Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

James Newton Howard
‹Signs (Original Score)›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSigns (Original Score)
Wykonawca / KompozytorJames Newton Howard
Data wydania2002
Wydawca Warner
NośnikCD
Czas trwania45:34
Gatunekfilmowa
EAN094635975321
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Main Titles01:45
2) First Crop Circles03:17
3) Roof Intruder02:19
4) Brazilian Video02:00
5) In The Cornfield05:40
6) Baby Monitor01:12
7) Recruiting Office02:07
8) Throwing A Stone05:35
9) Boarding Up The House03:05
10) Into The Basement05:19
11) Asthma Attack03:57
12) The Hand Of Fate - Part I05:34
13) The Hand Of Fate - Part II03:37
Wyszukaj / Kup

Płytoteka kinomana: Oszczędnie do znudzenia

Esensja.pl
Esensja.pl
Ścieżka dźwiękowa do „Znaków” świetnie nadaje się na ilustrację typowego problemu z muzyką filmową. W kinie soundtrack Jamesa Newtona Howarda bardzo dobrze buduje atmosferę i ostrożnie manipuluje widzem, natomiast bez filmowego obrazu daje się przesłuchać ze dwa, trzy razy i zaczyna nużyć. Ale mimo wszystko kryje kilka smaczków, jeśli tylko odpowiednio przyłożyć ucho.

Michał Chaciński

Płytoteka kinomana: Oszczędnie do znudzenia

Ścieżka dźwiękowa do „Znaków” świetnie nadaje się na ilustrację typowego problemu z muzyką filmową. W kinie soundtrack Jamesa Newtona Howarda bardzo dobrze buduje atmosferę i ostrożnie manipuluje widzem, natomiast bez filmowego obrazu daje się przesłuchać ze dwa, trzy razy i zaczyna nużyć. Ale mimo wszystko kryje kilka smaczków, jeśli tylko odpowiednio przyłożyć ucho.

