Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Nadine Labaki
‹Kafarnaum›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKafarnaum
Tytuł oryginalnyکفرناحوم‎ [Capharnaüm]
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 lutego 2019
ReżyseriaNadine Labaki
ZdjęciaChristopher Aoun
Scenariusz
ObsadaZain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Kawsar Al Haddad, Fadi Yousef, Haita 'Cedra' Izzam, Alaa Chouchnieh, Nadine Labaki
MuzykaKhaled Mouzannar
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiLiban, USA
Czas trwania126 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Może być tylko gorzej
[Nadine Labaki „Kafarnaum” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To jeden z tych filmów, które ogląda się ze ściśniętymi zębami. Które sprawiają, że trudno potem zasnąć. Obraz bejruckich slumsów i ich znajdujących się na społecznym marginesie mieszkańców pokazany został przez libańską reżyserkę Nadine Labaki z chirurgiczną wręcz precyzją i naturalistyczną drobiazgowością. Po obejrzeniu „Kafarnaum” długo nie dojdziecie do siebie!

Sebastian Chosiński

Może być tylko gorzej
[Nadine Labaki „Kafarnaum” - recenzja]

To jeden z tych filmów, które ogląda się ze ściśniętymi zębami. Które sprawiają, że trudno potem zasnąć. Obraz bejruckich slumsów i ich znajdujących się na społecznym marginesie mieszkańców pokazany został przez libańską reżyserkę Nadine Labaki z chirurgiczną wręcz precyzją i naturalistyczną drobiazgowością. Po obejrzeniu „Kafarnaum” długo nie dojdziecie do siebie!

Nadine Labaki
‹Kafarnaum›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKafarnaum
Tytuł oryginalnyکفرناحوم‎ [Capharnaüm]
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 lutego 2019
ReżyseriaNadine Labaki
ZdjęciaChristopher Aoun
Scenariusz
ObsadaZain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Kawsar Al Haddad, Fadi Yousef, Haita 'Cedra' Izzam, Alaa Chouchnieh, Nadine Labaki
MuzykaKhaled Mouzannar
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiLiban, USA
Czas trwania126 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przed rokiem w walce o Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego „Kafarnaum” podzielił los „Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego – został pokonany przez „Romę” Alfonso Cuaróna. Czy słusznie – można dywagować, aczkolwiek wiadomo, że niczego to już nie zmieni. Gdyby istniała możliwość przyznania dwóch statuetek w tej samej kategorii – taki werdykt Amerykańskiej Akademii Filmowej byłby chyba najsprawiedliwszy. Nadine Labaki – libańska reżyserka, ale także scenarzystka i aktorka – odważnie wkroczyła na światowe salony debiutanckim melodramatycznym „Karmelem” (2007), a następnie ugruntowała swoją pozycję komediodramatem „Dokąd teraz?” (2011). I chociaż były to momentami filmy gorzkie, to jednak przebijała przez nie nadzieja. W „Kafarnaum” (tytuł można przetłumaczyć jako „Chaos”) jej nie ma – mimo egzotycznych barw i orientalnych zapachów, to film ponury i dołujący.
Labaki pokazała na ekranie to, co zapewne sama często widziała na ulicach biednych dzielnic Bejrutu, stolicy państwa mocno doświadczonego z powodu wewnętrznych konfliktów religijnych i politycznych, na które w istotny sposób wpływają również znacznie od Libanu silniejsi, skonfliktowani ze sobą sąsiedzi – Syria i Izrael. W filmie nie ma jednak polityki, od niej autorka stroni, aby nie utracić uniwersalnego przesłania, jakie niesie ze sobą historia dwunastoletniego, chociaż on sam nie jest pewien swego wieku, Zaina (w którego brawurowo wcielił się Syryjczyk Zain Al Rafeea). Z rodzicami i licznym rodzeństwem żyje w obskurnym, wynajętym mieszkaniu; nie chodzi do szkoły, bo musi pracować, by pomóc utrzymać rodzinę. Rzadkie chwile szczęścia dają mu godziny spędzane z młodszą o rok siostrą Sahar (Cedra Izzam). Gdy rodzice postanawiają wydać ją za mąż za znacznie starszego właściciela sklepu, Zair stara się za wszelką cenę do tego nie dopuścić.
Jego niezgoda na bezduszną i niemoralną decyzję rodziców prowadzi chłopca do otwartego buntu, który ma poważne i daleko idące konsekwencje. W boju z przeciwnościami losu wykuwa się jednak niezwykły bohater – w znaczeniu symbolicznym i dosłownym – człowiek, mimo bardzo młodego wieku, odpowiedzialny i coraz bardziej świadomy swych praw. Wbrew pozorom nie wiedzie to wcale do szczęśliwego zakończenia (a przynajmniej nie całkiem), które pobrzmiewałoby tutaj fałszywą nutą. Zain uświadamia sobie bezmiar swego nieszczęścia i niemożność zmiany sytuacji, w jakiej znalazł się nie ze swojej winy. Tocząc walkę o przetrwanie, w czasie której zmuszony jest do wzięcia na swoje barki opieki nad rocznym synem aresztowanej przez policję emigrantki z Etiopii Rahil (w tej roli Yordanos Shiferaw), przekracza kolejne granice. Zmuszony podejmować decyzje, z którymi nie poradziłoby sobie wielu dorosłych – dociera do ściany, której nie ma jak przebić ani jak obejść.
Sceny rozgrywające się w sądzie, kiedy dowiadujemy się, że Zain jest nie tylko ofiarą, ale i sprawcą czyjegoś nieszczęścia – na długo pozostają w pamięci. Labaki tak prowadzi narrację, by unikać jednoznacznych ocen. Choć nie ma co ukrywać, że świat dorosłych jawi się w „Kafarnaum” jako przedsionek Piekła. Dość powiedzieć, że jedyną wywodzącą się z niego postacią pozytywną jest zdziwaczały starzec, wcielający się w Człowieka-Karalucha (gra go Joseph Jimbazian), wątpliwą atrakcję parku rozrywki dla dzieci. Główne role w filmie grają naturszczycy – i bez wątpienia to jest jego siłą. Mający za sobą dramatyczne przeżycia w ojczyźnie Zain Al Rafeea nie wciela się w Zaina – on nim po prostu jest. Podobnie Yordanos Shiferaw, którą podobno w trakcie pracy nad filmem spotkało to samo, co ekranową Rahil. Owszem, można narzekać na powielanie przez Nadine Labaki schematów (podobny motyw pojawia się chociażby w nakręconej pięć lat wcześniej gwatemalskiej „Złotej klatce”), ale nie sposób obok jej dzieła przejść obojętnie.
koniec
5 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Pieśni o zmartwychwstaniu
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi ludzie z wyspy Fionii
— Sebastian Chosiński

Opowieści liryczne, historie codzienne…
— Sebastian Chosiński

Do szpiku kości
— Sebastian Chosiński

Uduchowieni młodzi ludzie
— Sebastian Chosiński

Wyrwać się z kokonu
— Sebastian Chosiński

Artystyczne oblicze internacjonalizmu
— Sebastian Chosiński

Romantycy muzyki jazzowej
— Sebastian Chosiński

Maestro na niepogodę
— Sebastian Chosiński

Emeryt, który postanowił dorobić
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.