Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joachim Trier
‹Thelma›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThelma
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 listopada 2018
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaEili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli
MuzykaOla Fløttum
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiDania, Francja, Norwegia, Szwecja
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, fantasy, kryminał
EAN5908262707703
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Thelma. Tym razem bez Louise
[Joachim Trier „Thelma” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To oczywiste, że reklamom nie należy do końca wierzyć. Gdy jednak pochwalne peany słane są pod adresem duńskiego reżysera Joachima Triera, można na moment złagodzić czujność i uznać, że jeśli film podpisany jest jego nazwiskiem – to warto obejrzeć. I rzeczywiście: choć „Thelmie” daleko do arcydzieła, jest to całkiem zgrabnie opowiedziana historia młodej kobiety na krawędzi szaleństwa. A może…

Sebastian Chosiński

Thelma. Tym razem bez Louise
[Joachim Trier „Thelma” - recenzja]

To oczywiste, że reklamom nie należy do końca wierzyć. Gdy jednak pochwalne peany słane są pod adresem duńskiego reżysera Joachima Triera, można na moment złagodzić czujność i uznać, że jeśli film podpisany jest jego nazwiskiem – to warto obejrzeć. I rzeczywiście: choć „Thelmie” daleko do arcydzieła, jest to całkiem zgrabnie opowiedziana historia młodej kobiety na krawędzi szaleństwa. A może…

Joachim Trier
‹Thelma›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThelma
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 listopada 2018
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaEili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli
MuzykaOla Fløttum
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiDania, Francja, Norwegia, Szwecja
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, fantasy, kryminał
EAN5908262707703
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
No właśnie. Joachim Trier tak prowadzi fabułę, że do końca nie wiemy, co tak naprawdę dotknęło główną bohaterkę. Jest szalona? Opętana? A może święta? W głośnych przed laty „Egzorcyzmach Emily Rose” (2005) Scotta Derricksona wszystko było znacznie prostsze i wyrazistsze. Ale też film Amerykanina miał w sobie dużo mniej subtelności niż obraz Skandynawa. Choć w zasadzie dotykają tych samych kwestii. Tytułowa Thelma (w którą wcieliła się Eili Harboe, znana z „Rodziny Orheimów” i „Fali”) to młoda kobieta, która po raz pierwszy na dłużej opuszcza rodzinny dom. Przyjeżdża na studia do Oslo, gdzie jej rodzice wynajmują dla niej mieszkanie. Niby jest samodzielna, ale każdego dnia musi telefonicznie zdawać dokładną relację z tego, co robiła ojcu Troudowi i poruszającej się na wózku matce Unni (w rodziców wcielili się Norwegowie Henrik Rafaelsen oraz Ellen Dorrit Petersen, którzy przed pięcioma laty zagrali główne role w „Ślepowidzeniu” Eskila Vogta, scenarzysty „Thelmy”).
Kobieta traktuje to w sposób najzupełniej naturalny, co może nieco dziwić widza. Wszystko z czasem zostaje jednak wyjaśnione. Jak zresztą wiele innych zagadek. Trier bowiem powoli odsłania przed nami kolejne elementy układanki. Przy okazji, niestety, odziera akcję z niesamowitości. Wprawdzie wciąż udanie balansuje na granicy horroru, thrillera i dramatu psychologicznego, lecz kiedy stara się wszystkie zawiłości wyjaśnić racjonalnie, sprawia, że stopniowo spada napięcie. Dopiero w finale udaje mu się ponownie podnieść ciśnienie, głównie dzięki temu, że zagłębia się w przeszłość Thelmy i jej najbliższych.
Trier (który ma na koncie również cenione, ale generalnie średnio udane „Oslo, 31 sierpnia” oraz „Głośniej od bomb”) wie, że dotykając kwestii stricte religijnych, wkracza na dość grząski grunt. I pewnie z tego powodu stara się poruszać w miarę delikatnie, aby nikogo nie urazić. Zmusza więc swoją bohaterkę do grzechu, ale pilnuje się, aby nie przekroczyła ona granicy, spoza której nie będzie już miała powrotu. Sugeruje kłopoty psychiczne Thelmy wynikające z rygorystycznego, konserwatywnego, pełne zakazów wychowania w dzieciństwie, lecz robi to tak, by w każdej chwili móc się wycofać i przerzucić winę na co (lub na kogo) innego. Nie ma odwagi, a może po prostu nie czuje takiej potrzeby, podążyć szlakiem wyznaczonym przez Dietricha Brüggemanna w „Drodze krzyżowej” (2014).
Wszystkie powyższe uwagi nie oznaczają jednak wcale, że „Thelma” to film zły lub niewarty zachodu. Skądże! Zasiadając do niego, warto jednak wiedzieć, że nie zaspokoi on potrzeb duchowych gorliwych chrześcijan ani nie podsyci niechęci do religii, jaką pielęgnują w sobie wojujący ateiści. Im więcej czasu mija od seansu, tym bardziej jestem przekonany, że Duńczyk chciał tylko zrealizować intrygujący mistyczny thriller, a religię wykorzystał jedynie jako atrakcyjny, przyciągający uwagę kostium.
koniec
4 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.