Do kina marsz: Luty 2016Luty miesiącem Oscarów – na ekranach kin zobaczymy kolejne dwa nominowane filmy do głównej nagrody – „Spotlight” i „Pokój”, a oprócz tego nowy film braci Coen i głośny „Lobster” Yorgosa Lanthimosa. Będzie się działo.
EsensjaDo kina marsz: Luty 2016Luty miesiącem Oscarów – na ekranach kin zobaczymy kolejne dwa nominowane filmy do głównej nagrody – „Spotlight” i „Pokój”, a oprócz tego nowy film braci Coen i głośny „Lobster” Yorgosa Lanthimosa. Będzie się działo. Marsz do kina Wyreżyserowana przez Thomasa McCarthy′ego (autora „Dróżnika”) produkcja opowiada o dziennikarzach Boston Globe, którzy w 2002 roku nagłośnili aferę pedofilską w amerykańskim kościele katolickim. Film zbiera świetne recenzje (93/100 w serwisie Metacritic, 96% na rottentomatoes) i niekiedy bywa porównywany do „Wszystkich ludzi prezydenta”, chwalona jest zwłaszcza znakomita obsada (m. in. Michael Keaton, Rachel McAdams i Mark Ruffalo). Jeśli Amerykańska Akademia Filmowa znudziła się już nadęciem i pretensjami do wielkości Alejandro Gonzaleza Inarritu, kto wie, czy to „Spotlight” nie jest tą produkcją, do której trafi Oscar za najlepszy film. Ze sporym poślizgiem trafia do naszych kin francuskie „Oddychaj” z 2014 roku, drugi pełnometrażowy film autorstwa Melanie Laurent. Okazuje się, że pamiętna Shoshanna z „Bękartów wojny” równie znakomicie radzi sobie też po drugiej stronie kamery – jej film o skomplikowanej relacji dwóch nastolatek, oczarowaniu, manipulacji i utracie złudzeń, był chwalony przez krytykę za empatię, dojrzałą reżyserię i znakomite aktorstwo odtwóczyń głównych ról. Może nie jest to rzecz formatu „Życia Adeli”, ale porównania z dziełem Kechiche′a nie są tak zupełnie bezzasadne. Kolejny filmowy Marvel, kolejny bohater komiksowy Marvela na srebrnym ekranie. Tym razem przychodzi czas na Deadpoola (w roli głównej Ryan Reynolds), bohatera o nadzwyczajnych umiejętnościach uzdrawiania samego siebie i o specyficznym poczuciu humoru. Zwiastuny sugerują zabawę superbohaterskim mitem, na co też, szczerze powiedziawszy, liczymy. Po trzech ostatnich znakomitych, poważniejszych, wielokrotnie nagradzanych filmach – „Poważnym człowieku”, „Prawdziwym męstwie” i „Co jest grane, Davis?” – bracia Coen powracają do lżejszego repertuaru. „Ave, Cezar” to komedia o kulisach przemysłu filmowego lat 50. w doborowej obsadzie (z Georgem Clooneyem, Tildą Swinton, Scarlett Johansson, Ralphem Fiennesem, Joshem Brolinem, Frances MacDormand i Jonahem Hillem). Zakładamy, że wielbiciele mroczniejszych fabuł braci Coen mogą nie być w pełni usatysfakcjonowani, ale wszyscy, którzy dobrze bawili się na „Tajne przez poufne” i tym razem będą zadowoleni. Ekranizacja nominowanej do nagrody Bookera powieści Colm Tóibína, jednego z najważniejszych współczesnych irlandzkich pisarzy. Chodzą słuchy, że wyjątkowo udana – i że trzy oscarowe szanse (w tym w kategorii najlepszy film) to wcale nie przypadek. Rzecz opowiada o Ellis (Saoirse Ronan – też z nominacją), dziewczynie z irlandzkiego miasteczka, która staje przed szansą wyjazdu do Ameryki. Na miejscu znajduje pracę, poznaje też czarującego hydraulika (Emory Cohen porównywany niekiedy do Marlona Brando w „Tramwaju zwanym pożądaniem”) – i gdy wszystko wydaje się układać, bohaterka musi powrócić w rodzinne strony, gdzie w jej życiu pojawia się kolejny mężczyzna. Brzmi jak ckliwa telenowela? Może, ale zagraniczni recenzenci dopatrują się w „Brooklynie” psychologicznych subtelności i wiarygodnego portretu lat 50. XX wieku – podkreślają też znakomite aktorstwo