Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

10 najciekawszych podróbek „Obcego”

Esensja.pl
Esensja.pl
„Obcy – ósmy pasażer Nostormo” jak wiele ważnych filmów, doczekał się szeregu bardziej lub mniej udanych podróbek i naśladownictw (w większości oczywiście mniej – co nie znaczy, że nie można się przy nich dobrze bawić). Przypomnijmy sobie 10 z nich.

Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

10 najciekawszych podróbek „Obcego”

„Obcy – ósmy pasażer Nostormo” jak wiele ważnych filmów, doczekał się szeregu bardziej lub mniej udanych podróbek i naśladownictw (w większości oczywiście mniej – co nie znaczy, że nie można się przy nich dobrze bawić). Przypomnijmy sobie 10 z nich.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Alien Contamination (1980)
Z racji budżetowych ograniczeń akcja tego włoskiego odprysku „Obcego” rozgrywa się na Ziemi, w Nowym Jorku. W ładowniach pozbawionego załogi statku obsługa portu znajduje oblepione lepką mazią ludzkie szczątki, a obok nich skrzynie z wielkimi, zielonymi jajami. Bardzo szybko okazuje się, że jaja są śmiertelnie niebezpieczne i jakikolwiek kontakt z kryjącymi się w ich wnętrzu glutami powoduje u nieszczęśliwca niemal natychmiastową eksplozję brzucha. Z biegiem fabuły staje się jasne, że ktoś celowo hoduje jaja na jednej z południowoamerykańskich plantacji i rozsyła je po świecie, mając nadzieję zabić jak najwięcej ludzi. Czy ma to związek z niedawną, ponoć zakończoną fiaskiem, misją na Marsa? Dlaczego jedyny astronauta, który wyszedł z wyprawy żywy, ma dreszcze na samą wzmiankę o Marsie? Co tam się stało? No i kto – lub co – produkuje jaja? Wbrew pozorom, i wbrew koszmarnemu angielskiemu dubbingowi, film ogląda się z ciekawością, zwłaszcza że obrazowi towarzyszy świetna jak zwykle muzyka zespołu Goblin.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Alien 2: On Earth (1980)
Tak to przed laty bywało, gdy twórcy zapominali o włoskich reżyserach i ich dążeniu do zarabiania pieniędzy na podróbkach znanych przebojów. Nim ktokolwiek zdążył zastrzec nazwę Alien, nim w ogóle ktokolwiek pomyślał, że będzie to niezbędne, Ciro Ippolito sprokurował lewą kontynuację filmu Scotta. Lewą nie tylko dlatego, że podpiął się bez pozwolenia pod produkcję dystrybuowaną przez duże hollywoodzkie studio, ale też dlatego, że jego film tak na dobrą sprawę miał niewiele wspólnego z pierwowzorem. Opowiada on bowiem o grupce speleologów, która zabiera na wyprawę do systemu jaskiń znaleziony na plaży dziwny, niebieski kamień, jeden z wielu, jakie pojawiły się na Ziemi wkrótce po tym, jak z kosmosu wrócił wymarły statek. Naturalnie kamień zaczyna pulsować i rychło rzuca się na twarz jednej z kobiet, by potem – już jako robal – wygryźć się z jej twarzy i rzucić na następną ofiarę, i tak dalej, i tak dalej. W wyniku sukcesywnej redukcji obsady na powierzchnię wracają tylko dwie osoby, i to wyłącznie po to, by stwierdzić, że być może poza nimi nie ma już na globie żywej duszy…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Inseminoid (1981)
Niskobudżetowa wersja „Obcego”, bardzo mocno fabularnie korzystająca z pierwowzoru (badania na obcej planecie, atak na członka załogi, wpuszczenie zainfekowanej osoby na pokład statku, narodziny potwora). Na odległej planecie pracuje grupa naukowców-archeologów, szukających pozostałości wymarłej cywilizacji.Wersja bardziej bezpośrednia – tutejszym Kane’em jest pani archeolog Sandy, a Obcy, zamiast bawić się w facehuggery i tym podobne, po prostu gwałci ją w głębi planetarnych jaskiń. Sandy z początku nie rodzi jednak potwora, lecz sama zmienia się w takowego, atakując załogę podczas lotu powrotnego. Cud narodzin następuje później, na świat przychodzą Potworne Bliźniaki i wiemy już, że nikt, nawet na Ziemi, nie będzie bezpieczny… Film, początkowo nawet nieźle oceniany, dziś funkcjonuje jako ciekawy przypadek złego kina…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Mutant (Forbidden World, 1982)
Czegóż ten film nie ma wspólnego z „Obcym"… Stwór – początkowo mały, płaszczkowaty i rzucający się ludziom do twarzy, w stadium dojrzałym posiadający czarną, wydłużoną głowę i paszczę pełną ociekających śluzem zębisk. Załoga – nieliczna, odcięta od świata, z dodatkiem czarnego aktora i dwóch kobiet (nie oszukujmy się, Sigourney robiła w „Obcym” za dwie baby). Korytarze, w których rozgrywa się akcja – ciasne, mroczne, z mnóstwem zakamarków. Ofiary – rozpuszczone, aczkolwiek nie kwasem, a enzymami (i jak najbardziej jadalne – w końcu stwór wziął się z eksperymentów nad syntetycznym żarciem). Co zaskakujące, mimo że w scenariuszu palce maczał Jim Wynorski, a produkcją kierował król kiczu i tandety – Roger Corman, film ogląda się nawet z przyjemnością. Choć muszę przyznać, że wpływ na to mogą mieć dwie urocze, zgrabne panie, chętnie pozbywające się przyodziewku i prezentujące swoje gorące, gibkie ciałka w pełnej krasie. Z absolutnie niezrozumiałych przyczyn dziewięć lat później powstał najzupełniej zbędny remake tego filmu, noszący tytuł „Dead Space”. Mogliśmy go swego czasu podziwiać na VHS.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Coś (The Thing, 1982)
