Mroczny Rycerz w EsensjiNiewątpliwie Batman należy do naszych ulubionych bohaterów – pisaliśmy o nim na łamach „Esensji” już kilkadziesiąt razy! W oczekiwaniu na „Mroczny rycerz powstaje” przypomnijcie sobie nasze bogate archiwa. Kto czytał już wszystko?
EsensjaMroczny Rycerz w EsensjiNiewątpliwie Batman należy do naszych ulubionych bohaterów – pisaliśmy o nim na łamach „Esensji” już kilkadziesiąt razy! W oczekiwaniu na „Mroczny rycerz powstaje” przypomnijcie sobie nasze bogate archiwa. Kto czytał już wszystko? ![]()
Wyszukaj / Kup FILM: O niemożności recenzenckiej, kłamstwach Tima Burtona i wielkości filmu „Mroczny Rycerz” Christophera Nolana. • • • W zagranicznej prasie i serwisach internetowych obdarzono już „Mrocznego rycerza” chyba każdym możliwym komplementem. I – uwaga, tu niestety nie będzie oryginalnie – każdy jest całkowicie zasłużony. A i to mało, bo drugie podejście Christophera Nolana do postaci Batmana dało najlepszy film superbohaterski w historii, który najlepiej opisują dwa stwierdzenia: jest mrocznie i jest Heath Ledger. • • • W filmie Christophera Nolana Batman to postać mroczna. Momentami tak bardzo, że staje się czarną plamą. Na ciemnym niebie. W „Mrocznym rycerzu” Batmana nie widać. Ale dla Nolana to nie stanowi przeszkody na drodze do zrobienia wspaniałego filmu. • • • ![]()
Wyszukaj / Kup „Batman na nowy wiek, wiek terroryzmu i społeczeństwa strachu. Przyziemny, realistyczny, choć nie pozbawiony tej odrobiny komiksowego patosu, wynikającego z poczucia obowiązku etosu bohatera. Dobrze pomarzyć, że w mroku tego brzydkiego świata czeka ktoś, kto przyjdzie nam z pomocą. I dobrze zobaczyć naprawdę udaną ekranizację komiksu.” Przeczytaj dlaczego Michał R. Wiśniewski dał pierwszemu filmowi o nietoperzu Nolana 100% ekstraktu. • • • W odróżnieniu od Supermana nie ma nadludzkich zdolności. Jego krucjata przeciwko Złu nie ma znamion ciężkiej od ołowiu i krwi wendetty Punishera. Egzekwuje prawo bardziej humanitarnie niż sędzia Dredd, lecz bardziej stanowczo niż tradycyjny wymiar sprawiedliwości. Z dziecięcej traumy uczynił najgroźniejszą broń. Bity, torturowany psychicznie i fizycznie, przeżył horror narkotykowego uzależnienia, a nawet piekło wózka inwalidzkiego. Złamany, ale ciągle żywy. Nadal w doskonałej formie, pomimo zbliżającego się siódmego krzyżyka. Mroczny Rycerz powraca. Przeczytaj przekrojowy tekst o historii Batmana • • • ![]()
Wyszukaj / Kup Kto nakręcił pierwszego kinowego „Batmana”? Tim Burton w 1988 r.? Bzzzzt… Wrong! Pierwszy kinowy „Batman” powstał w roku 1966, a jego reżyserem był Leslie H. Martinson. Oglądanie tego filmu po 42 latach od premiery jest bardzo ciekawym doświadczeniem. O „Batmanie” z 1966 roku pisze Konrad Wągrowski. • • • ![]()
Wyszukaj / Kup W kinie dochodziło już do spotkania King Konga z Godzillą, Obcego z Predatorem i Freddy′ego z Jasonem, dlaczego więc nie miałyby stanąć naprzeciw siebie dwa najsłynniejsze Nietoperze popkultury? W animowanym crossoverze Michaela Gouegena Drakula wypowiada wojnę Batmanowi. • • • ![]()
Wyszukaj / Kup Na kartach komiksów Mroczny Rycerz stawał ramię w ramię z Człowiekiem ze Stali już we wczesnych latach 50. Mimo to na pierwszy wspólny film najpopularniejszych herosów masowej wyobraźni kazano nam czekać aż do roku 1998. Było warto? „Batman i Superman” Toshihiko Masudy nie przynosi jednoznacznej odpowiedzi. • • • ![]()
