Do kina marsz: Marzec 2018Fazę inwazji nominowanych do Oscara filmów mamy już za sobą, ale pozostają jeszcze dystrybucyjni maruderzy – dopiero w marcu (na szczęście jeszcze przez ceremonią Oscarową) trafiają do nas cenione „Lady Bird” i „Ja, Tonya”. Ale to oczywiście nie koniec ciekawych premier na marzec.
EsensjaDo kina marsz: Marzec 2018Fazę inwazji nominowanych do Oscara filmów mamy już za sobą, ale pozostają jeszcze dystrybucyjni maruderzy – dopiero w marcu (na szczęście jeszcze przez ceremonią Oscarową) trafiają do nas cenione „Lady Bird” i „Ja, Tonya”. Ale to oczywiście nie koniec ciekawych premier na marzec. Marsz do kina
Wyszukaj / Kup Jestem najlepsza. Ja, Tonya (2017, reż. Craig Gillespie) Sprawa Tonyi Harding i Nancy Kerrigan elektryzowała świat w 1994 roku. Dwie kandydatki do złotego medalu olimpijskiego, z których jedna zostaje przed igrzyskami zaatakowana na lodzie przez napastnika z kijem baseballowym, a druga zostaje oskarżona o organizację tej napaści. Temat na film, jak mało który. A w pakiecie mamy świetne kreacje Margot Robbie i Allison Janney, obie nominowane do Oscara, z wielkimi szansami na statuetkę. Marcowe „must see” w kinach. Greta Gerwig, ikona amerykańskiego kina niezależnego, aktorka i scenarzystka w swym pierwszym (nie licząc de facto amatorskich „Nocy i weekendów” sprzed 10 lat) autorskim projekcie – który sama napisała i wyreżyserowała, od razu otrzymując w obydwu tych kategoriach nominacje do Oscara. Do tego dochodzi nominacja dla Saiorse Ronan (po „Pokucie” i „Brooklynie” – już trzecia!), znakomitej w roli nastolatki, uczącej się w katolickim koledżu i szukającej swego miejsca w życiu. To jeden z najważniejszych rosyjskich debiutów filmowych minionego roku. Dramat nakręcony przez młodego, bo zaledwie dwudziestosześcioletniego, reżysera rodem z kabardyjsko-bałkarskiego Nalczyku i tam też rozgrywający się. Choć akcję umieszczono akurat dwadzieścia lat wcześniej, w epoce wzmożonych walk na północnym Kaukazie. Nagrodzony na Tribece film szwajcarski opowiadający o tym, jak w roku 1970 (!) kobiety w tym alpejskim kraju uzyskały nareszcie prawa wyborcze. Film tyleż słuszny, co po prostu poprawny, zbudowany według sprawdzonych schematów – bohaterka, zwykła kura domowa zaczyna coraz bardziej odczuwać męską opresję i choć do tej pory nie była aktywna, angażuje się w ruch sufrażystek, co spotyka się oczywiście z niechęcią otoczenia, a także w miarę przecież liberalnego męża. Przygodowa opowieść na motywach powieści Madeleine L’Engle, w reżyserii Avy DuVernay, twórczyni m.in. nominowanej do Oscara „Selmy”. W obsadzie m.in. Chris Pine, Reese Witherspoon, Zach Galifianakis i Oprah Winfrey. Mamy nadzieję na wysokiej jakości kino familijne.
Wyszukaj / Kup W czterech ścianach życia (2017, reż. Philippe Van Leeuw) Tytuł oryginalny filmu Philippe Van Leeuwa jest nieprzetłumaczalnym neologizmem. „Insyriated” to stan bohaterów dzieła, którzy, zamknięci w mieszkaniu, słuchający wciąż wybuchających bomb i wystrzałów, próbują przetrwać w ogarniętej wojną Syrii. Choć formalnie akcja toczy się w Damaszku, nie jest trudno odnieść ją do znanego z pierwszych stron gazet Aleppo. „W czterech ścianach życia” to kameralny film o dramacie cywili w czasie trwającej wojny. Minimalistyczna forma potęguje emocje widza i wręcz zmusza to postawienia się w roli bohaterów. Zwłaszcza, że wiemy, że fabuła dotyczy współcześnie toczącego się konfliktu. Za kolejny „Pacific Rim” nie bierze się już niestety Guillermo del Toro, co z pewnością może się odbić na poziomie dzieła. W obsadzie natomiast pozostaje jedynie Rinko Kikuchi, towarzyszyć jej będzie znany z „Gwiezdnych wojen” John Boyega, w roli syna Idrisa Elby. Czy to może wypalić? Cóż, różne rzeczy się zdarzają, fani części pierwszej z pewnością będą zaciekawieni. Jedno jest pewne – nadal wielkie roboty będą się naparzać z wielkimi potworami. Dwie ważne nagrody na festiwalu w Gdyni i renoma jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych filmów ubiegłorocznej imprezy. Z pozoru kino obyczajowe, krytycy mówią jednak o poetyce horroru, o nawiązaniach do Bunuela. Z pewnością warto się przekonać. Marsz do… kina domowego W przypadku „mother!” widzów łatwo da się podzielić na dwie grupy: jedną stanowią płomienni zwolennicy, drugą Ci, którzy film żarliwie krytykują. Dlatego jedyna oczywista teza, jaką da się postawić po jego obejrzeniu jest taka, iż najnowsza produkcja reżysera „Czarnego Łabędzia” nikogo nie pozostawia obojętnym. Jeśli się nie widziało filmu, warto wyrobić sobie swoje zdanie dzięki seansowi na małym ekranie. Nowy film Alexa Garlanda, twórcy znakomitego „Ex Machina”, będący adaptacją powieści „Unicestwienie” Jeffa VanderMeera. Jackie Chan i Pierce Brosnan w zrealizowanej przez Martina Campbella, reżysera m.in. „Casino Royale”, ekranizacji bestsellerowego brytyjskiego thrillera „The Chinaman” Stephena Leathera. Powiedzmy to jasno: „Thor: Ragnarok”, wbrew dramatycznemu, kojarzącemu się z końcem czasów tytułowi, jest po prostu komedią. Naprawdę zabawną komedią. Jeden z najśmieszniejszych filmów Marvela już dostępny na Blu-Ray. Kawałek arcyciekawej historii Złotej Ery Tenisa, czasów legendarnych bohaterów i legendarnych pojedynków i maestria realizacji filmowej finałowego meczu. Metz nie stawia na efekty specjalne, nie koncentruje się nad wyjątkowymi zagraniami – on po prostu precyzyjnie odtwarza przebieg tego spotkania, którego scenariusz przecież bił wszystko, co mogli wymyślić filmowcy.
Wyszukaj / Kup Ptaki śpiewają w Kigali (2017, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze) Ostatni wspólny film Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego perfekcyjnie wpisuje się w obecny kontekst geopolityczny, mimo że pierwsza wersja scenariusza powstała ponad dekadę temu, gdy nie było jeszcze mowy o kryzysie migracyjnym. Ale to dzieło znacznie głębsze niż się z pozoru wydaje, wyrastająca ponad doraźną publicystykę opowieść o stracie i traumie, jak również traktat o wartościach uniwersalnych, zaskakujący awangardową realizacją. 1 marca 2018 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński
Do kina marsz: Kwiecień 2019
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja
Do kina marsz: Lipiec 2018
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
Najlepsze filmy I kwartału 2018 r.
— Esensja
Krótko o filmach: Ptaki spiewają w Kigali (DVD)
— Sebastian Chosiński
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski
Krótko o filmach: Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Devs: Odc. 8. Wyzwanie rzucone Bogu
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 7. To, co nieuniknione
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 6. Trudne nocne rozmowy
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 3. W tym szaleństwie jest metoda
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 2. Czas nie zawsze leczy rany
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja