Do kina marsz: Luty 2014Luty w kinach to najczęściej najlepszy miesiąc roku. Z jednej strony trafiają wtedy na ekrany Oscarowi faworyci, z drugiej strony część dystrybutorów wypuszcza kino ambitniejsze, perełki zeszłorocznych festiwali. Nie inaczej jest i w tym roku.
EsensjaDo kina marsz: Luty 2014Luty w kinach to najczęściej najlepszy miesiąc roku. Z jednej strony trafiają wtedy na ekrany Oscarowi faworyci, z drugiej strony część dystrybutorów wypuszcza kino ambitniejsze, perełki zeszłorocznych festiwali. Nie inaczej jest i w tym roku. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na luty w Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na luty w Kulturowskazie. MARSZ DO KINA Dystrybutor wyciął nam numer, bo przesunął premierę „American Hustle” z 14 lutego na 31 stycznia, przez co miesiąc temu nie uwzględniliśmy filmu Davida O. Russella w styczniowych zapowiedziach i musimy nadrobić to dziś. A z pewnością warto bo przewrotny kryminał reżysera będącego ostatnio bardzo na topie (wcześniej nominacje do Nagrody Akademii za „Fightera” i „Poradnik pozytywnego myślenia”) z genialną obsadą (Christian Bale! Bradley Cooper! Amy Adams! Jeremy Renner! Jennifer Lawrence!) jest na czele liczby Oscarowych nominacji, zbiera dobre recenzje, a także zapowiada się na dobrą filmową rozrywkę. Rzadko kiedy do naszych kin wchodzi ponad dwugodzinny włoski komediodramat, a do tego jeszcze taki, który jak wieść niesie wart jest obejrzenia. W „Wielkim pięknie” Paolo Sorrentino mamy okazję śledzić, jak główny bohater, bywalec i znawca lokali, w których bywalcy i znawcy pojawiają się od połowy wieku, próbuje przeformułować swoje dotychczasowe życie. Znany z „Gomorry” Toni Servillo jako mężczyzna, który po swoich sześćdziesiątych piątych urodzinach postanawia spojrzeć wstecz na swoje życiowe dokonania, został za tę rolę nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej, sam film startował w konkursie głównym w Cannes i choć z nagrodą nie wyjechał, wydaje się, że warto nań rzucić okiem. Zwłaszcza, że został nominowany do tegorocznego Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Władysław Pasikowski znów w sensacji w klimatach historycznych. Tym razem w międzynarodowym entourage′u opowiada o kulisach działań pułkownika Ryszarda Kuklińskiego (w tej roli zobaczymy Marcina Dorocińskiego). Historia kontrowersyjna i relatywnie świeża, zapowiada się ciekawy kawałek kina szpiegowskiego w bardzo dobrej obsadzie i, jak się można spodziewać, charakterystycznym stylu znanego reżysera i scenarzysty. W zasadzie po remake′ach klasyków kina rozrywkowego nie spodziewamy się wiele, a cała seria niedawnych rozczarowań („Conan Barbarzyńca”, „Pamięć absolutna”) potwierdza tylko tę regułę. Tym niemniej przeważnie jednak wspominamy o ich pojawianiu się w kinie, bo z pewnością wielu widzów jest zainteresowanych, jak tym razem uda się przedstawić tę opowieść i z tą ciekawością wybierają się do kin. Nowy „RoboCop” z mało znanym Joelem Kinnamanem w roli głównej (ale za to z Garym Oldmanem, Samuelem L. Jacksonem i Michaelem Keatonem na drugim planie) zbiera na razie stosunkowo przyzwoite recenzje. Dla miłośników brutalności rodem z lat 80. z kulami rozrywającymi ciała bohaterów i ludźmi rozpuszczanymi w odpadach toksycznych mamy jednak złą wiadomość – „RoboCop” otrzymał kategoryzację PG-13, co praktycznie eliminuję szansę na jakąkolwiek wyrazistą przemoc. Familijny robogliniarz? Joaquin Phoenix do zobaczenia i Scarlett Johansson do usłyszenia w filmie o pisarzu poszukującym szczęścia w miłości. O nowym filmie Spike′a Jonze′a („Być jak John Malkovich”) jest już głośno od jakiegoś czasu, a w sezonie Oscarowym nie wypada nie umieść informacji o aż pięciu nominacjach tego obrazu do nagród amerykańskiej Akademii. „Ona” może zdobyć statuetkę za najlepszy film, scenariusz oryginalny, scenografię, muzykę i piosenkę. Zatem zarówno jeśli szukacie filmu obsypanego nominacjami, jak i niecodziennie opowiedzianej historii miłosnej, to na „Oną” („Nią"?) na pewno warto zwrócić uwagę. Brytyjski „czarny koń” w Oscarowym wyścigu. Oparta na faktach historia Filomeny, która zmuszona jest urodzić dziecko w domu prowadzonym przez zakonnice. Mimo ciężkich warunków, jakie tam panują, wydaje się być szczęśliwa, nic nie jest też w stanie nadwątlić jej wiary. Prawdziwe dylematy przyjdzie jej rozstrzygać w momencie, kiedy jej dziecko wbrew jej woli trafi do adopcji. Film Stephena Frearsa z fenomenalną i absolutnie wartą wizyty w kinie Judi Dench jako Filomeną i nieco ginącym na jej tle (ale kto by nie ginął na jej tle) Stevem Cooganem jako dziennikarzem, który pomaga odnaleźć jej owo zaginione dziecko nie tylko dla fanów brytyjskiej kinematografii i demonicznych zakonnic. Nowy film braci Coen został trochę w wyścigu o Oscary pominięty, zgarniając nominacje w kategoriach technicznych, ale to jeszcze nie powód, by go nie polecić mimo sezonu nagrodowego. Tytułowy bohater (w tej roli Oscar Isaac) dąży do zostania gwiazdą muzyki i złapania uciekającego mu wiecznie kota, a na scenie obok niego zobaczyć będzie