Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Władca Pierś Ceni, czyli edycja specjalna alternatywnych ekranizacji

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Michał Chaciński

Władca Pierś Ceni, czyli edycja specjalna alternatywnych ekranizacji

Jak to zwykle bywa z edycjami specjalnymi – nie mogą się obyć bez ciekawych materiałów dodatkowych. Miesiąc po publikacji tekstu Michała Chacińskiego otrzymaliśmy od Marka Cieślika propozycję rozszerzenia materiału. Zważywszy na fakt, że owo rozszerzenie ładnie wpisuje się w poetykę oryginału, zamieszczamy je w komplecie w ramach dzisiejszej wersji.
Z tzw. Dobrze Poinformowanych Źródeł – jeszcze trzy filmy do działu: „Gdy Tolkiena zekranizował…”
Drużyna pierścienia
Drużyna pierścienia
Akira Kurosawa:
Za panowania cesarza Sau-Rona w wiosce przygarbionych hobbitów z płaskostopiem w Shiro pojawia się zły czarownik Ruman-San w wielkim słomkowym kapeluszu, otoczony klanem tępych sług Uruków, powtarzających przed nim „Hai, hai” (po japońsku: „tak”). Czarownik zamienia całą sake w wiosce w rzekę brandy i wina, a więc trunków sprzecznych z ideą krzewienia japońskich tradycji. Do walki z podłym wrogiem staje siedmiu biednych, lecz prawych (z wyjątkiem jednego leworęcznego) samurajów, wśród nich mały, lecz wprawny w rzucaniu napastnikiem o ścianę Fru-Go (gościnnie Zbigniew Zamachowski) oraz wiernie oddany mu przyjaciel, Samuraj bez Miecza, inaczej Sam Bezmieczny, przezywany z racji wrodzonej dobrotliwości Samem Bezpiecznym (Toshiro Mifune). Fru-Go i Sam uzbrojeni są jedynie w sznurek, sztachetę i procę wykonaną z pierścienia z krowiego pyska, której z jakiegoś powodu nikomu nie pozwalają dotykać.
Oglądamy godzinne ujęcie, w którym dobrzy i źli mierzą się wzrokiem i groźnie marszczą brwi. Następnie dochodzi do długo oczekiwanej masakry, zakończonej niespodziewanie szybko (dla oszczędności na efektach specjalnych). Ponieważ film jest czarno-biały, po kałużach na ziemi trudno rozpoznać, czy walczący krwawią, czy tylko obficie sikają pod siebie ze strachu. Naszych rozpoznajemy po jaśniejszych kimonach i dłuższych przedśmiertnych drgawkach. W ostatniej scenie o wschodzie słońca śmiertelnie ranni Fru-Go i Sam wyczołgują się z wioski i wykrwawiają, wspominając swoje długie, barwne życie wśród ryżowych pól Shiro (kolejne pół godziny).
Typowy cytat: „Ruman-San, drganie twej powieki zdradza mi, że doprowadziłem cię do kresu sił.”
Tytuł roboczy: „Tron w hobbiciej krwi”
Lord of the Ring
Lord of the Ring
Sylvester Stallone:
Nieco podstarzały, lecz nadal żwawy, 70-letni bokser zawodowy Rocky Fromago (Sly) po raz ostatni staje do walki o to, co najświętsze, przeciwko jakimś potworom ze wschodnich rubieży. Dokładnie nie pamięta już, o co chodzi (ani nawet kto go bije) z powodu postępującej sklerozy, zaawansowanej choroby Parkinsona oraz zbyt pobieżnego przejrzenia scenariusza. Pod opieką szemranego promotora w szarym kapeluszu (w tej roli James Gandalf-, eee, Gandolfini) Fromago zaczyna trening do najważniejszej walki w swoim życiu. Trening polega m.in. na truchtaniu w tę i nazad po ciemnych schodkach prowadzących do pizzerii „More-4-ya!”. W końcowej walce nasz bohater staje w ringu z Postrachem ze Wschodu, Billym Rogiem-Bulldogiem (wyrazista rola Andrzeja Gołoty). Początkowo Fromago obrywa bęcki, ale mocno zaciska zęby (w kieszeni, bo już dawno ma protezę) i postanawia się nie poddawać. W ostatniej rundzie, korzystając z nieuwagi arbitra, nokautuje przeciwnika kastetem przypominającym rodowy pierścień.
Typowy cytat: „Er… Which way to the ring?”
Tytuł roboczy: „Rocky 862: Lord of the Ring”
i na koniec…
Frodo ukąszony przez Szelobę
Frodo ukąszony przez Szelobę
David Zucker, Jerry Zucker i Jim Abrahams:
Mały, mocno owłosiony na stopach detektyw Frodonk Drebbins (Leslie Nielsen) otrzymuje tajną misję odnalezienia zaginionego pierścienia mocy. Przypadkowo podsłuchując w salonie masażu erotycznego „Pod Roztrzepanym Kapucynkiem” Rosjankę nazwiskiem Galina Driela (Priscilla Presley) dowiaduje się, że chodzi o gumowy pierścień-nakładkę na organ męski, wykonany na specjalne zamówienie dla cierpiącego na impotencję, psychopatycznego angielskiego lorda, Sir Aurona. Pilnie strzeżony pierścień zniknął z jego sypialnianego sejfu, o czym nie ma prawa wiedzieć jego żona-nimfomanka, dzika i ognista Bella Rogue (Salma Hayek). Ze znaną sobie dyskrecją Frodonk Drebbins demoluje apartament S. Aurona i kilka sex-shopów, co natychmiast trafia do brukowców i gazetek sekciarskich na czele ze „Strażnicą” niejakiej Sary Uman. Po licznych perypetiach w gronie kompanów (z nieodłącznym O.J. Simpsonem w roli Nordo Berginsa i gościem specjalnym: Whoppie Goldberg w roli jasnowidzki Gandalfiny) – porucznik Drebbins odnajduje pierścień w cienistym domu spokojnej starości Non Omnis Moria, gdzie w nocy napastuje go seksualnie 9 upiornych staruszek (w tym królowa angielska i jej świeżo zmarła królowa-matka oraz przebrany za staruszkę Saddam Hussein). Film kończy pełna napięcia konfrontacja z S. Auronem, podczas której Frodonk Drebbins usiłuje pozbyć się pierścienia, ale w ostatniej chwili owładnięty jego mocą rzuca się na Bellę Rogue z okrzykiem „I’ve got the Power!”
Typowy cytat: „Yeeeee-ha!”
Tytuł roboczy: „The Naked Rune, or: Excuse Me, But Your Pants Are ’Round My Neck” (tytuł polski: „Naga broń 26 ery Śródziemia”).
• • •
Za kolejne dziesięć lat obiecujemy kolejną edycję tekstu, a może nawet jego Wersję Reżyserską z pominiętymi w tych wydaniach ekranizacjami Waleriana Borowczyka i Teresy Orlovsky. Będą fotki. Czekajcie 10 lat!
A może chcecie spróbować swych sił w tej zabawie? Jeśli tak, podsyłajcie swoje wersje „Władcy pierścieni” na adres redakcji.
• • •
Rocznica „Władcy pierścieni” w Esensji:
koniec
« 1 2
19 grudnia 2011

