Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Oscary 2015: Esensja przyznaje Oscary 2015

Esensja.pl
Esensja.pl
Zrobiliśmy rankingi (głównych i zagranicznych), podyskutowaliśmy o nominacjach, czas na wielkie podsumowanie. Oto typowania redakcji w poszczególnych kategoriach. Kto więc powinien dostać i kto dostanie Oscary?

Esensja

Oscary 2015: Esensja przyznaje Oscary 2015

Zrobiliśmy rankingi (głównych i zagranicznych), podyskutowaliśmy o nominacjach, czas na wielkie podsumowanie. Oto typowania redakcji w poszczególnych kategoriach. Kto więc powinien dostać i kto dostanie Oscary?
Uzasadnienia znajdziecie w naszej dyskusji o nominacjach Oscarowych.
Karolina Ćwiek-Rogalska
Najlepszy film
Dostanie: „Boyhood”
Powinien: „Boyhood”
Aktorka pierwszoplanowa
Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice”
Powinna: ponieważ „Still Alice” nie widziałam, trudno mi powiedzieć cokolwiek z własnej obserwacji o roli Moore; z innych widzianych – może Rosamund Pike za „Zaginioną dziewczynę”
Aktor pierwszoplanowy
Dostanie: Michael Keaton – „Birdman”
Powinien: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego”
Aktorka drugoplanowa
Dostanie: Emma Stone – „Birdman”
Powinna: Laura Dern – „Dzika droga”
Aktor drugoplanowy
Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash”
Powinien: Edward Norton – „Birdman”
Najlepsza reżyseria
Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood”
Powinien: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel”
Scenariusz oryginalny
Dostanie: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel”
Powinien: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel”
Scenariusz adaptowany
Dostanie: Jason Hall – „American Sniper”
Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash” (chociaż nominowanie go w tej kategorii jest jednak cokolwiek kuriozalne)
Film animowany
Dostanie: „Wielka szóstka”
Powinien: „Jak wytresować smoka 2”
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman”
Powinien: chyba najmocniej obsadzona kategoria – ktokolwiek dostanie statuetkę, dostanie ją zasłużenie
Najlepsza muzyka
Dostanie: Alexandre Desplat – „Grand Budapest Hotel”
Powinien: Alexandre Desplat – „Grand Budapest Hotel”
Efekty specjalne
Dostanie: „Interstellar”
Powinien: „Interstellar”
Najlepszy film zagraniczny
Dostanie: „Ida”
Powinien: „Ida”
Piotr Dobry
Najlepszy film
Dostanie: „Birdman”
Powinien: „Boyhood”
Aktorka pierwszoplanowa
Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice”
Powinna: Julianne Moore – „Still Alice”
Aktor pierwszoplanowy
Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego”
Powinien: Benedict Cumberbatch – „Gra tajemnic”
Aktorka drugoplanowa
Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood”
Powinna: Patricia Arquette – „Boyhood”
Aktor drugoplanowy
Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash”
Powinien: J.K. Simmons – „Whiplash”
Najlepsza reżyseria
Dostanie: Alejandro G. Inarritu – „Birdman”
Powinien: Richard Linklater – „Boyhood”
Scenariusz oryginalny
Dostanie: „Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson i Hugo Guinness
Powinien: „Wolny strzelec” – Dan Gilroy
Scenariusz adaptowany
Dostanie: Paul Thomas Anderson – „Wada ukryta”
Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash”
Film animowany
Dostanie: „Jak wytresować smoka 2”
Powinien: Je suis Lego!
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman”
Powinien: Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski „Ida”
Najlepsza muzyka
Dostanie: Johann Johannsson – „Teoria wszystkiego”
Powinien: Hans Zimmer – „Interstellar”
Efekty specjalne
Dostanie: „Interstellar”
Powinien: „Ewolucja planety małp”
Najlepszy film zagraniczny
Dostanie: „Ida”
Powinien: „Mandarynki”
Grzegorz Fortuna
Najlepszy film
Dostanie: „Birdman”
Powinien: „Birdman”
Aktor pierwszoplanowy
Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria Wszystkiego”
Powinien: Michael Keaton – „Birdman”
Aktor drugoplanowy
Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash”
Powinien: J.K. Simmons – „Whiplash”
Najlepsza reżyseria
Dostanie: Alejandro González Iñárritu – „Birdman”
Powinien: Alejandro González Iñárritu – „Birdman”
Scenariusz oryginalny
Dostanie: „Grand Budapest Hotel”
Powinien: „Birdman”
Scenariusz adaptowany
Dostanie: „Gra tajemnic”
Powinien: „Whiplash”
Film animowany
Dostanie: „Jak wytresować smoka 2”
Powinien: „Lego Przygoda”
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman”
Powinien: Emanuel Lubezki „Birdman”
Efekty specjalne
Dostanie: „Strażnicy Galaktyki”
Powinien: „Strażnicy Galaktyki”
Jarosław Robak
Najlepszy film
Dostanie: „Birdman”
Powinien: „Boyhood”
Aktorka pierwszoplanowa
Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice”
Powinna: Marion Cotillard – „Dwa dni, jedna noc”
Aktor pierwszoplanowy
Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria Wszystkiego”
Powinien: Michael Keaton – „Birdman”
Aktorka drugoplanowa
Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood”
Powinna: Patricia Arquette – „Boyhood”
Aktor drugoplanowy
Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash”
Powinien: Mark Ruffalo – „Foxcatcher”
Najlepsza reżyseria
Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood”
Powinien: Richard Linklater – „Boyhood”
Scenariusz oryginalny
Dostanie: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel”
Powinien: Wes Anderson – „Grand Budapest Hotel”
Scenariusz adaptowany
Dostanie: Graham Moore – „Gra tajemnic”
Powinien: Paul Thomas Anderson – „Wada ukryta” (wprawdzie jeszcze jej nie widziałem, ale nie wierzę, by była równie marna, co pozostali nominowani)
Film animowany
Dostanie: „Jak wytresować smoka 2”
Powinien: ??? #JeSuisLegoMovie
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emmanuel Lubezki „Birdman”
Powinien: Emmanuel Lubezki „Birdman”
Najlepsza muzyka
Dostanie: Alexandre Desplat – „Gra tajemnic”
Powinien: Hans Zimmer – „Interstellar”
Efekty specjalne
Dostanie: „Interstellar”
Powinien: „Ewolucja Planety Małp” (o rzut monetą przed „Interstellar”)
Najlepszy film zagraniczny
Dostanie: „Ida”
Powinien: „Dzikie historie”
Konrad Wągrowski
Nie mam wątpliwości, że na główną nagrodę zasługuje tylko „Boyhood”, jedyny film, który jakoś wyróżnia się z puli nominowanych. Kategorie aktorskie również nie powinny budzić emocji, choć do kategorii naprawdę wyróżniających się osiągnięć zaliczyć można raczej tylko nominowanych w kategorii drugoplanowej roli męskiej, gdzie świetny Simmons zetrze się z Edem Nortonem grającym najlepszą rolę od lat (ale wygra Simmons). Tegoroczne rozdanie postrzegam więc raczej w kategorii niewłaściwych nominacji (pominięte „Zaginiona dziewczyna”, „Wolny strzelec” czy „Lego Przygoda” są lepsze od większości nominowanych) oraz przewagi kina zagranicznego nad anglojęzycznym. No i oczywiście naszych rodzimych emocji w kategoriach, w których nominowani są Polacy.
Najlepszy film
Dostanie: „Boyhood”
Powinien: „Boyhood”
Aktorka pierwszoplanowa
Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice”
Powinien: Marion Cotillard – „Dwa dni, jedna noc”
Aktor pierwszoplanowy
Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego”
Powinien: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego”
Aktorka drugoplanowa
Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood”
Powinien: Patricia Arquette – „Boyhood”
Aktor drugoplanowy
Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash”
Powinien: Edward Norton – „Birdman”
Najlepsza reżyseria
Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood”
Powinien: Richard Linklater – „Boyhood”
Scenariusz oryginalny
Dostanie: „Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson i Hugo Guinness
Powinien: „Wolny strzelec” – Dan Gilroy
Scenariusz adaptowany
Dostanie: Graham Moore – „Gra tajemnic”
Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash”
Film animowany
Dostanie: „Jak wytresować smoka 2”
Powinien: „Lego Przygoda” (a z nominowanych „Song of the sea” bądź „Kaguya”)
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman”
Powinien: Emanuel Lubezki „Birdman”
Najlepsza muzyka
Dostanie: „Gra tajemnic” – Alexandre Desplat
Powinien: „Interstellar” – Hans Zimmer
Efekty specjalne
Dostanie: „Interstellar”
Powinien: „Interstellar”
Najlepszy film zagraniczny
Dostanie: „Ida”
Powinien: „Lewiatan” (albo „Dzikie historie”)
Kamil Witek
Najlepszy film
Dostanie: „Birdman”
Powinien: „Boyhood”
Jeszcze kilka tygodni temu bukmacherzy nie widzieli innego zwycięzcę niż film Linklatera, lecz na kilkanaście godzin przed Oscarami sytuacja diametralnie się odwróciła. Zdobyta BAFTA i Złoty Glob akurat nie są tu żadnym prognostykiem, bo członkowie Akademii to zupełnie inne grono głosujących. Dlatego zgodnie z zasadą, ze kasyno i bukmacherzy zawsze wygrywają stawiam na „Birdmana”, widocznie oni wiedzą coś, czego ja nie…
Aktorka pierwszoplanowa
Dostanie: Julianne Moore – „Still Alice”
Powinien: Marion Cotillard – „Dwa dni, jedna noc”
Wyrwana na chwilę z hollywoodzkiej sztampy Marion Cotillard w filmie braci Dardenne po raz kolejny udowadnia, że aktorką jest znakomitą. Moore jest jednak tak solidnie murowaną faworytką, że nie ma żadnej szansy, aby ktokolwiek mógł jej zagrozić.
Aktor pierwszoplanowy
Dostanie: Eddie Redmayne – „Teoria wszystkiego”
Powinien: Michael Keaton – „Birdman”
Mam słabość do aktorskich powrotów po latach niebytu, ale wydaje mi się, że Keaton podzieli los innego „odkurzonego” kilka lat temu gwiazdora – Micky’ego Rourke’a, i będzie musiał zadowolić się tylko nominacją. Redmayne to newcomer, którego gwiazda lśni coraz jaśniejszym blaskiem. Pytanie tylko czy Oscar właściwie na starcie prawdziwej kariery będzie wyróżnieniem, które mu pomoże czy przeszkodzi w jej dalszym dynamicznym rozwoju.
Aktorka drugoplanowa
Dostanie: Patricia Arquette – „Boyhood”
Powinien: Patricia Arquette – „Boyhood”
Nie ma co deliberować – Arquette w tym roku nie ma żadnej konkurencji.
Aktor drugoplanowy
Dostanie: J.K. Simmons – „Whiplash”
Powinien: J.K. Simmons – „Whiplash”
Doceniam co Norton zrobił dla „Birdmana”, bo w scenach z jego udziałem, kradnie go dla siebie. Ale to samo można powiedzieć o Simmonsie, który jest płucami „Whiplasha”, oddychającym w zgodzie z ustalonym, przez niego drobiazgowo rytmem. Nie za wolnym i nie za szybkim.
