Do kina marsz: Sierpień 2015W sierpniu nie ma może wiele premier, ale te które są, zapowiadają się całkiem interesująco.
EsensjaDo kina marsz: Sierpień 2015W sierpniu nie ma może wiele premier, ale te które są, zapowiadają się całkiem interesująco. Marsz do kina Dokumentalne spojrzenie na życie Amy Winehouse, wyreżyserowane przez twórcę znakomitego „Senny” Asifa Kapadię. To opowieść o wzlocie i upadku piosenkarki, o otaczających ją ludziach, o współczesnym muzycznym przemyśle, o autodestrukcji i jej przyczynach. Zero gadających głów, mnóstwo znakomicie dobranych materiałów źródłowych, świetny montaż, przejmująca historia – dzieło z pewnością nie tylko dla fanów przedwcześnie zmarłej artystki. Czytaj również naszą recenzję.
Wyszukaj / Kup Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu (2014, reż. Roy Andersson) Ostatnia część „trylogii o człowieku” Roya Anderssona (na którą składały się wcześniej „Pieśni z drugiego piętra” i „Do ciebie, człowieku”). Szwedzki reżyser po raz kolejny zabiera widza w kalejdoskopiczną, pełną dziwacznych epizodów podróż po najbardziej sennych szwedzkich zaułkach, pytając, co to właściwie oznacza „być człowiekiem”. Odpowiedź, jaką przynosi film, można podsumować krótko: „nic dobrego” – jednak trudno oglądać „Gołębia…” bez uśmiechu – każdy fragment jest popisem komediowego timingu i dla wielbicieli absurdalnego (ale to bardzo absurdalnego) humoru dzieło Szweda może się okazać ucztą. Czytaj również naszą recenzję. Ekranizacja słynnej baśni Antoine de Saint-Exupéry’ego to połączenie historii o pewnym przybyszu z małej planetoidy, znanej wszystkim z książki i całkiem współczesnego wątku małej dziewczynki, która jest przez rodziców zmuszana do przedwczesnego dorastania. Film łączy w sobie dwie różne wersji animacji (komputerową i klasyczną) i ze zwiastunów zapowiada się całkiem interesująco.
Wyszukaj / Kup Mission: Impossible. Rogue Nation (2015, reż. Christopher McQuarrie) Mówicie co chcecie, Tom Cruise to fachura i absolutny perfekcjonista, którego serce do kina akcji należy podziwiać. Niewielu jest Hollywoodzkich gwiazdorów, którzy samodzielnie, bez pomocy kaskadera, wykonywaliby tak karkołomne numery, na jakie porywa się gwiazda serii „Mission: Impossible”. W sierpniu do kin trafia piąta odsłona przygód agenta Ethana Hunta i jego zespołu z IMF – zwiastuny zapowiadają, że „Rogue Nation” okazać się może widowiskiem równie efektownym, co poprzednie części (a w dodatku zbiera recenzje niemal tak dobre jak świetny „Ghost Protocol”). W obsadzie nie mogło zabraknąć Simona Pegga, Vinga Rhamesa i Jeremy′ego Rennera – za to zmienił się reżyser: tym razem za kamerą stanął Christopher McQuarrie (który z Cruisem współpracował wcześniej m.in. na planie „Jacka Reachera”). Film, co do którego wszyscy mamy obawy. Niby reżyser Josh Trank nakręcił wcześniej rewelacyjną „Kronikę”, więc papiery na robienie superbohaterskiego kina ma, ale plotki z planu raczej nie brzmiały zachęcająco (mówiło się nawet, że zamiast Tranka – rzekomo skonfliktowanego z producentami – dokrętki do filmu zrealizował Matthew Vaughn). Obsada niby ładna i utalentowana: Miles Teller („Whiplash”), Michael B. Jordan („Fruitvale Station”), Kate Mara („House of Cards”) i Jamie Bell („Billy Elliot”) – ale wzbudzająca kontrowersje wśród oczekujących na film. Na widok zwiastunów, które zapowiadają kolejną „origin story”, też raczej nie przechodzą ciarki na plecach. Ale może warto dać tej nowej „Fantastycznej Czwórce” szansę? Od lat nie ma już niecierpliwego oczekiwania na nowy film Woody’ego Allena, ale też od lat ten artysta potrafi udowodnić, że w sytuacji, gdy nikt na niego nie stawia, nadal potrafi zaciekawić udanym filmem i pokazać, że jeszcze nie można odtrąbić końca kariery (wspomnijmy choćby „Wszystko gra”, „Vicky, Cristina, Barcelona”, „O północy w Paryżu” czy „Blue Jasmine”. Po niespecjalnie udanej zeszłorocznej „Magii w blasku księżyca” powinna nastąpić zmiana jakości – ale uczciwie musimy przyznać, że „Nieracjonalny mężczyzna”, mimo udziału Joaquina Phoenixa i Emmy Stone, recenzenckich zachwytów nie wzbudził. Ale są tacy, dla których informacja, że do kin wchodzi nowy film Woody’ego Allena jest istotna. Wprawdzie „Pana Turnera” Mike′a Leigh od niedawna można kupić na dvd, to jednak w sierpniu trafi on także do wybranych kin – widać uznano, iż opowieść o wielkim angielskim pejzażyście okresu romantyzmu jest tak dobra, że zasługuje na to, by pokazywać ją na dużym ekranie. Trudno nie zgodzić się z decyzją dystrybutora: to jeden z najlepszych filmów Mike′a Leigh, warczący i fukający niczym stary pies Timothy Spall jest tu fenomenalny, a „malarskie” zdjęcia Dicka Pope′a w pełni zasłużyły na nominację do Oscara. Marsz do… kina domowego Dziwny, nie do końca udany, bardzo nierówny film twórcy „Dystryktu 8” już na DVD. Zapewne warto się przekonać, co to za dziwo, jeśli się nie widziało go w kinie, by wiedzieć czego się spodziewać po zbliżającej się kolejnej części „Obcego” w reżyserii Neilla Blomkampa. Megasukces finansowy siódmej już odsłony sensacyjnej serii z pościgami samochodowymi w tle. Pewnie nie to samo, co na dużym ekranie, ale fani z pewnością nie odmówią sobie kolejnego seansu. Udana ekranizacja przygód słynnego londyńskiego misia (choć pochodzącego z Najmroczniejszych Zakątków Peru) w tym miesiącu na DVD. Warto, nie tylko z dziećmi. Bardzo dobra, klasyczna w formie, ale całkiem przejmująca ekranizacja jednej z najsłynniejszych baśni. 31 lipca 2015 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
Esensja ogląda: Kwiecień 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak
50 najlepszych filmów 2015 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2015: Film
— Esensja
Do kina marsz: Grudzień 2015
— Esensja
Najlepsze filmy III kwartału 2015
— Esensja
Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna
Esensja ogląda: Wrzesień 2015
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Nie przegap: Sierpień 2015
— Esensja
Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Krótko o filmach: Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Pościg z drągiem za pociągiem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek
Kochając Diego, nienawidząc Maradony
— Konrad Wągrowski
Wojna w przestworach oceanu
— Sebastian Chosiński
Nie tylko klata
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Krótko o filmach: Mission: Impossible - Fallout
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Paddington daje sobie radę
— Konrad Wągrowski
Hercules Poirot w szarej strefie moralności
— Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja