Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Yasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi
‹Batman: Rycerz Gotham›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman: Rycerz Gotham
Tytuł oryginalnyBatman: Gotham Knight
Dystrybutor Galapagos
ReżyseriaYasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi
Scenariusz
MuzykaChristopher Drake, Robert J. Kral, Kevin Manthei
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiJaponia, USA
Czas trwania75 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,78:1
WWW
Gatunekakcja, animacja, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mroczny Rycerz: Jestem legendą
[Yasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi „Batman: Rycerz Gotham” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Rycerz Gotham” przerzuca pomost pomiędzy „Batmanem – Początkiem” a „Mrocznym Rycerzem”, będąc dla Nolanowskiego uniwersum Nietoperza tym, czym „Animatrix” dla trylogii braci Wachowskich. To także pierwszy animowany „Batman” stricte dla dorosłych.

Piotr Dobry

Mroczny Rycerz: Jestem legendą
[Yasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi „Batman: Rycerz Gotham” - recenzja]

„Rycerz Gotham” przerzuca pomost pomiędzy „Batmanem – Początkiem” a „Mrocznym Rycerzem”, będąc dla Nolanowskiego uniwersum Nietoperza tym, czym „Animatrix” dla trylogii braci Wachowskich. To także pierwszy animowany „Batman” stricte dla dorosłych.

Yasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi
‹Batman: Rycerz Gotham›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman: Rycerz Gotham
Tytuł oryginalnyBatman: Gotham Knight
Dystrybutor Galapagos
ReżyseriaYasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi
Scenariusz
MuzykaChristopher Drake, Robert J. Kral, Kevin Manthei
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiJaponia, USA
Czas trwania75 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,78:1
WWW
Gatunekakcja, animacja, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na film składa się sześć kilkunastominutowych segmentów w nieco zróżnicowanej stylistycznie, choć zbliżonej konwencji anime. Naturalnie realizację powierzono japońskim animatorom i mimo że nie ma wśród nich wielkich nazwisk (połowa ekipy dopiero debiutuje tutaj na stanowisku reżysera), nikt nie sprawił zawodu.
Może nie od razu wielkie, ale na pewno (u)znane są natomiast nazwiska scenarzystów odpowiedzialnych za treść nowelek. Wyłączając jedynie Josha Olsona („Historia przemocy”), wszyscy pozostali mieli już wcześniej sposobność zetknąć się z postacią Nietoperza na niwie zawodowej – David S. Goyer współtworzył scenariusz, a Jordan Goldberg asystował Christopherowi Nolanowi przy „Batmanie – Początku”, Alan Burnett pisał skrypty do animowanych seriali („Batman” i „Batman: 20 lat później”) oraz filmów („Maska Batmana”, „Batman i Superman”, „Tajemnica Batwoman”) o Mrocznym Rycerzu, zaś Greg Rucka i Brian Azzarello współpracowali z wydawnictwem DC Comics przy rozmaitych batmańskich seriach komiksowych. Cała ta szóstka, jakkolwiek nie spisała się na szóstkę, bez wątpienia podołała zadaniu.
Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym miniaturom.
Have I Got a Story for You
Pierwsza i zarazem najlepsza historia ze zbioru, zainspirowana fabułą zeszytu „The Batman Nobody Knows” z 1973 roku. Rzecz rozgrywa się w krytym skate parku, gdzie troje nastolatków, przypominających nieco członków wirtualnego zespołu Gorillaz, zdaje koledze relacje – w duchu urban legend – ze spotkania z Batmanem. Każdy z młodych ludzi przedstawia bohatera Gotham inaczej – a to jako wampiryczny, rozpływający się w powietrzu, żywy cień, a to gigantycznego nietoperza na wzór Man-Bata, a to robota o wyglądzie krzyżówki RoboCopa z Transformerem. Nagle w skate parku zjawia się prawdziwy Batman – poobijany, poraniony i jak najbardziej ludzki – co prowadzi do ładnej klamry, jak również przewrotnej pointy, stawiającej pytanie o granice mitu.
Crossfire
Tym razem Batman widziany oczyma gothamskiej policji. Jedni go kochają („On zmienił to miasto na lepsze”), inni nienawidzą („Staliśmy się jego chłopcami na posyłki”), co dobrze obrazuje dualizm całego batmańskiego świata, tak wspaniale wygrany później w „Mrocznym Rycerzu”. Pojawiają się komisarz Gordon, jak i postacie wprowadzone przez Nolana dopiero w sequelu – detektyw Ramirez i gangsterski boss Sal Maroni. Zwraca uwagę psychodeliczna muzyka.
Field Test
Parafrazując słynną frazę o cukrze, można stwierdzić, że ten odcinek charakteryzuje się największą zawartością anime w anime. Po raz pierwszy widzimy bohatera nie tylko w kostiumie, ale i w cywilu i jako Bruce Wayne jest tu młodziutkim, ślicznym chłopcem, niczym z sennego marzenia otaku. Tytułowy test tarczy – czyli skonstruowanego przez Luciusa Foksa urządzenia wytwarzającego pole elektromagnetyczne – ma miejsce, gdy nasz heros, już w przebraniu, walczy w porcie z Maronim i Rosjaninem. Tarcza nie zdaje egzaminu, gdyż pocisk odbity od pola trafia rykoszetem jednego z ludzi Ruska. Wayne zwraca wynalazek Foksowi ze słowami „Jestem gotów ryzykować swoim życiem, ale nikogo innego”. Czy naprawdę nie było bardziej finezyjnego sposobu na opowiedzenie o kodeksie niezłomnego Rycerza Gotham? Fabularnie to najsłabsza część kompilacji, aczkolwiek akurat jedna z najciekawszych plastycznie.
In Darkness Dwells
Na wejściu wita nas fantastyczna panorama Gotham. Miasto, złożone praktycznie z samych drapaczy chmur, tonie w strugach deszczu, oświetlone jedynie policyjnymi reflektorami. Szybko zostajemy jednak sprowadzeni nawet nie tyle na ziemię, co pod nią, bowiem Batman tym razem inwigiluje ścieki, gdzie Scarecrow i Killer Croc przetrzymują porwanego kardynała O’Fallona. Napotkany w podziemiach kloszard pyta Nietoperza: „Jak wygląda to miasto z góry?”. „Wygląda na zanieczyszczone” – pada odpowiedź. W istocie, choć paradoksalnie właśnie w tym segmencie widać najwyraźniej, że jest drugim, zaraz po Nietoperzu, bohaterem filmu.
Working Through Pain
Bruce Wayne zatrudnia się jako wolontariusz w ośrodku pomocy humanitarnej, gdzie asystuje przy operowaniu ofiar ulicznej przemocy. Następnie wyrusza do Indii – chce szkolić się u fakirów, ale ci odmawiają; ostatecznie trafia pod skrzydła wyklętej ze swej społeczności Cassandry, która uczy go medytacji oraz chodzenia po gwoździach i rozżarzonych węglach. Wszystko po to, by bohater mógł wreszcie znaleźć metodę radzenia sobie z bólem. Nowelka w formie przypowieści, upstrzona chrześcijańską symboliką (kamieniowanie, nadstawianie policzka, cierpienie za grzechy innych, dziura w boku). Batman jako Jezus? Interesujące i wbrew pozorom bezpretensjonalne.
Deadshot
Miniatura najbardziej odbiegająca stylem od pozostałych, w większym stopniu przypominająca zachodnie komiksy o superbohaterach niż mangę. Również fabularnie – mamy tu klasyczną walkę Nietoperza z przeciwnikiem, którym jest tytułowy Deadshot, planujący zamach na komisarza Gordona. Pojedynek Batmana z Deadshotem na dachu pędzącego metra zostaje zestawiony z retrospekcją przywołującą moment śmierci rodziców Wayne’a. Bruce przegląda się w dysponującym śmiertelnie celnymi strzałami antagoniście jak w krzywym zwierciadle – wszak sam nienawidzi i nie używa broni. Jako dodatkowa atrakcja – kapitalne ujęcia Gotham z lotu ptaka.
• • •
Wymowa całego tego zbioru, jak i każdej noweli z osobna, zdaje się być aż nadto jasna. „Jestem legendą” – sygnalizuje nam Batman przy pomocy amerykańsko-japońskiego sztabu posłańców. I jakoś raźniej robi się człowiekowi na duszy, że choć Nietoperz nie istnieje, to tą legendą jest.
koniec
14 sierpnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Mroczny Rycerz w wersji anime
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Dobry i Niebrzydki: Zemsta Dragów, czyli bokserska nostalgia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Polska nie musi wstawać z kolan, za to może wstać z kanapy
— Piotr Dobry

Dobry i Niebrzydki: Norwegia już nigdy nie będzie taka jak przedtem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Duchy, diabły, wilkołaki i steampunkowe mechaniczne skrzaty
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.