Wyszukaj / Kup „Rycerz Gotham” przerzuca pomost pomiędzy „Batmanem – Początkiem” a „Mrocznym Rycerzem”, będąc dla Nolanowskiego uniwersum Nietoperza tym, czym „Animatrix” dla trylogii braci Wachowskich. To także pierwszy animowany „Batman” stricte dla dorosłych. • • • Zawodowy zapaśnik w roli Batmana, Batman i Superman razem na ekranie, Clint Eastwood jako podstarzały Mroczny Rycerz. Pomysłów na filmy z Człowiekiem – Nietoperzem było mnóstwo – przeczytaj o tych, które – jak dotąd – nie zostały zrealizowane. • • • Przy okazji premiery filmu „Batman – Początek” magazyn Forbes policzył, jaką gotówką musiałby dysponować wierny fan Batmana, gdyby chciał zająć miejsce Mrocznego Rycerza w zaułkach Gotham. Zbyt wiele zer jak na możliwości przeciętnego człowieka. Z tego powodu, w trosce o czytelników, Esensja radzi, jak w polskich warunkach zostać superbohaterem. Jak zostać Batmanem w Polsce – radzi Paweł Sasko. • • • Polacy nie gęsi i swojego nietoperza też mogą mieć! Specjalnie dla Was przeanalizowaliśmy gruntownie kwiat polskiego aktorstwa i wybraliśmy ekipę, która nie tylko zagra w rodzimej wersji „Batmana”, ale i z pewnością zakasuje przereklamowanych amerykańskich gwiazdorów. Konrad Wągrowski widzi w polskim „Batmanie” Pawła Małaszyńskiego i braci Mroczków. • • • „Kino superbohaterskie, „Batman: początek” i diabli wiedzą co jeszcze” czyli rozmowa trzech panów nie tylko o Batmanie i nie tylko o kinie. • • • „Ci wspaniali mężczyźni w swych latających strojach Batmana” czyli obszerny rys historyczny o wizytach Nietoperza na szklanym ekranie. • • • „Czas zakładać czerwone slipy na niebieskie pończochy!” czyli Good-man (w cywilu Dobry) i Człowiek-Wągier (na co dzień Niebrzydki) o kinie superbohaterskim. • • • „Halo chciałbym nawiązać dialog: „Batman: Początek”” czyli Piotr Dobry i Bartosz Sztybor rozkładają na czynniki pierwsze film Nolana. • • • KOMIKS: Żaden superbohater nie może się obyć bez grupy oddanej złu przeciwników, a Batman ma ich całe hordy. Nieszczęsne Gotham City jest leżem tak wielu typów spod ciemnej gwiazdy, że można by nimi zapełnić kilka więzień (przy założeniu, że spać będą także w toaletach). Oto galeria najbardziej zajadłych łotrów, których za kratki próbował wsadzić Mroczny Rycerz. Poznaj przeciwników Batmana w tekście Pawła Sasko. • • • Zachwycając się postacią Batmana łatwo zapomnieć o bohaterach stojących po tej samej stronie barykady, których kostiumy są trochę mniej błyszczące, a działalność mniej brawurowa. A przecież sprzymierzeńcy wielokrotnie służyli pomocą Mrocznemu Rycerzowi w jego pielgrzymce ulicami Gotham i wspomagali go podczas walk z najbardziej zajadłymi adwersarzami. Nie możemy więc pozwolić, by ich nazwiska zostały zapomniane. Poznaj sojuszników Batmana w tekście Pawła Sasko. • • • Komiksów z Batmanem wyszło w Polsce od groma, jednak niewiele z nich jest naprawdę godnych uwagi. Podczas wspominania zeszytowych czasów wydawnictwa TM-Semic na myśl od razu przychodzą trzy konkretne opowieści, stworzone przez absolutną pierwszą ligę amerykańskiego (i światowego) komiksu… Daniel Gizicki pisze o najważniejszych komiksach o Batmanie • • • Niektórzy superbohaterowie to tylko kolorowe ludziki w kalesonach – inni jednak to postacie wręcz archetypiczne, reprezentujące określone cechy charakteru i dążenia. Jeśli rzeczywiście są to bohaterowie uniwersalni, powinni sprawdzić się w każdej scenerii. To właśnie próbują – z lepszym lub gorszym skutkiem – udowadniać projekty z serii Elseworlds. Oto niektóre z nich. Jakub Gałka eksploruje Inne Światy. • • •
Wyszukaj / Kup „Frank Miller, scenarzysta „Batman: The Dark Knight Returns”, wprowadził tym komiksem nową jakość.” czyli Tomasza Sidorkiewicza obszerna recenzja-analiza bodaj najsłynniejszego komiksu o Batmanie w historii. • • •
Wyszukaj / Kup „W styczniu 2002 roku pojawił się w Stanach pierwszy tom „The Dark Knight Strikes Again” (Mroczny Rycerz kontratakuje). Był objętościowo większy od wszystkich innych cyklicznych publikacji komiksowych. Miał 80 stron i jeszcze przed ukazaniem się zdążył zarobić sobie na miano „gorącego” komiksu . Wielu fanów z niecierpliwością oczekiwało dalszego ciągu. No i ciąg dalszy nadszedł. Ale był inny niż tego oczekiwano…”, czyli krytyczne spojrzenie Tomasza Sidorkiewicza na kontynuację „Powrotu Mrocznego Rycerza”. • • •
Wyszukaj / Kup „Fani na całym świecie czekali ponad 15 lat na ciąg dalszy kultowego komiksu Franka Millera „Powrót Mrocznego Rycerza”. W końcu się doczekali… Tylko czy było warto czekać? „ czyli ciąg dalszy nieudanej kontynuacji. • • • Wyszukaj / Kup „Batman: Rok Pierwszy to Frank Miller jakiego wszyscy dobrze znamy. Jest to po prostu dobrze napisany i narysowany komiks, który czyta się z niekłamaną przyjemnością.”, czyli dlaczego rys psychologiczny i mrok przeważające nad akcją i zabawą są dla Huberta Brychczyńskiego zaletą komiksu o Nietoperzu. • • • Wyszukaj / Kup „Komiks Todda McFarlane’a i Franka Millera to smutny przykład na to jak kończą wielcy mistrzowie”, czyli dlaczego Łukaszowi Chmielewskiemu nie spodobało się spotkanie dwóch mrocznych bohaterów. • • • Wyszukaj / Kup „Rysunkowo trzyma się nawet przyzwoicie, ale fabuła jest słabiutka”, czyli Daniel Gizicki wyjaśnia jak ego komiksiarza przesłoniło rozterki bohatera. • • • Wyszukaj / Kup „Biorąc się za lekturę Batmana w czerni i bieli śmiało możecie zapomnieć o dystyngowanym milionerze, zamaskowanym mścicielu, filantropie, itd. Scenarzyści w białych rękawiczkach rozprawili się z żyjącą legendą popkultury.”, czyli Piotr Niemkiewicz rozwiewa wątpliwości czy zabawa ikoną była dobrym pomysłem. • • • „Nie sposób opisać wszystkich komiksów wchodzących w skład tego zbioru. Niektóre z nich po prostu trzeba przeczytać. Najważniejsze, że choć czasem Batman w ogóle nie pojawia się w tych komiksach, czasem jest bohaterem drugoplanowym, to mimo wszystko zawsze pozostaje sednem sprawy. Choć narysowany różnymi rękoma, w różnych stylach – wciąż pozostaje Batmanem.”, czyli jak Marcin Lorek widzi zabawę konwencją. • • • Wyszukaj / Kup „Komiks jest skierowany przede wszystkim do miłośników mrocznych, „lovecraftowskich” historii opowiedzianych na nowo. Tyle, że z innymi bohaterami i na tle innych, wydanych w Polsce Batmanów (Ego, Black & White) – świeci