Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Bo był niegrzeczny

Esensja.pl
Esensja.pl
Psu lub kotu można uprzykrzyć życie kołnierzem. Z człowiekiem jest trochę trudniej, ale jak się ma pod ręką nieduże, ocynkowane wiaderko, to można zdziałać cuda.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Bo był niegrzeczny

Psu lub kotu można uprzykrzyć życie kołnierzem. Z człowiekiem jest trochę trudniej, ale jak się ma pod ręką nieduże, ocynkowane wiaderko, to można zdziałać cuda.
Dzisiejszy kadr przynosi nam widok odzianego w podkoszulek dżentelmena, który cierpiętniczo nosi na głowie stelaż z mini-wiaderkiem, czy też może lejkiem, jakie niekiedy widuje się – tyle że plastikowe – w barwnych filmach dla dorosłych. Tych z najwyższej półki (nie w rozumieniu najlepszej, ale tej, gdzie najtrudniej sięgnąć). Mina naszego dżentelmena świadczy zresztą o tym, że też słyszał o tych filmach. No ale nie miał wyjścia i musiał zawrzeć bliższą znajomość z urządzeniem. A dlaczego nie miał wyjścia? Bo natura nie obdarzyła go donośnym głosem i – jako szlakowy tzw. ósemki, czyli ośmioosobowej łodzi wioślarskiej, ćwiczącej w kanałach biegnących przez gwarne miasto – musiał wspomóc swój głos tubą. A ponieważ łodzie wioślarskie nie są przesadnie stabilne i w razie wywrotki lepiej mieć wolne obie ręce, nieszczęśnik musiał dać sobie założyć tubiany kaganiec.
Szlakowego z przyczepioną do twarzy tubą – widok nadzwyczaj rzadki – można zobaczyć w holenderskim thrillerze „Amsterdamned”, dystrybuowanym u nas swego czasu jako „Przekleństwo Amsterdamu”. Film, nakręcony w 1988 roku, wyszedł spod ręki Dicka Maasa, mającego już na swoim koncie świetny horror „De lift” („Winda”) i uroczą komedię „Flodder” („Flodderowie”). Jego akcja rozgrywa się w Amsterdamie, gdzie kolejne osoby giną z ręki nieuchwytnego płetwonurka, grasującego w rozlicznych tamtejszych kanałach. Za jego wytropienie zabiera się nieszablonowy policjant, samotnie wychowujący córkę. Nie do końca postępuje zgodnie z przepisami, niezbyt się troszczy o cudze mienie, nie ma też nic przeciwko romansowi na służbie, ale gdy raz trafi na ślad, to podąża nim bez pudła. Film – mimo szeregu zaprezentowanych morderstw – ogląda się lekko i przyjemnie, zwłaszcza że Maas, reżyser i scenarzysta w jednym, zadbał o rozsianie po fabule mnóstwa drobnych scenek, wyśmienicie podbarwiających tak główne postaci rozgrywki (detektyw wdeptujący w domu w kocią karmę, złodziej podżerający tort, w który został wepchnięty podczas ujęcia), jak i uwiarygadniających miejską scenerię (podczas pościgu motorówkami – a jest taki, i to dość długi – m.in. zostaje przecięta łódź wioślarska, w której siedział bohater dzisiejszego kadru). Owszem, chwilami film jest dość niemądry (postać mordercy), psychologia postaci też bywa dziurawa (córka bohatera jest nad wiek dojrzała), ale z łatwością można na to przymknąć oko.
Po „Przekleństwie Amsterdamu” Maas nakręcił jeszcze dwie części „Flodderów” i serial o nich, przez chwilę próbował robić karierę w Hollywood („Down”, czyli „W dół”, remake „Windy” z Ronem Perlmanem, Michaelem Ironside’em i Naomi Watts, absolutnie mu nie wyszedł), a z późniejszych nielicznych filmów warto wymienić nakręcony w 2010 roku „Sint”, czyli „Świętego” – o upiornym świętym Mikołaju, który wbrew legendom przychodzi nie rozdawać prezenty, a ich żądać. Pod karą śmierci. Szkoda, że twórczość Maasa nie jest szerzej znana…
koniec
31 sierpnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.