Do kina marsz: Grudzień 2013Grudzień, jak zwykle, na kolana repertuarem kin nie rzuca. Ale kilka pozycji oprócz obowiązkowego „Hobbita” udało nam się znaleźć.
EsensjaDo kina marsz: Grudzień 2013Grudzień, jak zwykle, na kolana repertuarem kin nie rzuca. Ale kilka pozycji oprócz obowiązkowego „Hobbita” udało nam się znaleźć. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na grudzień w Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na grudzień w Kulturowskazie. MARSZ DO KINA Podobno murowany kandydat do Oscara w co najmniej kilku kategoriach wchodzi na ekrany naszych rodzimych kin w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia. Opowieść o czarnoskórym kamerdynerze (w tej roli Forest Whitaker), który pracuje w Białym Domu przez kilkanaście lat, obserwując zmiany na fotelu prezydenta USA wyszła spod ręki może nie najbardziej doświadczonego reżysera – Lee Daniels ma swoim dorobku zaledwie kilka filmów – ale podobno czuć w niej dotyk geniusza. Do tego intrygująca obsada (w roli żony głównego bohatera podobno zaskakująco kradnąca film innym aktorom Oparh Winfrey, John Cusack jako Nixon i Alan Rickman jako Raegan, a to tylko część nazwisk) i doskonałe zapowiedzi – wszystko razem może stanowić niezły pretekst do porzucenia ciepła domowego świątecznego ogniska i wizyty w kinie. Tego tytułu oczywiście nie trzeba zapowiadać – możemy być pewnie, że media wszelakie uczynią to w grudniu z wystarczającą intensywnością, by przypomnieć wszystkim, że kontynuacja opowieści o wyprawie do Samotnej Góry wchodzi do kin na święta. Nie ma sensu już mówić o tym, że fabułą Tolkienowskiego „Hobbita” została rozciągnięta do granic możliwości, kto to zaakceptował, ten i tak nie może się już doczekać, kto nie, tego pewnie i tak najpiękniejszy nawet smok nie przekona. Dlaczego czekamy na „Hobbita"? Oczywiście dlatego, bo wiemy, jak widowiskowo i emocjonalnie takie kino robi Peter Jackson, oczywiście dla Martina Freemana i Richarda Armitage’a, oczywiście dlatego, bo zobaczymy wreszcie smoka w jego całej okazałości, no i – z odrobiną niepokoju – bo chcemy się przekonać, co w „Hobbicie” robić będzie Legolas i niejaka Tauriel. Rzadko kiedy do naszych kin wchodzi ponad dwugodzinny włoski komediodramat, a do tego jeszcze taki, który jak wieść niesie wart jest obejrzenia. W „Wielkim pięknie” Paolo Sorrentino mamy okazję śledzić, jak główny bohater, bywalec i znawca lokali, w których bywalcy i znawcy pojawiają się od połowy wieku, próbuje przeformułować swoje dotychczasowe życie. Znany z „Gomorry” Toni Servillo jako mężczyzna, który po swoich sześćdziesiątych piątych urodzinach postanawia spojrzeć wstecz na swoje życiowe dokonania, został za tę rolę nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej, sam film startował w konkursie głównym w Cannes i choć z nagrodą nie wyjechał, wydaje się, że warto nań rzucić okiem. Tematem filmu są trzy morderstwa i jedno samobójstwo, które naprawdę zdarzyły się w Shanxi, Chongqing, Hubei i Guangdong i odbiły się szerokim echem wśród chińskiego społeczeństwa. Jak pisała nasza recenzentka: „Wielopiętrowa opowieść o buncie przeciwko kapitalistycznymi układowi świata. „Dotyk grzechu” to wybuch. Wybuch agresji, buntu, zła wynikających z ucisku, upokorzenia, poczucia beznadziei. Jia Zhang-ke niby bazuje na czytelnych i oczywistych społecznych nastrojach, ale nadaje im bardzo wyrafinowaną formę.” Nasz recenzent dodawał: „Warto więc rzucić okiem na „Dotyk grzechu”, ale niekoniecznie dlatego, że na ekranie rozgrywają się dramaty, a raczej po to, żeby zobaczyć, jakie zmiany zachodzą w Chinach, i jak wielką przepaść muszą mentalnie przeskoczyć Chińczycy, żeby dogonić stechnicyzowany świat Zachodu.” Chaplin wraca do kin z kolejnym filmem. Nawet dzisiaj, kiedy cenzura spełnia tylko rolę marketingową, opowieść o seryjnym mordercy z zasadami wywołuje kontrowersje. A co powiecie na to, że już w 1947 roku – dwa lata po wojnie, w której o morderców, tym bardziej seryjnych, nie było trudno – powstaje film o eleganciku z krwią na