Do kina marsz: Wrzesień 2014Wakacje za nami, czas nadrobić przegapione w kinach ciekawe propozycje tego okresu i należy robić to szybko, bo i we wrześniu na ekrany trafi pakiet ciekawych filmów. Oto niektóre z nich.
EsensjaDo kina marsz: Wrzesień 2014Wakacje za nami, czas nadrobić przegapione w kinach ciekawe propozycje tego okresu i należy robić to szybko, bo i we wrześniu na ekrany trafi pakiet ciekawych filmów. Oto niektóre z nich. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na wrzesień w Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na wrzesień w Kulturowskazie. MARSZ DO KINA Nawet bez oglądania, wszyscy mniej więcej wiedzą, czego spodziewać się po "Damulce wartej grzechu". Fabułę znamy oczywiście z komiksu Franka Millera, estetykę doskonale poznaliśmy przy okazji pierwszego filmowego "Sin City" z 2005 roku. Robert Rodriguez znów do spółki z twórcą pierwowzoru ponownie pokazują, w jaki sposób można dosłownie przenosić świat komiksu do świata filmu. Jeśli więc, byliście fanami poprzedniego filmu i macie chęć na więcej - nie powinniście się rozczarować. Zauważyć jednak należy, że film w Stanach hitem nie był - być może więc nie należy dwa razy wchodzić do tego samego Miasta Grzechu? Premiera: 5 września Bardzo dobrze odebrany na Nowych Horyzontach film "Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy?" jest dość szczególnym przedsięwzięciem. Michel Gondry, twórca m.in. "Zakochanego bez pamięci" kręci dokument przybliżający sylwetkę głośnego myśliciela i naukowca, rozmowę z nim ubarwiając fantastycznymi sekwencjami animowanymi, tworząc w ten sposób wysoce nietypowy film dokumentalny. Nazwiska Chomsky′ego i Gondry′ego powinny być wystarczającą zachętą, by iść do kina. Premiera: 5 września Nowy film Jana Komasy (reżysera chociażby "Sali samobójców"), pokazany w rocznicę powstania warszawskiego, zdążył już dorobić się kilku tuzinów recenzji. Każdy zatem, kto chciał, mógł już wyrobić sobie opinię, czy chce iść do kina, czy nie. Wśród premier września nie wypadało jednak nie umieścić tej produkcji, skoro budzi powszechne zainteresowanie i sporo kontrowersji. Powstanie warszawskie pokazane przez młodego reżysera ma być realistyczne aż do przesytu, do pokazania go użyto technik zwykle nie wykorzystywanych do opowiadania o trudnych momentach polskiej historii. Z pewnością nieco inne kino historyczne - najlepiej przekonać się samemu, jak wyszło. Premiera: 19 września Michela Houellebecqa można nie lubić, ale trzeba znać: "Cząstki elementarne" czy "Platforma" to dziś lektury obowiązkowe, bez znajomości których nie wypada pokazywać się ani w hipsterskich knajpach, ani na wykładach z filozofii współczesnej - i już choćby z tego powodu warto zainteresować się filmem, którego francuski autor jest głównym bohaterem. "Porwanie Michela Houellebecqa" to fałszywy dokument inspirowany plotką, jakoby zniknięcie pisarza w czasie trasy promocyjnej "Mapy i terytorium" spowodowane było porwaniem go przez Al-Kaidę (w jednym z wywiadów nazwał islam "najgłupszą religią świata"). Wersja przedstawiona w filmie Guillame′a Nicloux jest ponoć jeszcze ciekawsza, a niebagatelną rolę odgrywają w niej Polska i Polacy. Premiera: 26 września "Omar", tegoroczny palestyński kandydat do Oscara (w kategorii najlepszego filmu zagranicznego) zasłużył sobie na tę nominację jak mało który obraz w przeszłości. Niektórzy mogliby postrzegać w tym przejaw poprawności politycznej, nakazujący Amerykańskiej Akademii Filmowej uhonorowanie dzieła, które stworzone zostało przez artystów reprezentujących w konflikcie na Bliskim Wschodzie stronę powszechnie uważaną za słabszą i pokrzywdzoną. Ale taka ocena byłaby krzywdząca, ponieważ „Omar” to po prostu