Do kina marsz: Marzec 2015Oscary, oscary i po oscarach. Wracamy do rzeczywistości – a w niej między innymi nowy film Małgorzaty Szumowskiej (nagrodzony w Berlinie), głośni „Dumni i wściekli” nowy Neil Blomkamp, a na deser… „Kopciuszek”.
EsensjaDo kina marsz: Marzec 2015Oscary, oscary i po oscarach. Wracamy do rzeczywistości – a w niej między innymi nowy film Małgorzaty Szumowskiej (nagrodzony w Berlinie), głośni „Dumni i wściekli” nowy Neil Blomkamp, a na deser… „Kopciuszek”. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na marzec w Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na luty w Kulturowskazie. Marsz do kina Małgorzata Szumowska, reżyserka „33 scen z życia” i „W imię…”, tym razem wprowadza na nasze ekrany film o dwujęzycznym tytule „Body/Ciało”. To historia narastających po śmierci matki nieporozumień między ojcem (w tej roli Janusz Gajos) a córką, chorującą na anoreksję (Justyna Suwała, dla której to jedna z pierwszych ról). W momencie, kiedy w trakcie terapii córki prowadząca ją Anna (Maja Ostaszewska) oznajmia, że matka z zaświatów chciałaby się skontaktować ze skłóconą resztą rodziny, okazuje się, że to, co bierzemy za dramat, jakich wiele, może przybrać zupełnie inny obrót. Film Szumowskiej dostrzeżono na zakończonym niedawno Berlinale, z którego reżyserka wyjechała z nagrodą Srebrnego Niedźwiedzia (przyznawanego za najlepszą reżyserię). Warto się przekonać, co tym razem zaproponuje Szumowska, która sięga po tematy trudne i złożone – nie zawsze w sposób udany, ale tym razem można się wybrać do kina, żeby zobaczyć, co tak oczarowało jurorów z Berlina. Premiera: 6 marca „Pride” zebrał już całkiem solidną porcję nagród. Nominacja do Złotego Globu w kategorii najlepszej komedii, wyróżnienie w Cannes, trzy nominacje do BAFTY i szereg innych wyróżnień. Do konserwatywnego górniczego miasteczka w targanej kryzysem Anglii przyjeżdża… grupa gejowskich aktywistów. Zderzenie kultur, przełamywanie nieufności, wyciąganie wspólnych korzyści z nieoczekiwanej współpracy – widzimy tu nieco ducha „Goło i wesoło” i liczymy na co najmniej podobną jakość filmu. Premiera: 6 marca Zelektryzowała nas ostatnimi dniami wiadomość o tym, że Neill Blomkamp stanie za kamerą kolejnej części „Obcego”. W oczekiwaniu na powrót Ellen Ripley, możemy sprawdzić, w jakiej formie jest autor świetnego „Dystryktu 9” (wciąż czekamy na kontynuację!) i już niekoniecznie tak udanego „Elizjum”. „Chappie” to historia niezwykłego robota, który potrafi myśleć i czuć – i już tylko z tego powodu może dla niektórych wydawać się zagrożeniem, którego trzeba się pozbyć. W obsadzie m.in. znany ze „Slumdoga” Dev Patel, Hugh Jackman i Sigourney Weaver (tytułowemu bohaterowi głosu użycza ulubiony aktor Blomkampa, Sharlto Copley). Zapowiada się niegłupie, efektowne kino – wygląda na to, że sztuczna inteligencja to temat sezonu. Premiera: 13 marca Czas na dobry horror – przynajmniej taką mamy nadzieję. „Coś za mną chodzi” ma dobre oceny na IMDB, ma bardzo dobre recenzje i garść nagród i nominacji na różnych gatunkowych festiwalach, wysoko oceniana jest jego warstwa wizualna.. A poza tym odwołuje się do odwiecznych lęków, związanych z paranoją i koszmarami sennymi. Mamy szczerą nadzieję, że zostaniemy przestraszeni. Premiera: 13 marca „Kopciuszek” Kennetha Branagha? Brzmi co najmniej zaskakująco. Ale to fakt – znany aktor i reżyser, specjalista od kinowych adaptacji sztuk Szekspira zekranizował najbardziej klasyczną baśń. I to, co ciekawe, zekranizował nie w jakiś postmodernistyczny, wywrotowy sposób, nie jako pastisz czy parodię, ale w pełni w duchu oryginału. I podobno – jak twierdzi krytyka – udało mu się! „Kopciuszek” jest