Do kina marsz: Listopad 2015Z jednodniowym opóźnieniem zapraszamy Was do zapoznania się z kinowymi zapowiedziami na listopad. Nowy Bond, ostatnie „Igrzyska śmierci”, pierwsi oscarowi faworyci – będzie co oglądać!
EsensjaDo kina marsz: Listopad 2015Z jednodniowym opóźnieniem zapraszamy Was do zapoznania się z kinowymi zapowiedziami na listopad. Nowy Bond, ostatnie „Igrzyska śmierci”, pierwsi oscarowi faworyci – będzie co oglądać! Marsz do kina Wiele jest powodów, dla których czekamy na nowego Bonda z niecierpliwością. Pierwszy – bo to Bonda, a na każdego Bonda się czeka. Drugi – bo prawdopodobnie powrócimy do rozgrywki 007 ze złowrogą organizacją Quantum. Trzeci – bo w tytule mamy „Widmo”. Czwarty – bo za kamerą znów Sam Mendes. Piąty – bo to najprawdopodobniej ostatni występ Daniela Craiga w roli najsłynniejszego agenta Jej Królewskiej Mości. Piąty – bo partneruje mu wciąż zjawiskowa Monica Bellucci. Szósty – bo to Bond… „Imigranci” Jacquesa Audiarda to nic innego, tylko nagrodzony w Cannes Złotą Palmą „Dheepan”. O filmie pisaliśmy już na naszych łamach dwukrotnie. Marty Bałagi w relacji z Cannes nie zachwycił, spodobał się za to Sebastianowi Chosińskiemu, który pisał: „Francuz uwypuklił problemy społeczne związane z imigracją – obcość w nowym środowisku, życie w niekontrolowanych przez policję gettach, wreszcie brak perspektyw, który prowadzi do zejścia na przestępczą drogę. Można go także odebrać jako krytykę władz, które nie udzielają uchodźcom należytej pomocy, nierzadko pozostawiają samym sobie, przyczyniając się tym sposobem do ich wykluczenia i wzrostu poczucia alienacji. A to nigdy nie kończy się dobrze.” Michael Fassbender po raz pierwszy, na biograficznie. Do obejrzenia filmu Danny’ego Boyle’a zachęcaliśmy już dwa razy: w recenzji i podsumowaniu tegorocznego AFF. Tak więc będziemy się powtarzać i zaproponujemy fragment recenzji: „Lecz to nie sama wizja apodyktycznego tyrana, wygrana w wybornej i pełnej roli przez Michaela Fassbendera wybija się w »Stevie Jobsie« ponad biograficzną przeciętność. Sorkin wokół głównej postaci napisał właściwie trzy aktowy spektakl, który za każdym razem kończy się tam gdzie każdy inny scenarzysta dopiero by zaczynał swój skrypt, bądź uczynił z niego punkt zwrotny – od gromkiego wystąpienia i prezentacji kolejnego, przełomowego produktu z linii produkcyjnej Apple’a, których w filmie nie ujrzymy. W centrum uwagi jest bowiem wszystko to co dzieje się za kulisami, podczas gorączkowych ostatnich przygotowań i presji czasu. W końcu jak mawiał generał Patton – dopiero presja jest wstanie wytworzyć prawdziwe diamenty.”
Wyszukaj / Kup Igrzyska Śmierci: Kosogłos. Część 2 (2015, reż. Francis Lawrence) Wielki finał słynnych Igrzysk tuż przed nami. Pierwsze dwa udane filmy mocno nakręciły oczekiwania, pierwsza część finału, będąca najsłabszym filmem cyklu, skutecznie ostudziła zapał widzów. Ale oczywiście niewykluczone, że w finale twórcy powrócą do dobrej formy i obejrzymy znów solidnie zrealizowane, emocjonalne science fiction dla młodzieży. Michael Fassbender po raz drugi, na westernowo. Nasz recenzent tak pisał o pełnometrażowym debiucie John Macleana: „(…) jest to nade wszystko gawęda o wielkiej miłości, na której drodze stanęły klasowe uprzedzenia i fatalny zbieg okoliczności. (…) Młody lord Cavendish nie zapomniał o ukochanej i ruszył jej śladem. »Slow West« jest właśnie opowieścią o poszukiwaniach, w których młodzianowi towarzyszy przygodnie spotkany Silas. Za pieniądze obiecuje on chronić go przed wszelkimi niebezpieczeństwami, choć – jak się okazuje – bywa i na odwrót. Stary lis może nauczyć się też czegoś od paniczyka i żółtodzioba.” Jeśli myślicie, że rumuńscy twórcy potrafią kręcić jedynie surowe, realistyczne kino mocno osadzone we współczesnych kontekstach, „Aferim!” wyprowadzi was z błędu. Ta niezwykła produkcja autorstwa reżysera Radu Jude („Wszyscy w naszej rodzinie”) to wyprawa na Wołoszczyznę połowy XIX wieku: pełną etnicznych i klasowych napięć. Czarno-biały film o dwóch policjantach szukających zbiegłego Cygana-niewolnika zachwyca scenografią oraz odtworzeniem dawnych obyczajów i języka, pełen