Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jan Sverák
‹Ciemnoniebieski świat›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiemnoniebieski świat
Tytuł oryginalnyTmavomodry svet
Dystrybutor Vision
ReżyseriaJan Sverák
ZdjęciaVladimír Smutný
Scenariusz
ObsadaOndrej Vetchy, Krystof Hadek, Tara Fitzgerald, Charles Dance, Oldrich Kaiser
MuzykaOndrej Soukup
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiCzechy
ParametryFormat: 16 : 9 (2.35:1), Dolby Digital 5.1, DTS ES
Gatunekwojenny
EAN5907176891386
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dywizjon 303 po czesku
[Jan Sverák „Ciemnoniebieski świat” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kino czeskie ma się ostatnimi laty znacznie lepiej od polskiego. W dużej mierze zawdzięcza to twórcy nagrodzonego Oskarem obyczajowego dramatu „Kola” Janowi Svĕrákowi, który dzięki temu właśnie obrazowi zdołał przebić się na europejskie salony. Przed czterema laty reżyser ten nakręcił, w koprodukcji z Anglikami i Niemcami, „Ciemnoniebieski świat” – film w swym dorobku nietypowy, albowiem poświęcony czasom II wojny światowej.

Sebastian Chosiński

Dywizjon 303 po czesku
[Jan Sverák „Ciemnoniebieski świat” - recenzja]

Kino czeskie ma się ostatnimi laty znacznie lepiej od polskiego. W dużej mierze zawdzięcza to twórcy nagrodzonego Oskarem obyczajowego dramatu „Kola” Janowi Svĕrákowi, który dzięki temu właśnie obrazowi zdołał przebić się na europejskie salony. Przed czterema laty reżyser ten nakręcił, w koprodukcji z Anglikami i Niemcami, „Ciemnoniebieski świat” – film w swym dorobku nietypowy, albowiem poświęcony czasom II wojny światowej.