jasnym światłem.”, czyli dlaczego dosłowne potraktowanie przez Mike’a Mignolę określenia człowiek-nietoperz spodobało się Tomaszowi Kontnemu. • • • Wyszukaj / Kup „Sama fabuła ma lekki odcień historii detektywistycznej, raczej nieskomplikowanej, hermetycznej, ale będącej przyzwoitym materiałem do narysowania i całkiem przyjemnej do czytania. Bez zarzutu jest właśnie plastyczna warstwa komiksu.”, czyli jak „Hush” ani nie zachwycił, ani nie zniechęcił Piotra Dobrego. • • • Wyszukaj / Kup „Z jednej strony jest to klimatyczna, klasyczna w duchu opowieść o Batmanie rozwiązującym kryminalną zagadkę i równocześnie stawiającym pierwsze kroki jako lokalny pogromca zbrodni. Z drugiej banalna i mało skomplikowana, pozostawiająca duży niedosyt historyjka jakich wiele.”, czyli Tomasza Kontnego dylematy związane z powrotem Batmana do źródła – historii czysto kryminalnych. • • •
Wyszukaj / Kup „Do najlepszych opowieści o Człowieku-Nietoperzu „Rozbitemu miastu” trochę wprawdzie jeszcze brakuje, ale stawiając ów tom na półce, nikt nie będzie się musiał tego wstydzić ani tłumaczyć przed innymi.”, czyli jak Sebastian Chosiński widzi Batmana w klimacie noir i dlaczego nie pasuje mu tam Joker. • • • ![]()
Wyszukaj / Kup Komiks Neila Gaimana jest ciekawą (i jedną z wielu) próbą przekrojowego spojrzenia na postać Mrocznego Rycerza vel Zamaskowanego Krzyżowca. Postać, która obrosła swoją mitologią – ale nie w Polsce. I to zapewne jest największy problem odbioru tego komiksu w naszym kraju. Konrad Wągrowski zastanawia się co wiemy o Batmanie. • • • ![]()
Wyszukaj / Kup „Joker” to kolejny z komiksów pokazujących, jak wielkie możliwości dla twórców niesie uniwersum Batmana. To trochę jak film Nolana – opowieść gangsterska z wykorzystaniem doskonale znanych bohaterów. Konrad Wągrowski zastanawia się jak zabłysnąć przy Jokerze. • • •
Wyszukaj / Kup Recenzenci nie najlepiej powitali „Batman i Robin, Cudowny Chłopiec”. Główne zarzuty to miałkość fabuły i przesada w ukazywaniu Batmana jako rycerza wyjątkowo mrocznego. A mnie się podobało. Dlaczego „Batman i Robin, Cudowny Chłopiec” podobał się Konradowi Wągrowskiemu, przeczytasz tutaj. • • • „Inne światy czyli o tym jak Batman spotykał Drakulę, Kubę Rozpruwacza i Edgara Allan Poego. • • • „Batnet, czyli nietoperz w sieci” – najciekawsze i najdziwniejsze strony internetowe (nie zawsze serio) poświęcone Mrocznemu Rycerzowi. • • • „Znajomi z rysowanego świata” czyli o miejscu Batmana wśród najważniejszych komiksów w historii, tworzących podwaliny współczesnej popkultury. • • • „Franek Młynarz” czyli sylwetka Franka Millera, jednego z najważniejszych twórców w historii Batmana. • • • „Sztuka występów gościnnych” czyli co ma wspólnego Neil Gaiman i jego „Sandman” z uniwersum Nietoperza. • • • GALERIA ![]() 25 lipca 2012 |
Chociaż o brytyjskim dramatopisarzu i prozaiku Patricku Hamiltonie dzisiaj już mało kto pamięta, wielbiciele klasycznych thrillerów psychologicznych sprzed dekad powinni kojarzyć przynajmniej dwie z jego sztuk, które dotarły do Hollywoodu – „Gasnący płomień” oraz „Sznur”. Ta pierwsza doczekała się także inscenizacji w ramach Teatru Sensacji „Kobra”, a reżysersko odpowiadał za to… Andrzej Łapicki.
