Oscary 2015: Esensja przyznaje Oscary 2015Zrobiliśmy rankingi (głównych i zagranicznych), podyskutowaliśmy o nominacjach, czas na wielkie podsumowanie. Oto typowania redakcji w poszczególnych kategoriach. Kto więc powinien dostać i kto dostanie Oscary?
EsensjaOscary 2015: Esensja przyznaje Oscary 2015Zrobiliśmy rankingi (głównych i zagranicznych), podyskutowaliśmy o nominacjach, czas na wielkie podsumowanie. Oto typowania redakcji w poszczególnych kategoriach. Kto więc powinien dostać i kto dostanie Oscary? Uzasadnienia znajdziecie w naszej dyskusji o nominacjach Oscarowych. Karolina Ćwiek-Rogalska Najlepszy film Dostanie: „Boyhood” Powinien: „Boyhood” Aktorka pierwszoplanowa Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice” Powinna: ponieważ „Still Alice” nie widziałam, trudno mi powiedzieć cokolwiek z własnej obserwacji o roli Moore; z innych widzianych – może Rosamund Pike za „Zaginioną dziewczynę” Aktor pierwszoplanowy Dostanie: Michael Keaton – „Birdman” Powinien: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego” Aktorka drugoplanowa Dostanie: Emma Stone – „Birdman” Powinna: Laura Dern – „Dzika droga” Aktor drugoplanowy Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash” Powinien: Edward Norton – „Birdman” Najlepsza reżyseria Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood” Powinien: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel” Scenariusz oryginalny Dostanie: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel” Powinien: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel” Scenariusz adaptowany Dostanie: Jason Hall – „American Sniper” Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash” (chociaż nominowanie go w tej kategorii jest jednak cokolwiek kuriozalne) Film animowany Dostanie: „Wielka szóstka” Powinien: „Jak wytresować smoka 2” Najlepsze zdjęcia Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman” Powinien: chyba najmocniej obsadzona kategoria – ktokolwiek dostanie statuetkę, dostanie ją zasłużenie Najlepsza muzyka Dostanie: Alexandre Desplat – „Grand Budapest Hotel” Powinien: Alexandre Desplat – „Grand Budapest Hotel” Efekty specjalne Dostanie: „Interstellar” Powinien: „Interstellar” Najlepszy film zagraniczny Dostanie: „Ida” Powinien: „Ida” Piotr Dobry Najlepszy film Dostanie: „Birdman” Powinien: „Boyhood” Aktorka pierwszoplanowa Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice” Powinna: Julianne Moore – „Still Alice” Aktor pierwszoplanowy Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego” Powinien: Benedict Cumberbatch – „Gra tajemnic” Aktorka drugoplanowa Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood” Powinna: Patricia Arquette – „Boyhood” Aktor drugoplanowy Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash” Powinien: J.K. Simmons – „Whiplash” Najlepsza reżyseria Dostanie: Alejandro G. Inarritu – „Birdman” Powinien: Richard Linklater – „Boyhood” Scenariusz oryginalny Dostanie: „Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson i Hugo Guinness Powinien: „Wolny strzelec” – Dan Gilroy Scenariusz adaptowany Dostanie: Paul Thomas Anderson – „Wada ukryta” Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash” Film animowany Dostanie: „Jak wytresować smoka 2” Powinien: Je suis Lego! Najlepsze zdjęcia Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman” Powinien: Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski „Ida” Najlepsza muzyka Dostanie: Johann Johannsson – „Teoria wszystkiego” Powinien: Hans Zimmer – „Interstellar” Efekty specjalne Dostanie: „Interstellar” Powinien: „Ewolucja planety małp” Najlepszy film zagraniczny Dostanie: „Ida” Powinien: „Mandarynki” Grzegorz Fortuna Najlepszy film Dostanie: „Birdman” Powinien: „Birdman” Aktor pierwszoplanowy Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria Wszystkiego” Powinien: Michael Keaton – „Birdman” Aktor drugoplanowy Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash” Powinien: J.K. Simmons – „Whiplash” Najlepsza reżyseria Dostanie: Alejandro González Iñárritu – „Birdman” Powinien: Alejandro González Iñárritu – „Birdman” Scenariusz oryginalny Dostanie: „Grand Budapest Hotel” Powinien: „Birdman” Scenariusz adaptowany Dostanie: „Gra tajemnic” Powinien: „Whiplash” Film animowany Dostanie: „Jak wytresować smoka 2” Powinien: „Lego Przygoda” Najlepsze zdjęcia Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman” Powinien: Emanuel Lubezki „Birdman” Efekty specjalne Dostanie: „Strażnicy Galaktyki” Powinien: „Strażnicy Galaktyki” Jarosław Robak Najlepszy film Dostanie: „Birdman” Powinien: „Boyhood” Aktorka pierwszoplanowa Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice” Powinna: Marion Cotillard – „Dwa dni, jedna noc” Aktor pierwszoplanowy Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria Wszystkiego” Powinien: Michael Keaton – „Birdman” Aktorka drugoplanowa Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood” Powinna: Patricia Arquette – „Boyhood” Aktor drugoplanowy Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash” Powinien: Mark Ruffalo – „Foxcatcher” Najlepsza reżyseria Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood” Powinien: Richard Linklater – „Boyhood” Scenariusz oryginalny Dostanie: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel” Powinien: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel” Scenariusz adaptowany Dostanie: Graham Moore – „Gra tajemnic” Powinien: Paul Thomas Anderson – „Wada ukryta” (wprawdzie jeszcze jej nie widziałem, ale nie wierzę, by była równie marna, co pozostali nominowani) Film animowany Dostanie: „Jak wytresować smoka 2” Powinien: ??? #JeSuisLegoMovie Najlepsze zdjęcia Dostanie: Emmanuel Lubezki „Birdman” Powinien: Emmanuel Lubezki „Birdman” Najlepsza muzyka Dostanie: Alexandre Desplat – „Gra tajemnic” Powinien: Hans Zimmer – „Interstellar” Efekty specjalne Dostanie: „Interstellar” Powinien: „Ewolucja Planety Małp” (o rzut monetą przed „Interstellar”) Najlepszy film zagraniczny Dostanie: „Ida” Powinien: „Dzikie historie” Konrad Wągrowski Nie mam wątpliwości, że na główną nagrodę zasługuje tylko „Boyhood”, jedyny film, który jakoś wyróżnia się z puli nominowanych. Kategorie aktorskie również nie powinny budzić emocji, choć do kategorii naprawdę wyróżniających się osiągnięć zaliczyć można raczej tylko nominowanych w kategorii drugoplanowej roli męskiej, gdzie świetny Simmons zetrze się z Edem Nortonem grającym najlepszą rolę od lat (ale wygra Simmons). Tegoroczne rozdanie postrzegam więc raczej w kategorii niewłaściwych nominacji (pominięte „Zaginiona dziewczyna”, „Wolny strzelec” czy „Lego Przygoda” są lepsze od większości nominowanych) oraz przewagi kina zagranicznego nad anglojęzycznym. No i oczywiście naszych rodzimych emocji w kategoriach, w których nominowani są Polacy. Najlepszy film Dostanie: „Boyhood” Powinien: „Boyhood” Aktorka pierwszoplanowa Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice” Powinien: Marion Cotillard – „Dwa dni, jedna noc” Aktor pierwszoplanowy Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego” Powinien: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego” Aktorka drugoplanowa Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood” Powinien: Patricia Arquette – „Boyhood” Aktor