można na przykład Justina Timberlake′a. Film dla fanów braci Coen, tych, którzy lubią hołdy i trawestacje, a także dla tych, którzy bojkotują wybory Akademii i po prostu chcą w lutym iść do kina niepomni, że wszyscy biegają wówczas na filmy hojniej obsypane nominacjami. Wyróżniony w Cannes, pokazywany na zeszłorocznych Nowych Horyzontach japoński dramat to poruszająca opowieść o tym, czym jest ojcostwo i na ile więzy krwi liczą się w relacjach międzyludzkich. Tematem filmu są losy dwóch rodzin, które dowiadują się, że sześć lat wcześniej w szpitalu zamieniono im dzieci. Co dalej robić? Oddać wychowywanych od lat synów i przyjąć pod swój dach biologicznych potomków, czy pozostawić wszystko bez zmian, ze świadomością, że wychowuje się nie własne dziecko, a rodzony syn dorasta u obcych ludzi? Film w żadnej chwili nie popada w tani sentymentalizm, jest elegancko opowiedziany, doskonale wyreżyserowany, wzruszający i każący samemu sobie zadać pytanie o znaczenie rodzinnych więzi. Erotyczny thriller, wydarzenie zeszłorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Niestandardowa historia kryminalna rozgrywa się w scenerii plaży dla gejów. Jak pisze dystrybutor: „Zmysłowo sfotografowany i nagrany w jednej lokacji film wciąż zmienia tonacje: od porno thrillera, przez parodię do metafory.”. Aha – zwróćcie też uwagę na jeden z ciekawszych plakatów filmowych ostatnich czasów dla tego tytułu. Tu też odwołajmy się do opisu dystrybutora, Against Gravity: „Zwycięzca Nagrody Publiczności na Berlinale i PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL 2013, w którym reżyser Joshua Oppenheimer prezentuje efekty siedmiu lat spędzonych z „emerytowanymi” dowódcami brygad śmierci w Indonezji. W efekcie powstał jeden z najważniejszych i najbardziej wstrząsających obrazów dokumentalnych ostatnich lat, który łączy w sobie cechy gangsterskiego dramatu, kiczowatego melodramatu i surrealistycznego dramatu psychologicznego.”. A do tego dorzućmy nominację Oscarową z dużą szansą na ostateczny triumf. Film, w którym pojawia się Batman, Wonderwoman, gandalfopodobny czarodziej i kilka innych postaci z popkultury, z definicji musi być zabawny. Animacja udająca klocki daje dodatkowe pole do popisu (na przykład postać policjanta, który może być dobrym albo złym gliną w zależności od tego, którą stroną głowy się obróci). Szykujmy się na zwariowaną przygodę z mnóstwem pościgów i wybuchów i miejmy nadzieję, że standardowe slogany o sile wiary w siebie zostaną ograniczone do minimum. Najnowszy film George′a Clooneya opowiada o grupie desantowej, która ze specjalistycznym wsparciem wyrusza, by ocalić zrabowane przez nazistów dzieła sztuki. Akcja, jak można się domyślić, ma miejsce w czasach II wojny światowej, a w rolach bohaterskich aliantów na misji historyczno-sztucznej będziemy mieli okazję zobaczyć nie tylko samego reżysera, ale i takich aktorów jak Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, czy Jean Dujardin. Nie tylko dla fanów włoskiego renesansu w opresji. • • • MARSZ DO KINA… DOMOWEGO Drugi sezon wysoko cenionego brytyjskiego serialu kostiumowego, opowiadającego o losach brytyjskiej arystokracji i służby w tytułowej posiadłości w czasach poprzedzających wybuch I wojny światowej. „Bates Motel” to swoisty serialowy prequel do „Psychozy” Alfreda Hitchocka, opowiadający co działo się w pensjonacie Normana Batesa zanim zawitała tam Lila Crane (a nawet zanim matka Batesa zamieniła się w siedzące na bujanym fotelu rozkładające się zwłoki). Opinie recenzentów miewa zróżnicowane, ale ma też grono fanów. A tu chyba nie musimy niczego uzasadniać, powiedzmy więc jedynie, że w lutym na półkach pojawi się także pakiet z trzecim sezonem jednego z najgłośniejszych seriali ostatnich lat, opowieści fantasy w oparciu o cykl powieści George′a R.R. Martina. Z kina na płytę: 31 stycznia 2014 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Prezenty świąteczne 2015: Film
— Esensja
Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś
50 najlepszych filmów 2014 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2014: 25 filmów na Gwiazdkę
— Esensja
Transatlantyk 2014: Dzień 3
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Lipiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek
Carnival Row: Sez. 2. odc. 10. Mroczna droga ku świetlanej przyszłości
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 9. Kto nie jest z nami, jest przeciwko nam
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 8. Cena wolności
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 7. Plany małych i wielkich ucieczek
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 6. Pora na przegrupowanie sił
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 5. Wszystkie drogi prowadzą do Bleakness
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 4. Próby miłości
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 3. Różne oblicza sprawiedliwości
— Marcin Mroziuk
Carnival Row: Sez. 2. odc. 2. Ruszyć z posad bryłę świata
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja