Do kina marsz: Styczeń 2012Styczeń wita nas całym zestawem filmów szykujących się do walki o nagrody filmowe – nowe dzieła Agnieszki Holland, Davida Finchera, Stevena Spielberga czy Romana Polańskiego będą z pewnością dużym wydarzeniem. Ale nie zabraknie przecież też propozycji lżejszych, czy familijnych…
EsensjaDo kina marsz: Styczeń 2012Styczeń wita nas całym zestawem filmów szykujących się do walki o nagrody filmowe – nowe dzieła Agnieszki Holland, Davida Finchera, Stevena Spielberga czy Romana Polańskiego będą z pewnością dużym wydarzeniem. Ale nie zabraknie przecież też propozycji lżejszych, czy familijnych… W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Niektórzy twierdzą, że to najbardziej interesujący film Holland od czasów „Europa, Europa”, który (jeśli dobrze pójdzie) będzie miał okazję powalczyć o Oscara w kategorii film zagraniczny. Leopold Socha (Robert Więckiewicz) patrzy na świat przez pryzmat korzyści i dóbr materialnych. Z tego właśnie powodu postanawia pomóc grupie Żydów, ukrywających się w kanałach. Cena za usługi Polaka jest wysoka, ale uciekinierzy z getta nie mają wyboru. Wraz z upływem kolejnych miesięcy między Żydami a Leopoldem nawiązuje się silna, emocjonalna więź… Pani Agnieszka Holland jest bardzo zadowolona z końcowego efektu „W ciemności”, a zagraniczne media piszą o filmie w samych superlatywach. Peter Debruge z Variety określił go nawet „odpowiedzią na Listę Schindlera”. Kino rozrywkowe ze sprawdzonej półki. Kontynuacja filmowych przygód Sherlocka Holmesa z 2009 roku z większym budżetem i plejadą gwiazd z pierwszej części, wzbogaconą o nowe, intrygujące nazwiska (m.in. Noomi Rapace, znaną ze skandynawskiej ekranizacji trylogii Stiega Larssona). Może „Gra cieni” nie należy do najbardziej ambitnych pozycji w styczniowym zestawieniu DKM, ale możecie być pewni, że w tej produkcji nie zabraknie klimatu dusznej, wiktoriańskiej Anglii, wielkich wybuchów i 1001 pomysłów na nietypowe wyjście z opresji. Idealny suplement karnawałowego szaleństwa. Kevin (Ezra Miller) nie jest łatwym dzieckiem. Jego matka Eva (Tilda Swinton) stara się rozszyfrować mroczne myśli syna i pomóc sfrustrowanemu nastolatkowi, ale kompletnie sobie nie radzi. Mentalne problemy Kevina doprowadzają w końcu do olbrzymiej tragedii… Mroczny dramat o trudach dojrzewania na kanwie powieści o tym samym tytule, to intrygujące studium moralnego upadku dziecka, opowiedziane z perspektywy matki. Intrygująca rola Swinton, nagroda BFI dla najlepszego filmu. Pomysł na ekranizację sztuki „Bóg mordu” narodził się, gdy Polański przebywał w areszcie domowym w Gstaad. „Rzeź” opowiada o dwóch parach, które spotykają się, by omówić bójkę ich synów, ale wizyta szybko zamienia się w eksplozję pokładów głęboko skrywanej frustracji. Roman Polański nazwał swą najnowszą, czarną komedię (cytując za „Rzeczpospolitą”) „satyrą tradycyjnych mieszczańskich wartości, politycznej poprawności i hipokryzji salonowej uprzejmości”. Gwarantem doskonałego aktorstwa będą same znakomite nazwiska w obsadzie: Jodie Foster, John C. Reilly, Kate Winslet oraz Christoph Waltz. Zacieramy ręce! Premiera każdej produkcji Davida Finchera to filmowe wydarzenie. Po „Ciekawym przypadku Benjamina Buttona” i biograficznym „The Social Network”, reżyser podjął wyzwanie zekranizowania kultowej już, szwedzkiej powieści Stiega Larssona. Duet Daniel Craig i Rooney Mara (nie do poznania w wersji „Lisbeth Salander”) postarają się pokonać w rankingach skandynawską ekranizację. Czy Fincher udźwignie kompleksowość i perfekcjonizm książki? Dajmy mu szansę, odwiedzając salę kinową. Kolejna już ekranizacja książki w naszym styczniowym zestawieniu. Olivier Tate (Craig Roberts) to