Najlepsza reżyseria
Dostanie: Richard Linklater – „Boyhood”
Powinien: Richard Linklater – „Boyhood”
Upór i pasja Linklatera musi zostać nagrodzona. Jako, że typuję, iż ostatecznie przegra z „Birdmanem” główną kategorią, statuetka za reżyserię będzie całkiem przyzwoitą nagrodą pocieszenia.
Scenariusz oryginalny
Dostanie: „Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson i Hugo Guinness
Powinien: „Birdman” – Armando Bo, Alexander Dinelaris, Nicolás Giacobone, Alejandro González Iñárritu
W oscarowej dyskusji Piotr Dobry wspomniał, że Akademia lubi przyznawać statuetki na zasadzie „dla każdego coś miłego” i w zgodzie z tą zasadą nagroda za scenariusz trafi do Wesa Andersona, którego „Grand Budapest Hotel” przewodzi w liczbie nominacji z „Birdmanem”, ale w decydującym rozdaniu raczej nie będzie się liczyć. Osobiście statuetkę wręczyłbym czterem scenarzystom odpowiedzialnym za skrypt do filmu Innaritu, tymbardziej, ze mam wrażenie, ze ich tekst świetnie sprawdziłby się także na teatralnych deskach.
Scenariusz adaptowany
Dostanie: Damien Chazelle – „Whiplash”
Powinien: Damien Chazelle – „Whiplash”
Nie bez przyczyny scenariusz do „Whiplash” przez długi czas zajmował czołowe miejsce na liście tekstów, które jeszcze nie zostały zrealizowane. Pozatym to jedyna okazja by nagrodzić Chazella za jego znakomite dziełko, więc gdzie, jeśli nie tu.
Film animowany
Dostanie: „Jak wytresować smoka 2”
Powinien: „Wielka Szóstka”
Należę pewnie do tej garstki osób, których sequel „Jak wytresować…” nie zachwycił. Z nominowanych najprzyjemniej oglądało mi się disneyowsko-marvelowską „Wielką szóstkę”, ale Akademia będzie miała zapewne zupełnie inne zdanie.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emanuel Lubezki „Birdman”
Powinien: Emanuel Lubezki „Birdman”
Nie pamiętam kiedy, i czy w ogóle, jakiemukolwiek autorowi zdjęć udało się zdobyć statuetkę rok po roku. A jeśli nie, to wizjoner Lubezki jest jednym z najlepszych kandydatów, aby dokonać tego jako pierwszy.
Najlepsza muzyka
Dostanie: „Gra tajemnic” – Alexandre Desplat
Powinien: „Interstellar” – Hans Zimmer
W przeciwieństwie do moich redakcyjnych kolegów, cenie sobie twórczość Hansa Zimmera. „Interstellar” idealnie pasował do jego bombastycznego stylu, ale wątpię, aby to był jego rok. Desplat ma w tym roku dwie nominacje, łącznie siedem, Oscara żadnego, więc wynik tego równania jest dość oczywisty.
Efekty specjalne
Dostanie: „Interstellar”
Powinien: „Ewolucja planety małp”
„Interstellar” był w zeszłym roku jednym z najczęściej komentowanych filmów, a efekty były w nim pierwszorzędne. Ale małpy to wizualne mistrzostwo w każdym calu, kadrze i poszczególnej człekokształtnej emocji.
Najlepszy film zagraniczny
Dostanie: „Ida”
Powinien: „Lewiatan”
Najbardziej elektryzująca Polskę kategoria, i co ciekawe z bardzo dużymi szansami na końcowy sukces. Czarno-biała estetyka, holokaust w tle i to tego niepełna 90 minut długości. A to akurat w przypadku filmu nieanglojęzycznego dla szerokiego grona głosujących akademików zaleta nie do pogardzenia. Oczywiście nie ujmuję naszej oscarowej szansie zalet, ale są co najmniej trzy filmy z piątki („Lewiatan”, „Dzikie historie” i „Mandyrynki”), które cenie sobie wyżej.
koniec
22 lutego 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.