Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Roland Emmerich
‹Midway›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMidway
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 listopada 2019
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaRobby Baumgartner
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Dennis Quaid, Luke Evans, Mandy Moore, Alexander Ludwig, Aaron Eckhart
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania138 min
Gatunekakcja, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
[Roland Emmerich „Midway” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie jest łatwo mierzyć się z filmową klasyką. Ale niemieckiemu reżyserowi Rolandowi Emmerichowi nie przychodzi to z trudnością. Inna sprawa, że najczęściej z tych pojedynków wraca na tarczy. Na szczęście z jego wersją bitwy o Midway jest inaczej. Nakręcony przed rokiem okazuje się bowiem zaskakująco dobry.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
[Roland Emmerich „Midway” - recenzja]

Nie jest łatwo mierzyć się z filmową klasyką. Ale niemieckiemu reżyserowi Rolandowi Emmerichowi nie przychodzi to z trudnością. Inna sprawa, że najczęściej z tych pojedynków wraca na tarczy. Na szczęście z jego wersją bitwy o Midway jest inaczej. Nakręcony przed rokiem okazuje się bowiem zaskakująco dobry.

Roland Emmerich
‹Midway›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMidway
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 listopada 2019
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaRobby Baumgartner
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Dennis Quaid, Luke Evans, Mandy Moore, Alexander Ludwig, Aaron Eckhart
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania138 min
Gatunekakcja, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Roland Emmerich, choć pochodzi ze Stuttgartu, jest już Amerykaninem pełną gębą. Nakręcił przecież tyle fantastycznonaukowych, katastroficznych i sensacyjnych filmów sławiących ducha amerykańskiego, że mało kto w Hollywood jest mu w tym w ostatnich trzech dekadach w stanie dorównać. I niczego nie zmienia tu fakt, że większość tych dzieł to pozbawione większego sensu widowiskowe superprodukcje („Dzień Niepodległości”, „Godzilla”, „Pojutrze”, „2012”, pozytywnym wyjątkiem jest na pewno historyczny „Patriota”) – liczy się, że obywatele USA mogą poczuć dumę narodową i że jankeski przemysł filmowy zarabia na nich krocie. Dlatego – nie ukrywam – do najnowszego obrazu Niemca podchodziłem trochę jak do jeża. Tym bardziej że jedną z filmowych legend mej wczesnej młodości jest nadzwyczaj efektowna „Bitwa o Midway” (1976) Jacka Smighta, w której aż roiło się od wielkich gwiazd światowego kina (Charlton Heston, Henry Fonda, Glenn Ford, James Coburn, Robert Mitchum, Toshirō Mifune).
I tym większym – na dodatek ze wszech miar pozytywnym! – zaskoczeniem okazało się „Midway”. Owszem, dziełu temu nie brakuje charakterystycznego dla Niemca rozmachu i efekciarstwa, ale przynajmniej jest ono czemuś konkretnemu podporządkowane i ma sens. Zdecydowanie mniej tu romansu niż w „Pearl Harbor” (2001) Michaela Baya, dużo więcej za to krwistego historycznego mięsa. Spora w tym zasługa scenariusza debiutującego w filmie kinowym Wesa Tooke’a, który przyłożył się do tego, aby prawdziwych bohaterów umieścić w rzeczywistych wydarzeniach. Przy okazji pewnie także przydać im nieco charyzmy i podkreślić wrodzoną brawurę. Choć pewnie to ostatnio było ich naturalną cechą – bez niej raczej nie odnieśliby zwycięstwa w jednej z najważniejszych morskich bitew w dziejach świata. I oczywiście bez admirała Chestera W. Nimitza (w tej roli znakomity Woody Harrelson).
Podobnie jak ponad cztery dekady temu Smith, tak teraz Emmerich przedstawił zmagania o Midway przez pryzmat bohatera zbiorowego (amerykańscy lotnicy rozprawiający się ze swymi japońskimi wrogami), ale aby widz miał się z kim identyfikować, mimo wszystko wyeksponował kilka postaci – głównie skonfliktowanych początkowo ze sobą Richarda „Dicka” Besta (którego gra Ed Skrein) i Wade’a McClusky’ego (Luke Evans). Nie zapomniał przy tym oddać hołd milczącym bohaterom zmagań na Pacyfiku, czyli rezydującej w bazie Pearl Harbor grupie kryptologów pracujących pod kierownictwem ekscentrycznego Edwina T. Laytona (Patrick Wilson). Świetnie prezentuje się w „Midway” batalistyka – i to zarówno ta na morzu, jak i w powietrzu. Efekty specjalne są bardzo sugestywne, a dźwięk – perfekcyjny. Naprawdę nie miałbym nic przeciwko temu, aby Emmerich kręcił tylko wielkie widowiska historyczne!
koniec
23 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2016 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Ta świnia Szekspir
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Katastrofa wciąż jest przytulna
— Jakub Gałka

Wielki mamut
— Ewa Drab

Pojutrze: Polemika, komentarz i kontrrecenzja
— Michał Szczepaniak

Pojutrze chodź w futrze...
— Marcin Łuczyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.