Ronan. Propozycja nie tylko dla wielbicieli melodramatu. Ostatnio nie narzekamy na brak komedii szpiegowskich. Ostatni rok uraczył nas „Kingsmanem”, „Agentką”, „Mission Impossible” i „Kryptonimem U.N.C.L.E.”, ten roku rozpoczyna się od „Grimsby’ego”. Co zwraca uwagę? Niewątpliwie fakt, że jest to film według scenariusza Sachy Barona Cohena, czyli filmowego Borata, Brüno i Alego G, a sam komik gra w filmie jednego z tytułowych bohaterów. Bohaterowie filmu są resocjalizowani w tajemniczym ośrodku, ich zadaniem jest stworzenie udanego związku, jeśli się to nie uda – zostaną na zawsze zmienieni w zwierzę. W ramach zachęty zacytujemy naszego recenzenta: „Filmy Giorgosa Lathimosa to męczarnia. Poproszę jeszcze raz.” Po „Kle” i „Alpach” kolejne dziwne, alegoryczne, sugestywne i niepokojące dzieło greckiego reżysera, tym razem w międzynarodowej obsadzie z Collinem Farellem i Rachel Weisz w rolach głównych. „Lobster” (czyli oczywiście homar) był wydarzeniem zeszłorocznych Nowych Horyzontów, zdobył niemało grono fanów, do kin miał trafić już w listopadzie, ale ostatecznie będziemy mogli to dzieło w lutym. Dobre i to. Niezależny przebój od Lenny′ego Abrahamsona, jednego z najciekawszych irlandzkich reżyserów (dwa lata temu mogliśmy oglądać w Polsce jego „Franka” z Fassbenderem). Film jest adaptacją wydanej też w Polsce powieści Emmy Donoghue opowiadającej o pięcioletnim chłopcu od urodzenia więzionym wraz z matką w tytułowym pokoju. Rzecz brzmi niemal jak sprawa Josefa Fritzla, ale Abrahamson, zamiast „po austriacku”, w stylu Ulricha Seidla, prać brudy i ujawniać potworności, do jakich zdolny jest człowiek, nakręcił rzecz o determinacji, miłości i trudnej wolności. Chyba z niezłym skutkiem, skoro film dostał aż cztery oscarowe nominacje – i to nie byle jakie, bo za film, reżyserię, aktorkę pierwszoplanową i scenariusz adaptowany.
Wyszukaj / Kup Tysiąc i jedna noc. Część 1 – Niespokojny (2015, reż. Miguel Gomes) Pierwsza z trzech części karkołomnego przedsięwzięcia reżysera Miguela Gomesa. Twórca „Tabu”, które kilka lat temu mogliśmy oglądać na polskich ekranach, postanowił opowiedzieć o obliczach portugalskiego kryzysu ekonomicznego łącząc elementy reportażu i baśni, nawiązując do struktury „Baśni z tysiąca i jednej nocy”. Z pierwszej odsłony tryptyku dowiecie się między innymi, na ile wielkość erekcji wpływa na politykę Banku Światowego, Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz Komisji Europejskiej albo dlaczego warto wsłuchiwać się w pianie koguta. Nawet jeśli filmowej Szeherezadzie chwilami zdarza się przynudzać – warto jej posłuchać. 31 stycznia 2016 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
50 najlepszych filmów 2016 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2016: Płyty DVD i Blu-Ray
— Esensja
Do kina marsz: Czerwiec 2016
— Esensja
Najlepsze filmy I kwartału 2016
— Esensja
Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Nie przegap: Luty 2016
— Esensja
Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Żmije
— Jarosław Robak
6. Konkurs na Recenzję Filmową: Tragedia bez katharsis
— Dariusz Kankowski
NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek
Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk
U progu sławy
— Jarosław Robak
Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna
Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Listopad 2013 (3)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady
Esensja ogląda: Lipiec 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Sasza Baron Cohen, to komiks?
Naprawdę?