Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wes Anderson
‹Podwodne życie ze Stevem Zissou›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodwodne życie ze Stevem Zissou
Tytuł oryginalnyThe Life Aquatic with Steve Zissou
Dystrybutor Forum Film
Data premiery11 marca 2005
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaBill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Anjelica Huston, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Michael Gambon, Bud Cort
MuzykaMark Mothersbaugh
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekkomedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tydzień z Wesem Andersonem: Na tropie rekina tygrysiego, czyli „Podwodne życie ze Stevem Zissou”

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
„Podwodne życie ze Stevem Zissou” z 2004 to czwarty film Wesa Andersona, rozwijający właściwe dla tego twórcy chwyty i tematy, zachwycający stroną wizualną i eskalujący groteskę do poziomów wyższych niż w poprzednich dziełach twórcy.

Konrad Wągrowski

Tydzień z Wesem Andersonem: Na tropie rekina tygrysiego, czyli „Podwodne życie ze Stevem Zissou”

„Podwodne życie ze Stevem Zissou” z 2004 to czwarty film Wesa Andersona, rozwijający właściwe dla tego twórcy chwyty i tematy, zachwycający stroną wizualną i eskalujący groteskę do poziomów wyższych niż w poprzednich dziełach twórcy.

Wes Anderson
‹Podwodne życie ze Stevem Zissou›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodwodne życie ze Stevem Zissou
Tytuł oryginalnyThe Life Aquatic with Steve Zissou
Dystrybutor Forum Film
Data premiery11 marca 2005
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaBill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Anjelica Huston, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Michael Gambon, Bud Cort
MuzykaMark Mothersbaugh
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekkomedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ekscentryczny Steve Zissou (po raz trzeci i oczywiście nie ostatni u Andersona Bill Murray) jest wybitnym oceanografem-filmowcem (postać jest wyraźnie wzorowana na Jacquesie Cousteau). Jego ostatnia wyprawa zakończyła się podwójnym niepowodzeniem – zginął, pożarty przez rekina, jego najlepszy przyjaciel, a film opowiadający o losach ekspedycji nie zyskał akceptacji krytyków. Teraz Zissou wyrusza, aby dokonać zemsty na potężnej rybie, a przy okazji nakręcić lepszy film. Ekspedycję ma finansować jak zwykle jego żona, ale tym razem nie jest już ku temu tak chętna jak niegdyś. Statek Zissou zabiera dwoje dodatkowych pasażerów – Neda Plimptona (Owen Wilson), podającego się za nieślubnego syna Zissou, i dziennikarkę Jane Winslett-Richardson (Cate Blanchett) w ciąży, która ma zapewnić public relations całej ekspedycji. Dodać wypada, że cała załoga statku „Belafonte” składa się z podobnych do ich szefa dziwaków, a jednocześnie wyrusza druga wyprawa, kierowana przez doskonale zorganizowanego osobistego wroga Zissou i byłego męża jego żony – Alistaira Henneseya (Jeff Goldblum).
Pierwszą rzeczą, jaką należy przyjąć do wiadomości, jest to, że świat Wesa Andersona niekoniecznie jest tożsamy z naszym światem. Choć z pozoru wydaje się rządzić podobnymi prawami, to w rzeczywistości jego logika jest dość odmienna od przyjętej przez nas na co dzień. Albo to zaakceptujemy i zrozumiemy, albo będziemy oglądali „Podwodne życie” z rosnącą irytacją. Jaki jest więc ten świat Andersona?
