Weekendowa Bezsensja: 10 twardzielskich wcieleń Denzela WashingtonaZ okazji premiery „Safe House”, w którym Washington znów wciela się w stróża prawa (lub nieprawości), przypominamy, że dwukrotny zdobywca Oscara, odtwórca roli Malcolma X i współpracownik Spike’a Lee w gruncie rzeczy od samego początku był ekranowym twardzielem.
Jakub GałkaWeekendowa Bezsensja: 10 twardzielskich wcieleń Denzela WashingtonaZ okazji premiery „Safe House”, w którym Washington znów wciela się w stróża prawa (lub nieprawości), przypominamy, że dwukrotny zdobywca Oscara, odtwórca roli Malcolma X i współpracownik Spike’a Lee w gruncie rzeczy od samego początku był ekranowym twardzielem. zbir (Życzenie śmierci, 1974) Mało kto wie, że pierwsze kroki w przemyśle filmowym Washington stawiał już w połowie lat 70-tych i to nie grając, jak mogłoby się wydawać, historyczne postacie aktywistów walczących o prawa Murzynów, ale… pewnego siebie zbira z gazrurką. Który miał pecha trafić na samozwańczego mściciela Charlesa Bronsona – dlatego ta przygoda z filmem skończyła się ledwie kilkusekundową obecnością na ekranie. policjant (Gliniarz na Karaibach, 1989) Washington wcześnie zaczął wcielać się w role stróżów prawa. Tutaj nie dość, że jest policjantem, to jeszcze byłym marine szkolonym przez FBI. Jeśli dodać do tego paradowanie z pistoletem, paradowanie z gołą klatą, pardowanie wśród tropikalnych palm to mamy prawdziwy archetyp bycia twardzielem w wersji cool. były żołnierz (Za królową i ojczyznę, 1989) Kolejna częsta pozycja w dorobku Washingtona obok policjantów/agentów to żołnierze różnego sortu. Tutaj jest to były spadochroniarz w służbie jej królewskiej mości, który po walkach o Falklandy, swoich umiejętności musi używać, by skopać tyłki (dosłownie jak widać na zdjęciu) bezprawiu szerzącemu się w Londynie. żołnierz w czasie wojny secesyjnej (Chwała, 1989) Bycie żołnierzem to przechlapana sprawa wymagająca sporej dozy odwagi i twardzielstwa, ale bycie byłym czarnoskórym niewolnikiem, który zostaje żołnierzem walczącym pod dowództwem białego by skopać tyłki innymi białasom w trakcie wojny secesyjnej, a do tego pozwala sobie na ignorowanie swojego białego dowódcy (ufff, to trochę skomplikowane) to twardzielstwo do kwadratu. I niech nikt nie mówi, że prawdziwi twardziele nie dostają Oscarów! policjant (Rykoszet, 1991) Niby standard – młody funkcjonariusz LAPD. Ale ilu ekranowych twardzieli potrafi załatwić złoczyńcę w samych gaciach, prezentując muskularne cycki (bo że można w samych gaciach udawać kurczaka prezentując obwisłe cycki to wiemy z „Zabójczej broni IV”)? Warto dodać, że po kilku latach, mimo zasiedzenia na stanowisku prokuratora, ten sam twardziel spektakularnie kopie tyłek temu samemu złoczyńcy i to mimo bycia zmuszonym do zażywania narkotyków i seksu z prostytutką… eee… a może właśnie dzięki tym dopalaczom? komandor podporucznik (Karmazynowy przypływ, 1995) Co prawda Washington nie rozdaje tu kopniaków na prawo i lewo i nie paraduje z rewolwerem, ale pokazuje twarde podejście dzięki swojej charyzmie i uporowi. W końcu to nie byle wyczyn gdy będąc młokosem bez doświadczenia bojowego odbiera się dowództwo na nuklearnym okrętem podwodnym staremu wilkowi morskiemu. I to bez (prawie) jednego wystrzału. były policjant (Zabójcza perfekcja, 1995) Znów mamy do czynienia niby ze zwyczajnym policjantem, zresztą upadłym, który trafił do więzienia. Ale jego twardzielskość definiują jego dokonania: w końcu nie każdy ma okazję zrehabilitować się rozkładając na łopatki sztuczną inteligencję stworzoną z umysłów największych bandytów wszechczasów, która w dodatku wyrywa się z komputera i zaczyna siać spustoszenie w realu (i innych sklepach). Poza tym wirtualna rzeczywistość daje bohaterowie możliwość zaprezentowania się z naprawdę wypasionymi spluwami. prywatny detektyw (W bagnie Los Angeles, 1995) OK, tak naprawdę bohater tego filmu nie jest detektywem, ale robi dokładnie to, co w każdym dobrym czarnym kryminale detektyw (nie ważne czy biały czy czarny) robić powinien: pali fajki jak smok, goni wódę hektolitrami, rzuca filozficzne bon-moty i całym sobą wyraża beznadzieję swojego życia. A przy okazji szuka zaginionej kobiety, spędza noc z kilkom innymi, demaskuje pedofila i wplątuje się w kilka morderstw. Czy może być historia bardziej definiująca twardziela? podpułkownik-czołgista (Szalona odwaga, 1995) Kolejny wysokiej rangi oficer w dorobku Washingtona, który – podobnie jak bohater „Karmazynowego przypływu” – działa bardziej siłą przekonywania niż mięśni. Ale ma za to epizod z przeszłości, który ugruntował jego twardzielskość na całe życie: kierowanie wypasionym super-czołgiem M1 Abrams i niszczenie innych czołgów. Szkoda tylko, że własnych… policjant (W sieci zła, 1998) Znów policjant i znów nietypowa sprawa: tym razem zamiast wirtualnego bandziora, jest przestępca… supernaturalny. A konkretniej demon Azazel, który ma zdolność opętywania dowolnej osoby. Trzeba przyznać, że każdy kto jest w stanie przechytrzyć demona z piekła rodem jest twardzielem, zwłaszcza jeśli elementem planowanego przechytrzenia, jest otrucie się i pozwolenie by demon wniknął we własne, umierające ciało policjanta. 24 lutego 2012 |
hint nr 1: "w gruncie rzeczy od samego początku był ekranowym twardzielem"
hint nr 2: filmy są ułożone chronologicznie
hint nr 3: ostatni jest z 1998 roku
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Great Scott!
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (31)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
40 najgorszych okładek płyt 2021 roku… i bonus z pupą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Muzyka 18+, czyli muzyka a branża porno (reaktywacja)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (30)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (29)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
40 najgorszych okładek płyt 2020 roku i bonus
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (28)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (27)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Jak poradzić sobie z brakiem dostępu do fryzjera, czyli 10 filmów z niesfornymi włosami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Jeszcze więcej filmowych wirusów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz
Wyczuwalne tętno
— Adrian Jankowski
Wracaj, gdy masz do czego
— Marcin T.P. Łuczyński
Dobry stalinista
— Jarosław Robak
Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek
Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Miłość i inne choroby
— Alicja Siwik
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (18)
— Konrad Wągrowski
Cyrk na… szynach
— Ewa Drab
Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski
Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka
O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka
Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka
Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski
Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski
Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka
Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz
A gdzie John "Miś" Creasy z "Człowieka w ogniu" - najbardziej twardzielski twardziel od czasów Jacka Bauera?