więcej »Zdarza się, że za jednym zamachem twórcy oferują widzowi wizję całkiem trafioną, jak i kompletnie chybioną. Na przykład w kwestii rozwoju motoryzacji.
więcej »Joseph Conrad to – bez wątpienia – najwybitniejszy polski pisarz, który tworzył w innym niż polski języku. Choć przynależy do literatury angielskiej, chętnie podkreślamy jego pochodzenie. Zwłaszcza że po 1918 roku rozważał nawet powrót do ojczyzny, która odzyskała niepodległość. „Tajny agent” to jedna z jego powieści psychologiczno-sensacyjnych. W 1974 roku doczekała się inscenizacji w ramach telewizyjnego Teatru Sensacji.
więcej »Dysonans motoryzacyjny
— Jarosław Loretz
Obrandowani
— Jarosław Loretz
Na wywczasie
— Jarosław Loretz
W kupie raźniej
— Jarosław Loretz
Proszę szanownej wycieczki
— Jarosław Loretz
Och jej, ja tu faktycznie mam tatuaż
— Jarosław Loretz
Proszę oddać mi kapelusz. W środku tkwi połowa mojego czerepu
— Jarosław Loretz
Superman z napędem kobiecym
— Jarosław Loretz
Warzywny dramat
— Jarosław Loretz
Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Mroczny Rycerz w wersji anime
— Sebastian Chosiński
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Monumentalność, epickość, wielkie zagrożenie, wielkie sceny akcji... i Bruce Wayne?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski
Weekendowa Bezsensja: 10 jeszcze bardziej twardzielskich wcieleń Liama Neesona
— Jakub Gałka
Zabłysnąć przy Jokerze
— Konrad Wągrowski
Co wiemy o Batmanie?
— Konrad Wągrowski
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
Nolana przerósł rozmiar przedsięwzięcia
— Esensja
Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka
Burtmany, czyli Batmany Burtona
— Jakub Gałka, Agnieszka Hałas, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski
#occupygotham
— Michał R. Wiśniewski
Mroczny Rycerz upada
— Miłosz Cybowski
Monumentalność, epickość, wielkie zagrożenie, wielkie sceny akcji... i Bruce Wayne?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski
Sekrety Xaviera
— Andrzej Goryl
Lono żyje!
— Andrzej Goryl
Zanim nastał Hellboy
— Andrzej Goryl
To nadchodzi…
— Marcin Knyszyński
Jak odłamki granatu
— Maciej Jasiński
Za dużo bohaterów
— Marcin Knyszyński
Powrót z martwych
— Marcin Knyszyński
Jeszcze raz, ale inaczej
— Andrzej Goryl
Ten cwany rysownik!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Krótko i porządnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
Do kina marsz: Marzec 2020
— Esensja
Do kina marsz: Luty 2020
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Do kina marsz: Styczeń 2020
— Esensja
Do kina marsz: Grudzień 2019
— Esensja
Do kina marsz: Listopad 2019
— Esensja
Do kina marsz: Październik 2019
— Esensja
Do kina marsz: Wrzesień 2019
— Esensja
Do kina marsz: Sierpień 2019
— Esensja