Z pewnością to świat przerysowany – wszyscy zachowują się tu w sposób albo przesadnie emocjonalny, albo przesadnie pozbawiony emocji. Fabuła zbudowana jest z elementów właściwych dla klasycznej opowieści przygodowej, w stylu Mellville’a lub powieści Verne’a. Mamy tu wyprawę badawczą, ale też mającą na celu polowanie na tajemnicze morskie zwierzę. Wyrusza dzielna ekipa pod dowództwem doświadczonego kapitana. Czeka ich wiele przygód, z napadem pirackim i odbijaniem jeńców włącznie. Na dodatek bohaterowie przeżywają problemy rodzinne, pojawia się właściwy dla popularnej literatury motyw nieślubnego syna etc. Ale to tylko zarys, bo na ekranie wszystko wygląda zupełnie inaczej. Dzielna ekipa to zbiór skrajnych dziwaków na czele ze zdziecinniałym Niemcem (Willem Dafoe) i murzynem śpiewającym piosenki Davida Bowie po portugalsku. Z kolei załoga Henneseya jest absurdalnie doskonale zorganizowana. Wątki rodzinne nie są w żaden sposób rozwijane, raczej oglądamy zabawę nimi w sposób sprzeczny z oczekiwaniami przeciętnego widza. Atak piratów i późniejsza z nimi walka to szczyt groteski. Choć bohaterowie posługują się mapami, to cała ich wyprawa z geograficznego punktu widzenia jest żartem – mapa sugeruje wody przy centralnej Afryce, port sprawia wrażenie Karaibów, piraci pochodzą najwyraźniej z Filipin, a wszystkie nazwy są całkowicie zmyślone. Sceny przemocy, rany odnoszone przez bohaterów są – z jednym wyjątkiem – bardzo komiksowe i nierealistycznie (bohater ranny w lewą pierś biegnie dzielnie kilkaset metrów, a prosty opatrunek pozwala mu normalnie funkcjonować). Niesłychanie kolorowa fauna i flora morska również nie znajdują odpowiednika w rzeczywistości, przywodząc na myśl dziecinne bajki.
Dokładnie na tym polega humor tego filmu – rzecz w tym, aby widz zrozumiał koncepcję Andersona i śmiał się z absurdów przedstawionej rzeczywistości, zderzanej wciąż z pomysłami realistycznymi. Wspomaga nas w takim odbiorze pomysłowość operatora. Piękne zdjęcia same w sobie bywają ciekawymi koncepcjami narracyjnymi – wędrówki po kabinach statku, ukazywanego jako wielki przekrój, czy zatrzymanie kamery przy ukazaniu bohaterów wyruszających na akcję odbicia zakładnika.
Humorystycznym motywem są też błyskotliwe dialogi. Wspomnieć jednak należy, że problemy bohaterów filmu błahe wcale nie są. Obserwujemy więc nieprawdziwych ludzi w nieprawdziwym świecie z prawdziwymi problemami, czego zwieńczeniem jest właśnie jedna scena bólu, która uderza widza swym realizmem. Czyżby to miało znaczyć, że przesłanie filmu wcale nie jest tak błahe i żartobliwe, jakby się to miało wydawać?
Anderson po raz kolejny gromadzi na planie doborową ekipę aktorską, ale prym wiedzie tu oczywiście Bill Murray. Ten aktor wydaje się być stworzony do ról zgorzkniałych, doświadczonych życiem mężczyzn. Jego stoicyzm w przyjmowaniu ciosów, wisielczy humor, ale i ataki złości bawi i wzrusza, nadając filmowi głębszego sensu.
„Podwodne życie ze Stevem Zissou” nie zyskało takiej akceptacji krytyki i widzów, jak „Rushmore” i „Genialny klan”, ale z pewnością nie można stwierdzić, że jest jakimś krokiem wstecz. Wykorzystując chwyty i tematy właściwie dla kina Andersona urzeka kreacją bohaterów, oryginalnym wątkiem przewodnim, podmorską absurdalną warstwą wizualną i doskonałym wyczuciem groteski. No i oczywiście z pewnością ma miejsce w panteonie najdziwniejszych komedii świata.
koniec
27 marca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Podwodny świat Zissou
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
— Karolina Rochnowska

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Co nam w kinie gra: Grand Budapest Hotel
— Marta Bałaga

Berlinale 2014: Ludzie w hotelu
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

3. American Film Festival: Dzień pierwszy
— Kamil Witek

Wszystkie lisy nasze są
— Karol Kućmierz

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.