drugoplanowy Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash” Powinien: Edward Norton – „Birdman” Najlepsza reżyseria Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood” Powinien: Richard Linklater – „Boyhood” Scenariusz oryginalny Dostanie: „Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson i Hugo Guinness Powinien: „Wolny strzelec” – Dan Gilroy Scenariusz adaptowany Dostanie: Graham Moore – „Gra tajemnic” Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash” Film animowany Dostanie: „Jak wytresować smoka 2” Powinien: „Lego Przygoda” (a z nominowanych „Song of the sea” bądź „Kaguya”) Najlepsze zdjęcia Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman” Powinien: Emanuel Lubezki „Birdman” Najlepsza muzyka Dostanie: „Gra tajemnic” – Alexandre Desplat Powinien: „Interstellar” – Hans Zimmer Efekty specjalne Dostanie: „Interstellar” Powinien: „Interstellar” Najlepszy film zagraniczny Dostanie: „Ida” Powinien: „Lewiatan” (albo „Dzikie historie”) Kamil Witek Najlepszy film Dostanie: „Birdman” Powinien: „Boyhood” Jeszcze kilka tygodni temu bukmacherzy nie widzieli innego zwycięzcę niż film Linklatera, lecz na kilkanaście godzin przed Oscarami sytuacja diametralnie się odwróciła. Zdobyta BAFTA i Złoty Glob akurat nie są tu żadnym prognostykiem, bo członkowie Akademii to zupełnie inne grono głosujących. Dlatego zgodnie z zasadą, ze kasyno i bukmacherzy zawsze wygrywają stawiam na „Birdmana”, widocznie oni wiedzą coś, czego ja nie… Aktorka pierwszoplanowa Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice” Powinien: Marion Cotillard – „Dwa dni, jedna noc” Wyrwana na chwilę z hollywoodzkiej sztampy Marion Cotillard w filmie braci Dardenne po raz kolejny udowadnia, że aktorką jest znakomitą. Moore jest jednak tak solidnie murowaną faworytką, że nie ma żadnej szansy, aby ktokolwiek mógł jej zagrozić. Aktor pierwszoplanowy Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego” Powinien: Michael Keaton – „Birdman” Mam słabość do aktorskich powrotów po latach niebytu, ale wydaje mi się, że Keaton podzieli los innego „odkurzonego” kilka lat temu gwiazdora – Micky’ego Rourke’a, i będzie musiał zadowolić się tylko nominacją. Redmayne to newcomer, którego gwiazda lśni coraz jaśniejszym blaskiem. Pytanie tylko czy Oscar właściwie na starcie prawdziwej kariery będzie wyróżnieniem, które mu pomoże czy przeszkodzi w jej dalszym dynamicznym rozwoju. Aktorka drugoplanowa Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood” Powinien: Patricia Arquette – „Boyhood” Nie ma co deliberować – Arquette w tym roku nie ma żadnej konkurencji. Aktor drugoplanowy Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash” Powinien: J.K. Simmons – „Whiplash” Doceniam co Norton zrobił dla „Birdmana”, bo w scenach z jego udziałem, kradnie go dla siebie. Ale to samo można powiedzieć o Simmonsie, który jest płucami „Whiplasha”, oddychającym w zgodzie z ustalonym, przez niego drobiazgowo rytmem. Nie za wolnym i nie za szybkim. Najlepsza reżyseria Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood” Powinien: Richard Linklater – „Boyhood” Upór i pasja Linklatera musi zostać nagrodzona. Jako, że typuję, iż ostatecznie przegra z „Birdmanem” główną kategorią, statuetka za reżyserię będzie całkiem przyzwoitą nagrodą pocieszenia. Scenariusz oryginalny Dostanie: „Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson i Hugo Guinness Powinien: „Birdman” – Armando Bo, Alexander Dinelaris, Nicolás Giacobone, Alejandro González Iñárritu W oscarowej dyskusji Piotr Dobry wspomniał, że Akademia lubi przyznawać statuetki na zasadzie „dla każdego coś miłego” i w zgodzie z tą zasadą nagroda