James Newton Howard
‹Signs (Original Score)›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSigns (Original Score)
Wykonawca / KompozytorJames Newton Howard
Data wydania2002
Wydawca Warner
NośnikCD
Czas trwania45:34
Gatunekfilmowa
EAN094635975321
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Main Titles01:45
2) First Crop Circles03:17
3) Roof Intruder02:19
4) Brazilian Video02:00
5) In The Cornfield05:40
6) Baby Monitor01:12
7) Recruiting Office02:07
8) Throwing A Stone05:35
9) Boarding Up The House03:05
10) Into The Basement05:19
11) Asthma Attack03:57
12) The Hand Of Fate - Part I05:34
13) The Hand Of Fate - Part II03:37
Wyszukaj / Kup
Howard zdecydował się na bardzo oszczędne, prawie minimalistyczne brzmienie, oparte przede wszystkim na obsesyjnym, trój-dźwiękowym ostinato (najwyraźniej trójdźwięk symbolizuje trzy kręgi tworzące znak obcej cywilizacji w filmie). W wielu utworach ten główny motyw stanowi podstawę, ożywianą przez spontaniczne wejścia orkiestry i zmiany tonacji. W samym filmie muzyka zorkiestrowana w ten sposób metaforycznie podkreśla sytuację rodziny głównego bohatera – w proste życie, spokojnie prowadzone na odludziu, nagle wdzierają się elementy, które zmieniają perspektywę. Kompozycje typowe, pełno-orkiestrowe byłby tu chyba zbyt bogate i niepotrzebnie kontrastowałyby ze sposobem prowadzenia narracji przez Shyamalana. Tyle że w filmie muzyka towarzyszy obrazowi i powielanie motywów nie musi nam podczas seansu przeszkadzać. Na płycie jest inaczej. Muzyka odgrywa rolę pierwszoplanową i dlatego pojawiają się problemy – przede wszystkim znużenie. Duża część utworów rozpoczyna się od tego samego rozegrania głównego motywu i sprawia wrażenie jednej długiej, mało urozmaiconej kompozycji. Każdy utwór rozwija się w końcu inaczej i każdy proponuje inne rozwiązania, ale początki, zwłaszcza w pierwszej części płyty, mogą sprawiać wrażenie, że przez 15 minut słuchamy remiksu tego samego kawałka. To męczy.
Dla wielbicieli bardziej melodyjnej muzyki filmowej największym problemem płyty będzie jednak brak rozpoznawalnych, wpadających w ucho motywów. Kto lubi ponucić sobie pod nosem filmowe kawałki, może od razu skreślić „Znaki” z listy zakupów. Sam zresztą podobnie podszedłem przy pierwszym kontakcie z płytą. Jednak po kilku przesłuchaniach zaczyna się tu zauważać wysiłek kompozytorski, włożony w drobiazgi. Jeśli pamiętać, że „Znaki” to horror, miłym zaskoczeniem jest fakt, że Howard unika najprostszych zagrywek – dysonansów, czy przeciągłych glissów smyczkowych. Z tanich chwytów mamy tylko parę nagłych, głośnych wejść – zwykle na początku utworu (po paru przesłuchaniach mocno wkurzają). Poza tym muzyka jest zaskakująco opanowana, wręcz ascetyczna. Przez większość czasu Howard koncentruje się na wydobyciu atmosfery przy użyciu minimum środków i powoli wciąga słuchacza w spokojnie tkaną pajęczynę dźwięków. Dlatego płyta wymaga dużej koncentracji. Subtelne zmiany harmoniczne, zmiany tempa, pojedyncze dźwięki instrumentów powolutku dodają coś od siebie do całościowej atmosfery niepokoju sączącej się z kolejnych utworów. Ukoronowaniem tego podejścia są dwie kompozycje podsumowujące płytę i film: „The Hand of Fate” część I i II – oba pierwszorzędne, opanowane, ale jednocześnie ekscytujące i poruszające. Obie łączą zresztą większość rozwiązań z całej płyty.
Na ścieżce dźwiękowej jest też jedna prawdziwa perełka. Pierwszy utwór, towarzyszący w filmie początkowym napisom („Main Titles”), to fantastyczna, króciutka kompozycja utrzymana w stylu orkiestracji Bernarda Herrmanna. Zrywane pociągnięcia smyczków, ostre wejścia dęciaków i nagłe kontrasty brzmienia. Ten kawałek to film w pigułce – niepokojący, intrygujący i szarpiący nerwy mimo bardzo prostych środków. Szkoda, że reszta płyty tak bardzo odstaje od tego znakomitego wstępu. I szkoda, że do soundtracków orkiestrowych nie wypuszcza się singli z remiksami. Ach, to byłoby noworoczne marzenie – usłyszeć co z tej króciutkiej, minimalistycznej kompozycji zrobiłoby kilku charakterystycznych kompozytorów o stylistyce pokrewnej soundtrackowi Howarda – powiedzmy Kilar, Glass i Nyman…
Sam miód: Main Titles, The Hand of Fate Part I i II
koniec
1 grudnia 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Druga młodość
— Adam Krompiewski

Duże oczekiwania
— Adam Krompiewski

Przyspieszony kurs amerykańskiej muzyki rozrywkowej
— Adam Krompiewski

W normie
— Michał Chaciński

Dźwięki z wysokiej wieży
— Michał Chaciński

Dawno miniony świat
— Adam Krompiewski

He’ll save ev’ry one of us
— Adam Krompiewski

Wydarzenie bez precedensu
— Adam Krompiewski

Jedno z większych zaskoczeń
— Adam Krompiewski

Patrz na życie z humorem
— Adam Krompiewski

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: 2001: Odyseja kosmiczna
— Konrad Wągrowski, Michał Chaciński

Tydzień z Wesem Andersonem: Tragikomedie dla dziwaków, czyli „Genialny klan”
— Michał Chaciński

Tydzień z Wesem Andersonem: Danie dla smakoszy, czyli „Rushmore”
— Michał Chaciński, Konrad Wągrowski

„Ten film był dnem dna”, czyli historia ekranizacji prozy Stanisława Lema
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Great Scott!
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Władca Pierś Ceni, czyli edycja specjalna alternatywnych ekranizacji
— Michał Chaciński

Z Archiwum X: Spisek, mumbo-jumbo i potwory tygodnia
— Urszula Baluta, Michał Chaciński, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Konrad Wągrowski

Porażki i sukcesy A.D. 2007
— Michał Chaciński, Piotr Dobry, Ewa Drab, Urszula Lipińska, Łukasz Twaróg, Kamil Witek, Konrad Wągrowski

Klasyka pod lupę: Biegnij, Blady, biegnij czyli legenda Blade Runnera
— Michał Chaciński, Konrad Wągrowski

Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (2)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.