Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW

Esensja typuje Oscary 2012

Esensja.pl
Esensja.pl
„Lincoln” czy „Argo”? Spielberg czy Ang Lee? Trzeci Oscar dla Day-Lewisa? Znowu Pixar? Zapraszamy do dorocznego typowania Oscarów redakcji Esensji.

Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2012

„Lincoln” czy „Argo”? Spielberg czy Ang Lee? Trzeci Oscar dla Day-Lewisa? Znowu Pixar? Zapraszamy do dorocznego typowania Oscarów redakcji Esensji.

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW
Karolina Ćwiek-Rogalska
Tegoroczne nominacje Akademii nie są specjalnie zaskakujące, a przynajmniej dobór filmów nominowanych do głównej kategorii nie powinien nikogo zdziwić. Wybrano obrazy nie będące kamieniami milowymi kinematografii (oprócz „Django” Tarantina żaden z nich nawet nie gra z konwencją, w której został nakręcony, a to w dzisiejszych czasach można chyba uznać za zbytnią zachowawczość). Kilku nominacji jak zwykle brakuje (zwłaszcza w kategorii reżyseria). W wyścigu do Oscara stają więc filmy ważne dla Amerykanów, takie jak budzący kontrowersje „Wróg numer jeden” i osadzone w podobnie patriotycznych klimatach „Operacja Argo” i „Lincoln”. Myślę, że film Afflecka ma największe szanse, przynajmniej konkurując z rozdmuchanym „Lincolnem”, nad którym reżyser nie do końca zapanował, i z obwołanym antyamerykańskim „Wrogiem…”.
W kategoriach aktorskich przewiduję zwycięstwo dla „Poradnika pozytywnego myślenia” – drugoplanowe role De Niro i Weaver mogą zyskać uznanie w oczach Akademii, jest to poza tym dobrze zagrane kino obyczajowe i wielki powrót między nominowanych De Niro. Mocno obsadzona jest kategoria najlepszego aktora drugoplanowego, jeśli zaś chodzi o nagrodę za rolę pierwszoplanową, Day-Lewis, który właściwie jest Lincolnem, w praktyce nie ma konkurencji (szkoda drugiego świetnego wykonawcy, Joaquina Phoenixa, który po prostu miał pecha być nominowany akurat w tym samym czasie). Kilka Oscarów zgarnie też na pewno „Miłość” Hanekego, która w tym zestawieniu pełni raczej rolę „trudnego, europejskiego filmu” i Akademia może się temu nie oprzeć.
Najlepszy film
  • Dostanie: Operacja „Argo”
  • Powinien: „Django”
Aktorka pierwszoplanowa
  • Dostanie: Emmanuelle Riva, „Miłość”
  • Powinien: Emmanuelle Riva, „Miłość”
Aktor pierwszoplanowy
  • Dostanie: Daniel Day-Lewis, „Lincoln”
  • Powinien: Daniel Day-Lewis, „Lincoln”
Aktorka drugoplanowa
  • Dostanie: Jacki Weaver, „Poradnik pozytywnego myślenia”
  • Powinien: Amy Adams, „Mistrz”
Aktor drugoplanowy
  • Dostanie: Robert De Niro „Poradnik pozytywnego myślenia”
  • Powinien: Tommy Lee Jones, „Lincoln”
Najlepsza reżyseria
  • Dostanie: Michael Haneke, „Miłość”
  • Powinien: nie mam zdania
Scenariusz oryginalny
  • Dostanie: Mark Boal, „Wróg numer jeden”
  • Powinien: Wes Anderson, Roman Coppola, „Moonrise Kingdom”
Scenariusz adaptowany
  • Dostanie: David Magee, „Życie Pi”
  • Powinien: David Magee, „Życie Pi”
Film animowany
  • Dostanie: „Merida Waleczna”
  • Powinien: „Merida Waleczna”
Najlepsze zdjęcia
  • Dostanie: Caludio Miranda, „Życie Pi”
  • Powinien: Janusz Kamiński, „Lincoln”
Najlepsza muzyka
  • Dostanie: Thomas Newman, „Skyfall”
  • Powinien: Thomas Newman, „Skyfall”
Efekty specjalne
  • Dostanie: „Życie Pi”
  • Powinien: „Avengers”
Piotr Dobry
Powtórzę postulat sprzed roku: Akademicy powinni wreszcie pójść po rozum do głowy i powrócić do formuły nominowania pięciu filmów. Z dziewięciu wyróżnionych tym razem produkcji tylko trzy zasługują na nominację: „Operacja Argo”, „Django” i „Miłość”. I całe szczęście, że chociaż jeden z nich jest głównym faworytem, bo jakikolwiek wybór spoza tej trójki byłby nieporozumieniem. Liczę, że Seth MacFarlane ma w zanadrzu kilka dobrych sprośnych żartów, a oprawa mająca nawiązywać do Bondów nie pozwoli zasnąć. Zresztą nie ma co ukrywać, że tu przede wszystkim liczy się show, nie nagrody – co roku przecież jest przewidywalnie, a coś ciągnie przed ten odbiornik o cokolwiek nienormalnej porze…
Najlepszy film
  • Dostanie: „Operacja Argo”
  • Powinien: „Django”
Aktorka pierwszoplanowa
  • Dostanie: Jessica Chastain, „Wróg numer 1”
  • Powinna: Emmanuelle Riva, „Miłość”
Aktor pierwszoplanowy
  • Dostanie: Daniel Day-Lewis, „Lincoln”
  • Powinien: Bradley Cooper, „Poradnik pozytywnego myślenia”
Aktorka drugoplanowa
  • Dostanie: Anne Hathaway, „Les Misérables: Nędznicy”
  • Powinna: Amy Adams, „Mistrz”
Aktor drugoplanowy
  • Dostanie: Christoph Waltz, „Django”
  • Powinien: Christoph Waltz, „Django”
Najlepsza reżyseria
  • Dostanie: Steven Spielberg, „Lincoln”
  • Powinien: nienominowani Ben Affleck, „Operacja Argo” lub Quentin Tarantino, „Django”
Film animowany
  • Dostanie: „Merida Waleczna”
  • Powinien: „Merida Waleczna”
Najlepsze zdjęcia
  • Dostanie: Claudio Miranda, „Życie Pi”
  • Powinien: Robert Richardson, „Django”
Scenariusz oryginalny
  • Dostanie: Wes Anderson, Roman Coppola, „Kochankowie z księżyca. Moonrise Kingdom”
  • Powinien: Quentin Tarantino, „Django”
Scenariusz adaptowany
  • Dostanie: David O. Russell, „Poradnik pozytywnego myślenia”
  • Powinien: Chris Terrio, „Operacja Argo”
Najlepsza muzyka
  • Dostanie: Thomas Newman „Skyfall”
  • Powinien: Thomas Newman „Skyfall”
Efekty specjalne
  • Dostanie: Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer i Donald Elliott, „Życie Pi”
  • Powinni: Joe Letteri, Eric Saindon, David Clayton i R. Christopher White, „Hobbit: Niezwykła podróż”
Patrycja Rojek
Zaraz po starcie oskarowego wyścigu było dla mnie zupełnie jasne, że triumfatorem tegorocznej gali musi być prezydent Lincoln. To mocne przekonanie zmąciła ostatnio seria nagród dla „Operacji Argo” – zarówno od kolegów z branży, jak i krytyków. I choć dalej uważam, że „Lincoln” zdobędzie złotego rycerza, jestem coraz bardziej pewna, że to właśnie Ben Affleck pokazał mi najlepszy tegoroczny film. Ucieszyłabym się także z wygranej „Wroga numer jeden” – mimo że film ten miał dla mnie dość spory mankament w postaci błędnie obsadzonej lub napisanej roli agentki Mai. I choć Jessica Chastain wydaje się murowaną kandydatką do zwycięstwa w swojej kategorii aktorskiej, będę upierać się, że akurat za tę rolę nagrody nie powinna dostać. Bo od kobiety, która dopadła Bin Ladena, oczekuję prawdziwych jaj (a nie kroku wypchanego watą), więcej niż dwóch min i choćby minimalnej troski o moje zainteresowanie jej jakże ciężkim losem. Moją zwyciężczynią w tej kategorii jest J-Law z „Poradnika pozytywnego myślenia”, dlatego że była wspaniała, lepsza od Jessiki, bo jest „awkward and perfect and I hope she never changes” – jak to celnie orzekł Matt Bellassai z BuzzFeed. Problem mam za to z aktorkami drugoplanowymi. Jestem przekonana o wygranej Anne Hathaway, choć twierdzę, że nie każde ścięte przed kamerą włosy (tu: zupełnie bezsensownie) powinny z miejsca zamieniać się w jakąś nagrodę. Zupełnie inny problem mam z drugoplanowymi rolami męskimi – te nagrodziłabym Oscarami po równo. Choć najchętniej Hoffmana.
Bardzo zdenerwuję się, jeśli znów nagrodzony zostanie scenariusz „Django” – z rozjechaną dramaturgią i słabymi dialogami (to ma być Tarantino?!). Ale jeśli Oscara za charakteryzację nie dostanie „Hobbit”, wścieknę się jeszcze bardziej.
Najlepszy film
  • Dostanie: „Lincoln”
  • Powinien: „Operacja Argo”
Aktorka pierwszoplanowa
  • Dostanie: Jessica Chastain, „Wróg numer jeden”
  • Powinna: Jennifer Lawrence, „Poradnik pozytywnego myślenia”
Aktor pierwszoplanowy
  • Dostanie: Daniel Day Lewis, „Lincoln”
  • Powinien: Joaquin Phoenix, „Mistrz”
Aktorka drugoplanowa
  • Dostanie: Anne Hathaway, „Les Misérables: Nędznicy”
  • Powinna: najlepiej żadna, ale jeśli już ktoś musi, to Amy Adams „Mistrz”
Aktor drugoplanowy
  • Dostanie: Christoph Waltz, „Django”
  • Powinien: Philip Seymour Hoffman, „Mistrz”
