Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joe Wright
‹Duma i uprzedzenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuma i uprzedzenie
Tytuł oryginalnyPride and Prejudice
Dystrybutor UIP
Data premiery13 stycznia 2006
ReżyseriaJoe Wright
ZdjęciaRoman Osin
Scenariusz
ObsadaKeira Knightley, Matthew Macfadyen, Talulah Riley, Rosamund Pike, Jena Malone, Carey Mulligan, Donald Sutherland, Brenda Blethyn, Kelly Reilly, Tom Hollander, Judi Dench
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania127 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Za mgiełką romantyzmu

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Ewa Drab

Za mgiełką romantyzmu

Gurinder Chadha
‹Duma i uprzedzenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDuma i uprzedzenie
Tytuł oryginalnyBride & Prejudice
Dystrybutor SPI
Data premiery2 września 2005
ReżyseriaGurinder Chadha
ZdjęciaSantosh Sivan
Scenariusz
ObsadaAishwarya Rai, Martin Henderson, Daniel Gillies, Alexis Bledel, Indira Varma, Ashanti, Anu Malik
MuzykaAnu Malik, Craig Pruess
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania111 min
WWW
Gatunekkomedia, musical
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Od „Dziennika Bridget Jones” pozostaje już tylko krok do innych, bardzo odstających od oryginału filmów. Pierwszym będzie na pewno „Duma i uprzedzenie” z 2003 roku z Kam Heskin i Orlando Sealem, która ma tyle wspólnego z Austen, co współczesna „Zakochana złośnica” z Szekspirem – czyli prawie nic, nie licząc tytułu i ogryzionego do ostateczności szkieletu intrygi. Elizabeth Bennet to tym razem studentka, a cała akcja rozgrywa się w swobodnym środowisku uniwersyteckim. Trudno powiedzieć, po co tak naprawdę nakręcono podobny film. Chyba tylko po to, by po raz kolejny zarobić na pomysłach pisarki, których najwyraźniej brakuje wyzutym z inwencji scenarzystom i producentom.
Tymczasem, bollywoodzka „Bride and prejudice” Gurinder Chadhy udowadnia, że odchodząc bardzo daleko od pierwowzoru, można bawić widza, nie obrażając jego inteligencji oraz wykorzystać wytarty schemat do porównań kulturowych. Twórcy tej kiczowatej adaptacji nie ukrywają, że aluzja do Jane Austen stanowi przede wszystkim łącznik między kulturowo-obyczajowymi światami Indii, Europy i USA. Film Chadhy staje się zabawą symbolami, oklepanymi szablonami prosto z komedii romantycznych i wschodnim blichtrem. Zmieszanie wszystkich składników daje efekt wybuchowy, dla jednych prymitywny, dla innych świeży i odważny. Bolywoodzko-hollywoodzka „Duma i uprzedzenie” niedawno trafiła do sprzedaży na DVD w dystrybucji SPI.
Na drugim miejscu spośród powieści Jane Austen w kategoriach popularności plasuje się z pewnością „Rozważna i romantyczna”. Pisarka z początku zbudowała książkę w postaci listów jako powieść epistolarną, a tytuł pierwotnie sformułowała jako „Elinor i Marianne”. Historia dwóch silnie ze sobą związanych sióstr o skrajnie odmiennych charakterach, inaczej podchodzących do rzeczywistości, również zafascynowała kino i telewizję. Serial TV powstał w 1971 roku, a więc jakiś czas po dobrym przyjęciu licznych ekranizacji „Dumy i uprzedzenia”. Kolejny film dla małego ekranu nakręcono już dziesięć lat później, ale prawdziwy sukces odniosła dopiero zrealizowana w umiłowaniu dla szczegółów kinowa wersja w reżyserii Anga Lee z 1995 roku. To wtedy widzowie zachwycili się młodziutką Kate Winslett, która za rolę impulsywnej, spontanicznej i emocjonalnej Marianne była nominowana do Oscara za najlepszą kobiecą kreację drugoplanową. Doceniono również kunszt aktorski i scenopisarski Emmy Thompson, a Alan Rickman zyskał sobie wiele nowych fanek, dzięki postaci doświadczonego przez życie pułkownika Brandona. Posypały się nagrody: Oscar za scenariusz, Złote Globy, Złoty Niedźwiedź. Co było w klasycznej, kostiumowej ekranizacji tajwańskiego reżysera? Możliwe, że wszystkie dopracowane elementy składowe filmu zostały z poszanowaniem dla autorki fabuły połączone w piękną i zgrabną całość. Ang Lee prawie nie mówił po angielsku podczas zdjęć, z aktorami porozumiewał się na migi. Można było oczekiwać katastrofy, a tymczasem azjatycki filmowiec okazał się tak wszechstronny i zafascynowany obcą sobie kulturą, że każdemu kadrowi „Rozważnej i romantycznej” poświęcił dużo uwagi. W scenariuszu Emmy Thompson zapewniono sporo miejsca starszej z sióstr – Elinor. Nawiązuje to do jednej z teorii interpretacji tytułu, w której odmienne cechy dotyczą przede wszystkim próbującej zrozumieć własne uczucia bohaterki Thompson.

