Do kina marsz: Wrzesień 2013Kończą się wakacje i od razu w kinach roi się od ciekawych propozycji. Tak jest co roku i nie inaczej teraz – zobaczmy więc, co szykują dla nas na wrzesień dystrybutorzy.
EsensjaDo kina marsz: Wrzesień 2013Kończą się wakacje i od razu w kinach roi się od ciekawych propozycji. Tak jest co roku i nie inaczej teraz – zobaczmy więc, co szykują dla nas na wrzesień dystrybutorzy. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. MARSZ DO KINA: Najnowsza odsłona losów Richarda Riddicka, międzyplanetarnego przestępcy, ma zafundować publiczności powrót do korzeni, to znaczy do kina grozy w konwencji SF opartego na prostym pomyśle, że boimy się tego, co skrywa ciemność – ta dosłowna, jak i ta metaforyczna. „Pitch Black” z 1999 roku był niskobudżetowym horrorem SF, w którym brak funduszy twórcy nadrabiali dobrymi pomysłami. Gromy posypały się natomiast na kontynuację w postaci „Kronik Riddicka”. Jaka będzie trzecia część, stworzona z pomysłu wskrzeszonego po latach? Zwiastuny dobrze rokują, a poza tym nawet jeśli film zawiedzie, fani Vina Diesla i tak powinni być zachwyceni. Kolejny film Asghara Farhadiego, autora oscarowego „Rozstania” i znanego polskiej publiczności „Co wiesz o Elly?”, rozgrywa się we Francji. Główna rola przypadła rozsławioną za sprawą „Artysty” Berenice Bejo, która zresztą za swoją kreacje została nagrodzona na tegorocznym festiwalu w Cannes, podobnie jak sam film – wyróżniony przez Jury Ekumeniczne. To dramat o ludzkich relacjach i emocjach oraz o czynach, które kładą się cieniem na teraźniejszości. Chociaż akcja przenosi się do Europy, to Farhadi nie porzuca Iranu, zderzając Zachód i Bliski Wschód, prowadząc międzykulturowy dialog. Nadeszły lepsze czasy dla horrorów. Niedawno na ekranach królowała „Obecność”, naprawdę emocjonujące kino grozy o egzorcyzmach i demonach, a jeszcze we wrześniu pojawi się nowe dzieło Jamesa Wana, „Naznaczony: Rozdział 2”. Pomiędzy tymi tytułami do polskich kin dotrze „Następny jesteś ty” Adama Wingarda, film, który zrobił furorę na festiwalu filmowym w Toronto w 2011 roku, a gdy trafił wreszcie do dystrybucji zebrał pozytywne recenzje i widzów, i krytyków. Chwalono przede wszystkim oryginalność, chociaż punkt wyjścia dla fabuły jest banalny: gdy pewna rodzina zjeżdża się do domu na odludziu, grupa ludzi z maskami zwierząt rozpoczyna atak. Miejmy nadzieję, że i polscy widzowie solidnie się przestraszą. Najbardziej celebrycka apokalipsa w dziejach! Seth Rogen (tu także współreżyser i współscenarzysta), Jonah Hill, Emma Watson, Rihanna, Michael Cera, wszyscy oni – tak oni, we własnych osobach! – trafiają do wielkiego mieszkania Jamesa Franco (który także gra siebie), by przeżyć wielką imprezę… o której nikt nie usłyszy. Świat się bowiem kończy, czas walczyć o przetrwanie. Jedno jest pewne: gwiazdy albo zachwycą nas humorem, albo zabiją głupotą. Z takimi jednak gwiazdami nie szkoda umierać. Ta wiadomość zelektryzowała kilka lat temu – Ari Folman, twórca genialnego „Walca z Baszirem” kręci „Kongres Futurologiczny” Stanisława Lema! Film ma być połączeniem scen aktorskich i animowanych! Brzmiało, i nadal brzmi to niesłychanie intrygująco. Co prawda wiemy, że Folman odchodzi momentami dość daleko od Lemowskiego fabuły, że w filmie nie zobaczymy Ijona Tichego, że główną bohaterką będzie aktorka Robin Wright grająca samą siebie, ale podobno główne Lemowskie koncepcje dotyczące iluzji rzeczywistości zostaną zachowane, a sam film powinien być jednym z oryginalniejszych i ciekawszych przedsięwzięć filmowej fantastyki ostatnich lat. Pisaliśmy o filmie: „W imię…” jest dla polskiego kina niczym „Filadelfia” dla Amerykanów dwie dekady temu. Pierwszym małym kamyczkiem, rzuconym jednak na tyle silnie, że jest wstanie poruszyć niewidzialną barierę tabu w temacie homoseksualizmu na polu rodzimej kinematografii. Szumowska wzbrania się jednakże przed ostrym atakiem zdając sobie sprawę, że widz jak i człowiek do nowych realiów przyzwyczajać będzie się powoli. Znakomite czucie tej poza filmowej rzeczywistości widać w jej filmie. Dlatego w „Imię…”, nawet jeśli pozostawia pewien niedosyt, bezsprzecznie można uznać za jeden z najważniejszych polskich filmów ostatnich lat. Kto jest fanem brytyjskich komedii romantycznych, które wyszły spod ręki Richarda Curtisa, tak w roli scenarzysty, jak i reżysera, powinien zainteresować się „Czasem na miłość”, zwłaszcza że w gatunku ostatnio nie dzieje się zbyt dobrze. Siłą napędową fabuły okazuje się zdolność głównego bohatera do cofania się w czasie – czy zatem oznacza to, że może poprawiać swoje decyzje, także przy zdobywaniu ślicznej Rachel McAdams? Słodko-gorzki brytyjski humor, trochę słodyczy i sentymentalizmu konieczne dla komedii romantycznej, rewelacyjne recenzje i obiecująca obsada chyba wystarczą jako wabiki zachęcające, aby film Curtisa obejrzeć. Niedocenianym przez rodziców nieśmiałym nastolatkom nie jest na tym świecie lekko. Gdy nadchodzą