Oczywiście, wszyscy wiemy, że „Coś” Johna Carpentera to przede wszystkim remake filmu „The Thing from Another World” Christana Nyby’ego (a w rzeczywistości Howarda Hawksa) z 1951 roku. Pamiętajmy jednak, że w wersji oryginalnej przybysz był odrębnycm bytem, roślinopodobnym stworzeniem, łatwo się regenerującym, ale nie opanowującym innych istot. Można więc założyć, że rozszerzenie koncepcji do „przejmowania” żywicieli w „Coś” zostało mocno zainspirowane filmem Ridleya Scotta. Jeden z nielicznych przypadków, w których synteza pomysłów z dwóch świetnych filmów owocuje kolejnym świetnym filmem.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Xtro (1983)
Prawdziwa klasyka, która dochrapała się tego miana (i dwóch miernych kontynuacji) dzięki brytyjskim cenzorom, umieszczającym swego czasu wszelkie zbyt brutalne i obsceniczne ich zdaniem filmy na słynnej liście video nasties. Oczywiście w trosce o żołądki swoich rodaków. Porwany swego czasu przez UFO tatuś wraca na Ziemię w dość obleśny sposób (wychodzi z brzucha kobiety, która została zapłodniona przez obcego za pośrednictwem wystrzelonej w kierunku jej ust ssawki) i „modyfikuje” genetycznie swojego syna, najzwyczajniej w świecie go nadgryzając. Dzięki temu dzieciak nabywa nadprzyrodzonych zdolności i natychmiast zaczyna krwawo rozliczać się z sąsiadami, którzy mu niedawno podpadli, na deser zostawiając sobie przyjemność wsadzenia swojej opiekunki w kokon i zrobienia z niej wylęgarni jaj z małymi, drapieżnymi obcymi w środku. Nie mam bladego pojęcia, co zażywano na planie „Xtro”, ale z pewnością był to towar najlepszego gatunku.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Lewiatan (Leviathan, 1989)
„Lewiatan” to zapomniany już dziś klon „Obcego”, kino klasy „B” wyglądające nieco jak kino klasy „A”. Film ma przyzwoitą obsadę (Peter Weller niedługo po sukcesie „Robocopa”, Richard Crenna), za scenariusz odpowiada sam David Peoples („Blade Runner”, „12 małp”, „Bez przebaczenia”), a reżyseruje hollywoodzki rzemieślnik George Cosmatos („Rambo 2”, „Kobra”, „Ucieczka na Atenę”, „Tombstone”). Grupa podwodnych górników znajduje na dnie wrak sowieckiej łodzi podwodnej, na pokładzie tajemnicze wideo i butelkę wódki. Wódka zostaje zabrana na pokład górniczego batyskafu, ale, jak się okazuje, zawiera ona czynnik powodujący mutację genetyczną (w ten sposób eksperymenty na ludziach prowadzili naukowcy z ZSRR), dzięki czemu ta część załogi, która nie miała powodów do abstynencji, zmienia się w potwory. Walka z nimi w ciemnych korytarzach podwodnego statku zajmuje resztę filmu… Morał: alkohol szkodzi. W sumie film, przy odpowiednim nastawieniu, może dać nieco dobrej zabawy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Terminator 2 (Shocking Dark, 1990)
Nie, nie pomyliły nam się tytuły! Nakręcony przez włoskiego reżysera Brunona Matteiego „Terminator 2”, wbrew temu co sugeruje tytuł, nie jest tanią zrzyną klasyka ze Schwarzeneggerem, a nieudolną, ale zatrważająco dokładną kopią drugiej części „Obcego”. Fabuła została przez scenarzystów przepisana niemal słowo w słowo, choć ze względów budżetowych pewne rzeczy musiały ulec zmiania – akcja mia więc miejsce nie na obcej planecie, a w podziemiach opanowanej przez potwory Wenecji, włoscy aktorzy z trudem dukają po angielsku, Newt grana jest przez prawie dorosłą dziewczynę, która tylko udaje dziecko, a ksenomorfy wyglądają jak przerośnięte karaluchy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Robale (Slither, 2006)
„Robale” to komediowe połączenie pomysłów z „Bloba”, „Obcego i filmów o zombie (brzmi nieźle, nieprawdaż?). W małym amerykańskim miasteczku spada z nieba meteor z jajem obcego. Z jaja wydobywa się pasożyt, który opanowuje lokalnego sprzedawcę samochodów. To oczywiście nie wszystko – zainfekowany potrafi wystrzeliwać z siebie mnóstwo pasożytów – tytułowych robali – które, opanowując ludzi, potrafią zmieniać ich w zombiepodobne kreatury. Co więcej, opanowani razem chcą integrować się w wielkiego superpotwora. Przy tym wszystkim oryginalny Obcy wygląda na kompletnego amatora…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Apollo 18 (2011)
Wiecie, że program Apollo wcale nie zakończył się na misji numer 17? Że była jeszcze taka z numerkiem 18? Nie? Ano właśnie, bo została utajniona. A przynajmniej to próbują nam wmówić twórcy filmu „Apollo 18”, zlepionego z rzekomo wygrzebanych z magazynu NASA taśm i opowiadającego historię tej ostatniej wyprawy na Księżyc. Wyprawy tragicznej, dodajmy, bowiem w jej trakcie niespodziewanie okazało się, że Księżyc nie jest tak jałowy, jak by się mogło dotąd zdawać. Że nie każdy kamyczek, jaki trafia do przegródki z próbkami, jest niegroźnym, poczciwym kawałkiem kosmicznego gruzu. Że są też takie, które potrafią… zrobić człowiekowi krzywdę. Od środka. Film jest zrealizowany w sposób bardzo oszczędny, ale jednocześnie zaskakująco solidny, jeśli chodzi o scenografię i zachowania astronautów. Piękny kawałek kina na krawędzi mockumentary.
koniec
20 lipca 2012

