaOndrej Vetchy, Krystof Hadek, Tara Fitzgerald, Charles Dance, Oldrich Kaiser
MuzykaOndrej Soukup
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiCzechy
ParametryFormat: 16 : 9 (2.35:1), Dolby Digital 5.1, DTS ES
Gatunekwojenny
EAN5907176891386
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O polskich dywizjonach lotniczych biorących udział w bitwie powietrznej o Anglię słyszeli chyba wszyscy, którzy uważniej śledzili lekcje historii w szkole średniej (co niektórzy mogli również sięgnąć po dokumentalną książkę Arkadego Fiedlera „Dywizjon 303”); nie zawsze jednak przy tej okazji wspominano, iż – wraz z Polakami – o niepodległość Wielkiej Brytanii walczyli również Czesi. A to właśnie oni są głównymi bohaterami „Ciemnoniebieskiego świata”…
Film Svĕráka składa się w zasadzie z retrospekcji. Dramatyczne wydarzenia związane z wojną poznajemy bowiem ze wspomnień porucznika Františka Slámy (w tej roli oglądamy Ondřeja Vetchego). Po roku 1945 wrócił on, jak wielu innych żołnierzy walczących na Zachodzie, do wyzwolonej przez Sowietów Czechosłowacji. Zamiast chwały jednak, w rodzinnym kraju czekało go upokorzenie i… więzienna cela, przeznaczona dla wrogów socjalistycznej ojczyzny. Leżąc w obozowym lazarecie, leczony przez lekarza – więźnia, jak i on – Niemca, niegdyś esesmana, snuje Sláma swą fascynującą opowieść o czasach pogardy.
I tak na początku cofamy się do marca roku 1939. Sláma jest porucznikiem w pułku lotniczym stacjonującym w Ołomuńcu. Kocha się w pięknej Hanišce, którą potajemnie – wykorzystując niewiedzę rodziców dziewczyny – odwiedza po zmroku. Noc z 14 na 15 marca przyjdzie mu jednak zapamiętać na całe życie; to bowiem wtedy miłosne igraszki młodych przerwane zostają przez wzburzonego ojca Haniški, który z radia dowiaduje się o hitlerowskiej inwazji na Czechosłowację. Następnego dnia wojska niemieckie zajmują lotnisko i wszystkie maszyny. Sláma wraz z jednym ze swoich podwładnych – pełnym radości życia i ideałów – sierżantem Karelem Vojtišką (gra go, niemal do złudzenia przypominający Leonarda di Caprio, Kryštof Hádek), postanawiają zrzucić mundury i uciec do Polski. Półtora roku później – we wrześniu 1940 – są już w Anglii!
„Ciemnoniebieski świat” można zaliczyć do obrazów wojennych, aczkolwiek skutecznie wymyka się on tak jednoznacznej klasyfikacji (analogicznie: czy za film wojenny moglibyśmy uznać np. „Pociągi pod specjalnym nadzorem”, których akcja również rozgrywa się w czasie II wojny światowej?). To w równej mierze melodramat, jak i film obyczajowy, podlany owym niepowtarzalnym, typowo czeskim absurdalnym humorem, który doskonale znamy z wczesnych dzieł Miloša Formana czy też sielankowych obrazów Jiřiego Menzla. Svĕrák genialnie żongluje nastrojami: aż do tego stopnia, że są chwile, kiedy śmiać się możemy do rozpuku (pierwsze szkolenie czeskich lotników w Anglii, kiedy to ćwiczą oni latanie „na sucho” na rowerach, bądź też lekcja języka angielskiego, podczas której nobliwa nauczycielka stara się wytłumaczyć sierżantowi Vojtišce różnicę w znaczeniu słów „to lend” oraz „to land”), to znów z trudem powstrzymujemy łzy (gdy na tle uczucia do pięknej Angielki Susan wybucha konflikt pomiędzy Slámą i Vojtišką). Wojna, chociaż stanowi bardzo istotny element owej układanki, tak naprawdę często schodzi na dalszy plan, stając się jedynie pretekstem do ukazania prawdy o ludziach: ich słabościach i namiętnościach, strachu i odwadze, bólu, który niesie z sobą zarówno śmierć, jak i niespełniona bądź nieodwzajemniona miłość.
To film w swej wymowie bardzo gorzki. Sláma traci bowiem niemal wszystko. Niemal, ponieważ przez cały czas pozostaje mu nadzieja, że przyjdzie moment, kiedy zły los się od niego odwróci. Że kiedyś może być lepiej. Obraz Svĕráka przekonuje, że w zetknięciu z ponurą rzeczywistością nie jesteśmy całkowicie bezbronni. Naszą bronią stają się wówczas chociażby wspomnienia o prawdziwych przyjaciołach, gotowych poświęcić dla nas nawet swoje życie. Stwierdzenie, iż jest to piękny film trąciłoby banałem – innych słów znaleźć jednak nie potrafię!
koniec
13 lutego 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Prosta historia
— Przemysław Ćwik

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.