jest doskonałych dialogów, ma w sobie łotrzykowski klimat rodem z „Rękopisu znalezionego w Saragossie”. A jednocześnie w brutalny sposób obrazuje krzywdy wyrządzane przez feudalny system, jak również po dziś aktualne uprzedzenia. Akcja najnowszego filmu studia Pixar dzieje się w alternatywnej (pre)historii, w której 65 milionów lat temu wielka asteroida jednak ominęła Ziemię – i tym samym nie przyczyniła się do wyginięcia dinozaurów. Kino drogi o międzygatunkowej przyjaźni apatozaura i małego jaskiniowca nie zapowiada się tak ambitnie jak poprzednia produkcja studia – „W głowie się nie mieści”, ale być może dostarczy równie wiele śmiechu i wzruszeń. Michael Fassbender po raz trzeci, na klasycznie. Jeśli ktoś nie wie, o czym jest „Makbet”, może to oznaczać, że niespecjalnie przykładał się do zajęć w szkole. Dodajmy, że w roli Lady Makbet zobaczymy Marion Cottilard. Jest wiele powodów, by obejrzeć szpiegowski thriller „Most szpiegów": Steven Spielberg za kamerą, Tom Hanks w roli głównej, świetne recenzje amerykańskiej krytyki zapowiadające worek oscarowych nominacji. A jakby ktoś potrzebował patriotycznej motywacji, część zdjęć kręcono we Wrocławiu, który udawać będzie zimnowojenny Berlin. Pozycja obowiązkowa dla wielbicieli klimatów znanych z powieści Johna Le Carré. W ramach zachęty zacytujemy naszego recenzenta: „Filmy Giorgosa Lathimosa to męczarnia. Poproszę jeszcze raz.” Po „Kle” i „Alpach” kolejne dziwne, alegoryczne, sugestywne i niepokojące dzieło greckiego reżysera, tym razem w międzynarodowej obsadzie z Collinem Farellem i Rachel Weisz w rolach głównych. Marsz do… kina domowego
Wyszukaj / Kup Hobbit: Trylogia Wydanie rozszerzone (2014, reż. Peter Jackson) To było oczywiste – wydanie na DVD i Blu-Ray całej trylogii „Hobbita” w wersji rozszerzonej. Teraz czekamy na wydanie sześciopaka z całym „Władcą pierścieni”, dziesiątkami niepublikowanych materiałów i piętnastoma godzinami dodatków. To zapewne za rok. A potem już chyba zostaje „Silmarillion”.
Wyszukaj / Kup Pozostawieni. Sezon 1 (2015, reż. Mimi Leder, Carl Franklin, Keith Gordon, Peter Berg, Lesli Linka Glatter, Michelle MacLaren, Daniel Sackheim, Nicole Kassell) Serial na podstawie powieści Toma Perotty jest…dziwny. Dziwny, bo opowiada o dziwnym zjawisku (pewnego dnia z Ziemi w tajemniczych okolicznościach zniknęło 2% mieszkańców), dziwny, bo w jego założeniu nie miał wyjaśniać przyczyn tego zdarzenia, lecz obserwować ludzkie nań reakcje. W efekcie powstało dzieło oryginalne, ale nie dla wszystkich przyswajalne, serial, o którym opinie były skrajne podzielone – od zachwytu po głębokie rozczarowanie. O filmie Paytona Reeda nasz recenzent pisał: „Bardzo sympatyczna, komiksowa zabawa konwencją, tu i ówdzie dziurawa logicznie (raz twórcy pamiętają o solidnej masie „robaczka”, kiedy indziej wcale) i nudnawa (ach, te jałowe dyskusje i ździebko przeciągnięte scenki z Michaelem Peñą), ale z pewnością poprawiająca humor.” 1 listopada 2015 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
50 najlepszych filmów 2016 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2016: Kolekcje filmowe
— Esensja
Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak
Najlepsze filmy I kwartału 2016
— Esensja
Do kina marsz: Kwiecień 2016
— Esensja
Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Krótko o filmach: Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski
Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Wojna, która zakończy wszystkie wojny
— Konrad Wągrowski
Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski
Egzystencjalizm rewolwerowców
— Konrad Wągrowski
Żmije
— Jarosław Robak
Krótko o filmach: Ant-Man i Osa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
6. Konkurs na Recenzję Filmową: Tragedia bez katharsis
— Dariusz Kankowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Craig zamierza po Spectre skończyć z Bondem. Jak scenarzyści zamierzają to rozwiązać. Przecież zarówno w książkach i w poprzednich "seriach" Bond tłukł się ze zbirami Blofelda przez kilka filmów. Co on rozwali całe WIDMO w jednym filmie? Przeciągną to do następnego Bonda? Nic tylko czekać.