Komentarze

20 VII 2012   10:14:10

i jeszcze chińskie materace:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/561045_404660316257614_1409187512_n.jpg

20 VII 2012   12:16:51

a Deep Star Six ? wcale nie gorsza pozycja od tych przedstawionych powyżej, a może i lepsza :) pozdrawiam

20 VII 2012   15:38:00

"Gatunek" też by się nadawał, zwłaszcza, że maczał w nim palce H.R Giger.

20 VII 2012   19:32:18

„Przejmowanie” żywicieli w „Coś” jest wzięte z opowiadania Johna W. Campbella, na którym oparto obydwa filmy. Film Carpentera to bardziej ponowna adaptacja niż remake.
Jak ktoś ma ochotę poczytać, może na przykład tu:
http://www.outpost31.com/books/who.txt

A skoro o Thingu mowa, to świetna okazja żeby podlinkować to: http://www.youtube.com/watch?v=8faq5amdK30
Just because.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Who goes there? The Thing!
— Marcin Knyszyński

100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja

Esensja ogląda: Październik 2012 (DVD i Blu Ray)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Obcy – podsumowanie naszego bloku
— Esensja

Wielki Kanon Kina Grozy – wyniki
— Esensja

Tegoż twórcy

Skażona utopia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Maj 2017
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Żaden szop nie został skrzywdzony
— Agnieszka Szady

Superbohaterowie na Transatlantyku: Super
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Październik 2001
— Michał Chaciński, LV-426

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.