za scenariusz trafi do Wesa Andersona, którego „Grand Budapest Hotel” przewodzi w liczbie nominacji z „Birdmanem”, ale w decydującym rozdaniu raczej nie będzie się liczyć. Osobiście statuetkę wręczyłbym czterem scenarzystom odpowiedzialnym za skrypt do filmu Innaritu, tymbardziej, ze mam wrażenie, ze ich tekst świetnie sprawdziłby się także na teatralnych deskach. Scenariusz adaptowany Dostanie: Damien Chazelle – „Whiplash” Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash” Nie bez przyczyny scenariusz do „Whiplash” przez długi czas zajmował czołowe miejsce na liście tekstów, które jeszcze nie zostały zrealizowane. Pozatym to jedyna okazja by nagrodzić Chazella za jego znakomite dziełko, więc gdzie, jeśli nie tu. Film animowany Dostanie: „Jak wytresować smoka 2” Powinien: „Wielka Szóstka” Należę pewnie do tej garstki osób, których sequel „Jak wytresować…” nie zachwycił. Z nominowanych najprzyjemniej oglądało mi się disneyowsko-marvelowską „Wielką szóstkę”, ale Akademia będzie miała zapewne zupełnie inne zdanie. Najlepsze zdjęcia Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman” Powinien: Emanuel Lubezki „Birdman” Nie pamiętam kiedy, i czy w ogóle, jakiemukolwiek autorowi zdjęć udało się zdobyć statuetkę rok po roku. A jeśli nie, to wizjoner Lubezki jest jednym z najlepszych kandydatów, aby dokonać tego jako pierwszy. Najlepsza muzyka Dostanie: „Gra tajemnic” – Alexandre Desplat Powinien: „Interstellar” – Hans Zimmer W przeciwieństwie do moich redakcyjnych kolegów, cenie sobie twórczość Hansa Zimmera. „Interstellar” idealnie pasował do jego bombastycznego stylu, ale wątpię, aby to był jego rok. Desplat ma w tym roku dwie nominacje, łącznie siedem, Oscara żadnego, więc wynik tego równania jest dość oczywisty. Efekty specjalne Dostanie: „Interstellar” Powinien: „Ewolucja planety małp” „Interstellar” był w zeszłym roku jednym z najczęściej komentowanych filmów, a efekty były w nim pierwszorzędne. Ale małpy to wizualne mistrzostwo w każdym calu, kadrze i poszczególnej człekokształtnej emocji. Najlepszy film zagraniczny Dostanie: „Ida” Powinien: „Lewiatan” Najbardziej elektryzująca Polskę kategoria, i co ciekawe z bardzo dużymi szansami na końcowy sukces. Czarno-biała estetyka, holokaust w tle i to tego niepełna 90 minut długości. A to akurat w przypadku filmu nieanglojęzycznego dla szerokiego grona głosujących akademików zaleta nie do pogardzenia. Oczywiście nie ujmuję naszej oscarowej szansie zalet, ale są co najmniej trzy filmy z piątki („Lewiatan”, „Dzikie historie” i „Mandyrynki”), które cenie sobie wyżej. 22 lutego 2015 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja
Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór
Oscary dla „Birdmana” i „Idy”!
Rozdanie najgorsze i rozdanie ekscytujące. O nominacjach oscarowych dyskutuje Esensja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Jarosław Robak
Ranking filmów nominowanych do Oscara 2015
— Esensja
Ranking polskich nominacji Oscarowych
— Esensja
Ranking filmów nominowanych do Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego
— Esensja
Esensja o „Idzie”
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
20 najbardziej pamiętnych przemów oscarowych
— Kamil Witek
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
Do kina marsz: Marzec 2020
— Esensja
Do kina marsz: Luty 2020
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Do kina marsz: Styczeń 2020
— Esensja
Do kina marsz: Grudzień 2019
— Esensja
Do kina marsz: Listopad 2019
— Esensja
Do kina marsz: Październik 2019
— Esensja
Do kina marsz: Wrzesień 2019
— Esensja
Do kina marsz: Sierpień 2019
— Esensja