Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ogród rozkoszy ziemskich (The Garden of Earthly Delights)

Lech Majewski
‹Ogród rozkoszy ziemskich›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOgród rozkoszy ziemskich
Tytuł oryginalnyThe Garden of Earthly Delights
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 marca 2004
ReżyseriaLech Majewski
ZdjęciaLech Majewski
Scenariusz
ObsadaMaria Novella Martinoli, Chris Nightingale, Barry Chipperfield
MuzykaJózef Skrzek, Lech Majewski
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania, Włochy
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Adaptacja powieści Lecha Majewskiego "Metafizyka". Bohaterami filmu są Chris, inżynier okrętowy, samotnik żyjący w świecie symetrii i arytmetyki, i Claudia - Włoszka zafascynowana malarstwem Hieronima Boscha i średniowieczną alchemią. Oboje poszukują swojego miejsca w świecie, próbują na różne sposoby znaleźć i wypowiedzieć prawdę o swoim życiu. Chris kręci kamerą wideo każdą chwilę spędzoną razem, Claudia z kolei, próbuje rozszyfrować ukryte w obrazie "Ogród ziemskich rozkoszy" Boscha wskazówki, jak osiągnąć raj za życia, na Ziemi.
Utwory powiązane
Filmy (8)       [rozwiń]






Tetrycy o filmie [6.50]

PD – Piotr Dobry [5]
Majewski konsekwentnie podąża własną ścieżką i bardzo dobrze. Ale nawet o rzeczach ważnych i mądrych tak „mechanicznie” i bezemocjonalnie to można sobie referaty pisać, nie filmy kręcić. Znaczy, filmy też sobie można, tylko potem nie należy mieć pretensji, jeśli pies z kulawą nogą się nie zainteresuje.

WO – Wojciech Orliński [8]
Jak tak po prostu dziennikarz to napisze, że Wenecja symbolizuje miłość i śmierć, to zabrzmi pretesjonalnie i nieprzekonująco. Zawsze jednak filmowiec może zrobić o tym piękny film - no bo co ja poradzę, że to prawda. Wenecja to naprawdę jednocześnie idealna sceneria do romansu - i do umierania. Bohaterami filmów jest para kochanków, w której ona wie już, że zostało jej niewiele czasu - choć jest piękną, młodą historyczką sztuki, geny postanowiły przekreślić jej życiowe plany i skazać ją na złośliwy nowotwór. Zamiast spędzać ostatnie miesiące życia w szpitalu - spędza je w Wenecji ze swoim lubym. Piękne i wzruszające.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

13 VIII 2010   17:33:17

‘Ogród Rozkoszy Ziemskich’ czyli film w filmie.
Ziemski raj i ból ciężaru życia to dwa brzegi tej samej rzeki. W magicznym miasteczku nad Wisłą. Wakacje 2010 roku.
Jest w Polsce nad Wisłą magiczne miasteczko, do którego raz w roku w wakacje przybywają fani kina. W tym roku obejrzeli oni w Art Kino Synagoga film ‘Ogród Rozkoszy Ziemskich’ (The Garden of Earthly Delights, 2003, reż. Lech J. Majewski).
Po wyjściu z projekcji filmu było słychać taką opinię: ‘To nie jest film dla dzieci. Dziecko siedzi i pyta o co tu chodzi?’. Później rodzice po wyjściu z bożnicy musieli tłumaczyć swojej pociesze ‘Co autor miał na myśli’ w tym filmie. Krótko, dzieło jest trudne, gdyż porusza tematy, które ze zrozumieniem ma kłopoty również wielu dorosłych. Film traktuje o poszukiwaniu ziemskiego raju rozkoszy z jednej strony oraz o egzystencjalizmie z drugiej.

Akcja dzieła rozgrywa się w Wenecji gdzie główna bohaterka ze swoim chłopakiem zaspakajają głód miłości. Bochaterzy są rozdarci między brzegami tej samej rzeki, dnajdują ziemski raj i jeszcze większy ciężar bólu życia. Gdy dowiadują się, że wkrótce i na zawsze zostaną rozłączeni to jeszcze silniej tańczą swój taniec, wprost na przekór śmierci. Partner dziewczyny uwiecznia ich wspólne chwile szczęścia na swojej kamerze.

Bardzo interesujący jest wyrafinowany zabieg operatorski w tym filmie. Polega on na przejściu z ujęć kamery operatora filmu do obrazów jakie są w kamerze chłopaka. Twórca filmu rezygnował z funkcji operatora i jego kamery na rzecz kamery aktora, czyli innymi słowy film w filmie. Teraz aktor oprócz swojej gry aktorskiej jest również operatorem filmowym. Dla kinomana ta zamiana z obiektywnego punktu widzenia na osobisty jest tak silna, że wychodzi on z wygodnej pozycji zewnętrznego, chłodnego świadka wydarzeń i zanurza się w drugi świat, w cudzy intymny świat kochającej się pary. Reżyser ‘łapie’ widza, ‘wyszarpuje z fotela’ i ‘wrzuca’ bez skrupułów w życie bohaterów czyniąc go nieodłącznym elementem nieszczęśliwie szczęśliwych ludzi. Wrażenie bycia bezpośrednim świadkiem zakochanych potęguje efekt szarpanych ujęć kamery, tzw.: ‘Ujęcia z ręki’. Zabieg ten powoduje też zatarcie się różnicy między filmem fabularny a dokumentalnym i rozmycie ich rzeczywistości.

Jak powiedział sam reżyser: ‘Zależało mi na wprowadzeniu tak silnego elementu intymności, jakiego dotychczas w tak zwanym normalnym kinie nie widziałem’. I to zdecydowanie panu Lechowi J. Majewskiemu udało się.
Na koniec jeszcze jeden komentarz pani wychodzącej z synagogi po projekcji filmu: ‘To najlepszy film jaki widziałam na Festiwalu.’
Film ‘Ogród Rozkoszy Ziemskich’ jest adaptacją powieści ‘Metafizyka’ napisanej przez reżysera i był wyświetlany na 4. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym w ramach retrospekcji twórcy filmowego, wykładowcy, pisarza, malarza, myśliciela, mistrza Lecha J. Majewskiego, Na koniec warto polecić rownież jego najnowszy film ‘Świat Według Bruegela’, gdzie na Festiwalu pokazywany był zwiastun kinowy oraz film dokumentalny Dagmary Drzazgi o powstawaniu najnowszej produkcji Polaka bardziej znanego za granicą.

andrzejmilewskipodhale@gmail.com |

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2024 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.