ponoć stylowy i poruszający, ma w obsadzie Cate Blanchett w roli Złej Macochy i Helenę Bonham Carter w roli wróżki chrzestnej. A podobno przed filmem obejrzymy jeszcze krótkometrażówkę z bohaterami „Krainy lodu"! Premiera: 13 marca Może najciekawsze sci-fi roku, choć z relatywnie skromnym budżetem („zaledwie” 20 milionów dolarów). Za kamerą Anglik Alex Garland, uznany pisarz („Niebiańska plaża”) i scenarzysta („28 dni później”, „Dredd”), dla którego będzie to reżyserski debiut. W rolach głównych jedni z najciekawszych aktorów ostatnich sezonów – Domhnall Gleeson, Alicia Vikander i Oscar Isaac. Intrygujące zwiastuny – chyba nie bez powodu przywodzące na myśl „THX 1138” i „Blade Runnera” – obiecują nieczęsto goszczącą ostatnimi laty na ekranach poważną refleksję na temat sztucznej inteligencji i natury ludzkiej. Projekty tak ambitne często kończą się klapą – ale pierwsze recenzje wskazują, że to nie jest przypadek filmu Garlanda. Premiera: 20 marca Nakręcony według znanego przepisu film Grzegorza Królikiewicza, składający się z kolejnych małych scen łączących się ze sobą – przez losy bohaterów i przez miejsce akcji. Rzecz dzieje się w łódzkiej kamienicy, do której przybywa z kolędą miejscowy ksiądz. Na ekranie można zobaczyć w mniejszych lub większych rolach Ewę Dałkowską, Annę Muchę, Artura Krajewskiego, Jacka Poniedziałka czy Krystynę Tkacz, a w postać wikarego wcielił się Mariusz Pudzianowski. Film pokazywano w ramach konkursu głównego Festiwalu Filmowego w Gdyni, gdzie zebrał mieszane recenzje, ale zdołał też przykuć uwagę wielu osób. Premiera: 20 marca Juliette Binoche gra starzejącą się aktorkę, która dostaje propozycję zagrania innej roli w spektaklu, który przyniósł jej sławę 20 lat temu i w towarzystwie swej oddanej asystentki (zadziwiająco tu nieirytująca Kirsten Stewart) wyrusza w piękne szwajcarskie góry, by przygotowywać się u roli. Nagrodzony na zeszłorocznym Cannes „Sils Maria” to ładny, elegancki film, z jednej strony mówiący o przemijaniu i naszym akceptowaniu tego faktu, z drugiej analizujący, jak zmienia się w czasie świat kultury i mediów, bez banalnych deklaracji. Premiera: 20 marca Marsz do… kina domowego Jeden z głośniejszych filmów minionego roku, przewrotny thriller Davida Finchera z Benem Affleckiem i nominowaną do Oscara Rosamund Pike już na DVD. Teraz może historia już nas nie zaskoczy, ale zawsze można podziwiać reżyserię FInchera. Jeden z najgłośniejszych filmów SF zeszłego roku, budzący wśród fanów duże kontrowersje – od uwielbienia do mocnej krytyki – wychodzi na DVD. Aczkolwiek raczej będziemy sugerowali wydanie Blu-Ray – niezależnie od oceny samej fabuły jakość Oscarowych efektów specjalnych nie budzi żadnych wątpliwości. A Czarna Dziura na małym ekranie też może robić duże wrażenie. 28 lutego 2015 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
50 najlepszych filmów 2015 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2015: Film
— Esensja
Esensja ogląda: Wrzesień 2015
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Devs: Odc. 8. Wyzwanie rzucone Bogu
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 7. To, co nieuniknione
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 6. Trudne nocne rozmowy
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 3. W tym szaleństwie jest metoda
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 2. Czas nie zawsze leczy rany
— Marcin Mroziuk
Odc. 1. Praca marzeń, czyli początek końca
— Marcin Mroziuk
Krótko o filmach: Twarz
— Grzegorz Fortuna
Krótko o filmach: Anihilacja
— Jarosław Loretz
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Pride w Polsce, nie wierzę (ale raduję się całym sercem) !!