Do kina marsz: Kwiecień 2019Kwietniowe premiery kinowe stoją pod znakiem superbohaterów. Tak dla odmiany.
EsensjaDo kina marsz: Kwiecień 2019Kwietniowe premiery kinowe stoją pod znakiem superbohaterów. Tak dla odmiany. Marsz do kina Uniwersum DV szuka swojej drogi. Po niewypałach „Batman vs Superman”, „Legionu samobójców” i (odrobinę mniejszy) „Ligi sprawiedliwości” zmiania konwencję na nieco lżejszą. Najpierw był „Aquaman”, teraz już czysto komediowy „Shazam!”. Recenzje i opinie zbiera na razie naprawdę niezłe. Piekielny Chłopiec powraca. Tym razem w zupełnie nowej obsadzie (bez wielkich gwiazd, ale z kilkoma znanymi nazwiskami), wykorzystując opowieści „The Wild Hunt” i „The Storm and the Fury”, w reżyserii twórcy „Dog Soldiers” i „Zejścia” Neila Marshalla. Czy to znaczy, że będzie mroczniej? Jak wypadnie w porównaniu do filmów Guillermo del Toro z Ronem Perlmanem? Charyzmatyczny sir Lionel Frost to najwybitniejszy na świecie tropiciel mitów i potworów. W każdym razie za takiego sam się uważa. Problem w tym, że cieszy się raczej opinią postrzelonego dziwaka niż szacownego naukowca. Na listowne zaproszenie pewnego tajemniczego obywatela wyrusza w dzikie ostępy Ameryki Północnej, by odnaleźć i ujawnić najbardziej tajemniczą z mitycznych istot – brakujące ogniwo, czyli najbliższego przodka człowieka zwanego także Wielką Stopą. Nowa animacja twórcy „ParaNormana”. ![]()
Wyszukaj / Kup Avengers: Koniec gry (2019, reż. Anthony Russo, Joe Russo) Po ostatniej odsłonie „Avengersów” i triumfie Thanosa, apetyty na kolejną część z pewnością urosły – dlatego też musieliśmy czekać na nią zaledwie rok. Czy unicestwiona połowa superbohaterów powróci do świata żywych i cielesnych? Głupie pytanie – oczywiście, że powróci, przecież od zarania Marvel Cinematic Universe słynął z kolejnych wskrzeszeń. Lepiej zadane pytanie brzmi: w jaki sposób powróci, i właśnie by tego się dowiedzieć, wybierzemy się do kina. A swoją drogą to jednak trochę żal, że najprawdopodobniej mroczny finał „Infinity War” zostanie tu zakwestionowany… Celeste była nastolatką, kiedy wielka tragedia wywindowała ją na szczyty sławy i zrobiła z niej gwiazdę pop. Po latach musi zmierzyć się z przeszłością i przygotować się do wielkiej trasy koncertowej. W rolach głównych Natalie Portman i Jude Law. Marsz do kina… domowego – premiery 7 grudnia 1900 roku strażnicy James Ducat (Gerard Butler), Thomas Marshall (Peter Mullan) i Donald MacArthur (Connor Swindells) objęli zmianę w latarni morskiej na położonej u wybrzeży Szkocji wyspie Eilan Mor. Kilka dni po ich przybyciu rozpętał się ogromny sztorm. Gdy trzy tygodnie później na miejscu zjawili się ich zmiennicy, okazało się że mężczyźni zniknęli bez śladu. Wokół tego, co wydarzyło się w ciągu tych kilkunastu dni na wyspie, przez lata narosły legendy. Film Yanna Demange oklejony jest tak lubianym w amerykańskiej kinematografii hasłem „oparte na autentycznej historii”. Tytułowy White Boy Rick (biel tak naprawdę dotyczyła raczej nie narkotyku, jak chce polski tytuł, ale koloru skóry chłopaka, który spędzał czas na wałęsaniu się z afroamerykańskim gangiem) istniał naprawdę – był z jednej strony najmłodszym informatorem policyjnym w historii USA (zwerbowanym w wieku 14 lat), a drugiej strony najdłużej odsiadującym wyrok skazanym za przestępstwo nie powiązane z przemocą. Wynik referendum w sprawie Brexitu w lecie 2016 r. spowodował polityczne trzęsienie ziemi w dotychczas stabilnym brytyjskim establishmencie i wywołał polityczne wstrząsy na całym świecie. Film śledzi kulisy kampanii „Vote Leave”, ukazując w jaki sposób nowoczesne techniki prowadzenia kampanii, oparte na wykorzystywaniu danych, przyczyniły się do podjęcia jednej z najbardziej nieoczekiwanych i kontrowersyjnych decyzji we współczesnej historii politycznej. Marsz do kina… domowego – powtórki Nieszablonowo poprowadzone, przebogate scenograficznie kino sf, trzymające przed telewizorem do samiuteńkiego końca. Największą siłą „Anihilacji” jest jednak jej lekko nostalgiczny klimat, połączony z nutką fatalizmu przejawianego przez przynajmniej kilkoro bohaterów, nie tyle prących do rozwiązania zagadki dziwnej, zamkniętej w opalizującej bańce strefy, ile do swego rodzaju konfrontacji z nieznanym, i to konfrontacji praktycznie z góry skazanej na porażkę. Wszelkie minusy przyjemnie rekompensuje bogactwo szalonych kreacji, na czele z bajecznie kolorowymi roślinami i swego rodzaju miśkiem, oraz sprytne zakończenie, które nie pozwala na natychmiastowe wyrzucenie filmu z głowy. Warto więc rzucić okiem na „Anihilację”, bo to jedna z ciekawszych propozycji kina sf ostatnich kilku lat. ![]()