znakomity dramat sensacyjno-polityczny z rozwiniętym i niezwykle istotnym dla fabuły wątkiem miłosnym. Premiera: 5 września Niezwykle aktualny i warty przemyślenia temat stanowi największą atrakcję fińskiego przeboju, który w ojczyźnie zdobył box office i serca publiczności. Pokazywany na licznych międzynarodowych festiwalach, na przykład w Toronto, przedstawia historię mężczyzny o neofaszystowskich przekonaniach, gloryfikujących czystość rasy i wykluczenie mniejszości etnicznych z Finlandii. Los łączy go jednak z czarnoskórym chłopcem, synem kobiety, w której się zakochuje. Związany obietnicą, że będzie chronić dziecko, musi stoczyć wewnętrzną walkę o to, co jest słuszne. Fakt, że kino skandynawskie, a zwłaszcza fińskie, nieczęsto gości na polskich ekranach, powinien już wystarczyć na zachętę, aby poszerzyć filmowe horyzonty i dla "Serca lwa" złożyć wizytę w kinie, a przecież dodatkową rekomendację stanowi w tym przypadku sukces filmu za granicą i przykuwający uwagę temat. Współczesne, uznane produkcje anime nie trafiają zbyt często na ekrany naszych kin, tym bardziej należy więc odnotować fakt pojawienia się w nich "Wilczych dzieci", wysoko ocenianego dzieła Mamoru Hosody, nagradzanego na wielu festiwalach, a w Japonii uznanego w 2013 za animację roku - a, jak wiadomo, konkurencja jest tam mocna. Sam film zapowiada się na opowieść familijną z elementami dramatu i grozy - bohaterami filmu są bowiem dzieci przemieniające się w wilki. Premiera 12 września Na fali popularności ekranizacji powieści dla młodzieży i młodych dorosłych, takich jak "Igrzyska śmierci" i "Niezgodna", lecz również mniej rozpowszechniony w postaci książkowego oryginału "Dawca", powstał "Więzień labiryntu" na podstawie pierwowzoru literackiego autorstwa Jamesa Dashnera, który miał swój udział w tworzenia scenariusza do filmu. Główny bohater budzi się w windzie wiozącej go do tajemniczej Strefy, zamkniętego obszaru zamieszkanego przez kilkudziesięciu innych chłopców. Jedynym wyjściem jest przejście przez labirynt, który jednak kryje wiele niebezpieczeństw. Kto i po co go zaprojektował i umieścił w nim młodzieńców? Co zmieni w równaniu dziewczyna, która trafia do Strefy za protagonistą? Film Wesa Balla może okazać się kolejnym, podobnym do osiągających sukcesy poprzedników, blockbusterem dla młodzieży. Ale ciekawy pierwowzór literacki i młodzi, obiecujący aktorzy zapowiadają solidną rozrywkę nie tylko dla fanów książki. Miejmy nadzieję, że zapowiedzi nie będą mylące. Premiera: 19 września 31 sierpnia 2014 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
10 najseksowniejszych filmowych plakatów
— Kamil Witek
Do kina marsz: Kwiecień 2015
— Esensja
Esensja ogląda: Marzec 2015 (2)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Luty 2015 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś
50 najlepszych filmów 2014 roku
— Esensja
Nie przegap: Wrzesień 2014
— Esensja
Esensja ogląda: Październik 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Robak, Jarosław Loretz
Klątwa pierwszej części?
— Agnieszka Szady
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Ten cwany rysownik!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Krótko i porządnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Łabędzi śpiew
— Marcin Knyszyński
Po rewolucji
— Marcin Knyszyński
Jedenaście strzałów
— Marcin Knyszyński
Lekko w dół
— Marcin Knyszyński
Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
— Marcin Knyszyński
Hardboiled Berserker
— Marcin Knyszyński
Istota absolutnie zła
— Marcin Knyszyński
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Sin City 2 hitem w Stanach nie było, ale pewnie spory wpływ miała na ten fakt kategoria wiekowa R.