Ang Lee
‹Rozważna i romantyczna›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozważna i romantyczna
Tytuł oryginalnySense and Sensibility
Dystrybutor Syrena
Data premiery1 marca 1996
ReżyseriaAng Lee
ZdjęciaMichael Coulter
Scenariusz
ObsadaJames Fleet, Tom Wilkinson, Harriet Walter, Kate Winslet, Emma Thompson, Gemma Jones, Hugh Grant, Alan Rickman, Greg Wise, Imelda Staunton, Hugh Laurie
MuzykaPatrick Doyle
Rok produkcji1995
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania136 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W podobnym stylu odnoszono się do pozostałych książek Austen, chociaż adaptacji na srebrnym ekranie było znacznie mniej niż wspomnianych wyżej tytułów. Niepozbawiona dużej dawki humoru „Emma” demaskująca fałsz społeczny posłużyła twórcom za materiał telewizyjny z Kate Beckinsale – w roli tytułowej bohaterki – oraz z udziałem Samanthy Morton i Olivii Williams. Większą popularność zdobyła sobie kinowa wersja Douglasa McGratha z tego samego roku. Bardzo kameralny obraz z Gwyneth Paltrow nie zrewolucjonizował filmów z cyklu Jane Austen, budził jednak sympatię dobrym aktorstwem, niezłymi dialogami i intrygą. Nie tak udanie sytuacja wyglądała z „Mansfield Park”. Jeden z najtrudniejszych i najbardziej złożonych utworów artystki wymagał wielkiej staranności ze strony podejmującego się zadania sfilmowania losów Fanny Price reżysera. Patricia Rozema w 1999 roku pokazała publiczności film ze świetnie dobraną obsadą, ale paradoksalny. Groteskowy humor i odważne, współczesne akcenty nie współgrały z kostiumową oprawą oraz akcją osadzoną na początku XIX wieku. „Mansfield Park” stanowi rodzaj panoramy odmalowującej obyczaje tamtych czasów. Niestety, Rozema podeszła do tej powieści, jak do innych dzieł Austen, którym łatwiej da się zaszczepić nowoczesne elementy i przesłania.
Wtedy, kiedy nikt nie spodziewał się dalszej eksploatacji austenowskich wątków, Joe Wright nakręcił najnowszą adaptację „Dumy i uprzedzenia”. Co zaskakujące, zachwycił tą samą historią po raz kolejny, udowadniając, że stare motywy, odkurzone i na nowo zdefiniowane potrafią działać i robić wrażenie na odbiorcach. Legendarne już fabuły tak silnie zakorzeniły się w kulturze, w historii X muzy i w sercach publiczności, że twórcy wciąż do nich wracają. Scenarzyści nie umieją odnaleźć we współczesności ciekawych pomysłów na szczere i romantyczne historie. A właśnie nietuzinkowy, bezpretensjonalny romantyzm wydaje się kryć za sukcesem ekranizacji powieści Austen. Tak jak publiczność tęskni za oderwanymi od codzienności widowiskami pełnych heroizmu, tak szuka w kinie prawdziwych, romantycznych uniesień, tkwiących w subtelnych spojrzeniach i wymownym milczeniu.
koniec
« 1 2
3 lutego 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński

One Man Show
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Maj 2013 (1)
— Anna Kańtoch, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
— Ewa Drab, Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2013 (2)
— Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Robinson transoceaniczny
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.