Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Janusz Majewski
‹Czarny Mercedes›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny Mercedes
ReżyseriaJanusz Majewski
ZdjęciaArkadiusz Tomiak
Scenariusz
ObsadaMaria Debska, Aleksandar Milicevic, Artur Zmijewski, Andrzej Zieliński, Lukasz Sikora, Sonia Bohosiewicz, Andrzej Mastalerz, Izabela Dabrowska
MuzykaPawel Lucewicz
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Król i hrabiowie
[Janusz Majewski „Czarny Mercedes” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mimo mody na kryminalne powieści retro, pewien okres z przeszłości nie został jeszcze odpowiednio spenetrowany przez pisarzy. Wciąż brakuje interesujących książek detektywistycznych, których akcja rozgrywałaby się w czasie nazistowskiej okupacji Polski. do takiego samego wniosku doszedł chyba Janusz Majewski, który najpierw napisał „Czarnego mercedesa”, a potem przeniósł go na ekran. Z marnym skutkiem.

Sebastian Chosiński

Król i hrabiowie
[Janusz Majewski „Czarny Mercedes” - recenzja]

Mimo mody na kryminalne powieści retro, pewien okres z przeszłości nie został jeszcze odpowiednio spenetrowany przez pisarzy. Wciąż brakuje interesujących książek detektywistycznych, których akcja rozgrywałaby się w czasie nazistowskiej okupacji Polski. do takiego samego wniosku doszedł chyba Janusz Majewski, który najpierw napisał „Czarnego mercedesa”, a potem przeniósł go na ekran. Z marnym skutkiem.

Janusz Majewski
‹Czarny Mercedes›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny Mercedes
ReżyseriaJanusz Majewski
ZdjęciaArkadiusz Tomiak
Scenariusz
ObsadaMaria Debska, Aleksandar Milicevic, Artur Zmijewski, Andrzej Zieliński, Lukasz Sikora, Sonia Bohosiewicz, Andrzej Mastalerz, Izabela Dabrowska
MuzykaPawel Lucewicz
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początek małe wyjaśnienie. Najnowsze dzieło Janusza Majewskiego nie jest ekranizacją klasycznej powieści milicyjnej Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego (z końca lat 50. ubiegłego wieku), ale jego własnej prozy. Majewski natomiast to jeden z ostatnich żyjących wielkich mistrzów polskiego kina, autor tak znakomitych dzieł, jak „Sublokator” (1966), „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię” (1969), „Zazdrość i medycyna” (1973), „Zaklęte rewiry” (1975), „Sprawa Gorgonowej” (1977) czy „C.K. dezerterzy” (1985). Słowem: postać wielka! Tym bardziej boli fakt, że schodzi ze sceny w tak złym stylu. Choć pomysł miał doskonały. Cóż z tego jednak, skoro nie wykorzystał nawet połowy jego potencjału.
Akcja filmu rozgrywa się w okupowanej Warszawie. Do gabinetu mecenasa Karola Holzera (Artur Żmijewski, który nie zdążył zejść z planu „Ojca Mateusza”) zgłasza się jego przedwojenna studentka Aneta Landau (Maria Dębska) i prosi o pomoc. Dużo żąda, jest bowiem Żydówką, ale Holzer – związany z Armią Krajową – postanawia zaryzykować. Umieszcza ją w swoim domu, przedstawiając służącej Celinie (Natalia Rybicka) jako przybyłą z Pomorza żonę Krystynę. Wcielenie się w panią Holzer to, zdawałoby się, doskonały kamuflaż, tym bardziej że mecenas przyjaźni się z często bywającym w jego domu oficerem SS, hrabią Maximilianem von Fleckensteinem (Aleksandar Milićević). Pewnego dnia po powrocie do domu Karol zastaje „małżonkę” nieżywą, z wbitym w plecy nożem.
Śledztwo przejmuje Rafał Król (Andrzej Zieliński), przedwojenny specjalista od zabójstw, nadkomisarz działającej niezależnie od tak zwanej „policji granatowej” Polskiej Policji Kryminalnej. Od pewnego momentu dochodzeniem zaczyna jednak interesować się także radca kryminalny Ernst Kluge z Kripo (Bogusław Linda). I właśnie to, co najbardziej intrygujące w całej tej historii, pojawia się na styku relacji polsko-niemieckich – vide Holzer i von Fleckenstein oraz Król i Kluge. Niestety, wszystko jest jedynie pobieżnie naszkicowane, reżyser każe widzom wierzyć na słowo, że jest tak, jak on mówi, lecz w rzeczywistości nie robi nic, by ich w tym utwierdzić. Przy większych staraniach hrabia-esesman mógłby stać się postacią na miarę Clausa von Stauffenberga, a Kluge – drugim Eberhardem Mockiem.
Tak się jednak nie dzieje. Trudno nawet powiedzieć, by Król prowadził jakieś normalne śledztwo – głównie przesłuchuje ludzi, których doprowadzają mu do biura (majstersztykiem są natomiast rozmowy z hrabią-erotomanem granym z dużym dystansem przez Andrzeja Seweryna). Dochodzenie w żaden sposób nie napędza też fabuły, o co zresztą i tak byłoby trudno, ponieważ jest ona wyjątkowo poszatkowana. Ostateczny efekt tych zabiegów jest taki, że „Czarny mercedes” zostaje całkowicie wyprany z emocji i napięcia. Dość powiedzieć, że najwięcej dreszczyku przynosi mniej więcej półminutowe preludium rozgrywające się na peronie dworca kolejowego. Potem jest już coraz nudniej.
koniec
16 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kujawski swing
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.