Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹5. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Český Těsín, Gutek Film, Miasto Cieszyn, Powiat Cieszyński, Silesia-Film, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Uniwersytet Śląski
CyklFestiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
MiejsceCieszyn
Od21 lipca 2005
Do31 lipca 2005
WWW

ENH 05 (30.07): Przewrót w grobie

Esensja.pl
Esensja.pl
Bartosz Sztybor
To musiało kiedyś nastąpić. Dobrze, że dopiero teraz. Cholernie wysoka temperatura i zmęczenie materiału chwilowo zniechęciły do filmu. Dlatego obejrzałem tyko jedną produkcję. Przez resztę czasu leżałem w cieniu i popijałem napoje chłodzące.

Bartosz Sztybor

ENH 05 (30.07): Przewrót w grobie

To musiało kiedyś nastąpić. Dobrze, że dopiero teraz. Cholernie wysoka temperatura i zmęczenie materiału chwilowo zniechęciły do filmu. Dlatego obejrzałem tyko jedną produkcję. Przez resztę czasu leżałem w cieniu i popijałem napoje chłodzące.

‹5. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Český Těsín, Gutek Film, Miasto Cieszyn, Powiat Cieszyński, Silesia-Film, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Uniwersytet Śląski
CyklFestiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
MiejsceCieszyn
Od21 lipca 2005
Do31 lipca 2005
WWW
Na zakończenie cyklu filmów z Bollywood do Cieszyna przyjechała Masala Soundsystem. Ten przyjacielski kolektyw, jak o sobie mówią, wierzy, że tańcem i muzyką (podobnie jak ascezą) można dotrzeć do Prawdy. Określa się ich mianem prasłowiańskich mistrzów bhangry, qawwali, arabskiego disco i azjatyckiego undergroundu. Łączą tradycyjne instrumenty i rytmy z elektroniczną aranżacją. Na koncercie wykonali utwory z niedawno wydanej płyty, ale nie zabrakło ciekawych improwizacji. Trudne powiedzieć, jak grała Masala – dobrze czy źle. Pewne jest, że dali bardzo sympatyczne show.
Oprócz muzyki i filmu, na cieszyńskim bruku pojawił się teatr. Spektakl „Św. Teresa & DVD” to komedia o totalnym wpływie mediów. Głównym wątkiem jest historia przeciętnych odbiorców, którzy tracą kontakt z rzeczywistością. Nie wiedzą, po której stronie ekranu się znajdują. Uzależnienie, przekraczanie granic i wnikanie w świat iluzji okazuje się problemem dla bohaterów. Krytyka konsumpcyjnego trybu życia, nowoczesnych mediów i technologii. Momentami zabawne, ale przez większość czasu wtórne i płytkie w swoim idealizmie.
CZUŁY POCAŁUNEK

Ken Loach
‹Czuły pocałunek›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzuły pocałunek
Tytuł oryginalnyAe Fond Kiss...
Dystrybutor Gutek Film
ReżyseriaKen Loach
ZdjęciaBarry Ackroyd
Scenariusz
ObsadaAtta Yaqub, Eva Birthistle, Gary Lewis, David McKay
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiBelgia, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Współczesna wersja albo raczej aktualna parafraza „Romea i Julii”, gdzie oblubieńcem jest Pakistańczyk Cassim, a oblubienicą Irlandka Roisin. Werona przemieniła się w Glasgow, a nienawiść rodów w różnice kulturowo-religijne. Jest jednak coś, co ich łączy. Oboje należą do mniejszości (katolicka i muzułmańska) w protestanckim kraju. Za to, że się spotkali i pokochali grozi im ostracyzm społeczny. Europejka zaczyna mieć problemy z pracą, a Azjata z rodzicami.
Loach, znany z wiercenia, kopania i babrania się w tematyce brytyjskiego społeczeństwa, w „Czułym pocałunku” dopełnia obowiązku. Ale robi to raczej w stylu nauczycielki będącej na zastępstwie niż profesora z prawdziwego zdarzenia. Skupia się na związku feralnej pary. Na ich kłótniach i problemach, ale też radościach i przyjemnościach. Jak zaczyna krytykować, wytykać i pouczać, to dostaje się wszystkim, a najbardziej muzułmanom. Pokazani są jako hermetyczni, zacofani i zniewoleni przez tradycję nacjonaliści.
Jak na film pierwszego brytyjskiego realisty, „Czuły pocałunek” jest wybitnie fantastyczny. Reakcje, zachowania i uczynki bohaterów są niespotykane, nielogiczne, a często wręcz przerysowane. Niektóre konflikty są strasznie wydumane i nie wydaje się, żeby miały pokrycie w rzeczywistości. Szwankuje dramaturgia i przedstawiciele głównych ról, co w zestawieniu z szekspirowską podstawą jest błędem nie do przyjęcia. Loach wypalił się jako społecznie zaangażowany twórca. Sam chyba dobrze o tym wie, lecz powoli to do niego dociera. Inaczej nie wziąłby się za kasowanie biletów.
koniec
31 lipca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Gramofon u podstaw
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek

Złote myśli Erica Cantony
— Alicja Siwik

Idea co nie przemija z wiatrem
— Kamil Witek

Do trzech razy sztuka
— Przemysław Ćwik

Od 01, przez 09, do 11 (w skali dziesięciopunktowej)
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Grucha, pietrucha, sztryngbormengorninghejgen
— Bartosz Sztybor

To nie jest kolejna recenzja...
— Bartosz Sztybor

Latający cyrk
— Bartosz Sztybor

Avada Kedavra, Czarownico!
— Bartosz Sztybor

Przyszłość tkwi w szczegółach
— Bartosz Sztybor

Test pilota Cravena
— Bartosz Sztybor

Camera obskurna
— Bartosz Sztybor

Home Run... i nie wracaj
— Bartosz Sztybor

Rozbis(i)urmaniona karuzela
— Bartosz Sztybor

De ja vu... doo
— Bartosz Sztybor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.