Najlepsza reżyseria
  • Dostanie: Steven Spielberg „Lincoln”
  • Powinien: Ang Lee „Życie Pi”
Film animowany
  • Dostanie: „Merida Waleczna”
  • Powinien: „Merida Waleczna”
Najlepsze zdjęcia
  • Dostanie: Claudio Miranda, „Życie Pi”
  • Powinien: Roger Deakins, „Skyfall”
Scenariusz oryginalny
  • Dostanie: Mark Boal, „Wróg numer jeden”
  • Powinien: Wes Anderson, Roman Coppola, „Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom”
Scenariusz adaptowany
  • Dostanie: Chris Terrio, „Operacja Argo”
  • Powinien: Lucy Alibar, Benh Zeitlin, „Bestie z południowych krain”
Najlepsza muzyka
  • Dostanie: John Williams, „Lincoln”
  • Powinien: Thomas Newman, „Skyfall”
Efekty specjalne
  • Dostanie: „Prometeusz”
  • Powinien: „Prometeusz”
Film nieanglojęzyczny
  • Dostanie: „Miłość”
  • Powinien: „Miłość”
Konrad Wągrowski
Nie będę udawał, że jest to jakiś wyjątkowo udany rok i wyjątkowo ciekawie wyglądające oscarowe rozdanie. Jest co najwyżej średnio. Raczej wiadomo, że ze statuetką w głównej kategorii wyjdą producenci jednego z dwóch filmów: „Lincolna” bądź „Operacji Argo”, inne decyzje będą sensacją. Oba te filmy są przyzwoite („Argo” nawet bardziej niż przyzwoity), ale nie wybitne. „Lincolnowi” szkodzi hagiografia i niepotrzebny patetyzm, „Argo” jest tematycznie trochę zbyt banalne. Wygra „Argo”, bo Akademia nie ma żadnych powodów, by hołubić Spielberga, a nagradzając Afflecka pokaże, że nie jest jeszcze do końca skostniała i stetryczała. Powinien wygrać oczywiście jak zawsze Tarantino, ale temu twórcy wieszczę raczej Oscara za całokształt twórczości za 20 lat. „Lincoln” zrekompensuje sobie porażkę nagrodami w kategoriach, w których nie rywalizuje z „Argo” – Day-Lewis jest pewniakiem, myślę, że Spielberg także pokona Anga Lee (reszta się raczej nie liczy). Choć nagroda dla Haneke byłaby bardzo miłą niespodzianką… Kibicuję „Miłości” w każdej kategorii, ale raczej ma w kieszeni tylko Oscara za film nieanglojęzyczny. Najwięksi przegrani? Zapewne „Nędznicy” i chyba „Życie Pi”. Choć mogą sobie poprawić statystki w kategoriach technicznych. „Życie Pi” oczywiście może jeszcze powalczyć o scenariusz adaptowany – wszak przeniesienie tej książki na język filmowy było bardzo dużym wyzwaniem.
A ja kibicuję „Moonrise Kingdom”. Wielka szkoda, że ten piękny film ma tylko jedną szansę, fajnie by było, by ją wykorzystał.
Najlepszy film
  • Dostanie: „Operacja Argo”
  • Powinien: „Django”
Aktorka pierwszoplanowa
  • Dostanie: Jessica Chastain, „Wróg numer jeden”
  • Powinna: Jennifer Lawrence, „Poradnik pozytywnego myślenia”
Aktor pierwszoplanowy
  • Dostanie: Daniel Day Lewis, „Lincoln”
  • Powinien: Daniel Day Lewis, „Lincoln”
Aktorka drugoplanowa
  • Dostanie: Anne Hathaway, „Les Misérables: Nędznicy”
  • Powinna: Amy Adams, „Mistrz”
Aktor drugoplanowy
  • Dostanie: Alan Arkin, „Operacja Argo”
  • Powinien: Tommy Lee Jones, „Lincoln”
Najlepsza reżyseria
  • Dostanie: Steven Spielberg, „Lincoln”
  • Powinien: Michael Haneke, „Miłość”
Film animowany
  • Dostanie: „Merida Waleczna”
  • Powinien: „Ralph Demolka” (bo nagradzanie Pixara za jeden ze słabszych ich filmów jest niewychowawcze, nawet jeśli to najlepszy film roku)
Najlepsze djęcia
  • Dostanie: Janusz Kamiński, „Lincoln”
  • Powinien: Roger Deakins, „Skyfall”
Scenariusz oryginalny
  • Dostanie: Mark Boal, „Wróg numer jeden”
  • Powinien: Wes Anderson, Roman Coppola, „Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom”
Scenariusz adaptowany
  • Dostanie: Chris Terrio, „Operacja Argo”
  • Powinien: David Magee, „Życie Pi”
Muzyka
  • Dostanie: John Williams, „Lincoln”
  • Powinien: Thomas Newman, „Skyfall”
Efekty specjalne
  • Dostanie: „Hobbit: Niezwykła podróż”
  • Powinien: „Hobbit: Niezwykła podróż”
Film nieanglojęzyczny
  • Dostanie: „Miłość”
  • Powinien: „Miłość”
koniec
24 lutego 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.