wakacje, samotność szczególnie daje się we znaki… Chyba że trafia się do aquaparku pozytywnie zakręconego Sama Rockwella, który największego nawet pechowca przemienia w króla wakacyjnej imprezy. Za ten komediowy dramat odpowiedzialni są scenarzyści „Spadkobierców”, Nat Faxon i Jim Rash. Możemy zatem spodziewać się doskonale wyważonego humoru, wiarygodnych postaci, życiowych problemów i absurdu, którego konsumentem i współtwórcą niejednokrotnie staje się każdy z nas. Jak pisze nasza recenzentka: „Co otrzymamy z zestawienia – anorektyczka, chłopak z zespołem Tourette’a i drugi, z nerwicą natręctw? Możliwości jest wiele. Ale gdy dodać do tego kradzież samochodu i wspólną podróż trójki wymienionych, wiadomo już, że czeka nas zwariowane kino drogi.” A tak dodaje nasz recenzent: „Podróż odmienia wszystkich: nieprzystosowanych czyni nieco bardziej przystosowanymi, pozbawionych ludzkich uczuć – uczy humanitaryzmu i skłania do refleksji. W tym kontekście film Huettnera jest całkowicie przewidywalny, zakończenie w niczym nie zaskakuje. Najważniejsze jednak jest to, co pośrodku, a więc cały ciąg – na przemian komediowych i dramatycznych – scen, które rodzą się na styku skrajnie odmiennych osobowości. „Vincent…” to obraz psychologiczno-obyczajowy z gatunku tych, które mają uczyć zrozumienia i szacunku dla ludzi „osobnych”, obarczonym brzemieniem sprawiającym, że, choć nie powinni, często zostają wyrzuceni poza nawias społeczeństwa.” • • • DVD i Blu-Ray Odkąd Robert Redford wszedł na obszary filmowej publicystyki politycznej, nie ma zamiaru stamtąd odchodzić. Efekty są różne, najczęściej, tak jak w przypadku "Reguły milczenia", nie budzące większych emocji. Film, który trafia u nas do dystrybucji DVD to opowieść o oskarżonym (słusznie? niesłusznie?) o morderstwo aktywiście radykalnego lewicowego ruchu studenckiego z lat 70. W tej roli oczywiście sam Redford. Kolejny film sensacyjny, który nie trafia do naszych kin, tylko od razu na DVD. Ponieważ te filmu nierzadko są nie gorsze od tych, które trafiają w Polsce na wielki ekran, odnotowujemy premierę. "Czas zapłaty" wyróżnia akt, że ten thriller policyjny ma całkiem niezłą obsadę - James McAvoy, etatowy ostatnio złoczyńca Mark Strong i dobrze zapamiętana z "Niepamięci" Andrea Riseborough. • • • Z kina na płytę • • • Klasyka w nowym opakowaniu Klasyk Disneya na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena (choć wzbogaconej o oczywisty happy end, tak rzadki u Andersena, tak częsty u Disneya) pojawi się we wrześniu we wznowieniu DVD i oczywiście na Blu-Ray. • • • Z małego ekranu Nareszcie! Jak to zwykł mówić naczelny Esensji - najlepszy serial fantasy w polskiej telewizji wychodzi na DVD. Dziewczynki, które okupują telewizory codziennie od godziny 19:55, gdy nie ma opcji, by przełączyć na inny kanał nić Mini Mini Plus, będą mogły zaglądać do Equestrii o dowolnej porze dnia, a Twilight Sparkle, Rarity, Pinky Pie, Fluttershy, Rainbow Dash i Apple Jack staną się stuprocentowymi członkami rodziny. Nie tylko dla sześcioletnich dziewczynek, Bronies i Pegasisters. Szkoda tylko, że nie doczekamy się wydania pełnego sezonu tylko zbiorów pięcioodcinkowych. Jedna z głośniejszych premier telewizyjnych ostatnich czasów, wystawny dramat kostiumowy z arystokratycznych kręgów Wielkiej Brytanii, którego akcja toczy się przed pierwszą wojną światową. Serial wysoko ceniony i nagradzany. 31 sierpnia 2013 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz
10 najfajniejszych filmowych wakacji
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz
50 najlepszych filmów 2013 roku
— Esensja
11 najlepszych polskich filmów 2013 roku
— Krzysztof Spór
Najlepsze pakiety filmowe na prezent świąteczny
— Esensja
Esensja ogląda: Listopad 2013 (3)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady
Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Październik 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Kamil Witek
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Carnival Row: Sez. 2. odc. 10. Mroczna droga ku świetlanej przyszłości
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 9. Kto nie jest z nami, jest przeciwko nam
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 8. Cena wolności
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 7. Plany małych i wielkich ucieczek
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 6. Pora na przegrupowanie sił
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 5. Wszystkie drogi prowadzą do Bleakness
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 4. Próby miłości
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 3. Różne oblicza sprawiedliwości
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 2. Ruszyć z posad bryłę świata
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 1. Odmieńcy mają znać swe miejsce
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Riddick - fabuła jak w pierwszej części (Pitch Black). Masakra.