WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy |
Tytuł oryginalny | Star Wars: The Force Awakens |
Dystrybutor | Disney |
Data premiery | 18 grudnia 2015 |
Reżyseria | J.J. Abrams |
Zdjęcia | Daniel Mindel |
Scenariusz | J.J. Abrams, Lawrence Kasdan |
Obsada | Andy Serkis, Carrie Fisher, Harrison Ford, Domhnall Gleeson, Gwendoline Christie, Mark Hamill, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o |
Muzyka | John Williams |
Rok produkcji | 2015 |
Kraj produkcji | USA |
Cykl | Gwiezdne wojny |
Gatunek | akcja, fantasy, przygodowy |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Kręgi Gwiezdnych WojenZbliżająca się wielkimi krokami premiera „Ostatniego Jedi” to dobra okazja, aby spojrzeć jeszcze raz na jego poprzednika i perspektywy na to, jak nowa trylogia będzie wyglądała jako całość. Z dystansu prawie dwóch lat wydaje mi się, że spojrzenie krytyków na ten temat przeoczyło kilka istotnych szczegółów.
Szymon CharkoKręgi Gwiezdnych WojenZbliżająca się wielkimi krokami premiera „Ostatniego Jedi” to dobra okazja, aby spojrzeć jeszcze raz na jego poprzednika i perspektywy na to, jak nowa trylogia będzie wyglądała jako całość. Z dystansu prawie dwóch lat wydaje mi się, że spojrzenie krytyków na ten temat przeoczyło kilka istotnych szczegółów. J.J. Abrams |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy |
Tytuł oryginalny | Star Wars: The Force Awakens |
Dystrybutor | Disney |
Data premiery | 18 grudnia 2015 |
Reżyseria | J.J. Abrams |
Zdjęcia | Daniel Mindel |
Scenariusz | J.J. Abrams, Lawrence Kasdan |
Obsada | Andy Serkis, Carrie Fisher, Harrison Ford, Domhnall Gleeson, Gwendoline Christie, Mark Hamill, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o |
Muzyka | John Williams |
Rok produkcji | 2015 |
Kraj produkcji | USA |
Cykl | Gwiezdne wojny |
Gatunek | akcja, fantasy, przygodowy |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Powrót Jedi kończy się zwycięstwem nad Imperium. Przebudzenie Mocy kwestionuje sens kontynuowania tej linii fabularnej, oferując reset serii. To dla mnie problem z zaakceptowaniem tej części. Pan Szymon ciekawie interpretuje możliwe rozwiązania a wówczas film powinien mieć tytuł" Przebudzenie Ciemnej Strony Mocy". Końcówka nie powinna ukazywać zniszczenia Gwiazdy Śmierci a raczej jej tryumfalne uruchomienie a Kylo powinien przez cały seans szukać kontaktu z Ciemną Stroną i raczej nie w formie upadku wartości jak u Anakina. Kierować się powinien ta legendarna historią opowiedzianą przez Plpitaina Anakinowi.
Odnosnie Mr. Plinketta:
Oczywiscie on ma racje, ze powiazania wizualne mozna znalezc miedzy wszystkimi czesciami serii i to niczego nie udowadnia. Tylko ze nie to stanowi glowny argument Ring Theory: Kilmo wskazuje, ze istnieja pewne zabiegi kompozycyjne i strukturalne na poziomie zalozen tych filmów i one stanowia sedno (nomen omen) kompozycji chaistycznej, które wizualia maja tylko wzmacniac.
To nie ma nic wspólnego z teoria spiskowa. Teoria spiskowa zaklada, ze jest jakis ukryty przekaz, który wywraca podstawowy sens dziela do góry nogami. Tutaj o niczym takim nie ma mowy. Stwierdzenie, ze dwie trylogie sa swoimi odbiciami nie jest szczególnie kontrowersyjna: wzrost i upadek Imperium, zguba i nawrócenie Anakina, czystosc i splendor kontra brud i partyzantka itd. itp. Zeby to zauwazyc nie trzeba miec doktoratu. Kilmo stwierdza jedynie, ze konstrukcja scenariusza wpiera te koncepcje na glebszym poziomie niz ten najbardziej rzucajacy sie w oczy. To nie tyle teoria co analiza krytyczna.
Ja sie moge zgodzic z dwiema rzeczami: po pierwsze Lucas rzeczywiscie nie wszystko dopial tak idealnie, jak to Ring Theory prezentuje, w paru miejscach poszedl na skróty i w Kilmo miejscami naciaga fakty, zeby zakryc te pekniecia. To nie obala sensu tego o czym pisze, natomiast pewnie lepiej by bylo, gdyby te luki otwarcie wskazal.
Po drugie, Kilmo rzeczywiscie stara sie zrehabilitowac druga trylogie, aczkolwiek raczej w artykulach pobocznych na róznych serwisach, w których Ring Theory popularyzuje, a nie na samej stronie. Problem w tym, co przeacza takze Mr. Plinkett, ze sam fakt, ze dzielo jest dobrze zaplanowane wcale nie czyni z niego dziela dobrego. Sam zreszta o tym pisalem powyzej: nowa trylogia to swietny szkielet, ale bezmiesny. Ale to tez nie wplywa na sensownosc samej teorii w zaden sposób.
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Krótko o filmach: Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi
— Marcin Osuch
Do kina marsz: Kwiecień 2018
— Esensja
Nie przegap: Styczeń 2018
— Esensja
50 najlepszych filmów 2017 roku
— Esensja
Najlepsze filmy IV kwartału 2017
— Esensja
Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Nie przegap: Grudzień 2017
— Esensja
Dobry i Niebrzydki: Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Poczuć się jak dziesięciolatek
— Konrad Wągrowski
Do kina marsz: Grudzień 2017
— Esensja
Ostateczny Porządek
— Kamil Witek
Skywalker na sterydach
— Konrad Wągrowski
Klasyczny whodunit w nowej szacie
— Konrad Wągrowski
Krótko o filmach: Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi
— Marcin Osuch
Esensja ogląda: Styczeń 2014 (4)
— Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady
Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (2)
— Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Śmiało podążać… wydeptaną ścieżką
— Jakub Gałka
Star Trek Nowej Przygody
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Mr. Plinkett o tzw. chiastycznej strukturze kompozycyjnej, od 10:52 ale warto całość.
https://www.youtube.com/watch?v=miVRaoR_8xQ