Komentarze

19 XII 2011   16:23:20

Za kolejne dziesięć lat obiecujemy kolejną edycję tekstu, a może nawet jego Wersję Reżyserską z pominiętymi w tych wydaniach ekranizacjami Waleriana Borowczyka i Teresy Orlovsky.

CZEKAM.

20 XII 2011   13:43:18

"Helenę" Gucwińską warto poprawić już dziś.

21 XII 2011   12:53:44

a gdzie Lynch?

21 XII 2011   16:21:09

Padłem po przeczytaniu wersji Tarkowskiego :D

04 I 2012   19:24:11

OME! (O My Eru)!!!
"You shall not pass, skurwysynu!" hahaha!!!

04 VIII 2020   10:46:44

Czyżby już w pod koniec przyszłego roku miałyby pojawić się wyczekiwane wersje reżyserskie? Czekamy!

27 IX 2021   17:38:13

Czas nadchodzi. Mam nadzieję na rodzeństwo Wachowskie, Polańskiego i może Blokampfa?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fot. Press Photo Center/East News

Pożegnania 2021 (4/4)
Jarosław Loretz

25 I 2022

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2021 roku. Dziś miesiące październik-grudzień.

więcej »

Z filmu wyjęte: Asy przestworzy
Jarosław Loretz

24 I 2022

Jak to w radzieckim wojennym kinie – za Pantery i Tygrysy robiły mniej popularne czołgi, często bez najmniejszych przeróbek upodabniających do niemieckiego sprzętu pancernego, a za wrogie samoloty robiły maszyny albo małoseryjne, albo po prostu zagraniczne.

więcej »

Pożegnania 2021 (3/4)
Jarosław Loretz

24 I 2022

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2021 roku. Dziś miesiące lipiec-wrzesień.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: 2001: Odyseja kosmiczna
— Konrad Wągrowski, Michał Chaciński

Tydzień z Wesem Andersonem: Tragikomedie dla dziwaków, czyli „Genialny klan”
— Michał Chaciński

Tydzień z Wesem Andersonem: Danie dla smakoszy, czyli „Rushmore”
— Michał Chaciński, Konrad Wągrowski

„Ten film był dnem dna”, czyli historia ekranizacji prozy Stanisława Lema
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Great Scott!
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Z Archiwum X: Spisek, mumbo-jumbo i potwory tygodnia
— Urszula Baluta, Michał Chaciński, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Konrad Wągrowski

Porażki i sukcesy A.D. 2007
— Michał Chaciński, Piotr Dobry, Ewa Drab, Urszula Lipińska, Łukasz Twaróg, Kamil Witek, Konrad Wągrowski

Klasyka pod lupę: Biegnij, Blady, biegnij czyli legenda Blade Runnera
— Michał Chaciński, Konrad Wągrowski

Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (2)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (1)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.