rękach? Film „Monsieur Verdoux” to bardziej filmowa ciekawostka w chaplinowskim dorobku, niż arcydzieło kinematografii – choć tacy pierwszoligowi twórcy jak Luis Bunuel czy Claude Chabrol wypowiadali się nad wyraz pochlebnie o tym filmie. Niemniej jednak warto pamiętać, że właśnie Chaplin został filmowym seryjnym mordercą i to jeszcze, zanim to stało się modne. • • • MARSZ DO KINA… DOMOWEGO Nie spodziewajcie się w tym zestawie „Psychozy”, „Okna na podwórze” czy „Ptaków”. Ale to i dobrze, bo przecież akurat te tytuły pojawiały się już w wielu zestawach dzieł Hitcha. Najnowsza kolekcja filmów Alfreda Hitchocka obejmuje trzy tytuły wczesne, jeszcze nieme – „Bogaci i dziwni”, „Szampan” i „Ring”, niebędące nawet kryminałami czy thrillerami, lecz… komediami i melodramatami. Zestaw więc dla koneserów, którzy chcą znać twórczość mistrza suspensu od podszewki. Mieliśmy już na naszym rynku jedną kolekcję filmów Pięknego Brzydala, ale ten zestaw zbiera zupełnie inne tytuły tego, niezwykle popularnego również w Polsce w latach 60. i 70. aktora. W komplecie takie filmy jak „Spadkobierca”, „Łowca”, „Dubler”, „Raptus”, „W Imię Przyjaźni”, „Obrońca” i „Zawodowiec”, czyli ten film o zdradzonym przez własny wywiad agencie, w którym motywem przewodnim jest przepiękna melodia Ennio Morricone „Chi Mai”. Krótkometrażowa (21 minut) „Świteź” w reżyserii Kamila Polaka jest adaptacją romantycznej ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Opowiada historię tajemniczego jeziora, na dnie którego leży zaklęte średniowieczne miasto. Film był chwalony za oryginalną formę, zebrał też już solidną garść nagród, powitajmy go w wydaniu DVD. O „Predatorze” mówiliśmy już wiele, ostatnio chociażby w rankingu 100 najlepszych filmów SF wszech czasów. Tym razem jest okazja wspomnieć, że to przepełnione testosteronem kultowe dzieło Johna McTiernana z jednym z bardziej znanych kosmicznych drapieżców w roli głównej wychodzi w wydaniu Blu-Ray w wersji 3D. Szkoda, że tym razem bez maski tytułowego bohatera. • • • Z kina na DVD:
30 listopada 2013 |
Dziesięć miesięcy po „Końcu gry” Hans Kloss powrócił do Teatru Sensacji. Od października 1966 roku rozpoczęto (comiesięczną) emisję pięciu kolejnych odcinków „Stawki większej niż życie”. Na pierwszy ogień poszedł – ponownie wyreżyserowany przez Andrzeja Konica – „Czarny wilk von Hubertus”, czyli opowieść o tym jak J-23 stara się zlikwidować działający w okolicach Elbląga oddział Werwolfu.
więcej »Wyroby rodzimych browarów trafiają na półki również zagranicznych marketów, ale nie jest wcale tak prosto się o tym przekonać.
więcej »Wielbiciele Hansa Klossa mogli w czwartkowy wieczór 16 grudnia 1965 roku poczuć wielki smutek. W ramach Teatru Sensacji wyemitowano bowiem „Koniec gry”, spektakl zapowiadany jako ostatni odcinek „Stawki większej niż życie”. Jak się niespełna rok później okazało, wcale tak nie było. J-23 powrócił na „mały ekran”. Mimo że jego pierwsze rozstanie z widzami nie należało do szczególnie spektakularnych.
więcej »Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz
Panika na planie
— Jarosław Loretz
Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka
50 najlepszych filmów 2014 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2014: 25 filmów na Gwiazdkę
— Esensja
Do kina marsz: Listopad 2014
— Esensja
Dandys-wędrowiec
— Elżbieta Obroślak
Konkurs na recenzję filmową: Piękne kino
— Bartosz Marzec
Do kina marsz: Kwiecień 2014
— Esensja
Klasyka z klasą: Jean-Paul Belmondo. Twardziel o duszy romantyka
— Sebastian Chosiński
Do kina marsz: Luty 2014
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Wojna, która zakończy wszystkie wojny
— Konrad Wągrowski
Oddech starego człowieka
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak
Karuzela wrażeń
— Gabriel Krawczyk
Jak dobrze wyglądać na łosiu, czyli bitwa w Śródziemiu
— Anna Kańtoch
Co nam w kinie gra: Cyrk
— Krystian Fred
Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Udana podróż
— Tomasz Markiewka
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja