Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)
[Maciej Sobieszczański „Zgoda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)
[Maciej Sobieszczański „Zgoda” - recenzja]

„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Prowokacyjnie można by stwierdzić, że pełnometrażowy w pełni samodzielny debiut fabularny Macieja Sobieszczańskiego („Performer”, 2015) to film o… polskich obozach koncentracyjnych. A precyzyjniej: o jednym, ale za to „najsłynniejszym” obozie, który funkcjonował od lutego do listopada 1945 roku w Zgodzie, dzielnicy górnośląskich Świętochłowic. Formalnie był to – podległy Urzędowi Bezpieczeństwa Publicznego – obóz pracy, chociaż warunki, jakie w nim panowały niewiele różniły się od tych, w których wcześniej, do grudnia 1944 roku, Niemcy trzymali w tym samym miejscu Polaków (jako filii Auschwitz). „Zgoda” nie jest jednak li tylko obrazem historycznym; to przede wszystkim dramatyczna opowieść o trójkącie miłosnym i skomplikowanych relacjach polsko-niemiecko-żydowskich. Główny bohater, Franek (grany przez znanego z „Wołynia” Juliana Świeżewskiego), to prosty chłopak ze wsi. Przed wojną przyjaźnił się z Niemcem Erwinem (w tej roli Jakub Gierszał, „Pokot”) i podkochiwał w Polce Annie (Zofia Wichłacz, „Miasto 44”). Po wejściu Sowietów ta ostatnia z jakiegoś powodu – może działała w AK, może w NSZ, a może została folksdojczką? – trafia do obozu. Dowiedziawszy się o tym, Franek podejmuje decyzję, która może zaważyć na jego całym dalszym życiu – postanawia wkręcić się do pracy w „Zgodzie” jako strażnik. Ma bowiem nadzieję, że tym sposobem ułatwi ukochanej dziewczynie ucieczkę. Zupełnie niespodziewanie dowiaduje się, że za drutami znalazł się również Erwin. Ich dawna przyjaźń zostaje wystawiona na najtrudniejszą próbę, tym bardziej że komendantem obozu (Wojciech Zieliński, „Czerwony pająk”) jest okrutny żydowski komunista, wzorowany na oskarżonym po latach o zbrodnie przeciw ludzkości Salomonie Morelu. Sobieszczańskiemu wyszedł obraz bardzo ascetyczny, utrzymany w wyjątkowo posępnym (co podkreślają sceny filmowane głównie po zmroku i w nocy) nastroju, jakże jednak adekwatnym do głównego tematu. Reżyser skupia się bowiem na ewolucji postawy Franka, który znalazłszy się w Piekle, musi przede wszystkim uporać się z własnymi demonami. Nie zawsze wypada to przekonująco, ale trzeba przyznać, że finał rekompensuje wszelkie wcześniejsze niedostatki. W każdym razie „Zgoda” stanowi udaną odpowiedź (choć można ją postrzegać również jako swoistą kontynuację) na „Letnie przesilenie” (2014) Michała Rogalskiego.
koniec
9 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.