Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jan Kidawa-Błoński
‹W ukryciu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ukryciu
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery12 maja 2014
ReżyseriaJan Kidawa-Błoński
ZdjęciaŁukasz Gutt
Scenariusz
ObsadaMagdalena Boczarska, Julia Pogrebińska, Tomasz Kot, Krzysztof Stroiński, Jacek Braciak
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)
[Jan Kidawa-Błoński „W ukryciu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)
[Jan Kidawa-Błoński „W ukryciu” - recenzja]

Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

Jan Kidawa-Błoński
‹W ukryciu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ukryciu
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery12 maja 2014
ReżyseriaJan Kidawa-Błoński
ZdjęciaŁukasz Gutt
Scenariusz
ObsadaMagdalena Boczarska, Julia Pogrebińska, Tomasz Kot, Krzysztof Stroiński, Jacek Braciak
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jan Kidawa-Błoński („Męskie sprawy”, „Skazany na bluesa”) odkrył dla siebie Magdalenę Boczarską dzięki opartej na biografii Pawła Jasienicy „Różyczce” (2010). Spodobała mu się do tego stopnia, że powierzył jej także główną rolę w swoim następnym filmie pełnometrażowym – „W ukryciu”. W obu obrazach Boczarska („Obce niebo”) wcieliła się w femme fatale, z tą jednak różnicą, że w pierwszym dziele grana przez nią postać dała się wmanewrować w dramatyczną sytuację z miłości do funkcjonariusza SB, w drugim natomiast – to ona sama stała się elementem sprawczym tragedii. Scenariusz Macieja Karpińskiego opowiada historię rozgrywającą się w Radomiu w ciągu kilku miesięcy 1944 roku – w momencie gdy dobiega końca okupacja hitlerowska, a zaczyna instalowanie przyniesionej na sowieckich bagnetach władzy komunistycznej. Janina, nazywana przez znajomych Inką, przed wojną była wiolonczelistką w lokalnej orkiestrze, w której grał również jej ojciec (Krzysztof Stroiński, „Anatomia zła”). Zespół w większości składał się z Żydów, którzy po wkroczeniu Niemców najpierw trafili do getta, a później do komór gazowych obozów zagłady. Udało się jednak uciec Ester (pochodząca z Kazachstanu Julia Pogrebińska), córce przyjaciela ojca Inki, który zaoferował jej schronienie, nie przyznając się do tego nawet samej Janinie. Pewnego dnia jednak kobieta poznaje prawdę. Najpierw jest tym faktem przerażona, ale później, a zwłaszcza po aresztowaniu ojca w łapance, postanawia zaopiekować się „gościem”. Fascynuje ją przede wszystkim egzotyczna uroda Ester, jej subtelność i artystyczna dusza (ćwiczyła przed wojną taniec); w efekcie rodzi się między nimi relacja, której intensywność zaskakuje Polkę. Do tego stopnia, że kiedy nadchodzi wyzwolenie, Inka nie informuje o tym Żydówki, przeciwnie – rysuje przed nią obraz coraz straszliwszych represji ze strony Niemców. „W ukryciu” to dramat psychologiczny (z elementami thrillera), dla którego wojna stała się nadzwyczaj adekwatnym tłem. Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy. Reżysera mimo wszystko bardziej interesuje jednostkowy (patologiczny) przypadek niż szersza perspektywa. Owszem, z jednej strony mamy ojca Inki, bezinteresownie chroniącego Ester, z drugiej – sąsiada, który okazuje się kanalią (Jacek Braciak, „Drogówka”), ale pojawiają się oni jedynie w epizodach, które nie prowadzą do wyrazistszych wniosków. Mogą jednak stanowić alibi: pokazaliśmy przecież i dobrych, i złych Polaków. Szkoda jedynie, że im bliżej końca, tym bardziej siada napięcie. W scenie finałowej natomiast, która z założenia powinna robić największe wrażenie, nie ma go prawie wcale.
koniec
11 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Nie lekceważ kulawego detektywa!
Sebastian Chosiński

17 I 2022

Wdzięczni bądźmy J.K. Rowling, że po dekadzie poświęconej Harry’emu Potterowi (1997-2007) postanowiła odstawić go na boczny tor i zajęła się pisaniem powieści realistycznych. W przeciwnym wypadku nie doczekalibyśmy się serii kryminałów z prywatnym detektywem Cormoranem Strikiem w roli głównej (publikowanych pod pseudonimem Robert Galbraith). I tym samym nie powstałby tak dobry miniserial, jak „Zabójcza biel”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Istne pandamonium
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ciosy i uniki
— Sebastian Chosiński

Nieuczciwe zagrywki złego czarnoksiężnika
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Nie ma Różyczki bez kolców
— Piotr Pieńkosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.