Wyszukaj / Kup Obcy – ósmy pasażer Nostromo (4K) (1979, reż. Ridley Scott) Tu chyba nie ma co opisywać. Ksenomorf w swym pierwszym wcieleniu wyrwie się z klatki piersiowej Johna Hurta w formacie 4K. Twórca „Głodu”, „Wstydu” i „Zniewolonego” powrócił z kolejnym filmem, tym razem w lżejszym repertuarze. Tym razem była to opowieść o tytułowych czterech wdowach, które muszą poradzić sobie z długami, pozostawionymi im w spadku przez zmarłych mężów. „Fugę” ogląda się jak najprawdziwszy dreszczowiec – to okrutna, przejmująca podróż w gęstwinę kobiecej psychiki; jeden z najciekawszych w polskim kinie filmów o roli kobiety, i o tym, że – niespodzianka! – może ona mieć na tę rolę niekonwencjonalny pogląd i – o zgrozo! – że jeszcze może dokonywać wyboru. DC wyciągnęło wreszcie kij z… chciałam powiedzieć, zeszło z koturnów, na których kręciło swoje ostatnie filmy i wyszło mu to na dobre. „Aquaman” jako film skręca nieco w stronę lekkości Marvel Cinematic Universe, zaś Aquaman jako postać to swój chłop, z którym można i w tawernie się napić, i fotkę sobie strzelić. Film opowiada o Margaricie Mamun (nazywanej Ritą), rosyjskiej gimnastyczce artystycznej, a konkretnie o jej rocznych przygotowaniach do Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Trudno uwierzyć, że „Over the limit” to pełnometrażowy debiut, gdyż posiada on wszelkie zalety dojrzałego dzieła. Reżyserce i operatorowi udało się za pomocą kamery uchwycić osobowość gimnastyczki, bez zbędnego komentarza, bez dopowiadania. Uczynić historię ze wszech miar uniwersalną. Pokazać niebezpiecznie cienką granicę wytrzymałości psychicznej, po której przekroczeniu nic już nie pozostaje. ![]() 2 kwietnia 2019 |
Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Główny bohater filmu p.t. „American Psycho” w reżyserii Mary Harron wciąż wzbudza w publiczności wiele pytań i emocji. Ponadczasowa satyra cywilizacji oparta na podstawie książki Breta Eastona Ellisa pozostawia otwarte drzwi do interpretacji realizmu seryjnych morderstw.
więcej »Jerzego Gruzę kojarzymy przede wszystkim jako reżysera kultowych komedii telewizyjnych i kinowych z lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Należy jednak pamiętać, że był on również wziętym twórcą spektakli telewizyjnych, które nie zawsze miały na celu rozśmieszanie widza. Oparta na tekście Lucille Fletcher „Pomyłka, proszę się wyłączyć!” mogła go – dla odmiany – mocno wystraszyć.
więcej »Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Magiczne słowo: „Shazam!”
— Sebastian Chosiński
Trzech panów na wyspie, nie licząc psa
— Sebastian Chosiński
Wojna w przestworach oceanu
— Sebastian Chosiński
Nie przegap: Kwiecień 2019
— Esensja
Koniec podróży
— Kamil Witek
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Nie tylko klata
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Do kina marsz: Grudzień 2018
— Esensja
Ja, Rita
— Piotr Nyga
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 6. Przeszłość jest kluczem do przyszłości
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 5. Jak trwoga, to do Sola
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 4. Wiara, logika i miłość
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 3. Matka najlepiej zna swoje dzieci
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 2. Sprawiedliwość czy przebaczenie
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 8. Wyzwanie rzucone Bogu
— Marcin Mroziuk
Devs: Odc. 7. To, co nieuniknione
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
I jeszcze nowy Laszlo Nemes