Jan Sverák
‹Ciemnoniebieski świat›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiemnoniebieski świat
Tytuł oryginalnyTmavomodry svet
Dystrybutor Vision
ReżyseriaJan Sverák
ZdjęciaVladimír Smutný
Scenariusz
ObsadaOndrej Vetchy, Krystof Hadek, Tara Fitzgerald, Charles Dance, Oldrich Kaiser
MuzykaOndrej Soukup
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiCzechy
ParametryFormat: 16 : 9 (2.35:1), Dolby Digital 5.1, DTS ES
Gatunekwojenny
EAN5907176891386
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O polskich dywizjonach lotniczych biorących udział w bitwie powietrznej o Anglię słyszeli chyba wszyscy, którzy uważniej śledzili lekcje historii w szkole średniej (co niektórzy mogli również sięgnąć po dokumentalną książkę Arkadego Fiedlera „Dywizjon 303”); nie zawsze jednak przy tej okazji wspominano, iż – wraz z Polakami – o niepodległość Wielkiej Brytanii walczyli również Czesi. A to właśnie oni są głównymi bohaterami „Ciemnoniebieskiego świata”…
Film Svĕráka składa się w zasadzie z retrospekcji. Dramatyczne wydarzenia związane z wojną poznajemy bowiem ze wspomnień porucznika Františka Slámy (w tej roli oglądamy Ondřeja Vetchego). Po roku 1945 wrócił on, jak wielu innych żołnierzy walczących na Zachodzie, do wyzwolonej przez Sowietów Czechosłowacji. Zamiast chwały jednak, w rodzinnym kraju czekało go upokorzenie i… więzienna cela, przeznaczona dla wrogów socjalistycznej ojczyzny. Leżąc w obozowym lazarecie, leczony przez lekarza – więźnia, jak i on – Niemca, niegdyś esesmana, snuje Sláma swą fascynującą opowieść o czasach pogardy.
I tak na początku cofamy się do marca roku 1939. Sláma jest porucznikiem w pułku lotniczym stacjonującym w Ołomuńcu. Kocha się w pięknej Hanišce, którą potajemnie – wykorzystując niewiedzę rodziców dziewczyny – odwiedza po zmroku. Noc z 14 na 15 marca przyjdzie mu jednak zapamiętać na całe życie; to bowiem wtedy miłosne igraszki młodych przerwane zostają przez wzburzonego ojca Haniški, który z radia dowiaduje się o hitlerowskiej inwazji na Czechosłowację. Następnego dnia wojska niemieckie zajmują lotnisko i wszystkie maszyny. Sláma wraz z jednym ze swoich podwładnych – pełnym radości życia i ideałów – sierżantem Karelem Vojtišką (gra go, niemal do złudzenia przypominający Leonarda di Caprio, Kryštof Hádek), postanawiają zrzucić mundury i uciec do Polski. Półtora roku później – we wrześniu 1940 – są już w Anglii!
„Ciemnoniebieski świat” można zaliczyć do obrazów wojennych, aczkolwiek skutecznie wymyka się on tak jednoznacznej klasyfikacji (analogicznie: czy za film wojenny moglibyśmy uznać np. „Pociągi pod specjalnym nadzorem”, których akcja również rozgrywa się w czasie II wojny światowej?). To w równej mierze melodramat, jak i film obyczajowy, podlany owym niepowtarzalnym, typowo czeskim absurdalnym humorem, który doskonale znamy z wczesnych dzieł Miloša Formana czy też sielankowych obrazów Jiřiego Menzla. Svĕrák genialnie żongluje nastrojami: aż do tego stopnia, że są chwile, kiedy śmiać się możemy do rozpuku (pierwsze szkolenie czeskich lotników w Anglii, kiedy to ćwiczą oni latanie „na sucho” na rowerach, bądź też lekcja języka angielskiego, podczas której nobliwa nauczycielka stara się wytłumaczyć sierżantowi Vojtišce różnicę w znaczeniu słów „to lend” oraz „to land”), to znów z trudem powstrzymujemy łzy (gdy na tle uczucia do pięknej Angielki Susan wybucha konflikt pomiędzy Slámą i Vojtišką). Wojna, chociaż stanowi bardzo istotny element owej układanki, tak naprawdę często schodzi na dalszy plan, stając się jedynie pretekstem do ukazania prawdy o ludziach: ich słabościach i namiętnościach, strachu i odwadze, bólu, który niesie z sobą zarówno śmierć, jak i niespełniona bądź nieodwzajemniona miłość.
To film w swej wymowie bardzo gorzki. Sláma traci bowiem niemal wszystko. Niemal, ponieważ przez cały czas pozostaje mu nadzieja, że przyjdzie moment, kiedy zły los się od niego odwróci. Że kiedyś może być lepiej. Obraz Svĕráka przekonuje, że w zetknięciu z ponurą rzeczywistością nie jesteśmy całkowicie bezbronni. Naszą bronią stają się wówczas chociażby wspomnienia o prawdziwych przyjaciołach, gotowych poświęcić dla nas nawet swoje życie. Stwierdzenie, iż jest to piękny film trąciłoby banałem – innych słów znaleźć jednak nie potrafię!
koniec
13 lutego 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Nie lekceważ kulawego detektywa!
Sebastian Chosiński

17 I 2022

Wdzięczni bądźmy J.K. Rowling, że po dekadzie poświęconej Harry’emu Potterowi (1997-2007) postanowiła odstawić go na boczny tor i zajęła się pisaniem powieści realistycznych. W przeciwnym wypadku nie doczekalibyśmy się serii kryminałów z prywatnym detektywem Cormoranem Strikiem w roli głównej (publikowanych pod pseudonimem Robert Galbraith). I tym samym nie powstałby tak dobry miniserial, jak „Zabójcza biel”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Prosta historia
— Przemysław Ćwik

Tegoż autora

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
— Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
— Sebastian Chosiński

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Tachionowa ropucha über alles
— Sebastian Chosiński

Ach, ci pisarze!
— Sebastian Chosiński

Dwoma torami do celu
— Sebastian Chosiński

Zabić na początku i zabić na końcu
— Sebastian Chosiński

Rewolwerowiec-gadżeciarz
— Sebastian Chosiński

Narowisty stróż prawa
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.