Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Uwaga na roboty domowe

Esensja.pl
Esensja.pl
Zrobotyzowana babcia może ważyć i dwieście kilo, ale wciąż pozostaje kruchą niewiastą, którą łatwo można pozbawić zdrowia.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Uwaga na roboty domowe

Zrobotyzowana babcia może ważyć i dwieście kilo, ale wciąż pozostaje kruchą niewiastą, którą łatwo można pozbawić zdrowia.
W poprzednim odcinku cieszyłem się, że w czeskich „Elektronicznych babciach” wystąpił polski terminal komputerowy. Prawda, zjawisko to nietypowe i warte odnotowania, ale podczas seansu pojawia się smutna refleksja – że jak większość wytworów technicznych PRL-u miał swoje ograniczenia. Bo jak inaczej wytłumaczyć to, co widać na dzisiejszym kadrze?
Tabliczka, na którą patrzymy, to główny włącznik robota-babci. W robotach – czy też, ściślej rzecz ujmując, androidach – znanych z filmów i seriali zachodnich włącznik taki znajdował się na ogół gdzieś w środku konstrukcji. Zazwyczaj w wyższych rejonach pleców, na karku, z rzadka gdzieś na głowie, ukryty we włosach. Mógł być w formie dyskretnego guzika, choć raczej stosowano klapkę, którą trzeba było otworzyć, żeby dostać się do guzika, gniazda serwisowego bądź panelu sterowania. W czeskim robocie, zaprojektowanym z użyciem polskiego sprzętu, włącznik znajduje się natomiast na wierzchu. Jeszcze pal licho, gdyby był w postaci guzika. Tutaj jednak mamy do czynienia z najprawdziwszą wajchą przełącznika znanego z samochodów i fabrycznych obrabiarek. Ba! Wajcha jest dodatkowo otoczona wianuszkiem różnych rezystorów, kondensatorów i innych cudactw, które zazwyczaj znajdowały się w środku urządzeń, a nie na ich obudowie. Jest to o tyle bez sensu, że przecież babcia nosi ubranie, więc o uszkodzenie któregoś z elementów jest niesłychanie łatwo – choćby przy zapinaniu widocznego na zdjęciu suwaka. Zwłaszcza że babcia dość często zmienia odzież. Również siadanie na krześle czy opieranie się o ścianę może skończyć się wyłamaniem wajchy bądź urwaniem któregoś z drobniejszych elementów elektronicznych. Wyjątkowa niefrasobliwość ze strony projektantów.
Oczywiście dla spokoju narodowego ducha możemy założyć, że plamę dali czescy konstruktorzy babci, a nie polscy producenci terminala komputerowego, nie zmienia to jednak faktu, że w pokazanym kształcie babcia – i to już trzeciej, mocno ulepszonej generacji – jest średnio praktyczna w życiu codziennym…
koniec
19 kwietnia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Wsiąść do pociągu… i nie móc wyjechać
Jarosław Loretz

3 V 2021

Na lewo dom, na prawo dom, a w salon szyna wiedzie. To bardzo głęboka Rosja, nikt już stąd nie wyjedzie.

więcej »

Nie przegap: Kwiecień 2021
Esensja

30 IV 2021

Dla tych, którzy w majówkę chcą nadrobić zaległości, podręczny spis naszych recenzji opublikowanych w kwietniu.

więcej »

Z filmu wyjęte: Szybciej niż światło
Jarosław Loretz

26 IV 2021

Podróże kosmiczne kształcą. Zwłaszcza te z tańszych filmów, bo tam horyzonty widza poszerzają się metodami najbardziej niekonwencjonalnymi.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Wsiąść do pociągu… i nie móc wyjechać
— Jarosław Loretz

Szybciej niż światło
— Jarosław Loretz

Prehistoria, panie dzieju
— Jarosław Loretz

A na co mi ta noga…
— Jarosław Loretz

Kosmiczny wędkarz
— Jarosław Loretz

Za wysokie progi
— Jarosław Loretz

Techniczne faux pas
— Jarosław Loretz

Odpocząć w brzuchu
— Jarosław Loretz

Nadmiar filmów szkodzi
— Jarosław Loretz

Jsem mořská hvězdice
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (1/4)
— Jarosław Loretz

Podboje i wyboje
— Jarosław Loretz

Wątpliwa reklamówka
— Jarosław Loretz

Krok w dobrą złą stronę
— Jarosław Loretz

Zabiedzona flota: Nielotny
— Jarosław Loretz

Kryminalna grabież czasu
— Jarosław Loretz

Anioł w zielonych kaloszach
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.