popularny i zdolny piętnastolatek, szaleńczo zakochany w swojej rówieśniczce. Życie uczuciowe chłopaka jest niemniej skomplikowane niż jego sytuacja rodzinna, dlatego postanawia uporządkować te dwie, kłopotliwe sfery. Zamierza więc stracić dziewictwo i dopomóc rodzicom, których małżeństwo wisi na włosku. „Moja łódź podwodna” to doskonale przyjęty debiut reżyserski Richarda Ayoade′a – produkcja umiejętnie odcina się od stereotypowych, niewyrafinowanych komedyjek o seksualnych perturbacjach nastolatków. Choć muppety mają już ponad 40 lat, nadal bawią widzów na całym świecie. W tym miesiącu na ekranach naszych kin zagości pełnometrażowa opowieść o przygodach sympatycznych stworów. Razem z pomocą wiernych fanów, muppety spróbują ocalić swój teatr przed właścicielami pewnego koncernu naftowego, który zamierza rozpocząć tam prace wydobywcze… Na ekranie zobaczymy oczywiście Kermita, Piggy, Gonzo i resztę w towarzystwie Amy Adams („Julie i Julia”) oraz Jasona Segela („Zła kobieta”). Rozrywka dla całej rodziny. A na naszych łamach niejednokrotnie chwaliliśmy genialne pomysły promocyjne (pamiętacie „Świnię z żabim tatuażem” i Bellę Swine?). Nie „Czas wojny”, lecz „Koń wojny” – bo taki tytuł nosi w oryginale najnowszy film Stevena Spielberga. Rozumiem, że dystrybutor bał się tytułu bardziej familijnego, ale raczej niesłusznie, bo „War Horse” to film o wojnie skierowany do młodych ludzi. Spielberg, biorąc na warsztat powieść dla młodzieży Michaela Morpurgo, powiedział, że nie chce kręcić nowego „Szeregowca Ryana”, ale opowieść o wojnę, którą będą mogli obejrzeć młodzi widzowie wraz z rodzicami, by czegoś się o niej nauczyć. Spielberg zawsze jest gwarancją pewnej jakości, nie mamy wątpliwości, że w opowieści o ciężkich losach pewnego konia będzie wiele okazji do wzruszeń, do kin więc z pewnością należy zabrać chusteczki. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO Jeden z najlepszych filmów 2011 roku „Drive” Nicolasa Windiga Refna z Ryanem Goslingiem w roli głównej w styczniu pojawi się na DVD. Jeśli nie widzieliście – będzie szansa nadrobić zaległość. Jeśli widzieliście – warto zobaczyć jeszcze raz, choćby po to by delektować się zdjęciami i genialną ścieżką muzyczną. Zakazane imperium, sezon 1 Pierwszy sezon „Zakazanego imperium”, jednego z najgłośniejszych seriali minionego roku, w którym maczał palce sam Martin Scoresese, już w styczniu na DVD i Blu-Ray. Genialną rolę Steve’a Buscemiego, budującego swe imperium w czasach prohibicji po prostu trzeba zobaczyć. Do tego w tle mnóstwo autentycznych postaci z tamtych czasów, z Alem Capone na czele. 31 grudnia 2011 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Oscary 2015: Ranking polskich nominacji Oscarowych
— Esensja
30 najlepszych filmów 2012 roku
— Esensja
Najlepsze filmy na prezent
— Esensja
Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Król jest nagi. Rzecz o kinie Davida Finchera
— Łukasz Gręda
I want to drive you through the night…
— Judyta Żelosko
Najlepsze filmy I kwartału 2012 r.
— Esensja
Życiowe kino, kinowe życie…
— Gabriel Krawczyk
„Już pora na muzykę, na świateł rampy blask…”
— Agnieszka Szady
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Pościgi, wybuchy, cięte dialogi
— Konrad Wągrowski
Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski
W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński
Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek
Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (3)
— Kamil Witek
Bez dobrej nowiny
— Adrian Jankowski
Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Styczeń 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Czas Wojny - ale opowieść o wojnę (wojnie)